عصر کرد

آخرين مطالب

کابوس مسکن مهر فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - هفته نامه فرهنگی اجتماعی کردی فارسی ئاوات در شماره 57 به تاریخ 29 آبان خود در گزارشی با عنوان کابوس مسکن مهر، برخی آسیب های وارد شده به ساکنان این واحدها در زلزله سرپل ذهاب و دل نگرانی ساکنان سایر مناطق کشور پرداخته است.
در این گزارش آمده است: با تخریب واحدهای مسکونی مسکن مهر سرپل ذهاب در حادثه زلزله دو هفته پیش، نگرانی ‌ها درباره سرنوشت پروژه‌های مسکن مهر در سراسر کشور افزایش یافته است و کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که این ساختمان ها قبل از هر اتفاقی مورد بازبینی مجدد قرار گیرند.
زمین لرزید هیچکس آماده شنیدن خبر یک تخریب وسیع و مرگبار نبود، بلایای طبیعی تنها حوادثی هستند که بدلیل کوتاهی فرد مسئولی رخ نمی‌دهد.
در واقع در بلایای طبیعی هیچ کس دنبال مقصر نمی‌گردد اما صبح روز حادثه تصاویری که از محل وقوع زلزله در سرپل ذهاب منتشر شد، تصاویری بود که همه بدنبال مقصر می‌گشتند؛ ساختمان‌های ویران شده مسکن مهر و بیمارستان اسلام آباد غرب، بیش از همه آپارتمان‌های ویران شده مسکن مهر به چشم می آمد.
آپارتمان‌هایی که قرار بود، با مالکانش که با هزاران امید و آرزو بدنبال خانه دار شدن بودند، مهربان باشد، اما مهربان نبود استحکام نداشت در مقابل غرش زمین نتوانست ایستادگی کند، در حالیکه ساختمان های دیگری هم در آن شهر بودند که آسیب ندیده بودند.
علی بیت الهی، دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان این که متاسفانه هیچ واحد مسکن مهری در اسلام آباد غرب سلامت نیست و ایمنی ندارد، گفته است: «اسلام آباد غرب سه هزار مسکن مهر دارد که تمام بلوک های آن تخریب شده است و در حال حاضر هیچ واحدی ایمن نیست و مردم ساکن این واحدها تخلیه شده اند».
به گفته او یکی از دلایلی که در ساخت و سازها اتصال دیوار به تیر و ستون را رعایت نمی‌کنند، اجرای سریع و ساخت در بازه زمانی کوتاه است ترجیح می‌دهند که با آجر چینی سریع دیوارها، مدت زمان ساخت و تحویل پروژه را کوتاه‌تر کنند.
اتفاقی که برای مسکن مهر سرپل ذهاب افتاد، حالا کابوس مسکن مهر خواب آرام را از ساکنان خود ربوده و مهر بی مهری را بر دل شان حک کرده است.
ساخت مسکن بی کیفیت در طرح مسکن مهر فاجعه آفریده است؛ خانه هایی که قرار بود سرپناه باشند، حالا بر اثر زلزله بر سر مردم آوار شده‌اند؛ مردمی از خطه کرمانشاه و از قشر کم ‌درآمد جامعه که با هزاران امید و آرزو مامنی را برای خود دست و پا کرده بودند، اکنون با تخریب منازل شان مواجه هستند.
مسکن مهر طرحی بود در دولت نهم و دهم برای خانه‌ شدن قشرهای کم درآمد که طبق آن دولت با واگذاری زمین رایگان سعی داشت خانه سازی را تشویق کند.
این طرح پس از افزایش شدید بهای مسکن در ایران شروع شد. دولت برای تامین مالی این طرح از بانک مرکزی قرض کرد، که منجر به رشد نقدینگی و افزایش تورم شد.
به طوری که نیمی از کل پول‌های چاپ شده در تاریخ ایران صرف ساختن مسکن مهر شد. خانه‌های ساخته شده در این طرح عموما در حاشیه شهرها بودند و فکری برای امکانات گوناگون نظیر آب و برق و گاز و تلفن آنها نشده بود.
مسکن مهر توسط وزیر وقت مسکن و شهرسازی به عنوان طرح اصلی دولت نهم در تامین نیاز مسکن مردم عنوان شد که سالیانه تعداد یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی یا زمین در سطح کشور واگذار شود.
وزیر راه و شهرسازی دولت دهم خرداد 1392 گفت از آغاز کار این دولت ساخت چهار میلیون و 400 هزار واحد مسکن مهر شروع شده که نیمی از آن در روستاها بود و یک میلیون و 500 هزار واحد تا خرداد 92 تحویل داده شد و مابقی باید تا پایان دولت دهم تحویل داده ‌شوند.
طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند د تبصره 6 قانون بودجه سال 1386 آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت.
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این طرح که در حقیقت شامل اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن است، در طرح جامع مسکن نیز پیشنهاد شده بود. اما حجم پیشنهاد شده در آن طرح بسیار کمتر بود که توسط دولت وقت و به صورت غیر کارشناسانه از 20 هزار واحد در سال به یک میلیون و 500 هزار واحد در سال افزایش یافت.
*دیدگاه سیاست‌مداران در مورد مسکن مهر
-حسن روحانی: در اجرای مسکن مهر مقداری بی‌تدبیری صورت گرفت یعنی در مرحله اجرا، عجله شد
-عباس آخوندی: مسکن مهر طرح مزخرفی است و در جای دیگری می‌گوید: بنده در برنامه اولیه خود نیز اعلام کردم که دولت جدید به تعهدات قبلی پایبند است، اما مسکن مهر طرح چندان جالبی نبود که ادامه یابد و باید متوقف شود در مکان‌های نامناسب چندین هزار واحد مسکونی ایجاد شده‌است، مسکن فقط یک چهار دیواری یا خانه نیست بلکه مردم خدمات مختلف، روابط اجتماعی درست و امکانات حمل و نقل مناسب می‌خواهند.
-محمدرضا باهنر: پروژه‌های مسکن مهر موجب افزایش قیمت ملک و قیمت رهن و اجاره شده‌است.
-علی لاریجانی: حجم انبوهی از تسهیلات به مسکن مهر داده می‌شود در حالیکه این موضوع به تولید کمکی نمی‌کند ؛ بنابراین حتما اولویت اشتباهی است.
-احمد اصغری مهرآبادی: مسکن مهر، بزرگترین طرح عمرانی کشور است که در بیش از یک هزار و 100 شهر کشور با اهداف خیر خواهانه تصویب شد اما بدلیل شتابزدگی در مکان‌یابی در برخی نقاط اشتباه رخ داده و در اجرا هزینه‌های زیادی به دولت تحمیل کرده‌است
-علی عبدالعلی‌زاده: اولین ایراد این طرح این است که؛ معین نشده گروه هدف طرح مسکن مهر، چه کسانی هستند. زمین‌های ارزان را به چه گروهی می‌خواهیم بدهیم؟ آیا افرادی که این زمین‌های ارزان یا رایگان را می‌گیرند، می‌توانند خودشان آن را بسازند یا خیر؟
منبع: هفته نامه ئاوات

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/9072/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد