عصر کرد

آخرين مطالب

دود آتش اختلاف اعضای شورا با شهردار در چشم شهروندان کرمانشاه سياسي

دود آتش اختلاف اعضای شورا با شهردار در چشم شهروندان کرمانشاه
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایرنا / بالا گرفتن شعله اختلاف تعدادی از اعضای شورای شهر با شهردار کرمانشاه که این روزها به رسانه‌ها و فضای عمومی کشیده شده؛ مشکلات این کلانشهر یک میلیون نفری را به حال خود رها کرده و دود این آتش در چشم شهروندان آزار دهنده است.
بر اساس اظهارات کارشناسان و گلایه شهروندان؛ کلان شهر کرمانشاه با مشکلاتی همچون جمع آوری نامناسب زباله، حاشیه نشینی، ترافیک، بافت فرسوده، کمبود فضای تفریح و سرگرمی روبرو است و انتظار مردم برای رفع این مشکلات طی سالهای اخیر به رغم وعده های مدیران شهری نتیجه نداشته است.
اختلاف بخشی از شورای شهر با شهردار کرمانشاه بر سر مسائل حوزه مدیریت شهری بویژه بودجه که باید به صورت علمی در نشست‌های فنی و تخصصی مطرح و برای آن راهکار ارائه شود این روزها به رسانه‌ها کشیده شده است موضوعی که به باور ناظران و کارشناسان نه تنها منجر به حل مشکلات کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه نمی‌شود بلکه شهروندان را متضرر و شهر را با چالش‌های جدیدی روبرو می‌کند.
برخی اعضای شورای شهر کرمانشاه و شهردار کرمانشاه هر بار دیگری را متهم به بی قانونی و کم کاری می‌کند و در این میان مردم تنها نظاره گر فرصت سوزی برای آبادانی شهرشان هستند.
به گفته محمد کریمی مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مدیریت شهری؛ اختلاف دیدگاه کارشناسی در هر سطح و کاری امری طبیعی است اما اینکه اعضای شورا و شهردار اختلافات را به مسائل شخصی و خصوصی و امور غیرمرتبط کاری ربط داده و آن را در سطح جامعه و افکار عمومی مطرح می کنند، منطقی نبوده و دور از شان شهروندان متمدن این شهر است.
به اعتقاد وی اکنون کلان شهر کرمانشاه با مبلمان شهری ناهمگون دچار چالش‌های عمده نظیر آسفالت نامناسب خیابانها و معابر، جمع آوری نابهنگام زباله، بافت فرسوده و حاشیه نشینی بوده که به تبع آن آسیب های اجتماعی تشدید شده است.
وی تصریح کرد: کلان شهر کرمانشاه همچنین نیازمند بازآفرینی شهری است اما همه این مسائل تا زمانی که اختلافات درون شورا و شهرداری برطرف نشود، دست نیافتنی خواهد بود یا در بهترین حالت خروجی و بهره وری لازم را نخواهد داشت.
وی اظهار کرد: تاکنون چندین بار از سوی رسانه ها و جامعه نخبگانی و دانشگاهی به استاندار و فرماندار کرمانشاه و دستگاه های ذیربط پیشنهاد شد تا به این موضوع ورود و اختلافات را حل کنند اما مسوولان تنها به دادن ضرب الاجل و توصیه بسنده کرده اند و تاکنون اقدامی عملی برنداشته اند اگرچه استاندار کرمانشاه اخیرا زمان مشخصی را تعیین کرده تا اعضای شورای شهر مشکلات و اختلافات را حل کنند.
در همین رهگذر، شورای شهر کرمانشاه اوایل اردیبهشت ماه جاری از خبرنگاران برای جلسه با حضور شهردار در ساختمان شورا دعوت کرد که در این نشست «نادر نوروزی» شهردار کرمانشاه در جمع خبرنگاران از تعلل و انفعال شورای شهر انتقاد و گفت: از دی ماه سال گذشته تاکنون تکلیف بودجه شهرداری توسط شورا مشخص نشده و تمام پیمانکاری‌ها و اقداماتی که در حوزه های زیباسازی، عمرانی و برگزاری انتخابات در پایان سال گذشته انجام شد به دلیل بلاتکلیفی اعتباری با مشکل مواجه است.
اگرچه پیش از این اعضای شورای شهر و شهردار کرمانشاه بر سر مسائل مختلف حتی روحیات شخصی بگو و مگو داشته اند اما این روزها عمده دعوایشان بر سر بودجه است بطوریکه نوروزی شهردار در نشست با خبرنگاران اعلام کرد که سال 1402 بودجه شهرداری چهار هزار و 950 میلیارد تومان بود که بخشی از آن مانند دیگر شهرهای ایران محقق و در کارهای عمرانی، خدمات شهری و امور داخلی شهر مصرف شد و تمام هزینه ها شفاف و به صورت قانونی انجام گرفت.
نوروزی شهردار کرمانشاه همچنین گفت که بودجه پیشنهادی برای سال جاری 6 هزار و 800 میلیارد تومان است که از این مقدار شورای شهر مبلغ 500 میلیارد تومان را کاهش داد؛ لاحیه بودجه 6 هزار و 300 میلیاردی را در دی ماه سال گذشته و در موعد مقرر به شورا ابلاغ شد اما در این بازه زمانی اعضای شورا لایحه را تصویب نکردند.
در ادامه تقابل اعضای شورای شهر و شهردار کرمانشاه؛ رییس شورا نیز اخیرا نشست خبری با خبرنگاران برگزار کرد و با انتقاد از عملکرد مجموعه شهرداری گفت که بدنه مدیریتی شهرداری کرمانشاه باید جراحی شود و توضیح داد که در بدنه شهرداری افرادی با لیاقت حتی در حد استاندار و فرماندار وجود دارد ولی متاسفانه به دلیل نبود مدیریت صحیح در این دوره خانه نشین شده اند؛ باید از ظرفیت این افراد برای بهبود شرایط شهر کرمانشاه استفاده و برای این کار بدنه شهرداری نیازمند جراحی و اصلاح است.
خسرو زرافشانی با بیان اینکه افراد کارآمدی در شهرداری هستند که خانه‌نشین شده‌اند و در عوض افرادی به کار گرفته شده‌اند که حرفی برای گفتن ندارند، تصریح کرد: شهردار کرمانشاه در این شهر اسکان ندارد و این کار مشروعیت قانونی ندارد؛ در واقع به نظر من تصاحب کرسی شهرداری کرمانشاه غصبی است و اغماض و مصلحت طلبی (دیگر اعضای شورا و مسوولان ذیربط) در این زمینه صحیح نیست.
اما چرایی تصویب نشدن لایحه بودجه شهرداری بعد از گذشت چندین ماه سوال اساسی و مهمی است که رییس شورای شهر کرمانشاه در این باره گفت: از دلایل مهم تاخیر در تایید این لایحه می توان به مخارج و هزینه‌های عجیب و غریب در لوایح بودجه‌ای شهرداری اشاره کرد.
زرافشانی با بیان اینکه یک لایحه ناقص تحویل شورای شهر شده و کلیات بودجه را نیز نباید تصویب می‌کردیم، ادامه داد: لایحه بودجه در دی‌ماه 1402 و دقیقا سر موعد مقرر به شورای شهر کرمانشاه تحویل داده شد اما به جای یک لایحه کامل، ناقص به ما دادند.
وی افزود: متاسفانه با رفتن آقای یارتبار (معاون مالی شهرداری کرمانشاه) نیروی جدیدی جای ایشان آمده که اشراف زیادی در این زمینه ندارد و همین امر موجب شد لایحه‌ای با اشکالات فراوان به شورای شهر ارسال شود.
رییس شورای شهر کرماشاه گفت: با توجه به ملاحظاتی که در بحث شهر و شهرداری وجود دارد، به ناچار با کلیات بودجه موافقت شد؛ هرچند که معتقدیم تصویب آن خلاف اصول مالی و قوانین وزارت کشور است اما به هرحال برای صلاح شهر این کار صورت گرفت.
زرافشانی افزود: جزییات بودجه اشکالات زیادی دارد اما به ناچار 2 دوازدهم آن را مصوب کردیم که کار شهر و شهرداری لنگ نماند، لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه با دستورالعمل‌ وزارت کشور مغایرت دارد و به طور قطع در کمیته تطبیق رد می‌شود.
تشریح بندهای لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه
رییس شورای شهر کرمانشاه ادامه داد: کلیات بودجه 1403 به میزان 6 هزار و 300 میلیارد تومان مغایر بند 2 ضوابط درآمدی مصوب شده است؛ این لایحه به طور قطع در کمیته تطبیق رد می‌شود زیرا با دستورالعمل‌ وزارت کشور مغایرت دارد و بنده به عنوان عضوی از شورا به این لایحه رأی نخواهم داد.
وی ادامه داد: مبلغ حقوق کارکنان رسمی و پیمانی در سال گذشته 28 میلیارد تومان بوده که در لایحه 1403 حدود 35 میلیارد تومان پیشنهاد شده در حالی که با احتساب ضریب 25 درصد حدود 1.4 میلیارد تومان مازاد تعیین شده است.
رییس شورای شهر کرمانشاه با بیان اینکه حقوق کارگران رسمی و پیمانی شهرداری 120 میلیارد تومان بوده که 200 میلیارد تومان پیشنهاد داده شده است، افزود: مزایای کارمندان رسمی 92 میلیارد تومان محقق شده اما 197 میلیارد تومان پیشنهاد داده شده که 114 درصد رشد را نشان می‌دهد و باید اصلاح شود.
زرافشانی افزود: برای جمع‌آوری متکدیان 700 میلیون تومان درخواست شده در حالی که اعتبار سال گذشته 800 میلیون تومان بوده و با وجود اینکه باید حداقل 30 درصد افزایش اعمال می‌شد، اما کاهش یافته است که موجب تشدید آسیب های شهری می شود.
رییس شورای شهر گفت: مزایای کارگران رسمی شهرداری کرمانشاه مشمول قانون کار 81 میلیارد تومان بوده و رقم پیشنهادی 84 میلیارد تومان است؛ میزان اعتبار اضافه کار سال گذشته 186 میلیارد تومان محقق شده اما 316 میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
وی با بیان اینکه خدمات قراردادی اشخاص حقیقی پنج میلیارد تومان بوده اما رقم پیشنهادی 13 میلیارد تومان است، گفت: اعتبار محقق شده اطلاع‌رسانی 500 میلیون تومان بوده ولی برای امسال 2 میلیارد تومان تقاضا شده است.
رییس شورای شهر کرمانشاه افزود: مبلغ درخواستی برای خدمات قراردادی اشخاص حقوقی با 33 درصد تعدیل از 4.5 میلیارد تومان به سه میلیارد تومان کاهش یافت و از دیگر سو اعتبار ارتباطات ماهواره‌ای و اینترنت در بودجه پیشنهادی از 1.2 میلیارد تومان به 1.5 میلیارد تومان افزایش یافته است.
زرافشانی گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای چاپ و خرید مطبوعات با 233 درصد رشد از 1.5 میلیارد تومان به پنج میلیارد تومان رسیده است؛ اعتبار و بودجه چاپ آگهی‌های اداری، عکس و نقشه از 1.2 میلیارد تومان به سه میلیارد تومان و بودجه درخواستی عکاسی و فیلمبرداری از 500 میلیون تومان به 2.5 میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بودجه درخواستی تبلیغات محیطی کرمانشاه با 500 درصد افزایش از 1.2 میلیارد تومان به 6 میلیارد تومان افزایش یافت افزود: هزینه خدمات تبلیغاتی و خطاطی از 500 میلیون تومان به 2 میلیارد تومان در لایحه بودجه 1403 افزایش یافته است.
رییس شورا گفت: بودجه درخواستی مواد غذایی از 19 میلیارد تومان سال گذشته به 42 میلیارد تومان افزایش یافت؛ در بودجه 1402 نیز آگهی تبلیغات ردیف نداشت ولی در لایحه 1403 حدود سه میلیارد تومان تقاضا شده است.
زرافشانی افزود: بودجه برگزاری سمینار و جلسات از 1.5 به 4.5 میلیارد تومان افزایش یافته است؛ بودجه کمک هزینه غذا و اقلام خوراکی کارکنان از 2.5 به 3.3 میلیارد تومان رسیده و بودجه تشویق‌های موردی از صفر به 1.5 میلیارد تومان رسیده است.
وی گفت اعتبار سایر کمک‌های رفاهی کارکنان شهرداری در سال گذشته 30 میلیارد تومان بوده که یک ریال آن هم هزینه نشده است ولی برای امسال 10 میلیارد تومان پیشنهاد شد، بودجه سایر هزینه‌های متفرقه نیز از 12.5 میلیارد تومان به 27 میلیارد تومان افزایش یافت.
زرافشانی با بیان اینکه شهردار مدیرانی را منصوب کند که 6300 میلیارد تومان درآمد را محقق کنند در غیر این صورت باید در پایان سال پاسخگو باشند، افزود: شهردار اگر نتواند 70 تا 80 درصد درآمد را محقق کند کارایی ندارد و من به استیضاح او رأی می‌دهم.
پیش از این برخی دیگر از اعضای شورای شهر کرمانشاه نیز به شهردار این شهر ایرادهای مختلفی حتی در نوع و نحوه لباس و پوشش ظاهری گرفته بودند.
همچنین برخی اعضای شورای شهر با اقداماتی همچون آبستراکسیون (غیبت عمدی) جلسات شورا را از حد نصاب خارج کردند تا گروه مقابل نتواند نتیجه گیری لازم را در اقدامات مورد نظر داشته باشد.
تذکر و هشدارهای مسوولان شهرستان و استان کرمانشاه به اعضای شورای شهر نیز تاکنون نتیجه لازم را نداشته است.
شهردار کرمانشاه: اخلال در امور شهر توسط شورا خلاف قانون است
نادر نوروزی شهردار کرمانشاه معتقد است که اخلال در امور شهر توسط اعضای شورا و تصویب نکردن بودجه مصوب سال جاری عملی خلاف قانون است.
وی افزود: با وجود آنکه کلیات این بودجه در اواخر سال گذشته و پس از 2 ماه کاری به تصویب رسید ولی به بهانه اینکه در پنج بند دارای مشکل است جزییات آن تاکنون و با وجود برگزاری 30 جلسه کاری کارشناسان، معاونان و شهرداران مناطق هشتگانه این شهر با اعضای شورا، به تصویب کامل نرسیده است.
شهردار کرمانشاه با بیان اینکه عدم تصویب بودجه شهرداری خود یک نوع تخلف قانونی محسوب می شود اضافه کرد: این بلاتکلیفی اعتباری متاسفانه موجب ایجاد اخلال در امور شهری از جمله فعالیت های عمرانی و خدماتی شهرداری شده است.
نوروزی، با اشاره به مطالبی که اخیرا علیه شهردار منعکس شده است ادامه داد: مطالب غیر واقعی قابل پیگیری در محاکم قضایی است.
وی تصریح کرد: واقعیاتی وجود دارد که به دلیل مصلحت شهر و مردم تاکنون بازگو نکرده ام ولی در صورتی که ضرورت پیدا کند به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.
شهردار کرمانشاه با بیان اینکه برخی ایرادات شورای شهر به بودجه نادرست است گفت: اینگونه اقدامات و سخنان تشویش اذهان عمومی و به نوعی القای شبهه برای تخریب محسوب می شود و نیتی که پشت آن است نیت درستی نیست.
وی با بیان اینکه پنج ماه است که بودجه برای تصویب به شورای شهر ارسال شده و هنوز به تصویب نرسیده است تاکید کرد: مشخص نبودن بودجه، مشکلات فراوانی را در حوزه قراردادهای پیمانکاری و اقداماتی که در حوزه های زیباسازی، خدمات و عمران شهری باید انجام شود ایجاد کرده است.
نوروزی یادآور شد: طبق مکاتبات انجام گرفته با استاندار کرمانشاه مقرر شده که نهایتا تا نیمه اردیبهشت ماه جاری تکلیف بودجه شهرداری مشخص شود زیرا انجام هر اقدامی برای کارهای زیربنایی و خدماتی مستلزم کد بودجه است و تا تکلیف آن مشخص نشود نمی توان کاری را پیش برد.
به نظر می‌رسد در شرایط کنونی رفع اختلافات شورای شهر با شهردار کرمانشاه و حل مشکلات مردم راهکارهای قوی تری را طلب می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/827103/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روابط عمومی‌ها نقش خود را در کاهش نارضایتی‌های مردمی ایفا کنند

نرخ بیکاری کردستان به 10.8 درصد رسید

قند پارسی/هیچ دارویی بهتر از محبت نیست

افسری: فقط سه امتیاز بازی استقلال اهمیت دارد

مدافع جوان نساجی غایب بازی با استقلال

ستاره سپاهان خشم هواداران را به جان خرید

علی علیپور در آخرین بازی فصل هست

لیورپول نه، پپ حریف اصلی‌ تیمش را اعلام کرد

تکلیف 3 وزن المپیکی کشتی فرنگی اعلام شد؛ گرایی چگونه به المپیک می‌رسد؟

دیوار زرد به احترام مارکو رویس

صعود نوشاد عالمیان به فینال انتخابی المپیک

نصیرزاده: تراکتور باارزش‌ترین برند فوتبال ایران است

محرومیت یک ساله تیم طارمی از رقابت‌های اروپایی

منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه ماه می‌آید

ماموران قلابی در رباط‌کریم روانه زندان شدند

کشف محموله 40 میلیاردی سیگار قاچاق در سروآباد

تجمع دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌ علوم‌پزشکی کردستان در حمایت از جنبش دانشجویی حامی غزه

کردستان| استقبال اهل‌سنت از خادمان و پرچم امام رضا(ع)

رونمایی از آثار تاریخی زرین و سیمین زیویه در موزه باستان‌شناسی سنندج

توقیف محموله سیگار قاچاق در سروآباد

90 درصد مردم کردستان از اجرای طرح نور رضایت دارند

تعرض دستفروشان پیاده راه فردوسی سنندج به نوامیس مردم

توسعه کردستان با برنامه‌ریزی و همکاری دولت و نمایندگان مجلس میسر می‌شود

اجرای بیش از 5000 کیلومتر فیبر نوری در کردستان

سقز در بحث بازسازی بافت‌های فرسودە در استان کردستان سرآمد است

اقتصاد دانش‌بنیان، مصداق بارز حکمرانی مردمی است

افزایش سرمایه‌گذاری در اقتصاد در پی اجرای صحیح قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

فرهنگ سازی گام اول فریلنسری است

اجرای سه کیسون از پل خلیج فارس تا پایان سال 1403

طرح‌های مبتکرانه خوبی در مجموعه انتظامی کرمانشاه اجرا شده است

کشف بیش از یک میلیون و 500 هزار لیتر سوخت قاچاق در کرمانشاه

کاهش 18 درصدی سرقت های مهم کرمانشاه / امنیت شهری خط قرمز پلیس است

مقابله با اراذل و اوباش با قاطعیت در کشور ادامه می یاید

الزام صنایع شرق استان به استفاده از پساب فاضلاب

راه اندازی نرم‌افزار مطالبه‌گری مردمی از مسئولین «سو» در کرمانشاه

بازگشایی معبر کولبری مجاز در مرز پاوه

مبارزه با قاچاق سوخت از برنامه‌های امسال پلیس کرمانشاه است

تسریع در تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند

افزایش دمای هوای کرمانشاه/آخر هفته شرایط جوی پایدار است

افتتاح موزه آهنگری در شهرستان دالاهو کرمانشاه

پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه زاده» آسمانی شد

جانباز گرانقدر 70 درصد «باقری» به همرزمان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه‌زاده»

بررسی آخرین وضعیت ساماندهی گلزار شهدای ستارخان تبریز

موزه ملی ایران جزو معدود موزه‌های ملی دنیا است!

تفاوت دیدگاه مردم نسبت به موزه از گذشته تا کنون

تفاوت موزه‌داران و افرادی که راهنمای موزه هستند

معرفی کتابی جالب درباره شاهنامه

کتابی جالب برای کودکان نابینا

گزارش مهر از روز نهم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران