عصر کرد

آخرين مطالب

جاده های کردستان هنوز هم با رهگذران نامهربانی می کند- عبدالله رحمانی اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - تردد در گردنه ها و جاده های کردستان به دلیل کوهستانی بودن و شرایط جغرافیایی خاص این منطقه اغلب با حوادثی همراه است و هنوز هم جاده های این استان با رهگذرانش نامهربانی می کند.
گذر از جاده ها و گردنه های کردستان بویژه در فصل های پاییز و زمستان همواره با مشکلاتی همراه بوده و استفاده از زنجیر چرخ و لاستیک های یخ شکن در روزهای برفی و یخبندان معمول است، ریزش بهمن در گرنه ها و مسدود بودن برخی مسیرهای فرعی و روستایی برای مردم عادی شده است.
وجود چندین گردنه برف گیر و سخت گذر در کردستان از جمله گردنه ژالانه (مریوان اورامانات)، گردنه خان(بانه)، گردنه آریز(سنندج) گردنه ماموخ(سنندج دیواندره)، توریور و شیان (سنندج)، گردنه سیرانبند بانه و گردنه های دوله یاخی، دگاگا و کانی کن (در مسیر مریوان به سقز) این استان را به یکی از استان های بهمن خیز کشور تبدیل کرده است.
وجود 16منطقه کولاک گیر و بهمن خیز و 23 گردنه در جاده های کردستان حتی نفس خودروهای 2 دیفرانسیل را هم به شمارش می اندازد.
اما درد جاده های کردستان تنها گردنه ها و فراز و فرود جاده در دره ها و ارتفاعات نیست، پیچ های تند و متمادی در جاده که همیشه آبستن حوادث رانندگی هستند، بخش دیگری از این مشکلات است.
فوت 365 نفر در حوادث رانندگی سال گذشته (1395) در جاده این استان و سرانه روزانه یک نفر فوتی در این جاده ها، شاید برای رانندگان و مسافرانی که هر روز در این جاده ها تردد می کنند، آمار نگران کننده ای باشد.
طول شبکه راه های کردستان هفت هزار و 834 کیلومتر بوده که شامل 6 هزار کیلومتر راه روستایی، ٢٢٦ کیلومتر بزرگراه، ٣٠٨ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی است.
یکی از محورهای پر حادثه در جاده های کردستان، مسیر 130کیلومتری سنندج به مریوان است که به دلیل داشتن پیچ های متعدد و عبور خودروهای ترانزیتی به کانون حوادث جاده های کردستان تبدیل شده است.
هر چند از چند دهه قبل، احداث مسیر جدیدی برای جایگزینی آن شروع شده اما کندی پیشرفت این مسیر جدید و زیربار ترافیک رفتن آن برای مردم این منطقه به رویایی تبدیل شده و جان گرفتن دوباره مرز رسمی باشماق مریوان به استاندارد سازی این مسیر وابسته است.
کردستان در مسیر کریدور شماره 10 کشور (شمال به جنوب) قرار دارد اما از مسیر 310 کیلومتری این کریدور در کردستان تنها بخش کمی از آن به بزرگراه تبدیل شده است.
این مشکلات جاده ای در کردستان درحالی است که این استان فاقد شبکه حمل و نقل ریلی بوده و در بین استان های همجوار خود تنها استانی است که هنوز هم به این شبکه متصل نشده است.
در بخش حمل و نقل هوایی نیز کردستان تنها دارای یک فرودگاه فعال در سنندج بوده که پروازهای آن تنها داخلی و محدود است.
همگان بر این امر واقف هستند که راه به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه همه جانبه یک منطقه داشته باشد و مهمترین برنامه برای محرومیت زدایی کردستان و برون رفت از این توسعه نیافتگی، اتمام پروژه های راهسازی و توجه بیشتر به شبکه حمل و نقل ریلی و هوایی است.
شرایط جغرافیایی کردستان باعث شده که هزینه های راهسازی در این استان در مقایسه با استان های مرکزی ایران چندین برابر باشد و لازم است برنامه ریزان با توجه به این امر بودجه جهشی بیشتری را برای اجرایی طرح های راهسازی در این استان اختصاص دهند.
**خبرنگار مرکز سنندج

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/9254/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی

افزایش 16 درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری

پیش بینی صعود 40هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان

همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود