عصر کرد

آخرين مطالب

رضا کیانیان برای نمایش «پدر» پدری می‌کند / اعتراض کیانیان به تماشاگران نمایش + فیلم فرهنگی

رضا کیانیان برای نمایش «پدر» پدری می‌کند / اعتراض کیانیان به تماشاگران نمایش + فیلم
  بزرگنمايي:

عصر کرد - یکی از ضعف‌های جدی تئاتر پدر ناتوانی در به نماش گذاشتن فضا و اتمسفر موجود در متن است. اگر در بین دیالوگ‌ها نامی از فرانسه نمی‌آمد تماشاگر متوجه آن نمی‌شد که این خانه اکنون در کدام نقطه از کره زمین قرار دارد.
گروه فرهنگ و هنر - ؛ «پدر»، میهمان این شب‌های تالار اصلی تئاتر شهر است.
«پدر»‌ای که چیزی حدود یک ساعت و نیم از داستان فراموشی هایش برایمان می‌گوید و تنها چند روز دیگر به آخرین اجرای آن باقی مانده است.
نمایش «پدر» پیرامون فردی است که دچار آلزایمر شده و رابطه اش با جهان واقعیت درگیر تنش می‌شود و این امر زندگی او را با بحران روبه رو می‌کند. متن بازگو کننده ذهن مشوش یک پیرمرد 80 ساله است که در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. تشویش زمانی آغاز می‌شود که آدم‌ها و مکان‌های پیش روی پیرمرد الزاما واقعی نیستند و در گذر زمان او به واقعیت‌ها و آدم‌های واقعی پی می‌برد و مخاطب با یک آمیختگی در رویا و واقعیت قرار می‌گیرد. در این میان دختر پیرمرد که از همسر اول خود جدا شده و به تازگی ازدواج مجدد کرده درگیر پدر است و نمی‌داند برای این وضعیت چه کار کند و با این سوال مواجه می‌شود که آیا بهتر است پدر خود را در خانه نگدارد یا به خانه سالمندان بفرستند. این چالش دختر در کنار تنش پدر پیش می‌رود و فضا را هر لحظه ملتهب می‌کند.
آروند دشت آرای کار هنری خود را در دهه هفتاد آغاز کرد. با نگاهی به آثار گذشته این کارگردان می‌توان دریافت که او تنوع و تفاوت در اجرا و نوع نگاه متفاوت به متن نمایشنامه‌ها را دارد و برای انتقال مفهوم دست به استفاده از شیوه‌های مختلف اجرایی می‌زند. حال این کارگردان در تجربه دیگر خود به سراغ نمایشنامه پدر نوشته فلوریان زلر رفته است.
استفاده از بازیگران نام آشنا، طراحی صحنه نامتعارف و سبک مینیمال شده، از ترفند‌های به کار رفته در این اثر است. رسیدن به فضا و اتمسفر حاضر در متن نیازمند بازیگران قدرتمندی است که کارگردان این مهم را دریافته است. حضور رضا کیانیان در نقش آندره توانسته به تنهایی قوت اثر را نگه دارد. بلاشک بازی رضا کیانیان در مقابل بازی حیرت آور آنتونی هاپکینز در فیلم father قرار می‌گیرد و خب انتظار مخاطب از این بازیگر پیشکسوت بالاتر می‌رود. کیانیان سعی بر آن داشته تا بتواند فضای ملتهب و متغییر شخصیت را بیان کند، اما در یک ساعت و نیم تماشاگر بسیار سخت با این شخصیت همذات پنداری می‌کند و فاصله‌ای بین آندره و مخاطب ایجاد می‌شود که کیانیان سعی بر برطرف کردن آن دارد. میتوان گفت این بازیگر توانمند متاسفانه همان شخصیت حبیب در فیلم سینمایی «کفش هایم کو» است. درست همان پیرمردی که مبتلا به بیماری آلزایمر است و خانواده اش او را ترک می‌کنند و خب در اینجا مخاطب با یک شخصیتی که قبلا او را زیست کرده مواجه است و رنج‌های آندره را قبول نمی‌کند.
حضور دیگر بازیگران هم به این شکل جلوه می‌کند و هرکدام یادآور شخصیتی در اثری هستند که در گذشته ایفا کرده اند و این نشان از آن دارد که در پرداخت و رسیدن به شخصیت ناکام مانده اند. البته ذکر این نکته مهم است که اگر چه بازیگران در اوج نیستند، اما همچنان پرقدرت و توانمند بازی قابل قبولی از خود در صحنه به نمایش می‌گذارند.
یکی از نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد طراحی صحنه عظیم و نامتعارف این نمایش است. استفاده از دو لته بزرگ که البته با هدف و فکر شده در صحنه قرار گرفته، سعی دارد تا نمایش خسته کننده را جذاب‌تر کند. سازه‌های بزرگی که توسط ویدئو مپینیگ تصاویری از فضای ملتهب ذهن پیرمرد را انعکاس می‌دهند و قابلیت جا به جایی دارند و هر لحظه تبدیل به فضایی مینیمال برای نشان دادن مکان‌های مختلف می‌شود. البته که این ایده هم نتوانسته ریتم کند و زمان یک ساعت و نیمه تئاتر را به دوش بکشد. اما از نظر مفهوم شناسی و تغییرات سازه‌ها شاهد جابه جایی جایگاه پدر می‌شویم که گاه تبدیل به مکان امن می‌شود. اما در نهایت این سازه عظیم به بازنمایی خانه سالمندان ختم می‌شود. انسان‌هایی که در بین دو لته و دیوار بزرگ درگیر توهمات و ذهن آشفته قرار می‌گیرند و تماشاگر شاهد زوال و فروپاشی جسمی است که دیگر کسی را نمی‌شناسد.
یکی از ضعف‌های جدی تئاتر پدر ناتوانی در به نماش گذاشتن فضا و اتمسفر موجود در متن است. اگر در بین دیالوگ‌ها نامی از فرانسه نمی‌آمد تماشاگر متوجه آن نمی‌شد که این خانه اکنون در کدام نقطه از کره زمین قرار دارد. همانطور که مخاطب متوجه زمان اتفاقات نمی‌شود و نمیداند در چه سالی نمایش جریان دارد. شاید طراحی لباس می‌توانست کمکی به این مسئله بکند که متاسفانه در این بخش هم نمایش دچار ضعف‌هایی بود.
در انتهای نمایش رضا کیانیان جنین وار می‌خوابد و نور صحنه گرفته می‌شود. تماشاگر خسته از یک ساعت و نیم تماشای نمایشی با ریتم کند نمی‌داند آیا این لحظه نمایش به اتمام رسیده یا خیر؟! تا زمانی که نور عمومی فضا را روشن می‌کند. باید گفت تئاتر پدر اثری فاخر نیست، اما به نوبه خود توانسته به تئاتری دیدنی بدل شود.
گفتنی است هر شب در ابتدای نمایش یکی از بازیگران با یادی از آتیلا پسیانی و عادت همیشگی او برای عدم استفاده از موبایل از تماشاگران می‌خواهند تلفن خود را خاموش کنند.
در پایان نمایشی که شب جمعه اجرا شد رضا کیانیان اعتراض خود را به تماشاگران نمایش که به دلیل استفاده از موبایل سبب ایجاد نویز در میکروفون بازیگران شد اعلام کرد و گفت: ما روی صحنه جان می‌کنیم و شما تلگرام چک می‌کنید تا زحمت ما بیشتر شود!
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/755679/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس پلیس پایتخت به مجرمان هشدار داد

کشف بیش از 600 متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب

لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید

دستگیری شروری که در BRT مردم را با زنجیر کتک می‌زد | تنها اظهارات او را ببینید! | فیلم

شوراها پشتوانه مالی ندارند

نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج

حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود

جایگاه شورا در اداره امور کشور نادیده گرفته می‌شود

تجمع دانشگاهیان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا

برگزاری ماراتن کنکور در کرمانشاه با پیشتازی بانوان

ایمن سازی 41 نقطه پرحادثه در محورهای مواصلاتی کرمانشاه

جریمه تاوان ثبت نکردن موادبهداشتی فروشگاه مواد غذایی در کرمانشاه

کاهش 18 درصدی وقوع سرقت در کرمانشاه

کیش با کسب بالاترین امتیاز در4 شاخصه سرمایه گذاری، صادرات، بهبود فضای کسب و کار و ارزش تولیدات برتر شد

خواندن داستان جالب مولوی به نام کودکان مکتبی

خواندن شعر انگیزشی و زیبا از اقبال لاهوری

نشانه های عشق چیست؟

گزارش اولین جلسه هیئت‌ مدیره استقلال با حضور سهام‌داران جدید

مهران احمدی: می‌خواهیم قهرمان جام حذفی شویم

خراب‌کاری دروازه‌بان برزیلی با هدر دادن 2 پنالتی!

وقتی آنچلوتی در مونیخ به بن‌بست خورد

تلاش پزشکان سپاهان برای حضور اسدی برابر پرسپولیس

اوسمار حافظه بازیکنان پرسپولیس را فرمت کرد

بوکایو ساکا: هر چقدر می‌خواهید روی من خطا کنید!

گل اول ایران به تایلند توسط مهدی کریمی

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

بچه‌ام بیشتر تمرین می‌کرد تا ما با آنچلوتی!

گزارش زنده؛ تایلند 0 - ایران1

دستگیری عامل ضرب و شتم در اتوبوس/مجازات سنگین در انتظار فرد خاطی

مهاجرت معکوس در 200 روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است

موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند

بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است

نشست نماینده ولی فقیه در کردستان با تشکل های کارگری و کارفرمایی

افتتاح 2 پروژه راه‌آهن ملایر-کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده

22 میلیون مترمکعب پساب کرمانشاه راهی صنایع می‌شود

شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد

امحای 724 کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه

بیشترین فروش فراورده‌های نفتی کرمانشاه در مرز پرویزخان انجام شده است

اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است

400 حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد

مدیرکل بنیاد شهرستان‌های استان تهران با جانباز هنرمند و خالق عکس‌های ماندگار دوران معاصر دیدار کرد

وقوع مهاجرت معکوس در 200 روستای کردستان

اخراج 117 کارگر شهرداری سقز

یادی از ذبیح‌الله صفا

به جای تراپی و فوبیا چه بگوییم؟

معنی ضرب المثل جنجالی " از شیر مرغ تا جان آدمیزاد"!

ریشه حکایت "اگه برای من آب نداره‌، برای تو که نون داره"!

واکنش تماشایی دروازه بان در لیگ لبنان

دلتنگ مردی که ایستاده مردن را به تمام دنیا یاد داد

تیاگو موتا سرمربی بعدی یوونتوس