عصر کرد

آخرين مطالب

دانشمندان می‌گویند مار ممکن است راه حلی برای پروتئین پایدار باشد

غذای مردم آینده؛ مار پیتون! علمي

غذای مردم آینده؛ مار پیتون!
  بزرگنمايي:

عصر کرد - آن گونه که پژوهشگران نویسنده آن مقاله اشاره کرده اند پرورش تجاری مار پیتون می‌تواند یک شکل "انعطاف پذیر و کارآمد" از پروتئین پایدار ارائه دهد چرا که در مقایسه با دام‌های معمول ضایعات نسبتا کمی تولید می‌کنند.

از آنجایی که تغییرات آب و هوایی هم چنان به شکل دهی و تهدید امنیت غذایی جهانی ادامه می‌دهد هم طرفداران و هم دانشمندان به طور مداوم در جستجوی راه حل‌های عملی هستند. نتیجه مطالعه‌ای تازه که در نشریه "ساینتیفیک ریپورتس" منتشر شده یک پیشتاز بالقوه تازه را در فهرست قرار داده است: مار.
به گزارش سالون، آن گونه که پژوهشگران نویسنده آن مقاله اشاره کرده اند پرورش تجاری مار پیتون می‌تواند یک شکل "انعطاف پذیر و کارآمد" از پروتئین پایدار ارائه دهد چرا که در مقایسه با دام‌های معمول ضایعات نسبتا کمی تولید می‌کنند. نویسندگان مقاله مذکور نوشته اند: "تولید دام به طور سنتی بر تعداد کمی از گونه‌های اهلی شده و مدل‌های تولید متکی بوده فرمول اندکی تغییر یافته که تاکنون به خوبی به بشریت خدمت کرده است". با این وجود، آنان اشاره می‌کنند که سیستم‌های سنتی محصولات دامی و گیاهی در حال تزلزل هستند، زیرا کاهش منابع طبیعی، بیماری‌های عفونی و رویداد‌های آب و هوایی فاجعه بار فزاینده به نیاز فوری به کشف جایگزین‌های پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر منجر شده اند.
اینجاست که مار‌های پیتون وارد عمل می‌شوند. براساس نتایج آن مطالعه اکتوترم‌ها یا جانوران خونسرد تقریبا در مقایسه با حیوانات خونگرم 90 درصد در زمینه انرژی کارآمدتر هستند و در زمینه کشاورزی این تفاوت انرژی به آسانی به ظرفیت بالقوه بازده تولید بالاتر تبدیل می‌شود. بدین ترتیب محققان پس از مطالعه بر روی بیش از 4600 مار پیتون برمه‌ای و مشبک در مزارع تجاری در ویتنام و تایلند دریافتند که آن مار‌ها نسبت تبدیل غذایی کارآمدتری در مقایسه با ماهی قزل آلا، خوک، گاو، مرغ و جیرجیرک دارند. آنان به این نتیجه رسیدند در حالی که تولید تجاری پیتون در مراحل اولیه است "مزایایی ملموس" برای پایداری و انعطاف پذیری سیستم‌های غذایی ارائه می‌دهد که این سوال را ایجاد می‌کند: چرا اکنون امریکایی‌ها گوشت مار بیش تری نمی‌خورند؟
مصرف گوشت مار در سایر نقاط جهان غیر معمول نیست. در ویتنام و تایلند جایی که محققان مذکور بخش عمده تحقیقات خود را انجام داده اند مار‌های پیتون پرورش داده شده و سپس به روش‌های مختلفی تهیه می‌شوند از سوپ پیتون کمی شور گرفته تا کاری تند. در آمریکای لاتین به ویژه در برزیل و کلمبیا گوشت مار ذغالی یک غذای خیابانی برای عابران پیاده است.
مار زنگی نیز به اشکال مختلف خورش شده، چرخ شده در سوسیس یا کبابی و پیچیده شده در تورتیلا در سراسر جنوب غربی ایالات متحده خورده می‌شود اگرچه جذابیت تجاری گسترده‌ای ندارد. بخش بزرگی از علت عدم مصرف چشمگیر گوشت مار مشکل افکار عمومی است.
در بخش عمده فرهنگ غربی مار‌ها به قدری غیر بهداشتی و خطرناک تلقی می‌شوند که همین عامل باعث کاهش مصرف غذایی آن می‌شود. این تصور به هزاران سال قبل باز می‌گردد، زیرا متون عهد عتیق یهودیان و مسیحیان حکم می‌کردند که مار‌ها نجس هستند. هم چنین، در آن متون اشاره شده که شیطان در بدو پیدایش خود را به شکل مار درآورده است بدین معنا آن ادیان توصیه کرده اند که پیروان شان گوشت مار نخورند. حتی در نقاطی که چندان پایبندی دینی وجود ندارد نیز کماکان خوردن گوشت مار به عنوان اقدامی تلقی می‌شود که فرد بیش‌تر برای زنده ماندن چه به دلیل فقر یا به دلیل عوامل شرایط دیگر انجام می‌دهد و نه به عنوان گزینه‌ای انتخابی با میل و خواست فرد.
با این وجود، در دهه‌های اخیر برخی از سرآشپز‌ها به آرامی مار را در منوی غذایی خود قرار داده اند هم به عنوان راهی برای گسترش مهارت‌های آشپزی خود و هم به عنوان راهی برای تقویت این ذهنیت در افکار عمومی که نیاز به مواد غذایی پایدارتر فراتر از گوشت گاو پرورشی کارخانه‌ای وجود دارد. محققان در این مطالعه کار شده مار پیتون را به پروتئین آشنا دیگری تشبیه کردند:"گوشت خزندگان بی شباهت به گوشت مرغ نیست: پروتئین بالا، چربی‌های اشباع شده کم و جذابیت‌های زیبایی شناختی و قابلیت‌های گسترده برای آشپزی با آن وجود دارد".
گذشته از دلایل شخصی و فرهنگی که معمولا مار بدان خاطر در ایالات متحده چندان خورده نمی‌شود هم چنین زیرساخت عملی لازم برای پرورش مار پیتون در مقیاس وسیع وجود ندارد آن چه که منتقدان رویه فعلی در مطالعه انجام شده می‌گویند باید در نظر گرفته شود. در نتیجه، زمان زیادی به طول خواهد انجامید تا رستوران‌ها برگر پیتون سرو کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/815469/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل دور رفت نیمه نهایی

یاد و خاطره مسعود اسکویی؛ صدایی ماندگار

آلونسو: هنوز کار زیادی برای انجام دادن باقی مانده است

راه حل بارسلونا برای مشکل دقایق بازی ویتور روکه

بازدید ادگار داویدز از محل تمرین تیم زیر 19 ساله‌های یوونتوس

انتقاد تند ستاره سابق از مدیران بایرن مونیخ

سوپرگل شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی!

گری نویل: انریکه تحقیرم کرد او حتی با من دست نداد

کنسرت سامان احتشامی دو شب دیگر تمدید شد/ پنج شب اجرا در تالار رودکی

احداث 3811 واحد مسکن ملی توسط بنیاد مسکن کردستان

کسب 5 مدال نقره و برنز بوکسورهای کردستانی در رقابت‌های کشوری

پیکر شهید «فرزین بلیان» بر روی دستان کرمانشاهیان تشییع می‌شود

آبرسانی به 511 روستای فاقد آب شُرب سالم در کرمانشاه ظرف 3 سال

جذب یک هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار برای بیماران خاص و صعب العلاج

افزایش 253 درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان

خبر خوش سازمان هواشناسی برای مردم تهران

بخشی از کتاب/ ما همه خواهیم مرد، همه ما

دلیل واقعی پاسخ منفی رانگنیک به بایرن چه بود

آینده علی خطیر در کجا رقم می‌خورد

خوشبین: امیدوار به ارتقای مدال‌های آسیایی هستیم

بازیکن استقلال مسافر پاریس شد!

بازیکنانی که بیشتر از بازی مشغول دعوا یا مداوا بودند!

شهاب زاهدی امروز مقابل قهرمان آسیا

رئیس سابق فدراسیون کشتی در آلمان بستری شد

مصدومیت مهاجم استقلال برطرف شد

تجلیل از نیروهای شرکتی و خدماتی بنیاد کرمانشاه

تیم فوتبال زیر 18 سال دختران ایران چگونه قهرمان تورنمنت کافا شد

این مربی می‌تواند در سیتی جانشین پپ شود

هشدار کاپیتان رم به لورکوزن

مظلومی: مشکلات جودوکاران پارالمپیکی در حال بررسی است

چرا پرسپولیس مقابل سپاهان موفق به گلزنی نشد؟

دست بالای رم برای پایین آوردن رقم بند خرید آزمون

ادعای جدید؛ الکل یا ماده سمی علت مرگ مارادوناست!

واکنش پلیس به حمله سارقان به مهاجم سابق استقلال تهران

6 بازی تا جاودانگی لورکوزن با ژابی آلونسو

خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه 14 اردیبهشت

انجام 4 عملیات مردم‌یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه طی هفته گذشته

پرداخت 145 میلیارد وام اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی

دو خط کتاب/ هیچ چیز تصادفی نیست

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی نگاه ریزبینانه به لیگ دارد

آخرین شانس کشتی آزاد به المپیک می‌رسد

دلایل سرد بودن بازی پرسپولیس - سپاهان

بدرقه خاطرات قهرمانی را فراموش کرد

خانواده مارادونا به دنبال انتقال جسد او به بوئنوس آیرس

تاثیرگذاری لیونل مسی هر 31 دقیقه بر روی یک گل

برترین گل‌های منچسترسیتی در ماه آوریل

عملکرد ستاره‌های سابق دنیای فوتبال

اعلام زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات مجلس

درخشش استقلالی سابق او را یاد تیم ملی انداخت