عصر کرد

آخرين مطالب

روستای قصلان قروه آماده پذیرش گردشگران اجتماعی و فرهنگی

روستای قصلان قروه آماده پذیرش گردشگران
  بزرگنمايي:

عصرکرد- حمام قصلان از حمام‌های قدیمی شهر قروه است که در روستای قصلان در 6 کیلومتری شمال شرق قروه قرار دارد. تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت خسروخان اول؛ والی وقت کردستان تعلق دارد.

حمام تاریخی قصلان، یکی از قدیمی‌ترین حمام های کردستان است که متعلق به خانواده آصف کردستانی است. این بنا توسط میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان با شماره ثبت 2835 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اهمیت حمام قصلان علاوه بر قدمت تاریخی، به لحاظ نزدیکی به شهر قروه و قرارگیری آن بر سر راه معادن سنگ مرمر بخش سریش آباد و چشمه های معدنی روستای باباگرگر است. این حمام در واقع جزئی از مجموعه بزرگ ارگ، بازار، مسجد و بناهای باشکوهی بوده است که خوانین اردلان از جمله خسروخان اول و امان الله خان اول آنها را ساختند.

بر اساس کتیبه‌ای که بر سردرِ ورودی حمام نصب گردیده و اکنون در موزه سنندج نگهداری می‌شود، این بنا در سال 1255 هجری قمری در روزگار آصف؛ حاکم وقت سنندج مجددا تعمیر و مرمت شده است. این بنا تا اوایل انقلاب اسلامی مورد استفاده بوده اما به دلیل احداث حمام جدید در روستا به تدریج از رونق آن کاسته شده است.

در سال 1380 خورشیدی بار دیگر عملیات مرمت و تعمیرات توسط واحد حفظ و احیای مدیریت وقت میراث فرهنگی استان آغاز و از آن تاریخ تاکنون در چندین مرحله عملیات مرمت صورت گرفته است. بر اساس تصمیمات اخذ شده، با توجه به موقعیت و ویژگی شهرستان قروه در خصوص دارا بودن معادن مختلف سنگ، مقرر شده که بعد از پایان اقدامات مرمتی حمام، ساختمان مذکور با توجه به بافت سنتی به موزه سنگ و دست ساخته‌های سنگی منطقه تبدیل شود.

روستای قصلان قروه آماده پذیرش گردشگران

حمام قصلان دارای قسمت های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم، خلوتی خصوصی و عمومی، خزینه و تون است. تزئینات منحصر به فرد آهک بُری حمام قصلان با طرح های گیاهی، هندسی، انسانی و حیوانی اهمیت هنری و فرهنگی دارد و قابل مقایسه با حمام خان در شهر سنندج است.

حمام تاریخی قصلان در گذشته گرمابه خوانده می‌شد. این بنا نه تنها محلی برای شستشو و نظافت بود، بلکه محلی برای تجمع و دیدار مردم نیز به شمار می آمد. زیرا در مناسبت های مختلف ملی و محلی مانند عید نوروز، مراسم عروسی، دیدار با بزرگان در سفرهای زیارتی، آشتی دادن افراد و موارد دیگر استفاده می شد.

 

روستای قصلان قروه آماده پذیرش گردشگران

روستای قصلان اکنون با داشتن یک اقامتگاه بومگردی شرایط بهتری برای پذیرش گردشگران پیدا کرده است که با حضور در این روستا و دیدن حمام تاریخی و طبیعت آن می‌توانند در این اقامتگاه سکونت کنند.

سرمایه گذار اقامتگاه بومگردی روستای قصلان قروه به ایرنا گفت: این مجموعه از مصالح ساختمانی بومی منطقه از جمله سنگ مرمر روستای قصلان، درختان و چوب چنار و خاک رس استفاده شده است.

یونس امجدیان افزود: مجوز اقامتگاه بومگردی قصلان از سال 99 بوده و از اوایل سال جاری برای احداث ساختمان جدید اقدام شد و در تابستان به بهره برداری رسید.
به گفته وی این اقامتگاه در مساحت 400 متر مربع با سرمایه گذاری پنج میلیارد ریال به بهره برداری رسید که از این مبلغ 2میلیارد و 500 میلیون ریال از تسهیلات بانکی است که حدود یک میلیارد و 250 میلیون ریال تحقق یافته است. 

امجدیان از اشتغالزایی سه نفر مستقیم و 10 نفر غیرمستقیم در روستا خبر داد و گفت: این اقامتگاه به صورت سنتی درآمده و دارای امکاناتی مناسب اقامت مسافران و گردشگران است.

وی با اشاره به هدف از ایجاد این اقامتگاه افزود: این روستا دارای جاذبه های گردشگری است و بعضی از مهمانان روستا به دلیل نبود مکان مناسب در چادر مسافرتی اقامت می‌کردند و هیچ امکاناتی برای رفاه نداشتند.

امجدیان اضافه کرد: از طرفی برای شناساندن روستا، شهر قروه و استان کردستان این اقامتگاه را احداث کردیم تا همانند سایر شهرها جاذبه های گردشگری منطقه را برای مسافران معرفی کنیم. 

وی به مشکل اقامتگاه اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی روستای قصلان مشکل اینترنت، فاضلاب و تبلیغات است و محرکه اصلی توسعه و جذب مسافران به این روستا تبلیغات و اینترنت است تا بتوانیم جاذبه های گردشگری را معرفی کنیم.

به گفته وی این اقامتگاه در مساحت کل 400 مترمربع است که زیربنای آن 120 متر مسکونی است دارای سه اتاق خواب و 2 سرویس بهداشتی مجزا و حمام است.

روستای قصلان یکی از روستاهای هدف گردشگری است که در آن یک حمام تاریخی مربوط به دوره زندیه و یک تپه باستانی مانده از زمان مادها و باغ های زیبا و بکر و دیدنی دارد و روستا در مسیر چشمه آب معدنی باباگرگر واقع شده است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/271825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/هزار جان مقدس فدای روی تو باد

ویسی به این جنگ و استرس عادت دارد!

حضور جیمی کرگر در دیوار زرد هواداران دورتموند

با یک روز استراحت بیشتر فینال را به اسپانیا نمی‌باختیم

سلیمی تراکتور را رفت و برگشت کرد!

یک گزینه دیگر به بایرن نه گفت؛ بدون من هم خوبند!‏

انتقاد از رفتار بلینگام با کین؛ حد خودت را بدان جود!‏

اولین کسی که بایرن را رد نکرد؛ برادرزاده پدرخوانده!‏

ترس در پاریس؛ رباط صلیبی لوکاس هرناندز پاره شد؟

انتشار مستندات جدید از مرگ نیکا شاکرمی

تصاویر و مستندات جدید از مرگ نیکا شاکرمی

(تصاویر) بازسازی چهره زن 75 هزار ساله کشف شده در کردستان عراق

پیکر مرزبان شهید در بانه تشییع شد

ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با مواد مخدر استفاده شود

نبود ناوگان حمل ونقل عمومی از مشکلات ایجاد ترافیک سنندج

تمام رفتارهای تبلیغاتی کاندیداها در فضای حقیقی و مجازی رصد می‌شود

هشدار مدیریت بحران کرمانشاه در پی تشدید سامانه بارشی

مطالبات اراضی شهری شهرداری پرداخت شود

خداحافظ رئال؛ رائول روی نیمکت تیم آلمانی!

میتروویچ رفتنی است؟ الهلال در فکر فروش بهترین گلزن خود!

امکانات خیره کننده جایگاه VIP ورزشگاه الهلال

به مناسبت تولد 49 سالگی دیوید بکام بهترین نقطه‌زن انگلیسی همه ادوار

وقتی دابو کاپیتان پرسپولیس را بازی داد

حسینی مثل پرسپولیس؛ نیمه مربیان برای من

ستاره رئال لنگ‌لنگان تمرین را ترک کرد

کنایه سرمربی تیم رونالدو به الهلالی‌ها

اسطوره تنیس، هوادار دو آتیشه رئال

مصدومیت شدید برای پدیده لیگ 20

پنالتی نبود، مهرداد محمدی باید اخراج می‌شد

حمایت فعالان سیاسی کردستان از اجرای طرح نور

جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان

جلب رضایت مردم اساس کار مسوولان کردستان است

بارش 32.8 میلی‌متری باران در قصرشیرین

انتصاب 3 معاون فرماندار و 2 بخشدار در استان کرمانشاه

از طاقبستان تا بیستون همسفر با رادیو ایران

در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه رانندگان احتیاط کنند

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

سخنان جالب نویسنده کتاب افسانه‌ی عادی بودن

ستاره سابق پی‌اس‌جی به بارسا پیشنهاد شد

تکلیف سقوط یک تیم امروز قطعی می‌شود!

شکایت پرسپولیس از آلومینیوم رد شد

خودداری انریکه از مصاحبه به‌خاطر شال دورتموند!

تمرین و ریکاوری پرسپولیس بعد از تساوی برابر سپاهان

مدیر تراکتوری: پنالتی نبود، مهرداد محمدی باید اخراج می‌شد

رونالدو، همچنان سوژه جذاب رسانه‌های بزرگ

برنابئوی امن؛ آماری که بایرن را می‌ترساند

رئال مادرید قرارداد پسر مارسلو را تمدید کرد

گزارش یک مرگ

«شب نغمه‌های اذان ایرانی» روی صحنه می‌رود

مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر شد+ تصاویر