عصر کرد

آخرين مطالب

«بازگشت» روایتی از صبر و امید در برابر ناامیدی است فرهنگی

«بازگشت» روایتی از صبر و امید در برابر ناامیدی است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - «نمایش «بازگشت» روایتی از سرانجام راه و انتخابی اشتباه، از آغاز تا پایان راه است. روایت آن لحظات از زندگی که ممکن است هر کدام از ما در آن مورد آزمایش روزگار قرار گیریم‌. این داستان روایت صبر و امید و توکل در برابر یاس و نا امیدی است. »
  جدیدترین نمایش میدانی با نام «بازگشت» به کارگردانی و نویسندگی حسن بزرا و تهیه کنندگی علی اسماعیلی درحالی روی صحنه رفته است، که اینبار مخاطب شاهد داستانی دراماتیک همراه با دکورهایی متفاوت و متنوع است، اتفاقی که به گفته کارگردان ، باعث شده تا بخش‌های دیگر کار نیز مانند نور، صحنه، بازیگردانی، جلوه‌های ویژه میدانی و… نیز تغییراتی داشته باشند.
در توضیح نمایش میدانی «بازگشت» آمده است: «بازگشت، روایتی از سرانجام راه و انتخابی اشتباه، از آغاز تا پایان راه است. روایت آن لحظات از زندگی که ممکن است هر کدام از ما در آن مورد آزمایش روزگار قرار گیریم‌. این داستان روایت صبر و امید و توکل در برابر یاس و نا امیدی است. »
چند وقتی بود که دغدغه ساخت نمایش میدانی با محتوای «بازگشت» را در ذهن داشتم. چون ما در موسسه ققنوس در پی داستانی در باب مفهوم و معنایی به نام امید و تقابل یاس و امید بودیم و می‌خواستیم نمایشی با این مفهوم را به روی صحنه بیاوریم. نزدیک به 2 ماه طول کشید تا سناریوی اولیه آماده شود. چندین و چند بار نیز مثل دیگر کارهایی که تا کنون انجام داده‌ایم بازنویسی‌های متعدد انجام شد و کارشناس‌های مختلف نیز متن را خواندند و نظرات‌شان را بیان کردند. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته شده اصلاحات انجام و متن نهایی برای اجرا آماده شد. در همین مدت نیز پروسه پیش تولید در حال انجام بود و کار صحنه و ساخت دکور به موازات پیش می‌رفت.
به جرات می‌توانم بگویم بخش دکور نمایش میدانی «بازگشت» به دلیل تعدد دکورهایی که دارد نسبت به نمایش‌های میدانی که تا کنون به روی صحنه رفته اند، نظیر نداشته‌است و این موضوع یکی از اتفافات بسیار خاص و ویژه‌ است. چون تا این میزان تجربه دکورهای متنوع در نمایش‌های میدانی وجود نداشته است. به طوری که می‌توانم بگویم میزان تغییر دکورها در طول نمایش در مقایسه با گذشته شاید بیش از 4 برابر شده باشد. بدون اغراق 3 برابر نمایشی مثل «جهان بانو» در این نمایش میدانی تغییرات دکور انجام می‌شود. بر اساس تغییراتی که در روایت داستان وجود دارد دکورها نیز به طور ویژه‌ای تغییر می‌کند. همین تغییرات در دکور باعث شده تا در بخش‌های دیگر کار مانند نور، جلوه‌های ویژه میدانی، بازیگردانی و… شاهد تغییرات قابل ملاحظه‌ای باشیم. تغییراتی که منجر به پیشرفت بسیار رو به جلو شده است. امیدوارم همانطور که در زمینه دکور، نور، صحنه و … این تغییرات رخ داده در بخش متن نمایش نیز این تغییرات رو به پیشرفت رخ داده باشد.
مطابق کارهای پیش همچنان هم بازیگرها، سرباز هستند که برای بازی در نمایش میدانی آموزش دیده‌اند. ضمن آنکه همچون گذشته در بخش صدا و نریشن‌ها از هنرمندان درجه یک دوبله، تئاتر و تلویزیون بهره برده‌ایم. در بخش ساخت موسیقی، موسیقی تولید شده کم است؛ اما از موسیقی‌های آرشیویی و فضاسازی‌های مناسب استفاده می‌کنیم. بخش جلوه‌های ویژه میدانی نیز هر آنچه در قالب نمایش گنجانده بشود و قابل استفاده باشد را بهره برده‌ایم. از فضاسازی‌هایی که با باد، آتش، دود، خاک و حتی باران نیاز بود استفاده کرده‌ایم. به عنوان مثال در این نمایش یک آیتم پر باران در صحنه داریم که اتفاق ویژه و زیبایی را رقم می‌زند.
متن «بازگشت»، یک متن داستانی، دراماتیک و شخصیت محور است. داستان حول محور شخصیتی به نام مسعود در تاریخ معاصر می‌چرخد. خط داستانی اصلی در زمان حال است. در این نمایش مخاطب با مسعود همراه می‌شود و با او در تاریخ سفر کرده و مجدد به زمان حال برمی‌گردد. تاریخی که از دوران نوح نبی (ع) آغاز و به دوران معاصر ختم می‌شود. در حین نمایش، اتفاقاتی برای مسعود رخ می‌دهد و در نهایت از چگونگی زندگی مسعود و آنچه در زندگی او رخ داده با خبر خواهیم شد.
سر فصل‌هایی در تاریخ خواهیم دید از تقابل بین امید و ناامیدی در وقایع گوناگون تاریخی آنهایی که امید داشتند برای‌شان چه اتفاقی رخ داده و آنهایی که ناامید شده‌اند سرانجام‌شان چه بوده است. به نظرم اگر قصه نمایش بیش از این توضیح داده نشود بهتر است. چون مزه نمایش برای مخاطبی که هنوز آن را ندیده از بین خواهد رفت. نکته‌ای که باید بگویم نمایش میدانی «بازگشت» اثری است که آدم‌ها را مانند یک آیینه رو به روی خودش قرار می‌دهد و این را نشان می‌دهد. همه ما ممکن است در یک بزنگاه‌ها و سختی‌هایی در زندگی قرار بگیریم که اگر در این سختی‌ها امید را از دست بدهیم ممکن است دیگر راه بازگشتی برای‌مان وجود نداشته باشد. با امید است که می‌شود مسیر را ادامه داد و به پیروزی و موفقیت دست پیدا کرد.
نمایش میدانی «بازگشت» با وجود آنکه برای اولین بار نهم آبان ماه به روی صحنه رفت؛ بدون هیچگونه تبلیغات آغاز شد و تنها اطلاع رسانی‌مان در فضاهای مجازی همچون تلگرام و اینستاگرام بود. با این وجود شب نخست شب پر مخاطبی بود که برایمان هم عجیب و هم لذتبخش بود و در ادامه نیز این استقبال ادامه پیدا کرد.
قرار است تا آذرماه ادامه داشته باشد که البته باز هم هنوز چندان قطعی نیست و بستگی به استقبال مخاطب و پروژه‌های بعدی‌مان دارد؛ اما آنچه اعلام شده تا آذرماه این نمایش میدانی هر شب به روی صحنه در بوستان ولایت خواهد رفت. امیدوارم این نمایش نیز مانند نمایش‌های قبل پرببینده و تاثیرگذار باشد.
در آینده باز هم قصه‌های جدید خواهیم داشت اما اینکه بعد از «بازگشت» چه نمایشی بر روی صحنه خواهد رفت مشخص نیست. یا قصه جدیدی خواهیم داشت یا اگر بنا باشد نمایش‌هایی که از قبل به روی صحنه ببریم را تکرار کنیم مطمئنا با تغییرات عمده آن را اجرا خواهیم کرد. همانطور که تاکنون نمایشی نبوده که مانند نمایش قبلی‌اش عینا تکرار شده باشد. تا به امروز هر آنچه بر روی صحنه برده شده حداقل با 60 درصد با تغییر بوده است. هیچ وقت کاری صفر تا صد 2 بار تکرار نشده و از این به بعد هم به همین منوال پیش خواهیم رفت.
نمایش میدانی «بازگشت» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس هر شب ساعت 18:00 در بوستان ولایت تهران اجرا می شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه و رزرو بلیت به سامانه NAMATICKET.IR مراجعه کنند. 
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/753150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خواندن داستان جالب مولوی به نام کودکان مکتبی

خواندن شعر انگیزشی و زیبا از اقبال لاهوری

نشانه های عشق چیست؟

گزارش اولین جلسه هیئت‌ مدیره استقلال با حضور سهام‌داران جدید

مهران احمدی: می‌خواهیم قهرمان جام حذفی شویم

خراب‌کاری دروازه‌بان برزیلی با هدر دادن 2 پنالتی!

وقتی آنچلوتی در مونیخ به بن‌بست خورد

تلاش پزشکان سپاهان برای حضور اسدی برابر پرسپولیس

اوسمار حافظه بازیکنان پرسپولیس را فرمت کرد

بوکایو ساکا: هر چقدر می‌خواهید روی من خطا کنید!

گل اول ایران به تایلند توسط مهدی کریمی

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

بچه‌ام بیشتر تمرین می‌کرد تا ما با آنچلوتی!

گزارش زنده؛ تایلند 0 - ایران1

دستگیری عامل ضرب و شتم در اتوبوس/مجازات سنگین در انتظار فرد خاطی

مهاجرت معکوس در 200 روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است

موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند

بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است

نشست نماینده ولی فقیه در کردستان با تشکل های کارگری و کارفرمایی

افتتاح 2 پروژه راه‌آهن ملایر-کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده

22 میلیون مترمکعب پساب کرمانشاه راهی صنایع می‌شود

شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد

امحای 724 کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه

بیشترین فروش فراورده‌های نفتی کرمانشاه در مرز پرویزخان انجام شده است

اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است

400 حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد

مدیرکل بنیاد شهرستان‌های استان تهران با جانباز هنرمند و خالق عکس‌های ماندگار دوران معاصر دیدار کرد

وقوع مهاجرت معکوس در 200 روستای کردستان

اخراج 117 کارگر شهرداری سقز

یادی از ذبیح‌الله صفا

به جای تراپی و فوبیا چه بگوییم؟

معنی ضرب المثل جنجالی " از شیر مرغ تا جان آدمیزاد"!

ریشه حکایت "اگه برای من آب نداره‌، برای تو که نون داره"!

واکنش تماشایی دروازه بان در لیگ لبنان

دلتنگ مردی که ایستاده مردن را به تمام دنیا یاد داد

تیاگو موتا سرمربی بعدی یوونتوس

ضربات پنالتی بازی تاجیکستان - ازبکستان

خروج 2 دوومیدانی‌کار از رنکینگ المپیک

رجائیان: پرسپولیس غول مرحله آخر فوتبال ایران است

مجذوب جادوی مسی؛ 37 گل استثنایی مسی از ضربات آزاد!

لواندوفسکی تصمیمش را گرفت

چه می شود اگر پپ به بارسا بازگردد؟

غیرممکن‌ترین مهار‌های پنالتی

یزدانی آماده باشد به المپیک می رود

ترکیب تیم ملی ایران برای بازی فینال مشخص شد

دستگیری عامل ضرب و شتم در اتوبوس

تجاوز 4 مرد افغان به پسر 16ساله در حاشیه تهران

این مناطق منتظر بارش رگباری باران باشند

آیین تجلیل از مقام معلم با حضور مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

معرفی کتاب گورهای بی سنگ