عصر کرد

آخرين مطالب

انتقادها به حواشی جشنواره انار «دله‌مرز» کردستان/ ماموستا قادری: فرهنگ اورامان را خدشه‌دار نکنید فرهنگی

انتقادها به حواشی جشنواره انار «دله‌مرز» کردستان/ ماموستا قادری: فرهنگ اورامان را خدشه‌دار نکنید
  بزرگنمايي:

عصر کرد - جشنواره انار در روستای «دله‌مرز» سروآباد هنجارشکنی و حواشی‌ بسیاری به دنبال داشت. -
  به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی استان فرهنگی نام گرفته و هیچ اختلاف نظری در کردستان درباره فرهنگی بودن استان وجود ندارد و همه در این موضوع اتفاق نظر دارند و از این به عنوان مدال افتخار یاد می‌کنند.
جشنواره انار در حالی پنج‌شنبه گذشته با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در روستای دله‌مرز شهرستان سروآباد برگزار شد، که هنجارشکنی و حواشی‌ این مراسم با انتقاد زیاد مردم و مسئولان اجرایی و مذهبی مواجه شد.
ماموستا ملا قادر قادری، امام جمعه پاوه با انتقاد از نحوه برگزاری این جشنواره به خبرنگار تسنیم گفت: سه روز پیش آقای زارعی فرماندار محترم سروآباد نامه‌ای برای بنده نوشته و من را برای جشن انار روز پنجشنبه در روستای دلمرز شهرستان سروآباد دعوت کردند. عازم کرمانشاه بودم؛ در راه به آقای زارعی زنگ زدم و گفتم: بعضی مردم گمان می‌کنند بنده از شادی و جشن مردم ناراحتم؛ اما این‌گونه نیست.
وی گفت: به فرماندار سروآباد گفتم که به شما و مافوق شما و مردم عزیز دلمرز، عرض می‌کنم، مراسم مبارکتان باشد ولی از خدا بترسید و شئون اسلامی را رعایت کنید و بجای برخی رفتارها در این مراسم، برادرانتان را در غزه به یاد بیاورید که چگونه مظلومانه به شهادت می‌رسند.
امام جمعه پاوه افزود: در ادامه گفتم آقای زارعی انارانه واقعی همان چیزی بود که در حلبچه برگزار کردند؛ تمام اورامان را به حلبچه بردند و بازار بزرگی برایشان درست کردند و میلیون‌ها دلار انار حلبچه به ممالک عربی صادر شد. اگر واقعاً مسئولان در سروآباد، مریوان و پاوه دلسوز این مردم‌اند و به رقص و هه‌لپرکی علاقه ندارند و به اقتصاد مردم اهمیت می‌دهند، مشکلی ندارد و مبارک است و شما هم بیایید در «بیه­کره - بیه‌ که‌ ره» سه‌راهی اورامان و مریوان یا در پاوه در سه‌راهی باینگان دویست چادر علم کنید مردم زردویی و تین و باینگان و شوشمی و نوسود و نودشه و هجیج و داریان و ... که انار دارند، یک هفته اعلام کنند انارانه است تا این مردم بتوانند ده‌ها میلیون تومان انار بفروشند.
عالم برجسته اهل‌سنت خطاب به مسئولان عنوان کرد: من می‌دانم شماها برای سرگرمی مردم این کار را می‌کنید و می‌گویید مردم سرگرم شوند و به فکر چیزهای دیگر نباشند اما بدانید مردم از من و شما بهتر می‌دانند و آگاه هستند. شمارا به خدا اگر نمی‌توانید به ما دین بیاموزید، حداقل ما را بی‌دین نکنید و فرهنگ اورامان را بیش از این دچار خدشه نکنید.
ماموستا عبدالقادر حسینی امام جمعه سروآباد نیز در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار تسنیم با انتقاد از نحوه برگزاری این جشنواره گفت: این هنجارشکنی بسیار ناخوش بود، نباید چنین اتفاقاتی رخ می‌داد، باید قبل از برگزاری و از اول، حفظ چارچوب‌ها در نظر گرفته می‌شد.
علی اصغر حسینی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از نحوه برگزاری این جشنواره ابراز گله‌مندی کرد و اظهار داشت: این موضوع را به مسئولان ارشد استانی منعکس کرده‌ام. از مسئولان خواهش می‌کنیم که فرهنگ مردم اورامان را با چنین جشنواره‌هایی که هیچ سنخیتی با بافت اعتقادی مردم این دیار ندارد، عوض نکنند و زیر سئوال نبرند.
حسینی‌ خاطر نشان کرد: سال‌های مدیدی است که کشور ما مورد هجمه‌های فرهنگی معاندان برون مرزی قرار گرفته اما علی‌رغم جنگ ادراکی دشمن وقتی قدم به منطقه اورامان می‌گذاریم جز عرفان، دینداری، خلوص، اصالت و پایبندی به هویت اصیل کُرد مؤمن چیزی را نمی‌بینیم. پایبندی به نماز و عبادت در مساجد که با حضور همزمان نوجوان، جوان، میانسال، پیر و حتی کودکان معنویت و نورانیت را نشان می‌دهد. در مولودی‌خوانی عارفانه‌ترین اشعار بر زبان جاری می‌شود و در دف‌نوازی روح هر انسانی را به عصر رسول الله(ص) و روز استقبال مردمان مدینه از هجرت نبی مکرم اسلام(ص) با نوای دف و ندای «طلع البدر علینا من ثنیات الوداع / وجب الشکر علینا ما دعا لله داع» می‌اندازد.
وی در توصیف ظرفیت‌ها و ویژگی‌های مردمان این منطقه یادآور شد: مراسم پیر شالیار با ذبح دام قربانی، دف زنی، خوردن آش مخصوص و شب‌نشینی و تهلیل گفتن و دعا (ذکر) است. در شب‌های ماه رمضان اتصال مردمان این دیار را با خدا می‌توان حس کرد، در ادب و کمالات سرآمدند، در پوشش و حجاب به تمام معنا موقرترین، زیباترین و آراسته‌ترین لباس جهان را بر تن دارند. خلاصه آنکه با بیش از 700 روستا مدافع هویت واقعی مردمان کُرد اسلام مدار هستند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان گفت: حال جای بسی تأسف است که مسئولان به نام توریسم و گردشگری ذره‌ای به ارزش‌های والای مذهبی و قومی این عارف مسلکان احترام نمی‌گذارند. جای بسی تأسف است به نام جشنواره انار و تقویت گردشگری، هنجارشکنی را در برنامه‌های خود خود می‌گنجانند.
به گزارش تسنیم؛ این جشنواره توسط فرمانداری و بخشداری مرکزی شهرستان سروآباد و همکاری جهاد و میراث فرهنگی برگزار شد؛ انتظار از دستگاه‌های نظارتی، علما، روحانیان، نخبگان و به طور عام همه کسانی که در قبال جامعه و مردم تکلیفی بر دوش دارند آن است که نسبت به آنچه در اطراف آنها اتفاق می‌افتد بی‌تفاوت نبوده و با موضع‌گیری به‌موقع و مناسب نسبت به این نحوه برگزاری این‌گونه مراسمات از جمله این جشنواره انار که سنخیتی با فرهنگ مردمان این دیار ندارد، هر آنچه تکلیف دینی و انسانی و وظیفه اجتماعی آنهاست، ادا کنند چراکه برگزاری چنین برنامه‌های بدون خروجی جفا در حق مردم و توهین به فهم آنهاست و باید چنین رویکردهایی اصلاح شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/755407/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/در اتاقی که به اندازهٔ یک تنهاییست

هرکجا هست خدایا به سلامت دارش

آن چُنان مِهر توام در دل و جان جای گرفت

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

شعری کوتاه و عاشقانه را بشنوید

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌ خوانند؟

داستانک/ پیرمرد فقیر

ژابی آلونسو: می‌خواهیم شکست ناپذیر بمانیم

دینامو بدون محرمی صدرنشین کرواسی شد

یک موقعیت استثنایی دیگر به خطا رفت

بازگشت سیاوش به استقلال ملاثانی

زور چلسی به شگفتی‌ساز فصل نرسید

پاری‌سن‌ژرمن با تساوی خانگی مهیای سفر به آلمان شد

خلاصه بازی استون ویلا 2 - چلسی 2

خلاصه بازی پاری‌سن‌ژرمن 3 - لو آور 3

خلاصه بازی اتلتیکومادرید 3 - اتلتیک بیلبائو 1

اتلتیکو نبرد کسب سهمیه را از بیلبائو برد

تعلیق مسابقات لیگ دو تهران به دلیل ضرب و شتم داور

سی ام پانک در اسمکدان امروز به روی استیج رفت/ اخبارWWE

تصویری تاریخی از علی انصاریان و مهرداد میناوند در پشت صحنه «نود»

ویدئویی از پشت‌صحنه «نون خ» در سرما و شرایط سخت!

جشنواره «عروسکخونه» برگزیدگان خود را شناخت/ تجلیل از حسن دادشکر و عادل بزدوده

گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت

«به یادِ ماموستا فخری»

تامین زمین از مولفه‌های مهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در دیواندره

نمایشگاه دست ساخت‌های دانش آموزی در سنندج

سمپاشی بیش از 230 هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات

حمله خرس خرابکار به کندو‌های زنبورداران در بانه (فیلم)

تجلیل از برگزیدگان عقیدتی در سپاه بیت المقدس کردستان

فال انبیا فردا یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

حادثه رانندگی با 14 مصدوم در محور سقز _ دیواندره

ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج

احداث سیل بند و بندسار برای جمع‌آوری روان‌آب

کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود

با کمتر از 100 میلیون تومان صاحب خودرو شوید!

کشف 80 هزار و 500 لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

ضرورت به‌روزسانی تجهیزات اطفای حریق در کرمانشاه

لایروبی 30 کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه

3700 هزار میلیارد تومان هزینه 2 افتتاح نمایشی در کرمانشاه

135 چاه غیرمجاز در کرمانشاه مسدود شد

تلاش بیشتری برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه خواهیم کرد

حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است

وقوع سالانه 14 تا 15 هزار زلزله در سطح کشور

کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور

تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه

به نتیجه رسیدن حداقل 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه

آمار قابل توجه حوادث کوهستان در کرمانشاه

انهدام دو باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه

چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه