عصر کرد

آخرين مطالب

صلح چرا؟ فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - هفته نامه روژان در شماره 16 سال ششم روز شنبه 11 آذر خود در مطلبی با عنوان صلح چرا به قلم افراسیاب جمالی، به دلایل گسترش جنگ افروز ی و خشونت در دنیای امروز و لزوم رفتن به سمت صلح پرداخته است.
در این مطلب آمده است: به‌ جرات می ‌توان گفت در دنیای آشفته کنونی بخصوص در شرایط بغرنج خاورمیانه از صلح سخن گفتن کاری است دشوار و همراه با انگ و تهمت و افتراهای گوناگون که در نهایت به حاشیه رفتن و فرمالیته خواندن، سیاست زدا بودن را بدنبال خواهد داشت.
در این میان جنگ اما جایگاهی بس رفیع در ذهن و اندیشه انسان کنونی یافته است تا جایی که جنگ عملی مقدس تلقی می‌شود که همراه با تعریفی متهورانه، شجاعانه و قهرمانانه گشته است و متاسفانه در این میان چنین نگاهی به مفهوم جنگ و تقدس بخشی به آن در خاورمیانه حاد و پررنگ است.
همزمان با ورود انسان به عصر مدرن، امید به زندگی، افزایش رفاه و آرامش و امنیت و در نهایت رسیدن به سعادت بشری عناصری بودند که در ادامه مدرنیته مورد توجه بودند، عناصری متاثر از توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همراه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت و غلبه بشر بر طبیعت و مهار نیروهای قهری آن، در واقع با ورود به عصر مدرن بشر بدنبال افق‌های نویی از زیستن بود که همراه با عناصر فوق بدنبال کاهش درد و آلام وی بود.
اما این تمام ماجرا نبود؛ مدرنیته در کنار نویدهای تازه از رفاه و آرامش و امنیت، موجب سر بر آوردن نیروهای مخرب و واکنش‌های خشونت‌آمیز در برابر خود شد.
مدرنیته به همراه خود افزایش بهبود وضعت بهداشت و درمان را بدنبال داشت که متعاقب آن افزایش رشد جمعیت جهان را نیز در پی داشت با افزایش رشد جمعیت منابع رو به کاهش گذاشت و در کنار تلاش برای تولید بیشتر و تخریب طبیعت، تلاش بری دستیابی به منابع مورد نیاز از جمله انرژی منجر به تنش و نزاع گردید تا جایی که بخش قابل توجهی از این نزاع و خشونت‌های ناشی از آن به دلیل مسئله تقسیم آب، غذا و نفت و گاز بوده است، موضوعی که همچنان همچون زخمی تازه پیکر جوامع انسانی را می‌خراشد و خونابه‌هایش تیرگی و سبعیت را در صفحات تاریخ ثبت می‌نماید.
از سوی دیگر افزایش جمعیت و واحدهای سیاسی با ظهور ذهنیت تجزیه ‌طلب و جدایی افکن جوامع انسانی را به دسته‌های فراوان و متنازعی تبدیل کرده که زیر چتر دین، نژاد، زبان، مذهب، به‌ صورت ایدئولوژی‌های مرگبار در آمده و جهانی با چند میلیارد جمعیت، میلیاردها تقسیم‌بندی را در پی داشته است که همگی دنبال غیریت سازی و دشمن ‌تراشی و انسجام خود علیه دیگری می‌باشند و هر دسته و گروه منافع و آرمان‌هایش را به‌گونه‌ای تعریف نموده که در تضاد با گروه و دسته همسایه‌ای قرار گرفته که فارغ از همنوع بودن تا دیروز دارای سابقه زیست و منافع مشترک بوده است.
جنگ و خشونت‌ های متاثر از این تقسیم‌بندی‌ها و ایدئولوژی‌های مرگبار سراسر قرن بیستم را به میدان کشتار انسان تبدیل نمود و میلیون‌ها انسان در جنگ‌های جهانی اول و دوم، در حملات استعماری، در جنگ‌های رهایی‌ بخش و استقلال‌ طلبی و... کشته شدند و مدرنیته سرآغازی شوم را با تمام جنبه‌های مفید و سازنده‌اش بدنبال داشت.
واکنش‌ ها هم به مدرنیته از پیامدهای آن ویرانگرتر بود، بنیادگرایی، جهان شرق و غرب، کمونیسم و لیبرالیسم، اسلام و غرب، استعمارگر و مستعمره و مفاهیمی از این ‌دست نیز دهه‌ گذشته زندگی بشر را آماج خشونت و خونریزی ساخته و ترور و کشتار انسان‌های بیگناه بنام ضدیت با مدرنیته موضوعی است که بیشتر جوامع به نحوی آن را تجربه نموده‌اند.
در چنین شرایطی، جنگ واژه‌ای مقدس شده است، در میان طرفداران مدرنیته و همچنین دولت‌ها و حامیان حفظ‌ وضع موجود مدال‌ها و نشان ها و رتبه‌ها و جوایز و عناوین قهرمان و شجاع و مبارز همه و همه بر سینه و گردن کسانی آویخته شده است که در کشتن انسان‌ها، در پیشبرد جبهه‌های جنگ در سرکوبی‌ ها بیشترین نقش را داشته‌اند.
قهرمان، پهلوان، مبارز، لایق و مرد شایسته لقبی است برای قاتلان زندگی، برای کشتن، برای نابودی همنوع و آن‌ سوی طیف نیز داستان به همان صورت شکل می‌گیرد، مبارز، مجاهد، چریک و ایثارگر همه مفاهیمی مرتبط با جنگ و خشونت‌اند، وعده‌های این جهانی و آن جهانی، حقوق و مزایا، امکانات رفاهی و تفریحی در اختیار ارتش‌ها و نیروهایی است که بر طبل جنگ می‌زنند، گفتمانی هم در این میان پشتیبانی و باز تعریف زیستن در این دنیای آشوب‌ زده را بر عهده می‌گیرد، دشمن سازی، توطئه انگاری، خود محوری، خودحق پنداری، دنبال تفاوت و اختلاف‌ها و تفرقه‌ اندازی همه دال های گفتمانی هستند که دنبال جنگ‌ افروزی هستند و با تحریک احساسات و سرکوب عقلانیت مرگ و کشتن دیگران را تبلیغ می‌نمایند.
خاورمیانه کنونی آوردگاه و تجلی نمایش‌هایی است که مملو از عناصر فوق‌اند، شجاعت و جوانمردی و پاکی و صداقت و مردانگی یعنی جنگ، یعنی کشتن و تمام اینها گفتمانی را رقم‌ زده‌اند که سخن گفتن از صلح را بسی دشوار نموده است، ترسو بودن، خود فروش بودن، خائن بودن، الینه شدن، کفتار صفتی، لاشخور بودن، بزدلی و هزاران انگ و صفت دیگر تنها نمود و واکنشی است در مقابل مخالفت با جنگ ‌افروزی، مخالفت با دشمن سازی، مخالفت با جنگ و کشتن همنوع، صلح در عین زیبایی و زمانی بودن واژه‌ای غریب در عالم واقع کنونی است و سخن از دوری گزیدن از جنگ و خشونت هزینه‌های سنگینی دارد.
به نظر می‌رسد با اردوگاه‌های کنونی و جبهه‌های شکل‌ گرفته برای جنگ، جهان مثل یک قرن گذشته کماکان محتاج صلح است و صلح به‌ اندازه آب و غذا نیاز انسان کنونی است، مدرنیته باید بر اساس مبانی انسانی صلح و دوستی، تسامح و تساهل باید به‌ نقد و بازآفرینی خود بپردازد.
سرکوب واکنش‌های بنیادگرایانه و ضد مدرن بوسیله اسلحه و سرکوب هیچ‌گاه صلح را به ارمغان نخواهد آورد و تجربه سرکوب‌های گذشته نشان می‌دهد هر جنگی خود باعث ده‌ها جنگ دیگر شده است و جنگ تنها و تنها باز تولید جنگ است و بس و به‌هیچ ‌عنوان نمی‌توان انتظار داشت از لوله تفنگ صلح و دوستی زاییده شود.
آنچه نقص مدرنیته همچون بحران‌های زیست‌محیطی و اپیدمی‌های انسان نامیده می‌شود بخشی از این ناکارآمدی و نقص را نیز باید غیبت صلح و دوستی و بحران جنگ خشونت نامید، انسان کنونی باید منافع و آرمان‌هایش را به شکل جدی مورد تردید قرار دهد، منافعی که تحدید و تهدید کننده منفعت و زندگی و جان و مال دیگر انسان‌ها باشد نه‌ تنها منفعت انسانی نیست بلکه اسلحه‌ای برای مرگ و نیستی و تباهی تا زمانی که منفعت عمومی انسان‌ها به شکل عام بازتعریف نشود، منفعت هر قوم و آیین و گروه و نژادی عامل مرگ و نابودی دیگر گروه و دسته و نژاد و آیین‌ها خواهد بود.
صلح را باید با تمام وجود فریاد زد، جهان کنونی محتاج صلح است، نباید ترسد و از انگ و تهمت هراسید، حتی اگر به بزدلی و خودباختگی متهم شویم به باور من باید صلح را به گفتمان مسلط در جهان تبدیل کرد.
منبع: هفته نامه روژان
6108

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/9336/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

نفوذ سامانه‌ای ناپایدار به جو کرمانشاه از روز یکشنبه

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه 31 فروردین

کشف بیش از 57 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد