عصر کرد

آخرين مطالب

2300 کودک کردستانی از سوء تغذیه رنج می‌برند/ کمک‌ها به این کودکان کافی نیست اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - دو هزار و 300 کودک کردستانی از سوء تغذیه رنج می‌برند و ماهانه تنها 70 هزار تومان بن مواد غذایی دریافت می‌کنند. به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، سوءتغذیه زمانی رخ می‌دهد که بدن، مواد مغذی موردنیاز خود برای رشد و داشتن عملکرد روزانه را دریافت نمی‌کند که ممکن است فرد در دوره‌ای طولانی و یا کوتاه به آن مبتلا شود.
گرچه این بیماری در نتیجه کمبود مواد مغذی کافی برای رشد و سلامت مناسب به وجود می‌آید اما سوء تغذیه را نمی‌توان با گرسنگی یکی دانست چون عده‌ای از مبتلایان به سوء تغذیه، از داشتن غذای کافی بهره مند هستند.
براساس برنامه غذایی جهانی UN ، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان غذای کافی برای خوردن ندارند و این وضعیت در نتیجه شرایطی از قبیل وضعیت نامطلوب معیشتی، فقر و جنگ و بحران‌ها به وجود می‌آید.
خستگی و کمبود انرژی، سرگیجه ، ضعف سیستم ایمنی بدن، خشک و پوسته‌پوسته شدن پوست، تورم و خونریزی لثه‌ها ، پوسیدگی دندان‌ها ، کند شدن زمان واکنش‌دهی بدن و مشکل در توجه کردن ، کمبود وزن ، رشد ضعیف، ضعف عضلانی، تورم شکم، پوکی استخوان‌ها و مشکل در یادگیری از جمله علائم ابتلا به سوء تغذیه هستند.
2300 کودک زیر 5 سال کردستانی دچار سوء تغذیه هستند
فرزام بیدارپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان، اظهارکرد: دو هزار و 300 کودک زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه در کردستان زندگی می‌کنند که این آمار تنها مربوط به افرادی است که به مراکز بهداشتی استان مراجعه کرده و شناسایی شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه آمار موجود فقط مربوط به افراد مراجعه کننده است، افزود: ممکن است تعداد واقعی کودکان دچار سوء تغذیه بیشتر باشد و به علت عدم مراجعه شناسایی نشده باشند، بنابراین در آمار رسمی قرار نمی‌گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی برای درمان و همچنین کاهش این مسئله به عنوان یک بیماری در دست اجراست، عنوان کرد: یکی از مهمترین این برنامه‌ها، معرفی کودکان به کمیته امداد است که حمایت‌های ویژه و خاصی از آنها صورت می‌گیرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر هزار و 800 نفر از این کودکان تحت پوشش حمایت‌های کمیته امداد هستند و 500 نفر نیز در نوبت تحت پوشش قرار گرفتن هستند.
وی مکمل یاری، مشاوره تغذیه، آموزش‌های مورد نیاز و ارجاع به پزشک را از دیگر برنامه‌های معاونت بهداشتی علوم پزشکی کردستان برای درمان این افراد ذکر کرد.
ارائه سبد غذایی به ارزش 70 هزار تومان در ماه به کودکان دچار سوء تغذیه
آزاد زاهدی ، رئیس اداره بهداشت، درمان و بیمه تامین اجتماعی کمیته امداد کردستان نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: حمایت از کودکان دچار سوء تغذیه یکی از برنامه‌های بهداشت و درمان کمیته امداد است، این افراد از طریق مراجع بهداشتی و پس از تشخیص ابتلای آنها به سوء تغذیه بر اساس دستورالعملی که از گذشته تعیین شده، به کمیته امداد معرفی می‌شوند.
وی افزود: این افراد پس از شناسایی و مراجعه به کمیته امداد، به فروشگاه‌های طرف قرارداد با این نهاد معرفی و به آنها بن کارت داده خواهد شد تا سبد غذایی خود را در این مکان‌ها تهیه کنند.
رییس اداره بهداشت، درمان و بیمه اجتماعی کمیته امداد کردستان بیان کرد: هر سه ماه یکبار یک سبد غذایی به ارزش 210 هزار تومان معادل ماهانه 70 هزار تومان به این افراد داده خواهد شد که شامل همه گروه‌های مواد غذایی است.
وی با اشاره به اینکه 300 کودک دیگر در نوبت تحت پوشش قرار گرفتن هستند، گفت: سهمیه پذیرش کودکان مبتلا به سوء تغذیه به صورت کشوری تعیین می‌شود که سال گذشته هزار و 700 نفر بوده و امسال به هزار و 800 نفر رسیده است و تلاش می‌کنیم تا همزمان بتوانیم سهم استان را به دو هزار و 100 نفر افزایش دهیم و 300 نفر دیگر را نیز تحت پوشش قرار دهیم.
زاهدی ادامه داد: کودکان دچار سوء تغذیه که تحت پوشش حمایت های کمیته امداد هستند، تنها سبد غذایی دریافت می‌کنند و خدمات دیگر به آنها تعلق نمی‌گیرد و تنها عده‌ای از این افراد که مددجوی کمیته امداد هستند، سایر خدمات و حمایت های کمیته امداد را دریافت می‌کنند.
تعداد زیادی از کودکان دچار سوء تغذیه حاشیه نشین هستند
وی عنوان کرد: تعداد زیادی از کودکان دچار سوء تغذیه حاشیه نشین و دارای وضعیت نامناسب اقتصادی هستند که به سوء تغذیه دچار شده‌اند اما به دلیل دارا بودن سرپرست تحت پوشش کمیته امداد قرار نمی‌گیرند.
رئیس اداره بهداشت و درمان و بیمه تامین اجتماعی کمیته امداد کردستان خاطرنشان کرد: با توجه به پالایشی که هر شش ماه یکبار انجام می‌گیرد، تعدادی از این کودکان بهبود پیدا کرده و یا سنشان از پنج سال بالاتر می‌رود، که در این صورت از حمایت‌های کمیته امداد حذف می‌شوند و افراد پشت نوبتی که در حال حاضر حدود 300 کودک می‌باشد، جایگزین آنها می‌شوند.
وی یادآور شد: از مجموع هزار و 800 نفر کودک زیر پنج سال بهره مند از برنامه حمایت از کودکان دچار سوء تغذیه تحت پوشش‌ کمیته امداد، از شهرستان بانه 184 نفر، بیجار 75 نفر، دیواندره 130 نفر، سقز 250 نفر، قروه 39 نفر، کامیاران 80 نفر، مریوان 296 نفر، دهگلان 103 نفر، سروآباد 285 نفر، منطقه یک سنندج 245 نفر و منطقه دو سنندج 113 نفر تحت پوشش هستند.
بر اساس این گزارش، در پایان لازم به ذکر است که گرچه نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی علاوه بر حمایت های مستمر، به طور مقطعی طرح‌های ویژه‌ای نیز برای حمایت از این کودکان دارد، اما با توجه به اینکه ابتلای کودکان به سوء تغذیه معضلی جدی و ناشی از فقر و شرایط معیشتی نامناسب است، به نظر می‌رسد کمک ماهیانه تنها 70 هزار تومان از سوی کمیته امداد نمی‌تواند پاسخگوی درمان این افراد باشد و یا حداقل آن را با تاخیر مواجه خواهد کرد که با توجه به تعداد چشمگیر کودکان مبتلا، توجه بیشتر به این افراد و ارائه خدمات بیشتر نهادهای حمایتی به آنها ضروری است.
پزشکان معتقدند حمایت از مادران باردار به منظور پیشگیری از تولد نوزادان دچار سوء تغذیه نیز می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش تولد این نوزادان باشد که درمان سوء تغذیه در کودکان به مراتب بسیار زمان‌بر و همچنین پرهزینه‌تر خواهد بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/8860/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد

پیش‌بینی بارش باران در کرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد

آزادسازی و رهاسازی کبک‌ها از دست شکارچی غیرمجاز در روانسر

ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی

پوستر جشنواره فیلم کن 2024 رونمایی شد

دیوید تیلور امشب المپیکی می‌شود

فیلم| طنین نوای هزار دف در کردستان

مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شده خاطرات زندگی عجیبش را به اشتراک می گذارد

خاطرات عجیب مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شد!

جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است

(ویدئو) حمله گاو به حاضرین در مراسم «هزار دف» کردستان

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا