عصر کرد

آخرين مطالب

ظرفیت های امنیتی استان کردستان برای سرمایه گذاری پایدار فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - ماهنامه روژمان در شماره 17 خود در مطلبی به قلم دکتر عباس سنتی با عنوان ظرفیت های امنتی کردستان برای سرمایه گذاری پایدار، به ضرورت افزایش سرمایه در کردستان پرداخته و آن را وابسته به جذب سرمایه گذار دانسته است.
در این مطلب آمده است: نقش سرمایه و سرمایه گذاری در زمینه سازی پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، موضوعی پذیرفته شده است و هیچ دیدگاه و نظریه توسعه را نمی توان یافت که بخش قابل توجهی از آن به موضوع سرمایه نپرداخته باشد.
واقعیت این است که بعد از حضور سرمایه، تغییرات وسیعی در روابط اجتماعی و فرهنگی شهروندان ایجاد می شود، تحصیلات آنان ارتقا می یابد و سطح آگاهی زیاد می شود، مشاغل جدیدی ایجاد و به نوعی شهروندان زندگی جدیدی را تجربه می کنند.
در حال حاضر در استان کردستان، فرصت های فراوانی در بخش های مختلف اقتصادی نظیر کشاورزی و گردشگری و بازرگانی وجود دارد که بدلیل عدم ورود سرمایه به بخش های مذکور، فرصت ها در حال از دست رفتن هستند و برخی موارد نیز تبدیل به تهدیدی جدی برای زندگی شهروندان شده اند.
نظیر فعالیت برخی معادن که صرفا در حال استخراج معادن و خام فروشی آن به استان ها و کشورهای دیگر هستند که معضلات زیست محیطی بسیار جدی ایجاد کرده و هیچ گونه منافع اقتصادی نیز برای استان ایجاد نداشته اند و یا در بخش کشاورزی بدلیل عدم نظارت کافی و استفاده از روش هایی که بهره وری پایینی دارند، مساله کم آبی بوجود آمده است.
در بخش صنعتی نیز بدلیل عدم تامین مالی و مسائل مدیریتی، شاهد بیکاری تعداد زیادی نیروی کار هستیم. بنابراین برای استفاده از ظرفیت های اقتصادی درونی استان و پیشگیری از معضلات زیست محیطی و موارد دیگر نیازمند ورود سرمایه پایدار به این بخش ها هستیم.
وقتی که می گوییم، کشاورزی ما بهره وری پایینی دارد، صنعت رونق ندارد و از گردشگری و معادن نتایج ملموسی بدست نمی آید روی دیگر سکه این می شود که عده ای زیادی درآمد پایینی دارند و یا درآمد سرپرست خانواده قادر به تامین هزینه های زندگی اعضای خانواده نیست و به همین دلیل هم سرپرست خانواده و هم اعضای تحت تکفل او در رنج نداری به بسر می برند و بدتر از همه اینها، بیکاری اعضای خانواده است که رنج و معضلات روانی و انسانی آن قابل توصیف نیست!! در چنین فضایی بروز و ظهور ناهنجاری های اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق، خودکشی امری واضح و مبرهن است.
چگونه می توان از کسی که بدلیل فقر مالی قادر به تشکیل و اداره خانواده نیست انتظار اخلاقیات را داشت و یا انتظار داشت که روحیه بالایی در مشارکت های اجتماعی و امور دیگر داشته باشد.
بنابراین معلوم می شود که ریشه اصلی مشکلات بنیادینی که شهروندان ما در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند به موضوع سرمایه بر می گردد.
این می تواند ملاک خوبی برای ارزیابی عملکرد مدیران عالی و میانی استان باشد که جدای از شعار زدگی ها و وعده های مکرر، چقدر توانسته اند در افزایش سطح رفاه شهروندان ما موفق عمل نمایند.
نتیجه اولی که در این مقوله می توانیم به آن برسیم این است که تجمیع سرمایه های دولتی و بخش خصوصی در برخی از مناطق استان به دلایل مختلف و توزیع ناعادلانه آن، بنحوی که برخی از روستاها و شهرهای کوچک استان حتی از کمترین زیرساخت ها نظیر راه دسترسی برخوردار نیستند، فقیر کردن آشکار شهروندان این مناطق است.
در نتیجه اقداماتی نظیر حضور قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روستاها و مناطق محروم که تقریبا پای هیچ مسئولی به آنجا نخورده می تواند بخشی از شکاف سرمایه گذاری را در این مناطق کاهش داده و در رفع مشکلات این مناطق کمک شایانی کند.
در زمان کنونی از کل سرمایه کشور بطور میانگین به ازای هر شهروند ایرانی 37 میلیارد و 500 میلیون تومان می رسد که اگر این مبلغ را در جمعیت حدود یک میلیون و 600 هزار نفری استان کردستان ضرب کنیم کل سرمایه موجود در استان کردستان 60 هزار میلیارد تومان می شود.
با توجه به این رقم، معلوم می شود که برای افزایش سرمایه موجود در استان و کسب ارزش افزوده مناسب از آن، راه درازی در پیش داریم.
بطور مثال اگر بخواهیم درآمد سرانه شهروندان استان را 50 درصد ارتقا دهیم حدود 30 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که با سطح فعلی اعتبارات دولتی که صرفا روی کاغذ برای استان در نظر گرفته می شود حدود به بیش از 30 سال زمان نیاز داریم.
همچنین بر اساس آمارهای موجود، از حدود 780 هزار میلیارد تومان سپرده‌های سیستم بانکی کشور تا امسال، سهم استان کردستان 6 هزار میلیارد تومان یعنی 77 صدم درصد بوده و حتی به یک درصد کشوری هم نرسیده است.
این سطح از سپرده گذاری در بانک ها و عدم ورود به بخش های مولد، در بلند مدت مشکلات جدی برای استان ایجاد می کند بطوریکه سطح فقر را گسترش می دهد و سرانه درآمد شهروندان را کاهش می دهد و در نتیجه اینکه در شرایط فعلی درآمد سرانه هر شهروند کردستانی 52 صدم درصد متوسط درآمد سرانه یک شهروند ایرانی است.
با توجه به مشکلات عدیده ای که گریبانگیر شهروندان استان شده انتظار زمان 30 ساله برای ارتقای 50 درصدی سطح رفاه مردم از طریق سرمایه گذاری دولتی منطقی به نظر نرسیده و به هیچ وجهی امکانپذیر نیست و چاره ای باید اندیشیده شود.
راهکار جایگزین، جلب سرمایه های بخش خصوصی داخلی و خارجی در بخش های اقتصادی بویژه در زیر ساخت ها و صنایع مادر است زیرا در حال حاضر همه تولیدات و محصولات به‌ ویژه کانی‌ها، معادن و محصولات بخش کشاورزی به شکل خام از دست مردم کردستان خارج می‌شود.
بطور نمونه 33 درصد از جمعیت استان در بخش کشاورزی فعالیت می کنند که این رقم حدود 2 برابر سرانه کشوری است و به نوعی استان کردستان در بخش کشاورزی دارای ظرفیت بالایی است و می تواند نقش موتور محرکه توسعه استان را ایفا کند.
مهمترین فاکتوری که تعیین کننده میزان توان استان در جذب سرمایه های بخش خصوصی داخلی و خارجی است، موضوع امنیت پایدار سرمایه است.
واقعیت این است که سرمایه بشدت به موضوع امنیت پایدار و بلندمدت وابسته است و بطور مستقیم میزان بازدهی سرمایه و قدرت ریسک آن را تعیین می کند.
هیچ سرمایه ای و سرمایه گذاری حاضر به ورود به گستره نا امن نیست و یا هزینه های چند برابری برای ورود به مناطق با ریسک بالا را طلب می کند که در توان استان ما برای پوشش این سطح از هزینه ها نیست.
در شرایط خاص استان ما که علیرغم پتانسیل ها و همبستگی های ملی و مذهبی که بویژه در طول سالیان بعد از انقلاب داشته است، شاهد تبلیغات نادرستی بودیم به نحوی که رغبت ورود سرمایه گذاران به استان را کاهش داده است.
ضرورت دارد که ملت بزرگ استان با حضور و مشارکت های چشمگیر خود در صحنه های اجتماعی و سیاسی کشور در رفع این ذهنیت های غلط تلاش نموده و فضای واقعی استان برای یک سرمایه گذاری امن را به همگان نشان دهند تا اینگونه بتوانیم در مدت زمان معقولی شاهد شکوفایی پتانسیل های بالای اقتصادی استان باشیم و زندگی همرا با رفاه قابل قبول را برای شهروندان به ارمغان آورده و شان انسانی و اجتماعی آنان را حفظ نماییم.
منبع: هفته نامه روژمان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/17897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی