عصر کرد

آخرين مطالب

فعالان اقتصادی در استانها از لزوم بازنگری در سیاست‌های ارزی می‌گویند اقتصادي

فعالان اقتصادی در استانها از لزوم بازنگری در سیاست‌های ارزی می‌گویند
  بزرگنمايي:

عصرکرد- زمزمه‌های آسیب زا بودن نظام تک نرخی ارز که فروردین ماه 1397 در دولت دوازدهم تصویب و اجرایی شد از همان روز بعد به گوش رسید؛ آن زمان دولت وقت به دلیل خروج آمریکا از برجام در اقدامی که آن را «پیش دستانه» توصیف کرد، تلاش داشت تا بازار ارزی را از تلاطماتی که از حدود شش ماه قبل از آن آغاز شده بود، محافظت کند اما این نوسان ها حتی پس از تثبیت نرخ ارز نیز ادامه یافت.

هرچند جرح و تعدیل این سیاست نادرست در چهار سال گذشته به بخشنامه ها مقررات ارزی و گمرکی متفاوت و گاهی متناقض ختم شد که به سردرگمی فعالان اقتصادی انجامید اما دولت با اصرار بر تخصیص ارز به نرخ ثابت 4200 تومان این استدلال را داشت که با این کار واردات کالاهای اساسی و دارو را تضمین کرده و نمی گذارد فشار اقتصادی بر مردم وارد شود.

با این حال در طی چهار سال گذشته مردم هم فشار ناشی از تحریم های ظالمانه را تحمل کردند و هم یارانه تخصیصی دولت بابت واردات کالاهای اساسی و دارو و نهاده های دامی به فرجام خود نرسید و گروه کالایی خوراکی ها و آشامیدنی ها بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران همواره بیشترین میزان تورم را در ماهها و سال های گذشته ثبت کرد که این روند به دلیل تبعات اقتصادی این ریل گذاری نادرست در اقتصاد ایران ادامه دارد.

اکنون با گذشت چهار سال، دولت بر اساس تکلیف قانونی بودجه 1401 و بر اساس مجوز مجلس قصد جراحی این زخم چرکین را دارد و اصلاح سیستم پرداخت یارانه به آرد و نان که مهمترین گروه کالایی است که بیشترین یارانه دولتی را دریافت می کند، آغاز شده است.

این اقدام نیز همچون دیگر جراحی های اقتصادی، مخالفانی دارد همانطور که شمس‌الدین حسینی وزیر اسبق اقتصاد و نماینده کنونی مجلس در این باره می گوید: سه گروه مخالف حذف ارز 4200 هستند «برخی کارشناسان دلسوز هستند که از تبعات تورمی و چگونگی اجرای این سیاست نگران هستند»، «برخی مسئولان و مجریان این طرح هستند که چون کار غلطی انجام دادند و برای اینکه اثبات کنند کارشان درست است و می‌خواهند خودشان را تطهیر کنند با حذف ارز 4200 تومانی مخالفند و در این زمینه با مسئولان کشور هم نامه‌نگاری می‌کنند»، «دسته سوم مخالفان حذف ارز 4200 هم عده‌ای هم ذی‌نفع هستند».

هنوز گزارش دقیقی از میزان ارزهای پرداخت شده در دست نیست؛ اما آنطور که رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس بیان کرده، در مجموع حداقل100 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی در 4 سال گذشته پرداخت شده که برخی از آن‌ها با 20 هزار تومان مابه‌التفاوت با نرخ ارز آزاد بوده است؛ حال سؤال اینجاست که این مبالغ به دست چه کسانی رسیده است؟ تنها یک واردکننده به اندازه کل مردم ایران یارانه گرفته است. مسئولیت‌پذیری مناسبی هم در این زمینه وجود نداشته و نظام ارزی حاکم بر کشور، خود عامل اصلی افزایش نقدینگی و تورم است.

در موضوع ارز 4200 تومانی و فسادزا بودن آن سخن بسیار گفته شده است؛ اینکه به گفته رئیس بانک مرکزی در دولت گذشته، برای جبران کسری ارزی دولت 6 میلیارد دلار ارز را از سامانه نیما به قیمت نزدیک به نرخ آزاد خریداری کرده و به قیمت 4200 تومان به واردکنندگان فروخته است؛ یا واردات صوری که تنها به اتلاف منابع انجامیده و کالایی به کشور وارد نشده و حتی کالاهایی که وارد شده و به نرخ ارز آزاد در بازار سیاه به فروش رفته اند.

با همه این تفاسیر، اکنون ارز 4200 تومانی متهم ردیف اول فساد اقتصادی و رانت در اقتصاد ایران است به طوری که به گفته صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور «واردات با ارز 4200 تومانی کشور را به بهشت قاچاقچیان و محتکرین تبدیل کرده بود و بخش زیادی از ‎یارانه های دولتی به کشورهای همسایه قاچاق می‌شد».

در این پیوند شماری از فعالان و کارشناسان اقتصادی در استان‌های مختلف بر ضرورت حذف ارز 4200 تومانی از اقتصاد ایران تاکید کردند و در گفت و گو با ایرنا گفتند که برای جبران فشارها و آسیب های ناشی از اجرای سیاست های جدید ارزی دولت بهتر است از طریق پرداخت یارانه مشکلات مردم را کاهش دهد.

فعالان اقتصادی در استانها از لزوم بازنگری در سیاست‌های ارزی می‌گویند

حسن حسینی نائب‌ رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران   در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد گفت: قطعا حذف ارز ترجیحی به نفع اقتصاد کشور است و اگر دولت در این خصوص به درستی اقدام کند، هیچ عواقبی ندارد.

وی اظهار داشت: دولت قبل اقداماتی در خصوص حذف آرام شمول ارز ترجیحی در خصوص برخی اقلام انجام داده بود که واکنش های زیادی از سوی مردم نداشت اما حذف ارز ترجیحی برای آرد و گندم توسط دولت سیزدهم سر و صدای زیادی توسط برخی افراد خاص و در فضای مجازی به پا کرده است.

وی بیان کرد: بی تردید سرمنشاء بسیاری از رانت ها و فسادها در جامعه مربوط به اختصاص یارانه به اقلام و چند نرخی شدن کالاهایی مانند آرد و تفاوت قیمت های یک کالا در کشور بوده است.

شهرام زارع رییس خانه صنعت و معدن چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی آثار مثبت بلندمدتی بر اقتصاد کشور دارد، بر این نکته تاکید کرد که شرایط و اقتضائات کشور و عدم امکان ادامه سیاست فعلی ایجاب می‌کند که سیاستگذاری ارزی دولت اصلاح و ارز ترجیحی از اقتصاد کشور حذف شود.

وی یادآور شد: ارز ترجیحی سبب شد تا سود کلانی نصیب برخی گروه‌ها شود به‌طوری‌که این شرکت‌ها مواد اولیه خود را با ارز 4200 تومانی وارد می‌کردند و محصول نهایی را با ارز آزاد صادر می‌کردند.

علی اصغر جمعه‌ای رییس اتاق بازرگانی سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا حذف ارز 4200 تومانی در کنار پرداخت یارانه به مردم را گامی برای مقابله با فساد و رانت دانست و بر این موضوع تاکید کرد که این جراحی اقتصادی نیازمند اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق به مردم است تا اعتماد عمومی به دولت تقویت شده و عموم مردم با این طرح همراه شوند.

امیر یوسفی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی گلستان نیز با تاکید بر اینکه اصلاح نظام ارزی مانع حیف و میل بیت المال توسط سودجویان و شفافیت تبادلات مالی می شود، بر حفظ معیشت اقشار آسیب پذیر تاکید کرد و آن را مهمترین اصل در اجرای این جراحی بزرگ دانست.

به اعتقاد وی، دولت پس از اجرای حذف ارز 4200 تومانی باید رویه ای در پیش بگیرد که دهک آسیب پذیر جامعه کمترین خسارت را از تغییر قیمت ها ببینند.

 مسعود گلشیرازی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در سال‌های گذشته سودجویان با فرافکنی رسانه‌ای خواهان تخصیص ارز ترجیحی شدند و این در حالی است که ارز ترجیحی زمینه رانت  و بی نظمی های اقتصادی را فراهم ساخت، اظهار داشت: ارز ترجیحی طی سال‌های گذشته صادرات رسمی را در عمل محدود و اجناس را با یک ششم قیمت در بازارچه های مرزی و زمینه صادرات غیررسمی را فراهم ساخته بودند. 

وی بیان داشت: به علت شکل گیری رانت و محدودسازی توسعه بازارها، مخالف ارز ترجیحی در اقتصاد هستیم و این در حالی است که در این سال‌ها به تذکرات فعالان اقتصادی اعتنایی نشد.

وی تاکید کرد: تخصیص سود حاصل از حذف ارز ترجیحی باید بشکل  یارانه مستقیم به حساب اقشار کم‌درآمد و سرمایه‌گذاران واریز شود.

فعالان اقتصادی در استانها از لزوم بازنگری در سیاست‌های ارزی می‌گویند

 حذف فساد و رانت، پویایی اقتصادی، کاراتر شدن منابع مالی و ارتقای سطح معیشت و اقتصاد دهک‌های پایین جامعه از جمله پیامدهای حذف ارز 4200 تومانی است که جمعی از استادان اقتصاد در استان گلستان نیز در گفت و گو با ایرنا همراهی و همگامی جامعه با دولت را برای این جراحی بزرگ اقتصادی ضروری می دانند.

مجید نصیری استادیار رشته اقتصاد دانشگاه آزاد واحد شهرستان علی آباد کتول در این باره می گوید: وظیفه دولت در تامین ارز 4200 تومانی یکی از دلایل اصلی کسری بودجه سالانه برای مدیریت کشور در سالیان اخیر بوده است؛ همه ساله حجم انبوهی از منابع دولت برای تهیه کالاهای اساسی با قیمت یارانه ای در اختیار افراد و گروه‌های خاص قرار می گرفت که متاسفانه به سبب ضعف شدید مکانیسم های نظارتی در محل اصلی خود هزینه نمی‌شد.

وی اظهار داشت : حذف ارز 4200 تومانی یک الزام حیاتی برای اقتصاد ایران بود که دولت سیزدهم برای عملیاتی شدن آن پیش قدم شد و تمام تبعات احتمالی آن را پذیرفت.

به اعتقاد وی، حمایت از اقشار آسیب پذیر و کم‌برخوردار یکی دیگر از مولفه هایی است که موفقیت سیاست تک نرخی شدن ارز را تضمین می کند و در این راستا دولت سیزدهم باید سیاست‌های جبرانی و بسته های حمایتی مالی برای دهک‌های پایین جامعه در نظر بگیرد.

مهدی شهرازی عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه گلستان نیز بر این نکته تاکید دارد که اجرای این سیاست دولت پیامدهای چشمگیری همچون کارآمدی منابع مالی، جلوگیری از اتلاف منابع و جلوگیری از خلق فساد و رانت دارد و در حالت کلی زمینه کارآیی اقتصاد نظام را افزایش می دهد.

وی اقدام دولت در اصلاح سیاست های ارزی را شجاعانه توصیف کرد و گفت: به طور طبیعی افرادی که از اجرای سیاست تک نرخی ضرر می کنند به دنبال دامن زدن به هیجانات روانی و خلق تورم مصنوعی در بازار هستند تا علیه این اقدام دولت سیاه نمایی کنند که ضرورت دارد بر عملکرد این افراد نظارت جدی  انجام شود.

در همین پیوند مراد محمدی یکی از کارشناسان اقتصادی در استان گلستان نیز معتقد است: حذف  ارز 4200 تومانی سالهاست که بر سرزبان ها قرار دارد اما دولتمردان گذشته به سبب برخی لابی ها و البته ترس از تبعات آن هرگز به سراغ این جراحی بزرگ نرفته اند. مهمترین عنصر در اجرای موفقیت آمیز این  طرح ، همراه ساختن مردم و بیان دلایل و روش چگونکی اجرای این طرح است.

فعالان اقتصادی در استانها از لزوم بازنگری در سیاست‌های ارزی می‌گویند

بر کسی پوشیده نیست که ثمرات و دستاوردهای واقعی اجرایی این طرح در دراز مدت نصیب دهک های پایین جامعه خواهد شد و سطح معیشت و اقتصاد این خانوار را به شکل مشهودی ارتقا می یابد با این حال محمدی تاکید می کند با توجه به اینکه برخی از افراد و یا کارترهای اقتصادی از اجرای حذف ارز4200 تومانی متضرر می شود ، محتمل است که به سراغ تشدید  فعالیت های هیجانی در بازار رفته و تورم مصنوعی خلق کنند.

پشتوانه دولت در اصلاح نظام ارزی کشور به قانون بودجه سال 1401 باز می گردد که به دولت اجازه داده شد تا معادل سقف ردیف (18) جدول مصارف تبصره (14) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو،تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد و چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه ها و یا از طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور 1400 و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

اکنون برنامه ‎دولت سیزدهم این است که یارانه ناشی از اختصاص ارز 4200 تومانی به جای هدررفت در چرخه معیوب اقتصادی به طور مستقیم در اختیار مردم قرار بگیرد و سرمایه‌های ملی به تاراج نرود؛ هرچند به گفته صاحب نظران اقتصادی، جراحی ارز 4200 تومانی همه ماجرای اشکالات در نظام اقتصادی ایران نیست و اگر خواهان رسیدن به یک سیستم مطلوب اقتصادی هستیم، در کنار یکسان سازی باید مولفه‌های دیگری چون اصلاح نظام بانکی و اصلاح نظام بودجه ریزی دولت را نیز در نظر داشته باشیم.

فعالان و کارشناسان اقتصادی با تاکید بر فسادزا بودن دو نرخی بودن نرخ ارز و بویژه ارز 4200 تومانی بر این باورند که یکسان سازی نرخ ارز دشوار است اما هر چه زودتر باید انجام شود؛ البته موفقیت در اجرای آن بستگی به انضباط بخش های پولی (سیستم بانکی کشور)، مالی (بودجه های سالیانه) و اداری کشور دارد و چنانچه بی انضباطی های پولی، مالی و اداری برقرار باشد، این اصلاحات ارزی نتیجه بخش نخواهد بود.

در این مسیر آنچه می تواند آسیب زا باشد، تورم ناشی از آزادسازی قیمت‌هاست که همواره این تردید که تک نرخی شدن ارز به تشدید تورم منجر می شود، دولتمردان را از اجرای سیاست های اصلاحی صحیح بازداشته است. البته از منظر کارشناسان توسعه، مطالعات نشان داده که در ایران نسبت افزایش نرخ ارز به نرخ تورم، 10 به سه است یعنی اگر نرخ ارز 10 درصد افزایش یابد، نرخ تورم حدود سه درصد افزایش می یابد و این اثر قابل کنترل و کاهش است.

بر این اساس چنانچه دولت با بسترسازی مناسب اقدام به یکسان سازی نرخ ارز کرده و با قدرت به این سیاست ادامه دهد، اثر تورمی به مرور کاهش می یابد زیرا بخش های مختلف اقتصادی با توجه به ثبات این سیاست، قادر به برنامه ریزی برای آینده خواهند بود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/273443/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

8 روستای ایران کاندیدای ثبت جهانی شدند‌

پخش سریال طنز «زندگی به شرط خنده» با بازی رضا داوودنژاد

پرونده ٨ روستای کاندیدای ایران به سازمان جهانی گردشگری ارسال می شود

فضای مازاد مدارس کردستان به کودکستان‌ها اختصاص یابد

دستگیری 8 سارق در بیجار

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم

پیاده‌راه فردوسی‌ سنندج یا پیست‌ موتورسواری؟!

حال خوب ساختنی است/ شعار امسال هفته سلامت اعلام شد

شاخص‌های آبفا در کردستان ارتقا می‌یابد/آبرسانی به 169 روستا

رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود

پیشرفت 85 درصدی تأمین برق پروژه شهرک صنعتی دو سقز

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

«مهمانی سالیوان» در ایران‌ مال

فرنگی‌کاران خوزستانی در رقابت‌های بین‌المللی جام شاهد 14 مدال رنگارنگ کسب کردند

48 درصد از دانش آموزان تهرانی اضافه وزن دارند

طنین نوای هزار دف در پالنگان + تصاویر

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

رشد 500 درصدی آمار معتادان در کردستان!

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو