عصر کرد

آخرين مطالب

مراسم روز معلول از غیبت مسئولان تا همدردی با کرمانشاه اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - مراسم روز معلول در کردستان با حضور گسترده معلولان و خانواده‌های آنان با برنامه‌های متنوع برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، شامگاه دوشنبه(13 آذر) مراسمی با عنوان روز معلول در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج با برنامه‌های متنوع و مختلفی همچون سالهای گذشته برگزار شد.
غیبت مسئولان در مراسم
جمعیت حاضر در مراسم روز معلول امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار پررنگ تر جلوه می‌کرد اما آنچه جالب توجه بود، عدم حضور مسئولان در این مراسم بود که دلایلی هم برای آن از سوی مجری برنامه عنوان شد و این در حالی بود که نماینده معلولان استان خواسته‌های این قشر را خطاب به مسئولانی نوشته و می‌خواند که غایب مراسم بودند.
آنچه از آغاز ورود جلب توجه می‌کرد، شرایط نامناسب ورودی سالن برگزاری مراسم و نبود رمپ بود که به ویژه معلولان ضایعات نخاعی را با مشکل مواجه کرده و به سختی و با کمک همراهان وارد سالن می‌شدند که البته هر ساله مراسم در این سالن برگزار می‌شود و معلولان همچنان برای ورود با مشکل مواجهند.
توجه به مشکلات معلولان تنها در یک روز خلاصه می‌شود
رئیس انجمن ضایعات نخاعی و نماینده معلولان استان در ابتدای برنامه، خواسته‌های این قشر را مطرح و اظهار کرد: همه ساله با نزدیک شدن به روز جهانی معلولین توجهات امیدوار کننده‌ای به این قشر از هر سو صورت می‌گیرد و مسئولان به دفاع از حقوق اجرا نشده آنها می‌پردازند و گاهی از توانمندی‌ها سخن می‌گویند اما پس از گذر از این روز، مشکلات این قشر از دید بسیاری مسئولان به خانواده‌های آنها باز می‌گردد.
سینا کریمی کردستانی با انتقاد از اینکه این حرف‌ها تنها در حد شعار باقی می‌ماند و پس از اتمام این روز به خاطره‌ها سپرده می‌شود، افزود: معلولیت موضوعی تنیده شده در جامعه است اما وجود نگرش ترحمی و منفی به آنها منجر به تحمیل آسیب دو چندان به آنها و خانواده‌هایشان می‌شود.
وی به بیان مطالبات جامعه معلولین پرداخت و عنوان کرد: اشتغال، مناسب سازی، نگه داری و مراقبت، بیمه و سلامت، آموزش، آگاه سازی و تغییر نگرش همگانی از مهمترین مطالبات این قشر است.
دستگاه‌ها از اجرای قوانین مربوط به معلولان شانه خالی کرده‌اند
رئیس انجمن ضایعات نخاعی و نماینده معلولان استان بیان کرد: با توجه به اینکه 16 دستگاه مختلف در کشور در اجرای کامل قانون دخالت دارند، اما همه شانه خالی کرده‌اند و تنها ارگان حامی معلولان در حال حاضر بهزیستی است.
وی تاکید کرد: در بحث مناسب سازی شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی با ساز و کاری اجرایی تر وارد عمل شود و معلولان از امکانات عمومی شهری برخوردار باشند.
کریمی کردستانی به بحث اشتغال معلولان پرداخت و اظهار کرد: دولت موظف است جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول شامل اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی، پرداخت تسهیلات اعتباری بدون برگزاری آزمون استخدامی، به کارگیری نابینایان و ناشنوایان، ضایعات نخاعی و ارائه آموزش‌های رایگان فنی و حرفه‌ای اقدام کند.
وی به طرح اشتغال فراگیر دولت اشاره کرد و گفت: باید شرایطی ویژه در این طرح برای اشتغال معلولان هم در نظر گرفته شود.
نماینده معلولان استان همچنین از صداو سیما خواست تا دو ساعت از برنامه‌های هفتگی خود را به برنامه‌های سازمان بهزیستی و آشنایی مردم با توانمندی معلولین اختصاص دهد.
در ادامه کلیپی پخش شد که از مناسب سازی یک دستگاه اتوبوس و ورود آن به ناوگان حمل و نقل عمومی خبر می‌‌داد که البته رونمایی از این اتوبوس در مراسم سال گذشته در روز معلول صورت گرفت و آن را می‌توان نشان از انجام نشدن اقدام قابل توجه جدیدی برای رفاه معلولان طی یکسال گذشته دانست.
24 هزار معلول در استان هستند
در ادامه برنامه نیز مدیرکل بهزیستی کردستان آمار معلولین تحت پوشش استان را 24 هزار و 320 نفر اعلام و خاطرنشان کرد: 393 نفر معلول ضایعه نخاعی در سطح استان وجود دارد که 10 تیم سیار در 10 شهرستان استان در خصوص مسایل پزشکی در منازل آنان ارائه خدمت می‌کند .
صباح قریشی مسکن معلولین را از دیگر مطالبات و مشکلات مهم این قشر دانست و افزود: اداره کل بهزیستی در این راستا با اعطای وام بلاعوض در شهرها و روستاها به معلولین کمک می کند که در این راستا در سطح استان 102 نفر واجد شرایط داشته‌ایم که به 34 نفر از آنها وام اعطا شده و 35 نفر دیگر هم آماده تحویل است .
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مناسب سازی فضای شهری در سطح استان برای معلولین مطلوب نیست عنوان کرد: اداره کل بهزیستی اقدامات خوبی در راستای رفع این نواقص طی سال جاری انجام داده است و در بحث مناسب‌سازی بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در سال گذشته رتبه دوم و در 6 ماهه امسال نیز رتبه پنجم کشوری را کسب کرده است .
مدیرکل بهزیستی کردستان همراهی و همکاری انجمن‌های معلولان را در دستیابی به مطالبات آنها تاثیرگذار دانست و گفت: بهزیستی کردستان از هیچ کاری در راستای خدمت گذاری به معلولین فروگذار نکرده و اگر کم و کاستی مشاهده می‌شود، ناشی از کمبود اعتبارات است.
نمود همدلی مراسم با زلزله زدگان کرمانشاه
از دیگر نکات جالب توجه این مراسم نمود همدلی با زلزله زدگان کرمانشاه در همه برنامه‌ها بود که از آن جمله دکلمه خوانی ئەوین محمدی پیرامون وضعیت زلزله زدگان، آوازخوانی دو هنرمند مشهور کردستانی سعدالله نصیری و عادل نادری با مضمون همدردی با زلزله زدگان کرمانشاه بود.
در ادامه گروه تئاتر معلولین به اجرا پرداختند که در پایان تابلویی به سبک کوبیسم ایجاد کردند و از سوی خسرو محمودی، خیر کردستانی خریداری شد.
رونمایی از پوستر اولین جشنواره استانی رسانه و کاهش آسیب‌های اجتماعی
در ادامه این برنامه با حضور مدیرکل بهزیستی کردستان، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان و رئیس خانه مطبوعات استان از پوستر اولین جشنواره استانی رسانه و کاهش آسیب‌های اجتماعی رونمایی شد که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در این خصوص اظهار کرد: این جشنواره با هدف کمک به افزایش کیفیت اخبار رسانه‌ها در خصوص آسیب‌های اجتماعی، ایجاد فضای رقابتی، از بین بردن باورهای منفی و غلط برگزار می‌شود.
سلیم کریمی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از معلولین برگزار می‌شود، افزود: به خبرنگاران و روزنامه نگارانی که در این راستا قلم مثبتی بزنند، جوایزی اهدا خواهد شد.
اختصاص نیم صفحه از 5 نشریه استان به معلولان به مدت یکسال
در ادامه یحیی صمدی نیز به عنوان نماینده مطبوعات در این مراسم از اختصاص نیم صفحه از 5 نشریه روژان، ڕیباز، کوردەواری، ژوانگە و دەنگی کوردستان خبر داد و گفت: این نشریات آمادگی خود برای نشر هر گونه خواسته، مطالبه، دغدغه، آثار ادبی و ... معلولان تا یکسال را اعلام کرده‌اند.
در پایان مراسم از معلولان استان که در حوزه‌های مختلف ورزشی، تحصیلی و کاری موفقیت کسب کرده بودند، تجلیل شد.
گزارش: سرگل آرش
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/9426/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد