عصر کرد

آخرين مطالب

در روز جهانی معلولان مطرح شد؛

مطالباتی که هرسال تکرارمی شوند/اشتغال ومناسب سازی خواسته معلولان اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج- همه ساله درمراسم گرامیداشت روزجهانی معلولان اشتغال و مناسب سازی به عنوان مطالبه جدی این قشر عنوان می شود حال اگر مشکل اشتغال مسئله ای کلی است، بی توجهی به مناسب سازی قابل پذیرش است.

به گزارش خبرنگارمهر، 25 سال از نامگذاری روزی به نام روز جهانی معلولان از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد و 13 سال از تصویب لایجه جامع حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی کشورمان می گذرد.
ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف و افزایش آگاهی ها و امکان دسترسی برای همه از اهداف و شعارهای تعیین روز جهانی معلولان است.
همه سال در اکثر استان ها و شهرهای مختلف ایران به مناسبت گرامیداشت روزجهانی معلولان مراسم هایی برگزار می شود ودر آن معلولان مطالبات ومشکلات خود را بیان می کنند.
مراسم امسال روزجهانی معلولان در سنندج درتالار فروردین مجتمع فرهنگی هنری فجر این شهر برگزار شد مکانی که ورودی آن مناسب سازی نشده و معلولان و اطرافیان آنها برای ورود به این سالن متحمل سختی زیادی شدند.
عدم مناسب سازی مکان های مختلف به ویژه جاهایی که معلولان بیشترین رفت و آمد را در آنجا خواهند داشت بیانگر این است که هنوز بعد از گذشت 25 سال شعار روز جهانی معلولان در کشورما تحقق پیدا نکرده است.
گویا در جامعه ما فقط روزهایی که با عناوین و موضوعات و اهداف مختلف نامگذاری شدند گرامی داشته می شوند و آنچه در این مناسبت ها اعم از مطالبات و وعده و عیدها بیان، هر سال تمدید می شود.
کم کاری ها ناشی از کمبود اعتبارات است
مدیرکل بهزیستی استان کردستان در این مراسم گفت: بی شک منکر کم کاری در حوزه معلولان در جامعه نیستم ولی ما آنچه در توان داشته ایم برای حمایت از معلولان بکار گرفتیم و از هیچ کمک و خدمتی دریغ نکرده ایم.
سید صباح قریشی عنوان کرد: اگر کم کاری هم شده نشات گرفته از کمبود اعتبارات بوده است و هیچ دستگاه اجرایی در استان نبوده که هیچ کاری در راستای حمایت از معلولان انجام نداده باشد.
وی بیان کرد: مناسب سازی از نیازهای اصلی معلولان است و اقدامات خوبی در این سال ها در این خصوص انجام شده و این کار از حالت شعار و صورت جلسه خارج شده است.
وی اظهارداشت: دربحث مسکن برای چند معلولیتی و خانواده های دارای دو معلول، 34 واحد مسکن ساخته شده و به آنها تحویل داده شده و در آینده ای نزدیک هم 35 واحد دیگر به این افراد واگذار می شود.
مدیرکل بهزیستی استان کردستان یادآور شد: در بحث سهم بری اعتبارات درسطح کشور، رتبه چهاردهم را داریم.
16 دستگاه مختلف در اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان دخالت دارند
رییس انجمن ضایعات نخاعی استان کردستان هم در این مراسم از نوع نگاه به معلولان در قبل و بعد از روزجهانی معلولان انتقاد کرد و گفت: همه ساله با نزدیک شدن به روز جهانی معلولان توجهات امیدوار کننده ای به این قشر می شود و مسئولان به دفاع از حقوق اجرا نشده معلولان می پردازند و از توانمندی های بسیار این افراد سخن می گویند.
سینا کریمی کردستانی ادامه داد: اما پس از گذر از این روز موضوع مسائل و مشکلات معلولان به فراموشی سپرده می شود و حرف ها و وعده ها در حد برگزاری مراسم گرامیداشت این روز تا سال بعد به خاطره ها می پیوندد.
وی اشتغال، مناسب سازی، نگهداری و مراقبت، بیمه و سلامت، آموزش، آگاه سازی و تغییر نگرش همگانی به وضعیت معلولان را بخشی از مطالبات جامعه معلولان استان ذکر کرد و افزود: ساختمان ها و اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان هم چون دیگر افراد جامعه فراهم شود.
وی با بیان اینکه 16 دستگاه مختلف در اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان دخالت دارند، گفت: در مناسب سازی، از شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی می خواهیم با سازوکار اجرایی تر وارد عمل شوند.
رییس انجمن ضایعات نخاعی استان کردستان اضافه کرد: در تبصره دو ماده دو قانون حمایت از حقوق معلولان آمده که شهرداری ها موظفند از صدور پروانه احداث و یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان ها و اماکن عمومی و معابری که استاندارهای تخصصی مربوط به معلولین را رعایت نکرده باشند خودداری کنند.
کریمی کردستانی بر فراهم کردن زمینه اشتغال معلولان در طرح های اشتغال فراگیر دولت در این استان تاکید کرد و گفت: در طرح های مختلف اشتغالزایی هم چون کارورزی انتظار می رود دولت نگاه ویژه ای به معلولان داشته باشد.
وی از استاندار کردستان خواست یکی نفر از معلولان را به نمایندگی از جامعه معلولان استان به عنوان مشاور خود انتخاب کند.
رونمایی از پوستر جشنواره استانی رسانه و کاهش آسیب های اجتماعی اعتیاد
در حاشیه مراسم روزجهانی معلولان در سنندج از پوستر جشنواره استانی رسانه و کاهش آسیب های اجتماعی اعتیاد هم رونمایی شد هرچند این اقدام ربطی به موضوع این مراسم نداشت ولی بانیان برگزاری این جشنواره با ارائه پیشنهادی به نوعی تلاش کردند ارتباطی بین اقدام خود و این برنامه برقرار کنند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان در این مراسم گفت: جشنواره رسانه و کاهش آسیب های اجتماعی اعتیاد بهمن ماه امسال به منظور کمک به افزایش آثار کیفی، ایجاد رقابت بین فعالان رسانه ای و تقویت کارزار رسانه ای برای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر برگزار می شود.
سلیم کریمی اضافه کرد: پیشنهاد می کنیم از همین امروز مقدمات برگزاری جشنواره رسانه وحامیان معلولان در استان فراهم شود.
اختصاص نیم صفحه در پنج نشریه محلی کردستان به معلولان
یحیی صمدی یکی از فعالان رسانه ای استان کردستان هم در این مراسم گفت: استفاده از ظرفیت های رسانه جمعی در راستای بیان مطالبات جامعه معلولان یکی از نیازهای لازم و ضروری است.
وی از مردم کردستان برای جمع آوری کمک برای مردم زلزله زده استان کرمانشاه تشکر کرد و از شرکت کنندگان در این برنامه خواست به احترام افرادی که در این حادثه به یاری و کمک همنوعان خود شتافتند قیام کنند.
چند سالی است که خود معلولان سنندجی اجرای بیشتر برنامه های بخش های مختلف مراسم گرامیداشت روزجهانی معلولان را برعهده گرفتند.
اجرای سرود توسط گروه ناشنوایان به خوانندگی یکی از اعضای انجمن ضایعات نخاعی استان، اجرای نمایشی با عنوان «من می توانم» که کاندیدای حضور در جشنواره تئاتر معلولان هم شده است، از جمله برنامه هایی بود که توسط معلولان برگزار شد.
در نمایش مذکور بازیگران آن که دارای معلولیت های مختلفی بودند اقدام به شکستن حصار و محدودیت های اطراف خود شدند و سپس نقاشی را به سبک کوبیسم بر تابلویی که در وسط صحنه تعبیه کرده بودند، کشیدند و این تابلو هم توسط یکی از خیران حاضر در مراسم برای کمک و حمایت از این گروه نمایش خریداری شد.
ئه وین محمدی یکی از شعرای روشندل سنندجی هم در این برنامه یکی از شعرهای خود را که برای زلزله زدگان کرمانشاه سروده بود، قرائت کرد.
عادل نادری و سعدالله نصیری از هنرمندان خوش صدای استان کردستان که شهرتی فراتر از مرزهای استان وحتی کشور دارند، در این مراسم به اجرای برنامه پرداختند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/9431/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

شرط ژاوی مشخص شد

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

صحنه‌ای وهمناک درانگلیس مدل فیلم‌های آخرالزمانی

حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان

احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی

افزایش بیماران خاص در کرمانشاه

رقابت بیش از 39 هزار داوطلب کرمانشاهی در نوبت اول آزمون سراسری

تزریق 3.5 میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور

برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی

از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه

پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

انجام عمل تاوی در بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان امام علی (ع)

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند

بازگشایی گردنه معروف پس از 5 ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

بهبود 9 پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید