عصر کرد

آخرين مطالب

60 درصد مدارس شهرستان بانه نیاز به بازسازی و نوسازی دارد فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین -   شهرستان 158 هزار نفری بانه در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان با 30 هزار دانش آموز در مجموع 341 واحد آموزشی با یک هزار و 316 کلاس درس دارد که 60 درصد این مدارس قدیمی، فرسوده و در معرض تخریب هستند و برای تحصیل دانش آموزان مناسب نیست.
  رئیس آموزش و پرورش بانه می گوید: از مجموع مدارس، 139 واحد آموزشی در شهر بانه و 202 واحد آموزشی نیز در روستاها داریم که برای همه این مدارس نیروی انسانی کادر آموزشی تعیین شده و مشکلی از این بابت نداریم.
رضا خضری اظهار کرد: کمبود فضای آموزشی و فرسوده بودن بسیاری از مدارس موجود از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش این شهرستان است چون تعدادی از این فضاها نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.
وی گفت: با وجود همت خیرین در ساخت فضاهای آموزشی و اختصاص اعتبارات ملی و استانی برای ساخت مدارس جدید، این مشکل همچنان به قوت باقی مانده و دانش آموزان این دیار محرم مجبورند با امکانات کم در کلاس های فرسوده یا کانکس کوچک تحصل کنند.
خضری تاکید کرد: مهاجرت روستاییان به شهر باعث شده جمعیت دانش آموزان در روستاها کاهش و در مناطق شهری افزایش یابد بطوریکه جمعیت دانش آموزان در روستاهای این شهرستان حدود 6 هزار نفر است.
به گفته وی، جمعیت کم دانش آموزی در روستاها ناشی از مهاجرت و کوخ نشینی است البته روستاهایی هم داریم که تنها یک یا 2 دانش آموز دارند ولی معلم برای این مدارس تعیین شده و هیچ دانش آموزی در مقطع ابتدایی بخاطر کمبود کادر آموزشی از تحصیل باز نمانده است.
وی اضافه کرد: در بسیاری از روستاها فضای آموزشی هست ولی دانش آموز نداریم چون اکثریت اهالی روستا مهاجرت کرده اند بطوریکه در 32 روستای شهرستان فقط 102 دانش آموز داریم.
خضری افزود: در شهر بانه بدلیل فشار جمعیت ناشی از مهاجرت، تراکم دانش آموزی در کلاس زیاد است و این شرایط باعث شده بسیاری از مدارس به صورت 2 شیفت فعالیت کنند.
رئیس آموزش و پرورش بانه طرح روستا مرکز و مدارس شبانه روزی را یکی از کارهایی دانست که برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان اجرا شده است و یادآور شد: مدارس شبانه روزی این آمادگی را دارند دانش آموزان دختری که امکان تردد آنها میان مدرسه و محل سکونت نیست را پذیرش کنند.
وی کوخ نشینی را مهمترین مشکل بخش آموزشی شهرستان بانه اعلام کرد و گفت: حدود 20 مدرسه روستاهای کم جمعیت و کوخ ها اکنون به صورت کانکس است ولی امکانات لازم برای فعالیت های آموزشی را دارند که این اماکن برای تحصیل 2 تا 3 دانش آموز مناسب است.
خضری اضافه کرد: در یک سال اخیر سیستم گرمایشی 22 مدرسه استاندارد سازی شد و این روند در 14 مدرسه دیگر نیز در حال انجام است ضمن اینکه 16 مدرسه نیز برای استاندارد سازی معرفی شدند ولی در مدارسی که گاز رسانی به آنها امکان پذیر نسیت به ناچار از بخاری های استاندارد استفاده می کنیم.
به گفته رئیس آموزش و پرورش بانه، اقدامات لازم برای تامین سوخت مدارس انجام شده و مشکلی از بابت سوخت زمستانی وجود ندارد.
وی بحث فرهنگی، وجود بازار کار برای جوانان و نبود انگیزه برای ادامه تحصیل را عامل مهمی در ترک تحصیل دانش آموزان دانست و یادآور شد: 100 درصد دانش آموزان پایه های اول تا سوم جذب می شوند اما بیشتر ترک تحصیل دانش آموزان در پایه های ششم تا نهم است.
خضری با بیان اینکه هر سال بیش از 5 درصد به جمعیت دانش آموزی این شهرستان اضافه می شودف تاکید کرد: این افزایش جمعیت دانش آموزی نیاز به فضای آموزشی، امکانات و نیروی انسانی جدید را بیشتر می کند.
 مشکلات حوزه آموزش و پرورش بانه با دیگر شهرهای استان کردستان تفاوت دارد از یک سو خیرین در امر مدرسه سازی همت بالایی دارند ولی آنچه باعث شده این شهرستان در زمینه امکانات آموزشی محروم باشد پراکندگی روستاها، افزایش جمعیت و مهاجرت به این منطقه تجاری است.
بانه به واسطه بازار تجاری که دارد هر سال پذیرای تعداد زیادی مهاجر از شهرها و استان های اطراف است که برای کسب شغل و درآمد به این منطقه می آیند که این عامل جمعیت دانش آموزی را نیز افزایش می دهد از طرفی زندگی کوخ نشینی که در بانه مرسوم است بر مشکلات این حوزه می افزاید.
احداث مدارس جدید و بازسازی و نوسازی فضاهای اموزشی فعلی، ایجاد فضایی شاد با امکانات مناسب از مهمترین دغدغه های مسئولان بانه است که تلاش می کنند با مشارکت بیشتر خیرین در امر مدرسه سازی بر این مشکلات غلبه کنند اما تراژدی مدارس فرسوده و نبود فضای آموزشی استاندارد و مناسب در این شهرستان پایان ناپذیر است.
تراکم جمعیت دانش آموزی در کلاس های درس برخی مدارس شهر بانه و تعداد کم دانش آموز در مدارس روستایی به نوعی سبب ناهماهنگی شده است، برخی کلاس های درس در شهر بانه بیش از 40 دانش آموز دارند و در برخی روستاها تنها یک یا 2 دانش آموز مشغول تحصیل هستند.
خیرین مدرسه ساز شهرستان بانه که در استان کردستان سرآمد هستند هر سال تعهداتی برای ساخت یا بازسازی مدارس روستاها و مناطق محروم دارند.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز بانه می گوید: بیش از 60 درصد مدارس بانه تخریبی هستند و با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی نیاز به ساخت فضای جدید وجود دارد و این نیاز در شهر بانه بیشتر احساس می شود.
سردار خندانی  تاکید کرد: مجمع خیرین مدرسه ساز بانه در سال 82 تاسیس شد و بیش از یک هزار عضو ثابت دارد و هر سال خیرین در جشنواره تعهدات شان برای یکسال آینده را مشخص می کنند.
وی افزود: مجمع خیرین مدرسه ساز بانه برای سال جاری تحصیلی 30 میلیارد ریال تعهد مالی ساخت فضاهای جدید آموزشی دارد که بیش از 90 درصد تعهدات مجمع اکنون محقق شده است.
خندانی در خصوص عملکرد مجمع اظهار کرد: مجمع خیرین مدرسه ساز بانه از ابتدای تاسیس تاکنون بیش از 200 کلاس درس در بانه و روستاهای اطراف احداث کرده اما همچنان به لحاظ فضای آموزشی کمبود داریم.
 با توجه به شرایط موجود شهرستان بانه و مهاجر پذیر بودن، ضرورت احداث مدارس جدید و نوسازی مدارس قدیمی به خوبی احساس می شود و مسئولان باید به فکر جذب اعتبارات جهشی برای جبران کمبودها باشند و از ظرفیت خیرین و نهادهایی همچون بنیاد برکت بیشتر استفاده کنند.
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/8485/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی

اختصاص بیش از 600 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس