عصر کرد

آخرين مطالب

دلەمرز؛ بهشت یاقوت‌های سرخ فرهنگی

دلەمرز؛ بهشت یاقوت‌های سرخ
  بزرگنمايي:

عصر کرد -  از پس گردش فصل‌ها و ماەها و روزهای سال، حال نوبت پاییزی است کە بە بودن انارهای سرخ و یاقوتیش مشهور است.
اما نوبتی هم کە باشد، بعد از اتمام فصل میوەهای رنگارنگ و متنوع تابستانی، نوبت برداشت پادشاە میوەهای پاییزی، انار است!
کردستان سرزمینی است با مواهب زیبای الهی، استانی ملقب بە دنیای جشن‌ها و جشنوارەها کە برگزاری آن‌ها هموارە بهانەای است برای شکرگزاری از نعمت‌های بیشمار الهی!
از پس جشنوارە توت‌فرنگی شیان، جشن امت محمد، تئاتر خیابانی، جشن موسیقی اقوام ایرانی و جشن کشمش تاینە و .
.. حال در فصل پاییز نوبت بە جشنوارە انار رسیدە است.
کردستان بە ویژە منطقە اورامانات بە سبب باغات انارش در کشور بسیار مشهور است، اناری کە از چشمەهای جوشیدە در دل شاهو سیراب و از آن آب زلال و پاک دانەهایی آبدار و یاقوتی زاییدە می‌شود کە از مرغوبیت بی‌نظیری برخوردار است.
هرسالە در یکی از روستاهای منطقە اورامانات جشنوارە انار برگزار می‌شود و امسال اما قرعە بە نام روستایی افتادە بە نام "دەڵەمەرز"، روستایی بە زیبایی بهشت و در انحصار کوەهای باصلابت شاهو!
از یک ماە پیش تبلیغات رسانەای گستردەای حول محور برگزاری جشنوارە انار در روستای زیبای "دلەمەرز" در سراسر کشور و شبکەهای اجتماعی و فضای مجازی منتشر شد و فراخوان و دعوتی بود تا مردم بە شکرانە برداشت انار در این جشنوارە شرکت کنند.
بلاخرە انتظارها بە پایان رسید؛ روز پنجشنبە 1٨ آبان ماە 1٤02 موعد برگزاری جشنوارە انار در روستای زیبای دلەمرز فرا رسید.
صبح روز پنجشنبە، خورشید نزدە راهی جادە مریوان شدیم و همراە با نسیم خنک و سرد پاییزی از پیچ و خم جادەهای قرار گرفتە در بین کوەهای بلند و سربەفلک کشیدە اورامانات بە روستای زیبای "دلەمرز" رسیدیم.
راە رسیدن بە این بهشت برین، خاکی بود و سخت و بە محض ورود بە جادە روستا ناخواستە از دنیای آنتن‌دهی و تلفن همراە بە دور افتادیم و این‌ها نشان از آن داشت کە این روستا با آن همە عظمت و شکوە و زیبایی از برخی از امکانات اولیە و البتە ضروری محروم ماندە است.
ترافیک سنگین ایجاد شدە در ورودی روستا نشان از خیل عظیم گردشگرانی داشت کە بە این روستا آمدە بودند تا در شکرانە برداشت میوە بهشتی انار شرکت داشتە باشند.
رودخانە زیبای سیروان از همان ابتدای مسیر با خروشی ملایم و امواجی دلبرانە بە استقبال گردشگران آمدە بود و آهنگی روح‌نواز را در روستا طنین‌انداز کردە بود کە روح آدمی را نوازش می‌داد.
هم قدم با رودخانە سیروان تا خود روستا بە راەافتادیم، در ابتدا مردم مهمان‌نواز روستای دلەمەرز با کاسەهایی لبریز از انار دون شدە از گردشگران و هرآنکس کە بە روستایشان وارد می‌شد، پذیرایی می‌کردند.
موسیقی هورامی و محلی پلی شدە در جایگاە مراسم، شور و نشاط بی‌نظیری را بە وجود گردشگران و مسافران تزریق می‌کرد و بند بند وجود انسان را نشاط عمیقی می‌بخشید و این یعنی رسالت برگزاری جشنوارەها در کردستان! ایجاد شادی و نشاط در مردم...
مراسم هنوز شروع نشدە، اما جایگاەها لبریز از حضور گردشگران بود، و از آنجایی کە بافت معماری روستای دلەمرز پلکانی است و پشت بام خانەای حیاط خانە دیگری است؛ پشت بام‌ها هم لبریز از حضور مردمانی بود کە بە تماشای این جشنوارە آمدە بودند.
دیگ‌های بزرگ روی آتش و آن بخار عظیم برخاستە از جوشش دانەهای سرخ انار و تبدیل شدنش بە رب، تابلوی هنری زیبا و زندەای را بە نمایش گذاشتە بود.
در این جشنوارە فقط کُردها نبودند کە حضور پیدا کردە بودند، این روستای زیبا در روز پنج‌شنبە میزبان مردمانی از سراسر کشور بود کە برای شرکت در این جشنوارە بە این منطقە سفر کردە بودند.
در ادامە و برفراز بام خانەای بە پایین دست و جایگاە برگزاری جشنوارە کە نگاە می‌کنم، لباس‌های کُردی رنگارنگ و خوش نقش و نگار زنان کُرد، بە نقش و طرحی خوش رنگ و لعاب در یک قاب هنری مانند است.
در این هنگام بود کە دف‌نوازان قرار گرفتە بر فراز بام‌ها با پنجەهای طلاییشان بر دف ضربە می‌زنند و نوایی عرفانی در دل کوەهای شاهو طنین‌انداز می‌شود.
هوا بە شدت گرم و خورشید در اواسط آبان گویی سرستیز دارد، گرما بر محیط غالب شدە؛ برای خاموش کردن عطش آن گرما یک لیوان آب انار ترش و خنک سفارش می‌دهم، آب انار با مزە بهشتی کە روح را حسابی جلا می‌دهد.
علاوە بر چینش منظم انارهای سرخ و یاقوتی اورامانات، سایر محصولات کشاورزی و صنایع دستی و غذای محلی منطقە اورامانات نیز بە نمایش گذاشتە شدە بود، زیرا یکی از اهداف برگزاری این جشنوارەها علاوە بر آشنایی گردشگران با گردشگری منطقە، آشنایی آنان با فرهنگ و سنت و صنایع دستی منطقە است.
در ادامە رقص محلی مردان قدیمی هورامی، چشم مسافران را بە خود خیرە و جو مراسم را در شادی و نشاط عجیبی فرو بردە بود.
استاندار کردستان که برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره میهمان دله مرز شده است، گفت: یکی از محورهای توسعە استان کە با جدیت پیگیری و برروی آن متمرکز هستیم، موضوع گردشگری است.
اسماعیل زارعی کوشا در گفت‌وگو با خبرنگاران گردشگری را در ابعاد اقتصادی، سلامت، طبیعی و تفریحی و کشاورزی عنوان کرد و افزود: در سال جاری چندین جشنوارە بە شکرانە نعمت‌های الهی و محصولات کشاورزی و باغی برگزار شد.
وی در ادامە از برگزاری جشنوارە گندم در شهر بیجار در آیندە خبر داد.
زارعی کوشا اظهار کرد: این جشنوارەها در توجە و تمرکز ویژە دستگاەهای متولی نسبت بە موضوع کشاورزی و جذب گردشگر موثر است.
وی ادامە داد: صدها گردشگر از اقصی نقاط کشور در این جشنوارە حضور پیدا کردە و همچنین شاهد حضور گستردە تورهای گردشگری در این جشنوارە هستیم.
استاندار کردستان تصریح کرد: زیرساخت‌های گردشگری همچون بومگردی‌ها و مکان‌های اقامتی و موضوع راەها و جادەها بە صورت جدی مورد توجە است.
وی عنوان کرد: طی 2 سال اخیر و در دولت سیزدهم بیش از 300 کیلومتر راە روستایی در استان کردستان احداث شدە کە بخش عمدە آن در محور گردشگری واقع شدە است.
زارعی کوشا یادآور شد: خوشبختانە در سفر ریاست جمهوری بە استان کردستان اعتبارات مناسبی بە حوزە راەها و زیرساخت‌های گردشگری ابلاغ شد.
اسماعیل زارعی کوشا در ادامە بە مشکل آنتن‌دهی مسیر روستای دلەمرز اشارە کرد و این وعدە را بە مردم این منطقە داد کە در سال جاری و در دو هفتە آیندە مشکل آنتن‌دهی این منطقە حل و شاهد آنتن دهی این مسیر و محور خواهیم بود.
وی در ادامە سخنان خود از احداث زمین چمن مصنوعی روستا در کنار رودخانە سیروان خبر داد و افزود: امیدواریم تا سال آیندە شاهد احداث زمین چمن مصنوعی روستای دلەمرز در کنار رودخانە سیروان باشیم.
استاندار کردستان همچنان ادامە داد: خوشبختانە در سال گذشتە بخشی از مسیر روستای "ژریژە" و "دَدَر" در منطقە اورامان کردستان آسفالت شد کە امیدواریم در سال 1٤03 شاهد آسفالت ادامە این مسیر باشیم.
زارعی، فرماندار سروآباد در ادامە این مراسم اظهار کرد: از 7 هزار و 300 هکتار زمین‌های کشاورزی استان کردستان کە بە انار اختصاص دارد، 3 هزار و ٤00 هکتار آن در شهرستان سروآباد واقع است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر از برداشت 10 هزار تن انار استان کردستان در طول یک سال، 7 هزار تن آن از باغات انار سروآباد برداشت می‌شود.
زارعی ادامە داد: جشنوارە انار در راستای توسعە گردشگری، توسعە باغات باهدف رونق تولید، نشان دادن اهمیت باغات در گسترش گردشگری کشاورزی و کارآفرینی و ایجاد انگیزە در نسل جوان برای توسعە پایدار، عرضە محصولات کشاورزی و افزایش نشاط و شادابی در بین مردم شهرستان سروآباد برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری این مراسم، معرفی موسیقی محلی، صنایع دستی، فرهنگ و آداب سنت مردم، ظرفیت‌های گردشگری و سایر محصولات کشاورزی شهرستان سروآباد است.
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/755043/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معنی ضرب المثل جالب "از شیر مرغ تا جان آدمیزاد"

پوستکوگلو: بازی‌ها دیگر در استادیوم داوری نمی‌شود!‏

پرسپولیس بدون 2 بازیکن تمرین کرد

آرزوی ستاره آرسنال؛ خدا نکند سیتی امتیاز از دست بدهد!

گل اول منچسترسیتی توسط گواردیول

آسیب‌دیدگی و کشیدگی عضله محمد محبی

حاج‌صفی وارد بازی قهرمانی شد

هوادار خاص استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم

آرتتا: بازی سختی بود، فقط دعا می‌کردم!

ببینید/ خرید کنید / درب منزل پرداخت کنید

نیمه شانس سیتی؛ دو گل صددرصد از دست رفت!‏

واکنش پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از صحنه جرائم

پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود

لزوم ساماندهی وانت‌های میوه فروشی در سنندج

تعرفه فیزیکی به شعب أخذ رأی کرمانشاه ارسال نمی‌شود

آماده‌باش 14 استان کشور در پی هشدار رگبار و وزش باد شدید

ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها

بخشی از کتاب/ به هیچ‌کس اجازه نده بهت بگه نمیتونی

هیجان ستاره بایرن؛ چی بهتر از بازی با رئال!

آخرین وضعیت بیرانوند برای همراهی پرسپولیس در بازی با سپاهان

بازتاب قهرمانی فوتسال ایران در رسانه‌های جهان

عجیب‌ترین پنالتی هفته چیپ بود!

علی‌عسکری: استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج فارس است

تاریخ‌سازی پس از 27 سال؛ ساکا در کنار اسطوره آرسنال ایستاد

محسن بنگر عاشق این چالش در آستارا شده است

گردهمایی بی‌سابقه و زندگی‌بخش در باشگاه گل‌گهر

رادین مشهد قهرمان تورنمنت بسکتبال سه نفره مردان شد

با این لگد قلب آرسنالی‌ها ایستاد!

کشف بیش از 600 متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز

بانک مهر ایران گره‌گشای مشکلات دانش آموزان نیازمند در کردستان

رژیم صهیونیستی در کف میدان شکست خورده است

علت افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد از زبان مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان

دو خط کتاب/بیا زندگی کنیم!

نامه اعتراضی استقلال در مورد هفته پایانی لیگ برتر

آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز

ستاره اینتر احترام میلانی‌ها را نگه می‌دارد

شیطنت بچه تخس آرسنال در دربی!

گل اول تاتنهام به آرسنال روی اشتباه مهلک رایا توسط رومرو

بهترین بازیکن و آقای گل آسیا؛ حس هفتم تیم‌ملی

با اشتباه مرگبار رایا؛ تاتنهام شاید برگردد!

آقای گل پرسپولیس و پیشبینی جالب تیم قهرمان!

مدافع استون ویلا نمک به زخم چلسی پاشید!

آرسنال با فتح دربی شمال لندن یک قدم به قهرمانی نزدیک‌ تر شد

وعده شهردار سنندج برای ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش ‌

زمینه بهبود وضعیت معیشتی‌ کارگران فراهم شود

کلنگ‌زنی 2 پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی در سنندج

قاتل فراری در دام پلیس آگاهی گیلانغرب

کشف و ضبط بیش از 4 تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه

اجتماع بزرگ دانشگاهیان کرمانشاه برگزار شد

معرفی کتاب کودک جالب