عصر کرد

آخرين مطالب

در میزگرد ایسنا بررسی شد؛

معضلات حوزه گردشگری استان کردستان و راهکارهای توسعه آن اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - امروزه یکی از شاخص‌های اصلی توسعه در هر منطقه‌ای توجه به بحث توریسم است که بسیاری از کشورها توانسته‌اند در این خصوص موفق عمل کنند.
به گزارش ایسنا، ‌گردشگری یکی از مزیت‌های اصلی در راستای توسعه استان کردستان محسوب می‌شود، اما متاسفانه نبود برنامه‌ای مدون و مشخص در حوزه گردشگری استان منجر به عدم رشد و توسعه این حوزه شده است.
مهمترین مبحث در خصوص گردشگری استان کردستان، نبود زیر ساخت‌های مناسب است که مطرح شدن آن در کمیسیون گردشگری استان می‌تواند مانند یک چراغ راه عمل کرده و بسیار مثمر‌ثمر باشد.
مسائلی همچون نبود زیر‌ساخت‌های مناسب تعدد مراکز تصمیم گیری، تصورات و برداشت‌های نادرست و منفی از ابعاد مختلف جهانگردی، ناآگاهی از اصول و روش های برقراری ارتباط با جهانگردان، نبود قوانین و دستورات حمایتی، بی توجهی و بی برنامگی نسبت به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان کردستان ‌از جمله مهمترین و اصلی ترین دغدغه‌های استان در بحث گردشگری است.
با توجه به عملکرد نسبی صنعت گردشگری استان کردستان نسبت به سایر استان‌ها باید گفت که جاذبه‌های طبیعی و باستانی گوناگونی در استان کردستان وجود دارد که متاسفانه بخش زیادی از آنها به دلیل عدم توجه و محافظت درست در حال نابودی است.
بخش خصوصی فاقد قدرت اجرایی است اما می‌تواند در تصمیم سازی‌ها نقش مثبتی را ایفا کرده و به عنوان یک بازوی فکری توانمند در کنار بخش دولتی عمل کند.
لازم است نسبت به تشکیل میزگردهای تخصصی در زمینه‌های مختلف و با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در هر استان اقدام شود.
در این راستا میزگرد تخصصی «راهکارهای توسعه گردشگری» با حضور معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان کردستان، رئیس کمیسیون گردشگری،اقتصاد ورزش و هنر، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن کشاورزی سنندج و یک مدرس دانشگاه در دفتر ‌ایسنا برگزار شد که مشروح آن را در زیر می خوانیم.
اقدام اساسی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری کردستان صورت نگرفته است
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان با اشاره به اینکه معرفی و تبلیغات جاذبه‌های گردشگری در استان کردستان متاسفانه تاکنون رویه خوبی نداشته است، اظهار کرد: در راستای معرفی این پتانسیل‌ها در سطح ملی، فراملی، مردم و جذب سرمایه گذار هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته است.
کیانی با تاکید بر اینکه پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری بالای استان کردستان امری انکارناپذیر است، بیان کرد: گردشگری یک حوزه فرابخشی است و برهمین اساس نیازمند پیگیری همه جانبه برای توسعه و پیشرفت است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان، بیان کرد: تقویت زیرساخت‌ها بحث مهمی در راستای توسعه گردشگری است که متاسفانه این امر در کردستان دچار نقص بوده و هنوز اقدامات اساسی در این راستا صورت نگرفته است.
وی تقویت و رشد زیرساخت‌ها را مستلزم تخصیص اعتبار کافی و بیش از پیش دانست و عنوان کرد: نا آشنایی مدیران و مسئولان با مسایل گردشگری از عوامل دیگر عدم توسعه زیرساخت ها و گردشگری استان کردستان است.
کیانی با تاکید بر اینکه کمبود اعتبار بر روی بخش خصوصی هم اثر منفی می‌گذارد، اعلام کرد: معرفی پتانسیل‌های گردشگری استان کردستان خود یک دغدغه بوده که این امر بدون وجود زیرساخت به یک معضل تبدیل می‌شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان، افزود: در حال حاضر فضای مجازی بسیار موثرتر نسبت به دستگاه‌های دولتی برای معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری استان کار می کند و این امر فضا را برای افزایش جذب گردشگران خارجی و گردشگری داوطلبانه ایجاد کرده که امری شایسته و قابل تقدیر است.
وی تاکید کرد: اکنون ما مسئولان نیز باید با برنامه ریزی درست درصدد تقویت گردشگری داخلی و جذب سرمایه‌گذار باشیم.
کیانی اعلام کرد: در این راستا درصددیم یک همایش آموزشی برای آشنایی بیشتر مسئولان و مدیران با رویکرد جذب سرمایه گذار برگزار کنیم.
کیانی همچنین نقش نخبگان و اساتید دانشگاهی استان را که با این حوزه آشنایی دارند، بسیار با اهمیت دانست.
کریدورهای ارتباطی را شناسایی کنیم
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان، با بیان این مطلب که ما باید مسیرهای ارتباطی استان را شناسایی کنیم، گفت: یکی از معضلات اصلی ما این است که متاسفانه در حال حاضر تمام دفاتر خدماتی کشور برای تهران و اصفهان و قزوین کار می‌کنند و تاکنون هیچ برنامه خاصی نداشته‌ایم.
وی با اعلام اینکه پیدا کردن قابلیت و جاذبه‌های استان در اولویت کاری ما قرار دارد، تصریح کرد: در این راستا در‌صددیم که با استان‌های همدان، لرستان زنجان و ایلام برنامه ای مشترک بگذاریم و با شناسایی جاذبه‌های گردشگری به تعریف تور بپردازیم.
کردستان گردشگری لوکس ندارد
کیانی در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که در کردستان نمی‌توانیم گردشگری لوکس داشته باشیم، افزود: گردشگری در کردستان فقط شامل طبیعت گردی و اکوتوریسم می‌شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر تقویت و فعال سازی بوم گردی در روستاها در استان کردستان در اولویت کاری بوده و در این راستا 15 طرح در دست اقدام و آماده سازی است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان، عنوان کرد: برای فعالسازی گردشگری در روستاها باید تمامی جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی و آیین های سنتی روستای مورد هدف را در نظر گرفت تا به یک پایگاه گردشگری تبدیل شود.
وی افزود: متاسفانه در بحث بوم گردی یک سری کارها بدون پشتوانه و مطالعات اجتماعی صورت گرفته که به یک معضل تبدیل شده و آسیب‌های فرهنگی، امنیتی و اجتماعی را به دنبال دارد، لذا باید سعی شود که چنین مشکلاتی دوباره پیش نیاید.
کیانی بر فعال سازی دفاتر مسافرتی به عنوان یکی از اصول اساسی کار در این حوزه تاکید کرد و افزود: بحث آموزش و ارتقای سطح کیفی آشنایی مدیران با گردشگری و تقویت زیرساخت‌ها، افزایش تسهیلات و جذب اعتبارات برای استان مهمترین عوامل برای توسعه گردشگری در سطح کردستان است که تحقق این مهم مستلزم همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌های دولتی و ذیربط است.
وی با اشاره به اینکه موانع سرمایه گذاری باید در سطح استان شناسایی و حل و رفع شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کردستان سرمایه‌گذار نداریم و این وظیفه تمامی دستگاه‌های دولتی است که بستر و امنیت لازم را برای جذب سرمایه گذار فراهم کنند.
ضرورت سرمایه گذاری بر روی صنعت گردشگری
محمد نجیب اداک، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و هنر، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن کشاورزی سنندج نیز در این میزگرد تخصصی با اشاره به اینکه ما کشور وابسته به فروش نفت هستیم، اظهار کرد: ما هیچگاه به این امر فکر نکرده‌ایم که اگر زمانی نفت ما فروش نرود، چه باید کرد.
وی عنوان کرد: هزینه‌ای که از درآمد نفت عاید کشور می‌شود، صرف پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت می‌شود، یعنی از درآمد نفت چیزی چنان عاید ما نمی‌شود.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد، ورزش و هنر، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی کردستان عنوان کرد: براین اساس ما باید به دنبال صنعت جایگزین باشیم؛ دیدگاه حاکمیت و دولت این است که صنعت گردشگری در این زمینه می‌تواند نجات دهنده این وضعیت باشد.
وی با اشاره به اینکه در قوانین ما نگاه به سمت گردشگری یک نگاه آشکار نیست، گفت: در این راستا نیاز است تا دولت نگاهش را به مقوله گردشگری عوض کرده و باید با فرهنگ سازی و دست در دست مردم بتواند صنعت گردشگری را تبدیل به سرمایه کنند.
مطالبه گری لازمه توسعه است
اداک، افزود: بخش دولتی با وجود محدودیت منابع بودجه‌ای تا جایی که در توان داشته در این زمینه کار کرده است، اما اگر کاستی در بخش دولتی یا در بخش خصوصی در این زمینه صورت گرفته، به این دلیل بوده است که مردم ما یاد نگرفته‌اند مطالبه گر باشند، چراکه مطالبه‌گری لازمه توسعه است.
وی اعلام کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیر نظر مستقیم رئیس جمهور است و منتقدان و کارشناسان بر این عقیده هستند که اگر به وزارتخانه تبدیل شود، چون در مقابل مردم و مجلس باید پاسخگو باشد، کارسازتر و مؤثرتر عمل خواهد کرد که لایحه این طرح به مجلس رفته است.
رئیس کمیسیون گردشگری،اقتصاد ورزش و هنر،اتاق بازرگانی، صنایع، معادن کشاورزی کردستان، نبود کمیسیون گردشگری در مجلس را یکی از آسیب‌های اصلی توسعه این صنعت دانست و بیان کرد: ما در حال حاضر در مجلس یک فراکسیون گردشگری داریم اما یک کمیسیون گردشگری در مجلس نداریم که اگر مسئولان در این زمینه بر این عقیده هستند که گردشگری می‌تواند در سطح کشور تحول ایجاد کند، باید این کار صورت گیرد.
وی اعلام کرد: در بخش خصوصی ما در اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی یک کمیسیون با عنوان کمیسیون گردشگری را راه اندازی کرده‌ایم که با کارشناسان و مسئولان در این زمینه ارتباطات و تعاملات خاصی داشته‌ایم چرا که ما به عنوان بخش خصوصی براین باور هستیم که گردشگری می‌تواند استان را از لحاظ اقتصادی متحول کند.
عزم ملی برای توسعه گردشگری در کشور وجود ندارد
اداک عنوان کرد: با مراجعه به کارکرد دولت و بودجه‌هایی که به بخش گردشگری اختصاص می‌یابد، به این نتیجه رسیده‌ایم که عزم ملی برای توسعه گردشگری در کشور وجود ندارد. اگر بخواهیم صنعت گردشگری را در کشور توسعه دهیم باید یک عزم ملی از مردم، دولت و بخش خصوصی در این زمینه داشته باشیم‌.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما یک نیروی متخصص و کارآمد که گردشگران را همراهی کند، نداریم، تصریح کرد: در بخش اقتصادی جامعه هتلداران، در بخش ارتباط بین مردم و گردشگران داخلی و خارجی، انجمن راهنمایان گردشگران و جامعه راهنمایان گردشگران و آژانس ها و دفاتر خدمات هواپیمایی را داریم‌.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و هنر،اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کردستان اعلام کرد: این افراد که از دولت به صورت تخصصی مجوز فعالیت دارند، باید زیرنظر قانون جمهوری اسلامی ایران و با نظارت دولت موجب توسعه گردشگری کشور شوند.
وی عنوان کرد: در واقع این افراد از عملکرد خود راضی نیستند که این نارضایتی بخشی به عملکرد نادرست خود آن‌ها و بخشی به عملکرد دولت و بخشی به عملکرد ما به عنوان بخش خصوصی برمی‌گردد.
کردستان مجموعه‌ای کوچک از جاذبه‌های جهان است
اداک عنوان کرد: استان کردستان نمونه‌ای زیبا از تمام زیبایی‌های دنیاست، چراکه براساس تقسیم بندی متخصصان که گردشگری را به انواع مختلف تقسیم بندی کرده‌اند، از 49 نوع گردشگری موجود در جهان به جز تعدادی اندک همه در استان وجود دارد یعنی استان کردستان کوچک شده جهان است.
وی تأکید کرد: برای معرفی استان کردستان تاکنون اقدامی اساسی صورت نگرفته است؛ برای هر شهرستان استان یک جاذبه گردشگری وجود دارد که تاکنون این جاذبه‌ها به مردم معرفی نشده است.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و هنر، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کردستان اضافه کرد: در شهر مریوان زریوار یکی از زیبایی‌های استان کردستان بوده که به دلیل عدم توجه در حال نابودی است و نفس‌های آخر را می‌کشد.
وی با اشاره به محصولات کشاورزی استان ادامه داد: با وجود این محصولات ما می توانیم "گردشگری کشاورزی" را در استان راه اندازی کنیم و در هر یک از روستاهای استان جشن محصول برگزار کنیم و در کنار آن توانایی گردشگری استان معرفی شود که می‌تواند طرح موفقی برای بوم گردی استان کردستان باشد .
اداک افزود: در این راستا باید همگان با عزم جدی و در کنار هم به معرفی استان پرداخته و باورمندانه‌تر به این کار بپردازیم.
وی عنوان کرد: متاسفانه ما در حال حاضر در سطح کشور یک ارگان، مرکز و بنگاهی که به ثبت آمار ورود گردشگران بپردازد را نداریم و تنها راه اعلام آمار گردشگران خارجی گذرنامه آن‌ها و یا اسکان در هتل ها و مهمانپذیرهاست که این آمار دقیق نیست.
ما از بسته شدن مرزها ضربه اقتصادی مهلکی می‌بینیم
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و هنر، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کردستان گفت: بسته شدن مرزها ضربه اقتصادی جبران ناپذیری را به ما وارد کرد و با بسته شدن مرزها 30 هتل و بیمارستان خصوصی ما در تهران که از محل گردشگری سلامت عراق تغذیه می‌شدند، تعطیل شد.
وی افزود: 11 روز مرزهای ما تعطیل بود که خوشبختانه در حال حاضر مرز باشماق باز شده است، اما در پی بسته شدن مرزها ضربه اقتصادی مهلکی می‌بینیم.
اداک اعلام کرد:‌ منکر وجود امنیت نیستیم و در کنار این امنیت‌ می‌توانیم تمام فعالیت‌های خود را انجام دهیم اما از بسته شدن مرزها آسیب می‌بینیم و قطعا زمانی که اقتصاد آسیب می‌بیند گردشگری نیز دچار چالش خواهد شد.
بخش خصوصی نیازمند امنیت اقتصادی است
وی در ادامه با بیان اینکه در بخش زیر‌ساخت‌ها باید دولت ورود پیدا کند، گفت: بخش خصوصی نیاز به امنیت بیشتر اقتصادی برای سرمایه‌گذاری دارد و در زمینه گردشگری هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی ضعیف عمل کرده است.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و هنر، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کردستان افزود: آموزش لازمه توسعه گردشگری در استان است چراکه در صنعت گردشگری با حداقل سرمایه گذاری می‌توان بیشترین درآمد را ایجاد کرد.
وی پیشنهاد کرد: بخش دولتی، باید شرکت‌های مادر تخصصی خود را تشویق به ورود به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری کند و در مکان‌های که استعداد گردشگری وجود دارد، باید بخش دولتی سرمایه‌گذاری کند تا ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی شود.
اداک با تأکید بر اینکه باید با فرش قرمز به استقبال سرمایه‌گذاران برویم، عنوان کرد: قوانین موجود ما در راستای حمایت از سرمایه گذار نیست و قوانین ما نیاز به بهبود دارد که وظیفه بخش خصوصی شناسایی و بهبود قوانین مخل کسب و کار است.
قوانین نظام بانکداری ضد توسعه گردشگری است
وی ادامه داد: بنگاه‌های مالی ما که بانک است، دارای بروکراسی سختی بوده و قوانین نظام بانکداری ضد توسعه گردشگری است.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و هنر، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کردستان بیان کرد: یک فرد روستانشین ضمانت‌های بانکی را از کجا بیاورد تا تا بتواند تسهیلات 30 میلیون برای راه اندازی بوم‌گردی دریافت کند.
وی افزود: باید بخش خصوصی، بخش دولتی و مردم همگام با هم مشکلات بخش گردشگری را شناسایی کرده و باهم برای رفع این مشکل گام برداریم، ولی در شرایط کنونی چون نه برنامه مدون و مشخص و نه نقشه راه و استراتژی برای این بخش نداریم، نمی‌‌توانیم موفق شویم.
اداک اعلام کرد:‌ یاد نگرفته‌ایم که مطالبه‌گر باشیم و متاسفانه ما را یاد داده‌اند که تنبل باشیم؛ الان باید بر روی این کار کنیم که مطالبه گر باشیم.
باید برای مراسم‌ عید نوروز روستاهای کردستان تقویم تعریف شود
وی با بیان اینکه توسعه استان کار سختی نیست و فقط نیاز به کار دارد، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری کردستان را استانی فرهنگی نامید و این در حالی است که کردستان مملو از رویدادهای فرهنگی است، بنابراین همین رویدادهای فرهنگی می تواند بهترین فرصت برای توسعه این استان باشد.
وی گفت: مراسم‌‌ عید نوروز روستاهای کردستان بهترین پتانسیل گردشگری در روستاهای ماست که متاسفانه تا کنون نتوانسته‌ایم از این مهم بهره ببریم بخش دولتی در این راستا باید به بخش خصوصی اجازه ورود دهد.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و هنر،اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کردستان تاکید کرد: باید برای مراسم‌ عید نوروز روستاهای کردستان تقویم تعریف شود که آژانس‌های گردشگری، هتلدارها و تمامی بخش‌های ذی نفع بتوانند برای این مهم برنامه ریزی و دوربینی کنند.
وی ثبت جهانی کلاش، تئاتر خیابانی مریوان، شب های فرهنگی، هفته‌های فرهنگی و ... را بهترین فرصت‌ها برای معرفی استان کردستان دانست.
عدم وجود آنالیز محیطی از مشکلات اصلی حوزه گردشگری کردستان است
سوران احمدی زاد مدرس دانشگاه‌های استان کردستان، در ادامه این میزگرد با اشاره به اینگه گردشگری یکی از عوامل اصلی توسعه در سطح کشور و بالطبع آن استان کردستان است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های دوست داشتنی گردشگری کم کردن فاصله طبقاتی بین کشورهای فقیر و غنی است.
وی عدم وجود آنالیز محیطی را یکی از مشکلات اصلی حوزه گردشگری استان دانست و افزود: متاسفانه ما تا‌کنون نتوانسته‌ایم به تنهایی مزایا و نقاط قوت خود را ببینیم، بدون اینکه نظاره‌گر تهدیدات محیطی و نکات قوت سایر استان‌ها در محدوده خود باشیم، لذا باید با تدوین یک برنامه جامع گردشگری برای استان نقاط ضعف و قوت استان های هم جوار را شناسایی کنیم.
این مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه گردشگری، بیان کرد: با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته در این راستا، بحث فرهنگی بودن استان کردستان یکی از نقاط قوت استان نسبت به استان‌های همجوار است که خود مقام معظم رهبری نیز بسیار زیبا به این موضوع اشاره کرده‌اند.
" گردشگری رویداد" از درآمدزاترین گونه‌های توریسم است‌
وی عنوان کرد: امروزه "گردشگری رویداد" یکی از درآمزاترین گونه‌های توریسم است که در تمام قاره‌های جهان به آن پرداخته می‌شود و سعی برآن است که رویدادهای مهم منطقه مربوطه احیا و فعال شود.
احمدی زاد، با تاکید بر اینکه کردستان رویداهای فرهنگی زیادی دارد عنوان کرد: این رویدادها پس از احیا شدن، باید برندسازی شود که این امر خود شیوه‌های مختلفی دارد.
وی تبلیغات و بازارسازی را از جمله روش‌های برندسازی و توسعه ‌گردشگری رویداد اعلام و تصریح کرد:‌ باید سعی کنیم که با استفاده از روش‌ها و مهارت‌های بسیار ساده رویدادهای فرهنگی استان را احیا و برندسازی کنیم.
این پژوهشگر حوزه گردشگری کردستان، قصه سازی را یکی دیگر از این روش‌های ساده دانست و افزود: ما هیچ وقت نتوانسته‌ایم در رسانه های خود برای اماکن تاریخی و رویدادهای خود قصه سازی کنیم. بیان کردن داستان برای یک بنای تاریخی و آثار فرهنگی موجب ماندگار شدن این آثار در ذهن گردشگر و مخاطب می‌شود، بنابراین یکی از رسالت‌های مهم رسانه‌‌ها این است که بتواند در این راستا فعالیت داشته باشند.
وی در ادامه سخنان خود گفت: به طور کلی در طی آینده پژوهی که برای توسعه استان مطرح شده دو فاکتور می‌تواند توسعه به ارمغان بیاورد که یکی از آنها ترانزیت است، بر همین اساس مرزی بودن استان را نباید به عنوان یک تهدید بلکه باید به عنوان فرصت دانست.
احمدی زاد، گردشگری را دومین عامل توسعه ی استان اعلام و بیان کرد: این صنعت مهم همانند سایر کشورهای جهان نیز می‌تواند برای استان ما هم توسعه اقتصادی به دنبال داشته باشد، لذا باید سعی کنیم این دو فاکتور مهم را با برنامه ریزی و مدیرت درست ساماندهی کنیم.
فرهنگ سازی برای گردشگری بین عموم مردم شکل نگرفته است
وی بیان کرد: متاسفانه تا کنون عزمی ملی و حتی استانی به طور جدی برای معرفی گردشگری به عنوان بیزینس در بین مردم صورت نگرفته است و این مهم باید صورت گیرد، چرا که انتفاع مالی برای مردم مهم بوده و ما باید تفهیم کنیم که گردشگری سودآور است.
وی افزود: به طور مثال در حال حاضر محلات منطقه "هورامان" به خیابان تبدیل شده و بنگاه‌های اقتصادی زیادی دارد و این به تشخیص خود مردم منطقه اتفاق افتاده، چرا که برای آنها سودآوری داشته است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه گردشگری در سطح کلان به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم می‌شود، گفت: سازمان گردشگری و میراث فرهنگی در حد توانایی خود کارهای مهمی انجام داده، اما با این وجود ضعف‌ها و کمبودهای زیادی در بخش دولتی داریم.
وی با تاکید بر اینکه تامین زیرساخت به بخش دولتی برمی‌گردد، عنوان کرد: در بیزینس نیاز است که "دولت قوی اما کوچک باشد" به این معنی که دولت باید تسهیلگر و یک ناظر قدرتمند بوده و با تخصیص ‌اعتبار لازم و اخذ مجوز آسان کار خود را به طور اصلح انجام دهد.
احمدی زاد افزود: این مسایل انتقاداتی است که بخش دولت به طور عام گرفتارش است و متاسفانه آمار نشان می‌دهد ایران در زمینه آزادی کسب و کار رتبه خوبی ندارد که اثرات این‌ها به استانها برمی‌گردد.
وی اعلام کرد: حل بخشی از این مشکلات به سطح کلان گردشگری برمی‌گردد که می‌تواند با مبحث بازاریابی حل شود.
وی گفت: بخش خصوصی می‌تواند بهترین بازاریاب باشد و زمانی که ما بتوانیم سرمایه گذار جذب کنیم، می‌توانیم شبکه تشکل دهیم.
مدیریت ارتباط با مشتریان در کردستان ضعیف است
این پژوهشگر حوزه گردشگری استان ادامه داد: متاسفانه بخش خصوصی ما تا‌کنون شبکه مشتری ایجاد نکرده و وارد بحث crm نشده است.
وی بیان کرد: آژانس‌های مسافرتی ما ارتباط ضعیفی با مشتری دارند و در راستای مدیریت ارتباط با مشتریان ضعیف عمل کرده‌اند.
وی گفت: آژانس‌های مسافرتی ما نمی‌توانند شرایط را برای سفر دوباره گردشگر به استان فراهم کنند و این در حالی است که ما به تکرار سفر نیاز داریم و باید با ایجاد جاذبه‌های جدید بتوانیم این زمینه را برای گردشگران فراهم کنیم که تحقق این مهم خود نیاز به توسعه همه جانبه گردشگری دارد.
احمدی زاد، بیان کرد: یکی از معضلاتی که در بخش زیر‌ساخت‌های نرم داریم بحث منابع انسانی است که خلاء این مهم در صنعت گردشگری کشور و بالاخص استان کردستان حس می‌شود.
وی افزود: ما نیروی متخصص توانمند در بخش گردشگری نداریم و این معضل فقط مختص استان مانیست اما در کردستان نمود بیشتری دارد، چراکه هم صبغه گردشگری به معنای مدرن امروزه در آن کمتر است و هم دانشگاه‌های استان رشته‌های گردشگری ندارند و پذیرای دانشجویان این رشته نیستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر رشته های مدیریت گردشگری، جهانگردی، مشتقات گردشگردی و رشته جدید کارآفرینی گردشگری را در استان کردستان نداریم. در دانشگاه کردستان و مرکز علمی کاربردی میراث فرهنگی و گردشگری این رشته را به صورت جزء داریم که تعداد دانشجویان آن خیلی کم است.
وی تاکید کرد: توسعه گردشگری در استان نیازمند معرفی رشته و صنعت گردشگری بین جوانان و مردم است تا در جامعه ایجاد جذبه کند و به صورت اتوماتیک مردم به این رشته جذب شوند.
احمدی زاده‌ اعلام کرد: این رشته باید انتفاع مالی برای فرد داشته باشد تا فرد خود به خود به دنبال آن برود.
وی ادامه داد: دانشگاه‌ها می‌توانند با تربیت نیروهای قوی این پیام را هم به بخش دولتی و هم به بخش خصوصی بدهند که می‌توانند واسط بین این دو بخش شوند، یعنی هم برای بخش خصوصی و هم برای بخش دولتی نیرویی توانمند تربیت کنند و هم از طریق استارت آپ‌ها و کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی این دو بخش را به هم نزدیک کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به برگزاری جلسات دورهمی جهاددانشگاهی گفت: برگزاری این جلسات دورهمی باعث می‌شود تا دو بخش خصوصی و دولتی بدون واسطه و به صورت مستقیم با هم روبه رو شده و مشکلات خود را بیان کنند.
وی عنوان کرد: ما باید آرام آرام گردشگری را به سمت آکادمیک بودن ببریم چرا که در حال حاضر دوران اقتصاد و شکار به سر آمده و دوران اقتصاد تجربه شکل گرفته است، به این معنی که سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا تجربه لذت بخش کسب کنیم.
احمدی‌زاد به بخش مزیت رقابتی چه برای بخش خصوصی و چه برای بخش دولتی اشاره کرد و افزود: ما باید بدانیم که مزیت رقابتی در بخشی از گونه های گردشگری که مزیت کار کردن در آن نسبت به استان های همجوار برای ما راحت تر است وجود دارد از جمله فرهنگی، اکوتوریسم و طبیعت گردی که علاوه بر این موارد همچنین می توان به گردشگری سلامت و ورزش هم اشاره کرد.
وی عنوان کرد: ما همچنین می‌توانیم در استان کردستان با توجه به شرایط بالقوه استان، گردشگری مذهبی و ورزشی را در استان توسعه دهیم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید قبل از فراهم سازی از استراتژی تمرکز استفاده کرده و تعیین کنیم که چه نوع گردشگری را می‌توانیم جذب کنیم.
وی یادآور شد: دانشگاه می‌تواند رابط خیلی قوی بین بخش خصوصی و دولتی با تامین نیروی انسانی متخصص و توانمند باشد.
این استاد دانشگاه با اعلام اینکه "اقتصاد خلاق" از صنایع فرهنگی بهره می‌گیرد، تاکید کرد: کردستان ظرفیت و شرایط فعال شدن گردشگری خلاق را دارد و شناسایی خلاقیت‌هایی که منجر به توسعه گردشگری می‌شود، از وظایف بخش خصوصی است.
وضعیت نامناسب جاده‌های استان امکان تردد برای مسافران را سخت کرده است
خالدی، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشکری استان کردستان با بیان اینکه اگر در سطح ملی انگیزه‌ای برای توسعه گردشگری وجود نداشته باشد، این انگیزه در استان ما باید تقویت و ایجاد ،چرا که کردستان هیچ ‌صنعتی ندارد.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در این حوزه توسعه اقتصادی استان را به دنبال دارد، افزود: اداره کل میراث فرهنگی با داشتن سه بال اصلی صنایع دستی، حوزه گردشگری و حوزه آثار تاریخی اعتبارات بسیار کمی نسبت به سایر ارگان‌ها دارد و این خود جای تاسف بوده و دردآور است.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان، عنوان کرد: زیر ساخت فاکتور اصلی توسعه ‌گردشگری است، ما در حال حاضر زیر کار قرار داریم و بخش زیر‌ساخت استان کردستان بسیار ضعیف است.
وی با تاکید بر اینکه جذابیت برای جذب گردشگر جدید نیازمند تقویت زیرساخت است، خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت نامناسب جاده‌های استان امکان تردد برای مسافران را سخت و ترس آور کرده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/8073/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل