عصر کرد

آخرين مطالب

تغییر الگوی کشت در کردستان ضروری است اقتصادي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/کردستان مدیر زراعت جهاد کشاورزی کردستان گفت: تمام تلاش مجموعه جهاد کشاورزی استان،تغییر الگوی کشت از محصولات آب بر به محصولات کم آب بر است.

حیدر مرادی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در قسمت زراعت دو تعریف و اصل مهم الگوی بهینه کشت و تناوب زراعی وجود دارد، اظهار کرد: الگوی کشت، به کشت محصولات زراعی که در زمین های یک کشاورز طی یکسال انجام می گیرد، گفته می شود و می تواند الگویی برای یک زارع، روستا، بخش، شهرستان و یا یک استان در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه به ترتیب کشت پشت سر هم محصولات زراعی در چندسال مختلف در یک قطعه زمین، تناوب زراعی می گویند افزود: امکان دارد که تناوب زراعی دو، سه و یا پنج ساله باشد،اما معمولاً تناوب زراعی را در اراضی آبی 10 ساله و در اراضی دیم دو، سه و یا چهارساله در نظر می گیرند.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: در زراعت و به خصوص زراعت آبی، الگوی کشت یا اینکه در یک سال چه محصولاتی کشت شود تا درآمد و تولید پایدار باشد، منابع آب و خاک حفظ شده و با کمترین هزینه بیشترین تولید و درآمد حاصل شود اهمیت فراوانی دارد.
وی ادامه داد: کشاورزی موفق است که به درآمد آنی و یکساله توجه نکرده، بلکه به درآمد دراز مدت توجه داشته و در زمین های خود هرساله به منظور ارتقای بهره وری آب، تقسیم نیروی کار، کاهش هزینه ها و حفظ منابع آب و خاک چند محصول را طبق اصول زراعی کشت کند تا مسایل و مشکلات و ریسک تولید را به حداقل برساند.
مرادی تصریح کرد: با توجه به حاکم بودن اقلیم سرد و نیمه خشک بر استان کردستان و متأثر بودن منابع آبی استان از بارندگی های سالانه، بخش عمده ای از ظرفیت های تولیدی هر ساله مورد تهدید و با تنش های محیطی به ویژه تنش سرما و خشکی قرار می گیرد.
وی عنوان کرد: بروز پدیده خشکسالی در سطح کشور و از جمله استان کردستان، کاهش چشمگیر بارندگی و نزولات آسمانی در سنوات گذشته و بهره برداری بی رویه از منابع آبی زیرزمینی تأثیر نامطلوبی بر منابع آبی استان گذاشته و موجب افت شدید منابع آبی سطحی و زیرزمینی شده که نمود عینی آن را در خشک و کم آب شدن بسیاری از رودخانه های دائمی و فصلی، چشمه ها و قنوات می توان مشاهده کرد.
مرادی ادامه داد: بخش اجرایی سازمان جهاد کشاورزی کردستان به ویژه مدیریت زراعت در چند سال گذشته با تحلیل و ارزیابی شرایط موجود، تمام هم و غم خود را بر تغییر الگوی کشت از الگوی آب بر، به الگوی کم آب بر گذاشته تا بتواند با تولید مناسب، حفظ درآمد کشاورزان همچنین حفظ منابع آب و خاک به الگوی کشت بهینه برسد.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی کردستان افزود: در گذشته الگوی کشت محصولات کشاورزی استان آب بر بودند به طوری که در سال زراعی 93_1392 بیش از 55 درصد سطح زیر کشت اراضی آبی استان به کشت محصولات سبزی و صیفی و علوفه آبی که نیاز آبی بالا دارند اختصاص داشت.
این مقام مسئول عنوان کرد: در هفت سال گذشته با معرفی محصولات جدید، ارقام کم آب بر و سود ده به کشاورزان و کم کردن سطح زیر کشت محصولاتی مانند علوفه آبی،سبزی ، صیفی و سیب زمینی، تغییر شیوه های کشت، تغییر در آرایش کشت، توسعه کشت نشائی توأم با آبیاری موضعی (نوار تیپ) اقدام اساسی صورت گرفته و الگوی کشت استان رو به بهینه شدن است.
وی افزود: در این راستا سطح زیر کشت محصولاتی همچون گندم و جو و دانه روغنی (کلزا) کم آب بر افزایش یافته و معرفی گیاهانی چون خلر، ماشک، سورگوم و ارزن علوفه ای را بسیار مؤثر دانست.
مرادی، توجه ویژه به شرایط اقلیمی مناطق، افزایش بهره وری آب، بهره برداری متناسب از اراضی بر اساس ظرفیت تولید هرمنطقه، تولید محصولات اساسی استراتژیک بر اساس نیاز کشور در راستای امنیت غذایی، تدوین قوانین و مقررات مرتبط با الگوی کشت، متعادل کردن میزان درآمد ناشی از کشت انواع محصولات زراعی هر منطقه با اعمال سیاست‌های حمایتی، ترغیب و تشویق کشاورز به اجرای سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی در راستای تولید و متعادل نمودن بازار عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی در فصول مختلف سال را از موارد ضروری و مورد نیاز در تنظیم الگوی کشت هر منطقه ذکر کرده و جزو سیاست های مدیریت زراعت جهاد کشاورزی استان کردستان بر شمرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/255206/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

برپایی 654 شعبه اخذ رای در کرمانشاه برای انتخابات دور دوم مجلس

کشف 400 کیسه آرد قاچاق به وزن 16 تن در کرمانشاه

تلاش کوروش زارعی برای حضور در صحنه تئاتر با نمایشی از ویلیام شکسپیر

کدام محرومیت؟ شادی اسماعیلی فر فقط یک لایک ساده بود!

پنالتی استقلال مقابل شمس آذر اشتباه بود؟

انجام معاینات پزشکی بیش از 1000 زائر حج تمتع در کرمانشاه

روستای کرتویج بخش دینور همه روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است

دو نوازی پورناظری‌ها در چند متری نقش برجسته بیستون / پدر و پسر درخشیدند (فیلم)

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

انجام بیش از 1400 آزمایش در راستای جوانی جمعیت در کرمانشاه

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست