عصر کرد

آخرين مطالب

استفاده از فرصت های برابر حق افراد معلول در جامعه است اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - در نگاه اول ممکن است افراد جامعه به دیده ترحم به معلولان نگاه کنند و آنها را ناتوان بدانند و به ضعم خود سهم خود را در جامعه در قبال این قشر بزرگ با همین حس ترحم لحظه ای و زودگذر بپردازند اما نکته همین است معلولیت ناتوانی و محدودیت نیست بلکه تجسم اراده است.
به گزارش ایرنا، وجود هر گونه محدودیت در جامعه با دیدگاه سالم نمی تواند از پیش بدلیل عدم رشد فردی و نتیجه اجتماعی باشد بلکه می تواند در طول مسیر تمام موانع را کنار زد و به نتیجه مطلوب رسید.
در شهرستان قروه این اتفاق برای بسیاری روی داده است و هستند معلولانی که به موفقیت های بزرگی رسیده اند، با وجود نابینایی کامل نوازنده حرفه ای یا با محدودیت حرکتی نسبتا بالا موفق به چاپ کتاب های متعددی در حوزه های علمی و هنری شده اند.
این موارد در کنار ده ها مورد همگی حکایت از توانایی بالقوه این افراد دارد که اثبات می کنند با دیده ترحم نباید به آنها نگریست بلکه آنچه شایسته آنهاست، احترام است.
آنها در برخی موارد تواناتر از افراد سالم پله های ترقی را طی کرده اند پس بهتر است به جای نگاه ترحم از بالا به پایین، نگاهی برابر به معلولان انداخت خالی از هر گونه حس ترحم که اینان آموخته اند برای بهتر بودن از ذره ذره قدرت خود استفاده کرد.
12 آذر ماه روز جهانی معلولان بهانه ای برای نشستن پای درد دل و شنیدن صدای این عزیزان است.
مسئول انجمن دفاع از حقوق معلولان باران می گوید: امسال بیستمین سال فعالیت این انجمن و امروز روز بزرگی است که برگی از تاریخ به نام معلولان رثبت شده، در این روز تریبونی در اختیار قرار می گیرد که همه محرومیت ها و معلولیت های جامعه را اعلام کنند.
صادق حسین زاده افزود: امروز مطالبات به حق معلولان تغییر کرده، گفتمان معلولان از حمایت مستقیم به گفتمان مطالبه گری و حقوق شهروندی تغییر یافته و ایشان خواهان سهیم شدن در تصمیم گیری های جامعه هستند.
به گفته وی، معلولان خواستار احقاق حقوق مدنی خود به عنوان شهروند هستند، مطالبات آنان باید به رسمیت شناخته شود و مدیران باید خود را با آهنگ اجتماعی معلولان به روز کنند.
حسین زاده تاکید کرد: امروز نگاه حاکم بر مدیریت دولتی نسبت به گذشته بر خلاف نگاه مردمی تغییر آنچنانی نکرده است و رشد سریع و اجتماعی معلولان و درخواست مطالبات قانونی آنان چالش برانگیز شده و سیستم سنتی موجب شده تا نگاه ترحمی و تقدسی در جامعه از بین نرود لذا چنین توجه ای باعث می شود اگر کسی به عنوان وظیفه اقدامی کند، منتظر تقدیر باشد.
حسین زاده یادآور شد: امروز در دنیایی که همه بدنبال دسترسی و برابر سازی فرصت ها هستند معلولان را جزبی از مولفه های توسعه باید دانست اما در شهر و کشورمان چه خبر است چرا حال معلولان از این وضعیت خوب نیست.
وی گفت: سیستم موجود بدنبال توسعه تفکر حمایتی است و توانمندسازی در حد شعار می ماند، امروز سهم معلولان در کشور نامشخص است در حالیکه معلولان خواهان استفاده از امکانات برابر در جامعه هستند و دولت موظف است شرایط بهره مندی آنها را فراهم کند.
وی با بیان اینکه به عنوان نماینده چهار هزار و 300 معلول شهرستان قروه از وضعیت موجود انتقاد می کنیم، اضافه کرد: امروز در شهرمان برای آسفالت کوچه ایی که 200 معلول از آن تردد می کنند باید التماس کرد، برای ایجاد یک رمپ یا یک نقطه حرکت معلولان در پیاده رو ها باید مبارزه کرد.
مسئول انجمن دفاع از حقوق معلولان قروه افزود: برای نصب یک تابلو ویژه معلولان در معابر باید از هفت خوان گذشت، به راستی چرا اینگونه است آیا معلولان شهروندان این جامعه نیستند؟ آیا حق برابری ندارند؟
به گفته وی، امروز معلولان در شهر دیده نمی شوند صدای ما از این سالن بیرون نمی رود، امروز معلولان ما توان پیگیری مطالبات شان به حداقل رسیده است.
حسین زاده اظهار کرد: در شهر ما اگر معلولان فعالیت اقتصادی کنند در چارچوپ اقتصاد مقاومتی تعریف نمی شود و باید مالیات بپردازند و پرداخت مالیات زیبنده این قشر نیست.
وی با اشاره به اینکه از سال 93 تاکنون منتظر تصویب قانون حمایت از معلولان در مجلس هستیم، افزود: چرا جامعه نسبت به پیگیری مطالبات معلولان حساسیتش را از دست داده است.
به گفته وی، در بحث مسکن معلولان حدود پنج سال است 50 نفر از معلولان این شهرستان بدنبال اخذ زمین برای احداث مسکن هستند، اما هنوز موفق نشده اند.
حسین زاده گفت: حال معلولان خوب نیست معلولان حق اعتراض ندارند، معلولان فقط باید مورد ترحم قرار بگیرند و اگر غیر این باشد مورد غضب قرار خواهند گرفت و وضعیت موجود به هیچ وجه مورد رضایت ما نیست بالغ بر 60 هزار نفر سالانه بر تعداد معلولان کشور افزوده می شود و رسیدگی به امور آنان صرفا وظیفه بهزیستی نیست و همه باید تلاش کنند.
وی خطاب به معلولان افزود: تجربه های 20 ساله انجمن باران نشان می دهد اگر بدنبال موفقیت هستید باید چارچوب مستمری را بشکنید، با اعتماد به نفس بالا و شناخت کامل از قوانین مطالبه گر باشید و همدیگر را تشویق به ادامه تحصیل کنید.
حسین زاده اضافه کرد: امروز تنها می توان بر همت خود تاکید کرد، امیدوارم با تلاش و همت معلولان و به رسمیت شناختن حق حیات این قشر، شاهد رشد و ترقی آنان در جامعه باشیم.
صباح سلطانی 26 ساله معلول جسمی - حرکتی کارشناس مدیریت هم گفت: 10 سال است نویسندگی می کنم و تاکنون کتاب آب های زلزله زده با یک هزار تیراژ چاپ شده و یک کتاب با عنوان موشی و رفقا آماده چاپ دارم.
وی تردد و دسترس پذیری به اماکن عمومی، عدم تخصیص امکانات و تسهیلات به صورت یکسان با دیگر اقشار جامعه را از مشکلات اصلی جامعه معلولان دانست.
سلطانی از مسئولان خواست معلولان را در اهداف توسعه پایدار همانند تحصیل، مسکن، هویت پذیری، اشتغال و درمان بیشتر در نظر بگیرند و به آنها توجه کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/9434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد