عصر کرد

آخرين مطالب

نویسنده و مترجم بانه‌ای تجلیل شد فرهنگی

نویسنده و مترجم بانه‌ای تجلیل شد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار فارس از بانه کمال خدری در مراسم تجلیل از بابک صحرانورد، نویسنده و مترجم بانه‌ای ضمن اشاره به فعالیت‌های این نویسنده در حوزه کتاب و ادبیات، اظهار داشت: آنچه بعد از گذشت قرن‌ها در ذهن انسان باقی می‌ماند و ارزشمند است آثار نویسندگان است.
وی افزود: باید مراسم تجلیل از فعالیت‌های نویسندگان و هنرمندان در همه زمینه‌های برگزار شود چراکه بسیاری از افراد اطلاعی از فعالیت آنها ندارند و این مراسم‌ها موجب شناخت و معرفی بیشتر آنان می‌شود.
خدری با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه عمرانی و خدماتی گفت: تمام نقاط مرزی شهرستان بانه گازرسانی شده امسال جشن پایان گاز رسانی در بانه برگزار می‌شود.
وی اظهار داشت: بازگشایی مرز موقت هنگه‌ژال سبب کاهش قیمت بسیاری از اجناس در بازار شده و ورود مسافران نیز به طور چشمگیری افزایش یافته و از زمان بازگشایی این مرز در 26 روز کاری 75 میلیارد تومان درامد مرزی عاید مرزنشنیان شده است.
فرماندار شهرستان بانه افزود: باید تا پایان سال از تعداد دیگری از نویسندگان تجلیل شود و این مراسم‌ها همچنان ادامه داشته باشد.
بابک صحرانورد نویسنده و مترجم نیز در ادامه خواستار فعالیت دوباره نشریه بانه‌شار شد و گفت: یکی از پایه‌های اصلی فرهنگی هر شهری نشریه است و فعالیت نشریات باعث رونق و ترقی شهر می‌شود که فعالیت دوباره این نشریه یکی از خواسته‌های مهم فعالان فرهنگی و هنری است.
نهاد کتابخانه‌های عمومی 60 نوع خدمت ارائه می‌دهد
رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان بانه نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه وظیفه داریم از تمام فعالان حوزه‌های فرهنگی تجلیل کنیم، گفت: این تکریم و بزرگداشت از بعد جامعه‌شناسی باید مورد توجه قرار گیرد به این معنی که انسان‌ها علاوه حفظ کرامت خود موظف به تکریم، تجلیل و قدردانی دیگران در زمینه‌های مختلف است.
علی‌حیدر آقایی اضافه کرد: نهاد کتابخانه‌های کشور تنها خدمات امانت کتاب انجام نمی‌دهد بلکه در سال‌های اخیر پرچمدار بحث‌های فرهنگی کشور است و 60 نوع خدمات در کتابخانه‌ها به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.
وی یکی از برنامه‌های مهم نهاد کتابخانه‌های کشور را تجلیل از مفاخر و شخصیت‌های فعال در حوزه کتاب عنوان کرد، اظهار داشت: این برنامه به تجلیل و تکریم از فعالیت‌های بابک صحرانورد نویسنده و مترجم بانه‌ای در این شهرستان آغاز شده و در سال‌های آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت.
آقایی افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ضامن و تضمین آینده فرزندان ما است چراکه کتاب تاریخی از اندیشه‌ورزی و کتابخوانی جغرافیایی از آموختن و دانستن است.
بابک صحرانورد نویسنده، مترجم ادبیات و مدرس کارگاه‌های ادبیات داستان متولد 1355 بانه است، در اوایل جنگ تحمیلی در سال 1361 به همراه خانواده به تهران می‌رود و تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان می‌رساند.
از سال 1370 با نوشتن یک داستان کوتاه وارد حوزه ادبیات شد و با همین داستان با برخی از نویسندگان بزرگ کشور ارتباط برقرار می‌کند.
وی تاکنون 10 جلد کتاب تالیف و ترجمه کرده که شامل: سرم را به شب تکیه دادم‌ شعر فارسی معاصر، رنگ خاک منظومه کردی، از دیروزهای خاکستری تا فرداهای ناپیدایی ترجمه شعر امروز کردستان، نسل‌کشی در کردستان عراق، متن کامل دادگاهی صدام حسین، چوار ویستگی ئه‌دبی و نقدهای ادبی و مصاحبه با نویسندگان به زبان کردی، له روژه روناکه‌کان ترجمه شعر مدرن ایران به زبان کردی، وه‌ک هیمنی ئستای تو ترجمه شعر امروز ایران به زبان کردی، بچه‌های محله ترجمه رمان به زبان فارسی، شوپن هاور ترجمه از زبان فارسی به کردی و سرگذشت شورش ترجمه کردی به زبان فارسی است.
صحرانورد آثاری با همکاری دیگر شاعران و نویسندگان کشور نوشته که شامل، شاعران امروز ایران، صدای اعتراض قلم، خدا حافظ روزهای اناری و مال ئاوا شیرکو بی‌کس است.
این سلوک است انسان مجموعه نقد ادبیات معاصر، مام زرد ترجمه رمان کردی، چگونه داستان کوتاه بنویسیم، سلسله مقالاتی در باب تئوری و عناصر داستان‌نویسی، بربلندی‌ها تا صفر ترجمه شعر امروز به زبان کردی از جمله کتاب‌های این نویسنده و مترجم است در حال نوشتن است.
از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و ادبی بابک صحرانورد شامل نویسندگی، داوری ادبیات و دبیری سایت‌های ادبی در ایران و خارج از کشور، داوری فستیوال بین‌المللی شعر خیام در ایران، افغانستان و تاجکستان چهار دوره، داور بین‌المللی جشنواره داستان‌نویسی افغانستان یک دوره، دبیر داستان سایت ماه مک به مدت یکسال، دبیر سایت آنات یکسال، دبیر ادبیات کردی مجله پیاده رو به مدت یازده سال هستند.
وی بیش از 120 فایل کوتاه در شاخه‌های مختلف ادبی در بیشتر از 50 نشریه مکتوب منتشر کرده و توانسته تعدادی از چهره‌های سرشناس ادبی کرد و فارس را با ترجمه آثارشان معرفی کند.
مدرس کارگاه‌های ادبیات داستانی از سال 1396 تا سال 1399 و آموزش بیش از 40 هنر آموز بزرگ سال در زمینه نویسندگی خلاق به شکل عملی و نظری با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همکاری با نشریات داخلی و خارجی از دیگر فعالیت این نویسنده بانه‌ای است.
همچنین چندین اثر در زمینه نمایشنامه‌نویسی به رشته تحریر در آورده که شامل نگارش فیلم نامه کوتاه میران جانف نگارش مجموعه داستان رعد و رعشه چاپ نشده، نگارش نمایشنامه بچه‌های چهارفصل چاپ نشده، نگارش نمایشنامه اندیشه دخترک عریان چاپ نشده و نگارش مجموعه مقالات در مورد داستان‌های کوتاه صادق هدایت چاپ نشده از دیگر فعالیت‌های بابک صحرانورد است.
در پایان این مراسم از بابک صحرانورد نویسنده و مترجم بانه‌ای با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی و غیرنقدی تقدیر شد.
انتهای پیام/2330/76

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/761128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد تند یک امام جمعه از واگذاری تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس /چرا سرمایه این هلدینگ خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود /این خیانت است

رکورد شکنی ورزشکار کردستانی

توسعه بهداشت ودرمان

بیش از 19000 واحد کارگری و کارگاه‌ تولیدی در کردستان وجود دارد

مشارکت مردم در هر کاری رمز موفقیت در آن کار است

میز خدمت ادارات و خدمت‌رسانی به مردم تداوم داشته باشد

سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است

عمران وآبادانی روستاهای استان در قالب طرح هادی

استاندار: امیدوارم خوزستان در المپیک صاحب مدال شوند

برد شیرین پاریزه ر کردستان

پایان رقابتهای فوتبال جام روستایی مریوان با حضور گسترده مردم

حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق

گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب حذف شده است؟

فال انبیا فردا شنبه 8 اردیبهشت 1403

بررسی 9 هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان

روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است

بُرد ارزشمند تیم پاریزه ر کردستان در خانه

سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی

برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب حذف می‌شود؟

سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند

(ویدئو) حمله خرس خرابکار به کندوهای زنبورداران در بانه

درخشش کشتی‌گیر کهگیلویه و بویراحمد در رقابت‌های بین‌المللی

کاهش 2 درصدی آمار طلاق در کردستان

جایگاه گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب؟

آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد

لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع30 آتش‌سوزی در مراتع سقز

تجلیل از پهلوانان و پیشکسوتان ورزش پهلوانی در سنندج

شناسایی مهم ترین عامل تصادفات درون‌شهری در کردستان

13 هزار سگ صاحب‌دار در کهگیلویه و بویر احمد واکسینه شدند

تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است

ایجاد 5000 مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان

ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های محکومان به قصاص در کردستان

وجود بیش از 19 هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان

نسرین شاهی صاحب مدال طلا شد، مدال برنز برای ساره جوانمردی

لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان

پاکبان پاک‌سرشتِ زنجانی

برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان در سنندج

رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است

روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود

توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است

امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند

نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران سنندج برپا شد

بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/135 نوع گیاه خوراکی در بیجار

دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند

نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان برپا شد

سنجش 24هزار نوآموز در کردستان

لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال

حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود