عصر کرد

آخرين مطالب

استاندار: توسعه کشاورزی کردستان نیازمند حمایت جدی وزارت جهاد است اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - ایرنا - استاندار کردستان با بیان اینکه توسعه کشاورزی این استان نیازمند حمایت جدی وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: افزایش سطح اراضی آبی، حمایت از دامپروری و تاسیس شرکت های صادراتی مهمترین نیاز کشاورزی این استان است.
به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا روز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی، استان را در سه زمینه افزایش سطح اراضی آبی، توسعه دامپروری و تشکیل شرکت های صادراتی یاری و پشتیبانی کند می توان با تقویت بنیه اقتصادی کشاورزان و روستاییان بسیاری چالش های اقتصادی و اشتغال استان را برطرف کرد.
به گفته وی، از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کردستان تنها 120 هزار هکتار معادل 10 درصد آبی است که تا میانگین کشوری حدود 37 درصد اختلاف دارد و این مساله یکی از عوامل کاهش درآمدهای اقتصادی استان است.
مرادنیا تاکید کرد: اگر اراضی آبی استان به 37 درصد میانگین کشور حدود 300 هزار هکتار برسد تنها در بخش تولید گندم سالانه 12 هزار میلیارد ریال به در آمد کشاورزان استان افزوده می شود که با تزریق این میزان نقدینگی به داخل بازار شاهد تحرک جدی در اقتصاد کردستان خواهیم بود.
استاندار کردستان یادآور شد: اقتصاد کردستان وابسته به کشاورزی است و اگر درآمد سرانه فعالان و بهره برداران افزایش یابد محرک اصلی اقتصاد استان در بخش های دیگر خواهد بود و نقش بخش خصوصی در توسعه استان نیز پررنگ از قبل می شود.
وی همچنین بر توجه ویژه به بخش دامپروری استان تاکید کرد و گفت: در آخرین سرشماری میزان پرورش دام سبک در کردستان نسبت به دوره سرشماری قبلی خود حدود 40 درصد کاهش را نشان می دهد.
مرادنیا با بیان اینکه این کاهش نشان از کاهش جمعیت روستاییان و افزایش حاشیه نشینی در شهرهاست، اضافه کرد: اگر بتوان تسهیلات کم بهره یا بدون بهره برای توسعه دامپروری استان تزریق کرد می توان در کنار افزایش جمعیت دامی، در توسعه بخش های مختلف اقتصادی وابسته به دامپروری در زمینه تولید و صادرات نیز گام برداشت.
وی افزود: پتانسیل مرزی از دیگر توانایی هایی است که می توان از آن برای توسعه بخش کشاورزی کردستان استفاده کرد و لازم است وزارت جهاد کشاورزی زمینه حمایت از تاسیس شرکت های قدرتمند صادراتی بویژه در عرصه دام، طیور گام های جدی تری بردارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون مرز باشماق مریوان نقش مثمرثمری در اقتصاد استان دارد و بزودی مرز سیف سقز نیز فعال می شود، اظهار کرد: استان کردستان از 221 کیلومتر مرز خود با کشور عراق کمترین بهره وری را داشته اما در عوض برخی کشورهای همسایه از این فرصت بیشترین استفاده را می برند.
مرادنیا گفت: تلاش گسترده ای برای توسعه کشاورزی کردستان انجام گرفته اما تا رسیدن به نقطه رضایت بخش فاصله داریم لذا تعامل و همکاری بیش از گذشته در عرصه های بین بخشی و وزارتی لازمه رسیدن به نقطه ایده آل است.
رئیس جدید سازمان جهادکشاورزی کردستان نیز در این آیین افزود: به ارزش و سرمایه های انسانی این سازمان واقف هستم و با تعاملی که از گذشته در سازمان وجود دارد، می توان به سیاست های شش گانه وزارت جهاد کشاورزی دست یافت.
خالد جعفری تاکید کرد: استفاده از حمایت های جدی وزارتخانه، کمک و همکاری استانداری، نمایندگی ولی فقیه و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی از دیگر برنامه ها برای رسیدن به نقطه ایده آل توسعه در سازمان جهاد کشاورزی کردستان است.
به گزارش ایرنا، در این آیین که با حضور علی‌ اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد خالد جعفری به عنوان رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی کردستان معرفی و از خدمان 39 ماهه کریم ذوالفقاری در این سمت قدردانی شد.
معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی کردستان از سال 81 تاکنون و مدیر کل پشتیبانی امور دام استان از سال 1376 تا سال 1381 از سوابق مدیریتی خالد جعفری است.
جعفری نماینده دولت و رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان، عضویت شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان در چهار دوره و عضویت مجمع نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور را در سوابق خود دارد.
این برای اولین بار است که یک نیروی اهل سنت به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان منصوب می شود.
از سال 92 تاکنون با استفاده از حمایت های دولت تدبیر و امید و اجرای سیاست های شش گانه وزارت جهاد کشاورزی میزان تولیدات محصولات کشاورزی صادراتی از جمله عسل با 85 درصد رشد از 176 هزار تن به 336 هزار تن در سال رسید.
تولیدات زراعی در این استان نیز از یک میلیون و 400 هزار تن با 44 درصد رشد به بیش از 2 میلیون و 400 هزار تن رسیده است و در بخش باغی نیز از 239 هزار تن در سال با 25 درصد به 300 هزار تن رسیده است.
در این مدت میزان تولید مرغ گوشتی از 11 میلیون قطعه با 31 درصد رشد به 14 میلیون و 400 هزار قطعه و پرورش تولید مرغ مادر از 240 هزار قطعه به 330 هزار قطعه و مرغ تخم گذار نیز از 385 هزار قطعه به 550 هزار قطعه در سال رسیده است.
زیر کشت باغات دیم از هشت هکتار با 56 درصد رشد به 12 هزار و 500 هکتار و باغات آبی نیز از 24 هزار با 27 درصد رشد به 30 هزار و 500 هکتار رسید و سطح گلخانه ها نیز 80 درصد رشد داشت و از 10 هکتار به 18 هکتار رسید.
در این مدت تعداد ماشین آلات کشاورزی از 23 هزار و 707 دستکاه به 27 هزار و 600 دستگاه رسید که در نتیجه آن میانگین مکانیزاسون از 1.7 اسب بخار در هر هکتار با 17 درصد رشد به 2 اسب بخار رسیده است.
رشد سیستم های نوین آبیاری از 42 هزار هکتار به 47 هزار هکتار از دیگر اقدامات انجام یافته توسعه ای در حوزه جهاد کشاورزی کردستان در دولت تدبیر و امید است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار: مجید سلیمانی
3034/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/9197/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد

قهرمانان غیرمنتظره؛ چه کسی باور می‌کرد!

رکورد خاص ذوب‌آهن شکست!

برترین پاس های کلیدی هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

بهار در کوچه باغات سراب قنبر- کرمانشاه

«طلوع خونین» را در تماشاخانه ایران‌شهر مشاهده کنید

بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی کرمانشاه امروز رایگان است

هنرستان‌های جوار صنعت در کردستان راه‌اندازی شود

اقدامات فرهنگی کردستان نیازمند تصمیمات جمعی است

«وعده صادق» هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو ریخت

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

بازدید از بناهای تاریخی کردستان رایگان شد

واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن

رکورد دست‌نیافتنی رئال

بهترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان اروپا

آذرباد: این اتفاق را در عمرم ندیده‌ بودم!

هاشمی‌ نسب: به جای دخالت، از حق استقلال دفاع کنید

کریم باقری و محمد خاکپور در حال تمرین

عامل حذف سیتی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد!

لونین: اکنون همه من را می شناسند

جودوکاران ایرانی امروز راهی هنگ کنگ خواهند شد

میرزازاده بهترین فرنگی‌کار سال 2023 آسیا شد؛ درستکار بهترین مربی

لو رفتن سوالات آزمون‌های نهایی و کنکور سراسری به هیچ عنوان امکان ندارد

تولید مسکن در سقز به جد رصد و تسهیلگری شود

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

قدردانی مردم کردستان از عملیات تنبیهی سپاه

شعر خوانی دختر شیرین زبان

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

جواد خیابانی: واگذاری و خصوصی سازی باشگاه ها یعنی رئال مادرید

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

رودیگر جهت پنالتی ستاره سیتی را لو داد

پیش‌بینی برداشت بیش از 70 هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»

دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود

تجهیز 105 میلیارد ریالی حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها در کردستان

معرفی 5 معلم کردستانی به مرحله نهایی انتخاب معلمان نمونه

شورای فرهنگی در ادارات کردستان تشکیل شود

همه خانواده جامعه ایثارگری صاحب مسکن می‌شوند

قهرمانی نمایندگان مریوان در رقابت‌های فوتسال نونهالان و نوجوانان

انجام 5 میلیون و 800 هزار تست آزمایشگاهی در کردستان

کرمانشاه فردا بارانی است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

فرماندار: مشکل 5 تعاونی مسکن در سقز برطرف شد

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!