عصر کرد

آخرين مطالب

کردستان هم نوا با نوای عرفانی دف و آیین های مولودی خوانی فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - آیین های مولودی خوانی و دف نوازی همزمان با ماه ربیع الاول، در مساجد، خانقاه ها، تکیه ها و دیگر نقاط شهری و روستایی کردستان به گوش می رسد و این استان غرق در نوای عرفانی شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، برگزاری آیین های مولودی خوانی و دف نوازی از قدیم در این کردستان در ماه ربیع الاول ماه میلاد نبی مکرم اسلام(ص) در مساجد و خانقاه ها و تکایا این استان مرسوم است و هر سال این آیین ها با شکوه خاصی برگزار می شود.
در بسیاری از شهرها و روستاها چراغانی کردن میادین و معابر، برپایی آیین های مولودی خوانی و دف نوازی در مساجد و پخش آن از بلندگو و مناره ها، خرید وسایل برگزاری جشن مولودی خوانی و برگزاری آیین جشن مولود همزمان با 12 ربیع الاول، شور و حالی خاص به شهرهای این استان بخشیده است.
شرکت در آیین مولودی خوانی ویژه نسل یا قشر خاصی نیست و پیر و جوان، زن و مرد و هر کسی با هر سلیقه ای می تواند در این آیین ها حضور پیدا کند و به مداحی و دف نوازی گروه های مولودی خوان گوش فرا دهد.
آیین های مولودی خوانی در طول ایام این ماه معمولا قبل و بعد از اقامه نماز عصر و مغرب و عشا در مساجد برگزار می شود.
مولود یک کلمه با ریشه عربی ولد و به معنای متولد شده است و منظور از آن ماهی است که در آن پیامبر اکرم (ص) متولد شد و مردم این منطقه به ماه ربیع الاول ماه مولود نیز می گویند.
در قدیم خانواده هایی که در این ماه فرزند ذکور (پسر) به دنیا می آمد، اسم مولود یا محمد بر وی می نهادند و بر این باور بودند متولد شدن فرزند پسر در این ماه و نهادن اسم مولود بر وی منشاء خیر و برکت برای آن خانواده خواهد بود.
آیین مولودی خوانی یک آیین دسته جمعی است که با دف نوازی و خواندن اشعار به زبان های عربی، کُردی و فارسی همراه بوده و برای اجرای این جشن تدارک خاصی داده می شود و چندین نفر باید قبل از اجرای مراسم وسایل مورد نیاز آن از جمله میوه، خرما، شربت، شیرینی و آب نبات را برای پذیرایی از مهمانان آماده کنند.
امسال متعمدین برخی محلات بویژه در شهر سنندج اعلام کردند بخشی از هزینه های آیین مولودی خوانی را به زلزله زدگان استان کرمانشاه هدیه می کنند و قصد دارند تشریفات این آیین از سال های گذشته ساده تر باشد.
**ذکر "الله مدد یا رسول الله نظر" هم نوا با دف
در ابتدای آیین مولودی خوانی یکی از قاریان برجسته، چندین آیه از آیات قرآنی را تلاوت می کند و شرکت کنندگان با باز کردن قرآن کریم و سردادن سلام و صلوات و فریادهای مدد یا رسول الله (ص) وی را همراهی می کنند.
در ادامه، گروه های مولودی خوانی و دف نوازی شروع به تک خوانی، جمع خوانی، تک نوازی و جمع نوازی دف کرده و به ذکر قصیده هایی به زبان های عربی و کُردی می پردازند.
گروه های مولودی خوان و دف نواز معمولا' لباس های محلی کُردی می پوشند و روی پوست دف، کلمات مبارکی از جمله اسم جلاله الله، محمد رسوالله و آیات قرآنی خوشنویسی حک می کنند.
در این آیین روحانی و معنوی، یکی از شخصیت های مذهبی مجلس به بیان سیره و روش زندگی حضرت محمد(ص) و روایت احادیث و آیات قرآنی در مورد شخصیت پیامبر اکرم (ص) می پردازد.
برخی از مردم در این ماه برای شفای بیماران خود ذبح حیوانی را نیز نیت و گوشت آن را در بین افراد نیازمند و فقرا توزیع می کنند و برخی دیگر برای مولودی اقلام غذایی را در بین فقرا توزیع و یا سفره های مولودی را برای اطعام فقرا پهن می کنند.
در آیین های مولودی خوانی تنها از ساز دف استفاده می شود و به همین خاطر دف به عنوان یک ساز دینی و مقدس در بین مردم این منطقه شناخته شده است.
**مولودی خوانی آیینی برای مدح پیامبر(ص)
امام جمعه سنندج گفت: برگزاری آیین های مولودی خوانی در ماه ربیع الاول نشانه احترام و بزرگداشت مقام پیامبر اکرم (ص) و عشق و علاقه مسلمانان به آن فرستاده خداوند است.
ماموستا عبدالرحمان خدایی افزود: برپایی محفل هایی که در آن ذکر نام خداوند و پیامبر اکرم (ص) آن انجام می شود، بسیار مقدس و قابل احترام است و کسانی که این آیین را بدعت می نامند، تفسیر درستی از دین ندارند.
وی اضافه کرد: ولادت پیامبران در بین پیروان ادیان دیگر نیز به عنوان روز جشن و دارای احترام خاصی بوده و مسیحیان سالروز تولد حضرت عیسی(ع) را روز تحویل سال خود انتخاب کرده اند.
ماموستا خدایی اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) پیامبر رحمت و آشتی برای مسلمانان و پیروان سایر ادیان بوده و لازم نه تنها مسلمانان بلکه تمام جهانیان برای تولد آن بزرگوار جشن تدارک ببیند.
امام جمعه سنندج گفت: هیچ مجلس و محفلی مقدس تر از مجلسی نیست که با نام و یاد خدا و پیامبر اسلام (ص) نورانی شده باشد.
کارشناس مسایل دینی اهل تسنن نیز گفت: در آیین های مولودی خوانی اشعاری به زبان های کُردی و فارسی در مدح پیامبر اکرم (ص) خوانده می شود.
ماموستا سیدعارف عنایتی افزود: برگزاری آیین های مولودی خوانی از قرن سوم هجری در بین مسلمانان رواج پیدا کرده است و در استان کردستان با قرائت اشعار کرُدی و آمیخته شدن با نوای دف در بین اقشار مختلف مردم نهادینه شده است.
**حضور بیش از یک میلیون نفر در آیین های مولودی خوانی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: به مناسبت فرا رسیدن ماه ربیع الاول و گرامیداشت هفته وحدت یک هزار مراسم مولودی خوانی و دف نوازی در یک هزار مسجد این استان برگزار می شود و بیش از یک میلیون نفر از این محافل معنوی بهره مند شوند.
حجت الاسلام مصطفی نوروزی اظهار کرد: هم اکنون 2 هزار و 200 مسجد در استان وجود دارد که در یک هزار مسجد از این تعداد، برنامه های مولودی خوانی گسترده برگزار می شود.
وی با بیان اینکه مساجد استان آماده برپایی محافل و مجالس مولودی خوانی است، افزود: با برنامه ریزی های انجام شده توسط دستگاه های متولی و همچنین تلاش شبانه روزی هیات امنا و کمک های مردمی، مساجد استان برای برپایی مراسم مولودی خوانی، آذین بندی و غبارروبی شده اند.
حجت الاسلام نوروزی هفته وحدت را بهانه ای برای نشان دادن وحدت و همدلی اهل تسنن و تشیع در کشور و استان دانست و گفت: می توان با انجام فعالیت های مناسب این استان فرهنگی را به عنوان نمادی از وحدت اسلامی در جهان معرفی کرد.
برگزاری آیین معنوی مولودخوانی و ابراز شادمانی برای تولد منجی علم بشریت (ص) می تواند بزرگترین دلیلی برای مشارکت گسترده مردم و برگزاری باشکوه هر سال این آیین در ماه مولود(ربیع الاول) در کردستان باشد.
آیین های مولودی خوانی و برگزاری جشن ولادت پیامبر اسلام(ص) با هر زبانی و کلامی بیان شود، مقدس بوده و این نوای عرفانی با خود رحمت و برکت به همراه دارد.
حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در عام الفیل (سال 570 میلادی) در ماه ربیع الاول دیده به جهان گشود.
علمای اهل تشیع ولادت پیامبر اکرم را در صبح جمعه ی 17 ربیع الاول و علمای اهل تسنن، در روز 12همان ماه می‌دانند.
از 12 تا 17 ربیع الاول از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی (ره) به نام هفته وحدت نامگذاری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/9424/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی

تصمیم بزرگ کاپیتان؛ ناچو فرناندز، خواهان جدایی از مادرید

آشتی‌کنان در بارسا؛ فقط گل و شیرینی کم بود

خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال

خلاصه بازی استقلال 3 - شمس آذر قزوین 2

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

توزیع 200 تن آرد تشویقی بین 495 واحد خبازی

تحقق بیش از 80 درصد از برنامه‌های اشتغال تبصره 18 مددجویان

تردد روزانه بیش از هزار زائر از مرز خسروی

اعلام قیمت جدید خدمات پارکینگ‌های کرمانشاه

نقش روستابازار‌ها در کنترل قیمت‌ها

طنین انداز شدن نوای دف در روستای پالنگان

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی

اختصاص بیش از 600 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه