عصر کرد

آخرين مطالب

میزگرد ایرنا / شعار وحدت با راهکارهای عملی به شعور وحدت تبدیل شود فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - علمای اهل سنت و اهل تشیع در کردستان می گویند استکبار جهانی با توطئه و ترفندهایی تلاش دارد بین مسلمانان تفرقه بیندازد تا به اهداف شوم خود در ضربه زدن به اسلام دست یابد لذا برای مقابله با دسیسه های استکبار لازم است با راهکارهای عملی شعار وحدت به شعور وحدت تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، به اعتقاد علمای اهل تسنن ولادت پیامبر اکرم (ص) 12 ربیع الاول است و علمای اهل تشیع بر این باورند که ولادت نبی مکرم اسلام (ص) 17 ربیع الاول است، معمار کبیر انقلاب برای ایجاد وحدت میان مسلمانان 12 تا 17 ربیع الاول را بعنوان هفته وحدت نامگذاری کردند تا علاوه بر اینکه به عقیده و نظر هر دو مذهب تسنن و تشیع احترام بگذارند، وحدت و اتحاد میان مسلمانان را بیش از گذشته استحکام بخشیده و به بسیاری از توطئه ها و ترفندهای دشمن علیه مسلمانان پایان دادند.
نامگذاری این هفته از سوی مسلمانان جهان با استقبال خوب روبرو شد و هر سال در این ایام نشست ها و کنفرانس هایی با حضور صاحب نظران و کارشناسان با موضوع وحدت برگزار می شود.
در ماه ربیع الاول در استان کردستان آیین های مولودی خوانی با حضور اقشار مختلف مردم در مساجد، تکایا و خانقاه ها برگزار می شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج به مناسبت هفته وحدت میزگرد تخصصی با موضوع ضرورت حفظ وحدت و مقابله با توطئه ها دشمنان علیه جوامع اسلامی را با حضور ماموستا عبدالرحمان خدایی امام جمعه سنندج، ماموستا سید عارف عنایتی کارشناس مسایل دینی اهل تسنن و مدرس دانشگاه و حجت الاسلام میثم عباس پور معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه کردستان برگزار کرد.
شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند استکبار جهانی و دشمنان دین اسلام با تمام توان خود برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان تلاش می کنند و لازم است برای مقابله با دسیسه های آنها وحدت در میان امت اسلامی بیشتر شود.
یافتن راهکارهای عملی ایجاد وحدت بیشتر، رفع موانع وحدت و برپایی آیین های مولودی خوانی که نمادی از وحدت و انسجام بین مسلمین است از دیگر مباحث مطرح شده در این میزگرد بود.
** دشمنان از اتحاد مسلمانان در هراس هستند
امام جمعه سنندج می گوید: دشمنان از اتحاد امت اسلامی در هراس هستند و با توطئه می خواهند بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند.
ماموستای عبدالرحمان خدایی افزود: دشمنان می خواهند که اتحاد امت اسلامی را بر هم بزنند تا با تضعیف آنها بتوانند نقشه های خود و سیطره بر جهان اسلام را به خوبی پیاده کنند.
وی اضافه کرد: ولادت پیامبر اکرم (ص) از سوی تمامی مذاهب اسلام نقطه اشتراکی برای مسلمانان است و همگی در این موضوع اتفاق نظر دارند.
ماموستا خدایی با بیان اینکه اختلاف بین روایات اهل سنت و شیعیان درباره روز میلاد پیامبر (ص) تبدیل به فرصت و نماد وحدت شده است، افزود: امام خمینی (ره) با درایت این هفته را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کردند.
کارشناس مسایل دینی اهل تسنن نیز گفت: مسلمانان نباید در هفته وحدت تنها به برگزاری کنفرانس ها و جلسات مذهبی اکتفا کنند و این مبحث باید در طول ایام سال به صورت عملی اجرایی شود.
ماموستا سیدعارف عنایتی یکی از مهمترین راهکارهای عملی کردن وحدت کامل در جامعه را برداشتن موانع وحدت در بین مسلمانان است، اضافه کرد: هر شخصی دانسته یا نادانسته در صدد باشد که بین مسلمانان اختلاف ایجاد کند در راستای اهداف دشمن عمل کرده است.
وی اظهار کرد: در حالیکه مسلمانان شیعه و سنی اشتراکات بسیار زیادی دارند، دشمنان توانستند اختلافات بسیار جزیی را در بین آنها بزرگ کند و هم اکنون در بسیاری از کشورهای اسلامی جنگ و خونریزی شدت گرفته است.
**لزوم راهکارهای عملی برای ایجاد وحدت بیشتر در بین امت اسلامی
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کردستان به اهمیت وحدت و اتحاد در میان جوامع اسلامی اشاره کرد و گفت: علما و روحانیون اهل تسنن و تشیع راهکارهای عملی برای ایجاد وحدت بیشتر و همچنین تقویت همبستگی و اتحاد موجود در میان جامعه را ارائه دهند.
حجت الاسلام میثم عباس پور افزود: در زمینه تقویت اتحاد بیشتر در کشور نباید فقط به هفته وحدت اکتفا شود بلکه این هفته فرصتی است تا کارها و فعالیت هایی که در طول سال در این زمینه در جامعه انجام می شود در این یک هفته نمود پیدا کند.
وی اظهار کرد: باید با بررسی های لازم و کارشناسانه مشخص شود که در زمینه تقویت وحدت در میان اقشار جامعه تا چه اندازه ای کار شده و آن چیزی که در میان مسئولان وجود دارد در جامعه و در بین اقشار مختلف مردم به چه میزان است.
وی ادامه داد: منویات و فتواهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تلاش بریا تقویت همبستگی میان مسلمانان، به تقویت وحدت و اتحاد در میان احاد جامعه کمک شایانی می کند و همه ما موظف هستیم فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب را چراغ راه خود قرار دهیم.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کردستان افزود: قرآن، کتاب و سنت پیامبر(ص) نیز همه چیز را در زمینه وحدت و اتحاد میان مسلمانان برای ما روشن کرده است و چیز مبهمی در این زمینه وجود ندارد و فقط دشمن می خواهد موضوع را مبهم کرده و در آن خلل وارد کند که البته چنین اجازه ای به آنان داده نمی شود.
**عدم بصیرت مسئولان راه را برای نفوذ دشمنان باز می کند
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: بصیرت مسئولان و مردم را تنها راه جلوگیری از ایجاد تفرقه و دشمنی دشمنان با مسلمانان است.
حجت الاسلام عباسپور افزود: عدم بصیرت و دشمن شناسی مسئولان راه را برای نفوذ دشمن باز کرده و به ایجاد تفرقه در میان مسلمانان دامن می زند.
حجت الاسلام عباس پور تاکید کرد: مسئولان برای نتیجه بهتر در زمینه تقویت وحدت و انسجام در میان جامعه باید عملکرد خود را بسنجند و نقاط ضعف خود در این زمینه را شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی کنند.
کارشناس مسایل دینی اهل تسنن نیز گفت: این موضوع در عرصه بین المللی هم مصداق دارد و در ماه مبارک رمضان امسال کشورهای اسلامی برادران دینی خود را در مساجد بمباران می کردند و دشمنان جشن پیروزی و غلبه بر مسلمانان را برنامه ریزی می کردند.
ماموستا عنایتی افزود: در حالی که وحدت مظهر تقوی است و خداوند همه مومنان را به وحدت و تقوی دعوت می کند اما اکنون کشورهای اسلامی با هم هیچ وحدتی ندارند و دشمنان به خوبی توانستند آنها را علیه همدیگر وارد جنگ کنند.
وی اضافه کرد: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی که اختلافات زیادی از نظر زبانی، اقتصادی و اعتقادی با هم دارند توانستند با هم بازار مشترک، پول مشترک و حتی نیروی نظامی مشترک تشکیل دهند.
ماموستا عنایتی گفت: کشورهای اسلامی با وجود اینکه دارای دین مشترک و اعتقادات مشترکی دارند تاکنون نتوانستند با هم متحد شوند و نیروی مشترکی را برای حفاظت از امت اسلامی تشکیل دهند.
**شورای عالی انقلاب تعطیلی 12 ربیع الاول در مناطق اهل تسنن بررسی کند
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: در راستای تقویت هرچه بیشتر وحدت در میان اهل سنت و تشیع از شورای عالی انقلاب فرهنگی 12 ربیع الاول که به عقیده اهل سنت ولادت رسول گرامی اسلام است نیز همانند 17 ربیع الاول در مناطق اهل تسنن تعطیل اعلام شود.
حجت الاسلام عباس پور افزود: این موضوع در صورتی که توسط این شورا تایید و در مجلس شورای اسلامی بررسی شود با احتمال زیادی موافقت نمایندگان مجلس روبرو خواهد شد.
وی اضافه کرد: این امر می تواند در بلند مدت هم بازتاب گسترده ای داشته باشد و وحدت و همدلی را در مناطق اهل تسنن بیشتر کند.
کارشناس مسایل دینی اهل تسنن نیز گفت: یکی از راهکارهای دیگر تقویت وحدت بیشتر که می تواند بسیار موثر باشد واگذاری امور دینی و فرهنگی مناطق سنی نشین به مردم آن مناطق است.
ماموستا عنایتی افزود: آشنایی مسئولان محلی با فرهنگ و آیین های منطقه می تواند در بهبود وضعیت و ایجاد وحدت بیشتر بسیار مفید و موثر باشد.
وی اضافه کرد: لازم است برای نهادینه کردن قوانین و اجرای بهتر آن از مسئولان محلی استفاده شود تا مردم در مقابل این مسایل جبهه نگیرند.
به گفته وی، بکارگیری مسئولان فرهنگی غیربومی در کردستان باعث شده این مسایل رنگ و بوی دولتی به خود بگیرد و تاحدودی مردم از مشارکت در آنها پرهیز کنند.
وی اظهار کرد: مردم دوست دارند که خودشان در مسایل فرهنگی و دینی منطقه خود مشارکت داشته باشند و حتی خودشان برگزار کننده این آیین های فرهنگی و مذهبی باشند.
**برگزاری آیین های مولودی خوانی می تواند به نماد وحدت تبدیل شود
امام جمعه سنندج گفت: برگزاری آیین های مولودی خوانی در هفته وحدت و در طول ماه ربیع الاول (مولود) و مشارکت مردم در این آیین ها می تواند خود مایه وحدت و اتحاد بیشتر باشد.
ماموستا خدایی افزود: در آیین های مولودی خوانی ذکر و یاد خداوند با حضور پیروان مذاهب مختلف برگزار می شود و بیشتر از هر زمان دیگری این وحدت و همدلی را تجلی می کند.
وی اضافه کرد: دف نوازی و قرائت اشعاری در مدح خدا و پیامبر و دعا و مناجات در مولودی خوانی ها همبستگی و اتحاد را در بین مسلمانان بیشتر می کند.
کارشناس مسایل دینی اهل تسنن نیز گفت: برخی از افرادی که از مسایل دینی آگاهی خوبی ندارند، برپایی مولودی خوانی را نوعی بدعت می دانند و در حالی که معنی بدعت آوردن چیزی خارج از دین است.
ماموستا عنایتی با اشاره به تاریخچه مولودی خوانی ها و جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) این آیین از قرن سوم مجری در بین مسلمانان رواج پیدا کرده و با توجه به خواندن دعا و نیایش، بیان اشعاری در مدح پیامبر اکرم (ص) و حضور اقشار مختلف مردم در آیین مولودی خوانی ها، این آیین نمادی از وحدت است.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه کردستان هم گفت: در بسیاری از مناطق استان کردستان آیین های مولودی خوانی با حضور مسلمانان شیعه و سنی برگزار می شود.
حجت الاسلام عباس پور افزود: حضور روحانیون شیعه در این آیین های مولودی خوانی و احترام گذاشتن به باورهای همدیگر باید بیشتر نهادینه شود.
در راستای تقویت وحدت و اتحاد بیشتر میان مسلمانان لازم است که روحانیون اهل تسنن و تشیع که چراغ هدایت جامعه اسلامی را بر عهده دارند باید اتاق فکرها و گردهمایی های مشترک بیشتری با هم داشته باشند و مسایل و مشکلات جامعه را مورد بررسی قرار دهند.
در این برحه حساس از تاریخ اسلام که هر روز دامن جنگ و درگیری در بین مسلمانان گسترده می شود، استکبار جهانی توانسته جنگ برادرکشی را در بین مسلمانان به راه بیاندازد، هفته وحدت یادگاری با ارزش از معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) برای مسلمانان است که علاوه بر ایجاد وحدت و اتحاد هر چه بیشتر میان اهل سنت و تشیع، می تواند، راه حلی برای پایان دادن به جنگ و خونریزی های جهان اسلام باشد.
از 12 ربیع الاول که براساس روایات اهل سنت میلاد پیامبر نور و رحمت است تا 17 ربیع الاول که اهل تشیع اعتقاد به ولادت رسول اکرم (ص) دارد با نام هفته وحدت نامگذاری شده است.
خبرنگاران: عبدالله رحمانی و افسانه گلباخی**انتشار: مجید سلیمانی
/9102/3020/ 7348

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/9406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد

آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج

پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

(ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

گردنه تته پس از 5 ماه بازگشایی شد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت