عصر کرد

آخرين مطالب

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟ مقالات

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا /سعید حمیدیان می‌گوید: سعدی در غزل هنرمند است، هنرمندی که به جامه زیبا و هنرمندانه و خوش‌پرداخت همانقدر بها می‌دهد که به تن خود. برای سعدی، زیبایی شعر هم به خودی خود جزء تجربه کلی جمال است.
همزمان با روز بزرگداشت سعدی (اول اردیبهشت‌) مروری داریم بر بخش‌هایی از مقاله سعید حمیدیان با عنوان «غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟» که در کتاب «در طریق ادب؛ از فردوسی تا نیما» منتشر شده است.
او در بخش‌هایی از این مقاله با طرح این پرسش که شعرهای سعدی عارفانه است یا عاشقانه نوشته است: «بسیاری بر آنند که: غزل سعدی را با عرفان و عارفانگی چه کار؟ یا نهایت لطفی که در حق سعدی می‌فرمایند اینکه: سعدی حقیقت را تنها در مجاز جست‌وجو می‌کند.
سعدی به تعبیری عارف آفاق است و شاعر آفاق و اهل اصالت آفاق (البته تنها در عوالم هنر).
عرفان سعدی تابع فرایند همزمان نگریستن بر آفاق و در انفس است. اهل استغراق در اسماء و صفات الهی و محو در اثبات یا طمس و انهماک نفس در وحدت و امثال این‌ها نیست و یا لااقل در عالم شعر نیست، به خلاف عارفان شاعر و یا متشاعری که گاهی گویی فراخنای غزل را عرصه عرضه تأملاتی پنداشته‌اند که نوعاً در تنگنای چله و خلوت به هم می‌رسد و لاجرم غزل را از مفاهیم مجرد و مصطلحات و مفاهیم تصوف نظری و علمی انباشته‌اند، در جهان‌نگری ذوق‌آگین و شوق‌انگیز سعدی هیچ چیز در عالم نیست که شایان تأمل و موجد وجد دل و درون نباشد.
شاید یکی از تفاوت‌های غزل سعدی با غزل امثال عطار و مولانا این باشد که در غزل‌های این دو، امور و احوال درونی کمتر تابع یا بازبسته مشاهده آفاقی است و به اصطلاح بدون مقدمه خارجی هم پدید می‌آید. (و مگر نه این‌که «الصوفی قاهر علی الاحوال»؟) اما سعدی از آنجا که عارف نه به معنای کامل و رایج کلمه است، حالات درونی‌اش در غزل (دست‌کم آن‌طور که ما می‌بینیم) جز با مشاهده بیرون و آفاق یا مشاهده شکل مخیل زیبایی‌های آفاق پدید نمی‌آید. پس سعدی، در عالم‌ غزل‌سرایی، اساسا کاری جز مشاهده صنع خدایی در محیط بیرون از خود ندارد و احوال درونی منتزع از امور آفاقی در غزل او جایی و معنایی ندارد. از همین عالم و آدم اگر زیبایی ایزدی را برداری، هیچ جز حشو و زاید برجای نمی‌ماند: «آن است آدمی که در او حسن سیرتی/ یا لطف صورتی است، دگر حشو عالم است».
با این اوصاف آیا جای شگفتی است که در هر غزل سعدی رفت‌و برگشت یا ارجاعی متناوب و مداوم از صورت به معنی یا مجاز به حقیت یا ‌آفاق به انفس و برعکس هست؟
همچنان که در عرفان دو جنبه بنیادین آفاقی و انفسی (که البته غایت جنبه آفاقی هم جنبه انفسی یعنی درون و ضمیر عارف است) وجود دارد، می‌توان گفت در غزل عرفانی و عارفانه نیز به اعتبار اینکه عالم آفاق اصل قرار گیرد یا عالم انفس، دو شیوه کلی پدید می‌آید:
غزلی که مهم‌ترین توجه را به آفاق بیرون دارد (سعدی و حافظ). غزلی که بنیاد را بر نفس و عالم روح قرار می‌دهد (عطار و مولانا). البته میزان این توجه نسبی است زیرا شاعر، حتی عرفانی‌ترین گونه آن، همواره برای تصویر و تجسیم امور معنوی، ناگزیر از بهره‌گیری از امور مادی و محسوس نهایتا به میزان کم‌وبیش است.
جالب توجه اینکه از نظر میزان اهمیتی که شاعر برای امور آفاقی و بیرونی قائل است نیز در خود شعر (غزل) همین دو گونه زاده می‌شود:
غزلی که شاعر برای جهات و جوانب هنری و شاعرانه‌اش یعنی برای جمال خود شعر به همان اندازه اصالت و اهمیت قائل است که برای متعلق توصیفات و امور و احوال آن، یعنی همان جمال بیرونی. به عبارت دیگر، شاعر، طبیعت درون شعر را هم همان‌قدر زیبا، ساخته و پرداخته می‌خواهد جلوه‌های جمال بیرونی را یعنی شعری هنرمندانه به تمام معنی و مگر هنر در اصل چیزی جز عینیت، بخشیدن و جان و روح بخشیدن به ایده‌ها و تصورات افکار است؟ به عبارت دیگر، جامه یعنی شعر نیز مثل بدن و در تناسب کامل با آن باید باشد. سعدی و حافظ در غزل‌سرایی مظهر رویکرد هنرمندانه به غزلند. غزلی که مثل هر قالبی دیگر برای شاعر عارف بیشتر وسیله است تا هدف و معیارها و هنجارهای هنری برای چنین شاعری نه‌ چندان اهمیتی دارد و نه اصالتی. پس، از این معیارها و هنجارها به همان اندازه بسنده می‌کند که بتواند جامه‌ای برای اندیشه‌اش باشد، حالا اینکه این جامه متناسب و خوش‌دوخت باشد یا نه و اینکه حتی کمابیش تنگ و گشاد باشد، باکی نیست (غزل عطار و مولانا). سعدی، با این اوصاف در غزل هنرمند است، هنرمندی که به جامه زیبا و هنرمندانه و خوش‌پرداخت همانقدر بها می‌دهد که به تن خود. برای سعدی، زیبایی شعر هم به خودی خود جزء تجربه کلی جمال است. در این صورت، تفاوت میان شیوه غزل سعدی (که حافظ هم در اساس بر همان راه رفته است) با غزل مولانا روشن‌تر می‌شود، بدین معنی که علاوه بر تفاوت‌های بی‌حد و حصر غزل سعدی و مولانا که اولی دارای لحن آرام و زمزمه‌گونه و حالت میعان و دومی پر از تپش و کوبش و اغلب با ضرب‌آهنگ تند و با حالت فوران و خلجان است، می‌بینیم که درغزل مولانا اساس خود زبان شعر جزء لازم و ملازم تجربه درونی جمال نیست بلکه تابع آن است، پس اگر قالب و زبان محدود باشد یا به اصطلاح نسبت به محتوا لنگ بزند می‌توان بلکه باید هنجارها را به تناسب احوال درونی شاعر شکست. هم از این روست که اعجاب‌ها از هنر زبانی سعدی از آن جهت است که این زبان هرگز از تجربه جمال شاعرانه و دید و دریافت شاعر تفکیک‌پذیر نیست و هر دو همزاد و همراه و همگون یکدیگرند درحالی که شگفتی ما از زبان غزل مولانا از حیث ترکیب نامعهود و نامأنوس الفاظ و مفاهیم و شکستن قواعد و هنجارهای زبان و شعری به تناسب جریان سیال احوال و عواطف شاعر و مفاهیمی است ورای توان و ظرفیت قالب و زبان. بنابراین باز آیا جای شگفتی است که غزل سعدی تا بدین حد بیانگر آمیختگی بلکه این‌همان میان جسم و روح، صورت و سیرت، جمال بیرونی و درونی، یا رفت‌وبرگشت همیشگی و مداوم میان چهره زیبا و نفس زیبایی و کلا صانع و مصنوع و خالق و مخلوق در یک غزل واحد است؟»

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/821467/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آشنایی با کتاب «دو دقیقه با موعود(عج)»

بیانیه ایپس آسیا در محکومیت تهاجم وحشیانه اسرائیل به غزه

واکنش جدید سپاهان به حواشی تمام نشدنی بازی پرسپولیس

گل‌های برتر دورتموند در فصل 2023/24

پایان 12 سال حضور «کاپیتان وفادار» زنبورها

اشک‌های وحید شمسایی در بین‌الحرمین

حریفان والیبال بانوان در چلنج‌کاپ آسیا مشخص شدند

هجدهمی رستمیان در تپانچه 10 متر

پس از 12 سال؛ جدایی کاپیتان محبوب از دورتموند

تاریخ شروع فصل جدید لیگ برتر فوتسال مشخص شد

بایرن مونیخ به دنبال استخدام اشمیت یا دزربی

یک نام جدید برای هیات مدیره پرسپولیس مطرح شد

شکارچی در عملیات وعده صادق شکار شد

امام جمعه یاسوج از خدمات امدادگران هلال احمر در صحنه حوادث قدردانی کرد

شدت بارندگی‌ها در کردستان کمتر می‌شود

لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها

صداقت و تعامل با مردم مد نظر مسؤولان باشد

تشییع باشکوه پیکر شهید مرزبان در بانه + تصاویر

ایران اسلامی الگوی وحدت و برادری در جهان است

نشست زمین در یکی از محله‌های شهر سنندج

تلاش رژیم صهیونیستی برای نشان دادن یک چهره متمدن از خود بی نتیجه است

تشییع پیکر شهید مدافع امنیت فرزین بلیان در کرمانشاه

گردنه تته در محور پاوه به مریوان مسدود است

ایستادگی ملت ایران بر موضع حق منشاء بیداری جهانیان در برادر نظام سلطه گردید

انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری مردم جهان شده است

اصرار قاضی تورین؛ ستاره یووه محاکمه می‌شود

جنجال‌سازان مسابقات کشتی مازندران در انتخابی تهران!

طرفداری از استقلال به پشت‌بام خانه‌ها رسید

امروز همه دنبال هاشمی نسب می‌گشتند

اکبرپور برای ساخت گل خط‌کش داشت

تشویق شدید نکونام، در دوران پسا خطیر

تمرین پرسپولیس بدون مصدوم برای بازی نساجی

گواردیولا: موفقیت فودن برای خودش است، نه من

سجده شکر، پاسخ ساسان به حاشیه‌سازان

قصه سپاهان و پرتماشاگرترین بازی‌های فصل

نفرات برتر جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار معرفی شدند

رقابت بیش از 12 هزار داوطلب کردستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد

نجات 6 کودک گرفتار در کوه‌های صاحب‌الزمان(عج) کرمان

شرکت بیش از 12 هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کردستان

راهداری: گردنه تته در محور پاوه به مریوان مسدود است

آزمون اعطای مدرک تخصصی حفاظ قرآن کریم در کردستان برگزار شد

صحبت های شنیدنی هوشنگ ابتهاج

ژاوی بدل خودش را به بارسلونا می‌آورد!

هجوم هواداران استقلال برای گرفتن عکس یادگاری

پایان کار نماینده ایران در تپانچه 10 متر مردان

تمجید ژاپنی‌ها از شهاب زاهدی

انتخاب گل لروی سانه به رئال مادرید به عنوان بهترین گل هفته لیگ قهرمانان اروپا

تشویق هواداران استقلال در تمرین آبی‌ها

پشت‌پرده انتخاب حجازی به‌ عنوان سرپرست استقلال