عصر کرد

آخرين مطالب

پروژه آربابالند بانه / دیوار بلند معارضین یا کم کاری مجری اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - ایرنا - سرنوشت پروژه رفاهی - خدماتی آربابالند در بانه همچنان در هاله ای از ابهام و درگیر مشکلات خاص به لحاظ اجرایی است ضمن اینکه معارضین ملکی نیز اجازه تصرف زمین را به شرکت سرمایه گذار خارجی نمی دهند.
به گزارش ایرنا، پروژه آربابالند یکی از طرح های بزرگ خدماتی - عمرانی دامنه کوه آربابا و دوکانان شهر بانه است که در شورای اسلامی دوره چهارم قرارداد آن با سرمایه گذار خارجی اهل اقلیم کردستان عراق منعقد شد.
این پروژه شامل پارک جنگلی، باغ هنر، سالن آمفی تئاتر، فضای نمایشگاهی، شهر بازی روباز و سرپوشیده، پارک آبی، سینمای روباز، رستوران، پارکینگ، مجتمع تجاری، آبشار، فواره، سورتمه ریلی، تله کابین، کمپینگ و متل است که تاکنون تنها بخش کوچکی از شهر بازی آن احداث شده است.
شهر بانه به واسطه وجود بازار تجاری پر رونق یکی از شهرهای گردشگر پذیر استان است که نیاز به وجود چنین پروژه هایی دارد تا بتواند گردشگران و مسافران را چند روز بیشتر در شهر ماندگار کند ضمن اینکه زمینه اشتغالزایی، رونق اقتصادی و صنعت گردشگری را در بانه فراهم می کند.
پروژه بزرگ آربابالند (سرزمین شادی های آربابا) به عنوان یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در جذب سرمایه گذار خارجی، می تواند زمینه را برای اشتغالزایی، افزایش سرانه فضای سبز و جذب گردشگران در شهر مرزی بانه فراهم کند.
قرارداد این پروژه در دی ماه سال 94 با سرمایه گذاری از اقلیم کردستان عراق منعقد شد و در خرداد سال 95 با حضور استاندار وقت کردستان این طرح رفاهی - خدماتی کلنگ زنی شد.
یکی از مشکلات این پروژه در چند ماه اخیر بحث مالی سرمایه گذار است، البته ظاهرا مشکلات مالی سرمایه گذار که بدلیل شرایط اقیلم کردستان و جنگ منطقه بوجود آمده بود، اکنون حل شده و او در حال عمل به تعهدات خود است و احداث شهر بازی را آغاز کرده که در ابتدای سال 97 به بهره برداری می رسد.
برخی معتقدند: سرمایه گذار طبق قرار قبلی باید برنامه زمانبندی اجرای پروژه را به استانداری کردستان و شهرداری بانه تحویل می داد که تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.
**برنامه زمانبندی سرمایه گذار مشخص نیست
سرپرست شهرداری بانه در این زمینه گفت: در تیر ماه امسال جلسه ای با استاندار کردستان مبنی بر خلع ید سرمایه گذار این طرح داشتیم که در ان جلسه مقرر شد به سرمایه گذار یک هفته مهلت بدهیم تا برنامه زمانبندی خود را در خصوص اجرای طرح ارائه کند.
ولی الله احمدی افزود: با وجود مکاتباتی که با سرمایه گذار برای اعلام برنامه زمانبندی پروژه انجام شد تاکنون برنامه مشخصی نه به استانداری کردستان و نه شهرداری بانه ارائه نشده است.
وی اظهار کرد: سرمایه گذار در این فاصله زمانی (تیر ماه تاکنون) به شهرداری و شورای شهر در دوره جدید مراجعه نکرده و هیچگونه برنامه ایی هم برای ادامه کار خود ارائه نداده است.
احمدی یادآور شد: 2 دستگاه شهر بازی در محل جانمایی شده است حال آنکه انتظار می رفت دستگاه های مدرن و به روزتری در شهربازی نصب شود اما این دستگاه ها چندان مناسب و به روز نیستند.
سرپرست شهرداری بانه گفت: با روندی اجرایی که این پروژه در پیش گرفته مجموعه شهرداری را نگران کرده و آینده پروژه جای سوال برای همگان است.
وی اضافه کرد: بزودی جلسه ای با مسئولان استانداری کردستان در خصوص پروژه آربابالند برگزار خواهیم کرد و در مورد آن تصمیم نهایی را اتخاذ می کنیم.
سرپرست شهرداری بانه با اشاره به 204 هتکار زمینی که برای این پروژه در نظر گرفته شده است، افزود: تاکنون چهار هکتار از زمین پروژه به سرمایه گذار واگذار شده و 200 هکتاری که تاکنون واگذار نشده متعلق به مسکن و شهر سازی است.
**شهربازی پروژه آربابالند تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد
معاون مدیر عامل پروژه آربابالند می گوید: اولویت در اجرای این پروژه، اتمام شهر بازی است که این بخش تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
نوشیروان عباس حسین افزود: در مراحل بعدی عملیات اجرایی رستوران، زمین پینت بال، کارتینگ، کافه کتاب و هایپر مارکت است، آغاز می شود.
وی اظهار کرد: تا 2 ماه آینده نرده کشی محوطه و ورودی شهر بازی برای استقرار دستگاه ها آماده می شود و تعدادی از دستگاه های شهر بازی که در کارخانه ایی در تهران ساخته می شود اوایل سال 97 به محل منتقل و راه اندازی خواهد شد.
معاون مدیر عامل پروژه آربابالند یادآور شد: پروژه شهر بازی شامل دستگاه تل هوایی، چرخ و فلک، فریزبی، صندلی پرنده، سینما هفت بعدی، قطار و تعدادی دستگاه بازی ویژه کودکان است که در اسفند ماه امسال نصب و در اوایل سال آینده راه اندازی می شود.
عباس حسین با بیان اینکه قرارداد پروژه آربابالند در خرداد سال 95 اجرایی شده است، گفت: این قرارداد چهار سال کاری است که حدود هفت سال می شود بنابراین زمان زیادی تا پایان قرارداد مانده و امیدوارم همه فازهایی که در پروژه تعریف شده را در این فاصله زمانی اجرایی کنیم.
وی اضافه کرد: با پیمانکاری برای عملیات اجرای کافه کتاب و هایپر مارکت به توافق رسیده ایم و این بخش از پروژه نیز توسط این پیمانکار بزودی اجرایی می شود.
عباس حسین شرایط حاکم در اقلیم کردستان را عامل مشکلات مالی سرمایه گذار دانست و گفت: اکنون مشکلات مالی تا حدود زیادی حل شده اما با توجه به اتمام فصل کاری و آغاز فصل سرما، ادامه پروژه در سال آینده اجرایی می شود.
وی یکی از مشکلات و موانع اجرای پروژه را معارضین زمین های اطراف پروژه اعلام کرد و یادآور شد: در صورتی که طبق قرارداد زمین به ما تحویل شود تمام فازهای این پروژه که در قرارداد منعقد شده، اجرایی می شود.
وی کل زمین قرارداد پروژه آربابا لند را 204 هکتار اعلام کرد و ادامه داد: تاکنون شهرداری چهار هکتار در اختیار ما قرار داده و 200 هکتار دیگر معارض دارد و اجازه ساخت و ساز در این زمین ها به ما نمی دهند.
عباس حسین گفت: با استانداری کردستان در حال مذاکره هستیم که به میزان زمینی که در اختیار داریم قرارداد جدید منعقد کنیم.
وی اظهار کرد: در ابتدای عملیات اجرایی پروژه فضای سبز احداث شده بود که معارضین، شبانه فضای سبز اطراف را تخریب کردند و در ادامه کار پروژه تاخیر انداختند.
**
رئیس اداره راه و شهرسازی بانه نیز گفت: مالکیت این محدوده زمین (200 هکتار) در اختیار این اداره است ولی قابلیت واگذاری به شهرداری را دارد.
هیمن محمد بهرام گفت: درخواست واگذاری باید از سوی شهرداری به این اداره ارسال شود که در این صورت و پس از بررسی در کارگروه واگذاری، مقدمات انتقال زمین صورت می گیرد.
به گفته وی، تاکنون درخواستی از سوی شهرداری بانه برای تملک این اراضی ارائه نشده است.
به گزارش ایرنا، قرارداد پروژه آربابالند در سال 94 با سرمایه گذار خارجی "فاروق عباس حسین" اهل اقلیم کردستان عراق منعقد شد و در خرداد 95 با حضور استاندار وقت کردستان اجرای این طرح آغاز شد.
پروژه آربابالند که در حاشیه کوه آبابای بانه در حال ساخت است می تواند گام مهمی برای تقویت و جذب گردشگران داخلی و خارجی در این شهرستان باشد و در کنار جاذبه های تجاری بانه آن را به مقصد گردشگری تفریحی هم تبدیل کند.
حضور سرمایه گذاران خارجی در استان کردستان می تواند تا حدودی به توسعه استان کمک کند و لازم است برای جلب اعتماد بیشتر این سرمایه گذاران برخی از بروکراسی وقت گیر اداری تعدیل شود تا پروژه هایی مانند آربابالند در زمان پیش بینی شده به نتیجه برسد.
بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
خبرنگار: زینب طلایی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7469/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/8535/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی