عصر کرد

آخرين مطالب

فوتبال استان کردستان قربانی نبود حامی مالی و کمبود اعتبار ورزشي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - ایرنا - فوتبال، ورزشی است که همواره در میان مردم بخصوص جوانان از محبوبیت فراوانی برخوردار است اما نبود حامیان مالی و کمبود اعتبار، مانع پیشرفت این ورزش در استان و حضور تیم های فوتبال آن در لیگ های معتبر کشور شده است.
به گزارش ایرنا، ورزش فوتبال علاقمندان بسیاری در سراسر جهان دارد و تعداد بسیار زیادی از مردم با هر سن و سالی را به خود مشغول کرده است.
هر چند تمایل نوجوانان، جوانان و بزرگسالان کردستانی در سال های اخیر به سمت ورزش های رزمی افزایش یافته اما می توان گفت فوتبال، همچنان محبوب ترین و پرطرفدارترین ورزش در میان مردم این استان است.
با وجود پتانسیل ها و استعدادهای فراوانی که در رشته فوتبال در میان نونهالان، نوجوانان و جوانان این خطه وجود دارد ولی در چند سال اخیر شاهد رکود این ورزش در استان بودیم آنچنانکه تیم های باشگاهی فوتبال مردان کردستان نتوانستند از لیگ دسته سوم هم صعود کنند.
در دهه 60 و اوایل دهه هفتاد تیم هایی از استان کردستان در رقابت های منطقه ای و حتی کشوری عنوان هایی برای فوتبال این استان کسب کردند ولی این روزها به جزء در حوزه فوتبال بانوان، دیگر خبری از این موفقیت ها نیست.
اما امروز، فوتبال (بویژه مردان) در کردستان به هر دلیلی ضعیف و سست شده و این استان فاقد تیمی در رقابت های لیگ برتر، دسته یک و حتی دسته دوم کشور است.
رئیس هیات فوتبال کردستان می گوید: مشکل اصلی فوتبال این استان، کمبود منابع مالی در بخش خصوصی و دولتی است که سال هاست فوتبال کردستان از آن رنج می برد.
رضا رحمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان از نظر مربیان با تجربه و بازیکن مشکلی ندارد بلکه مشکل اصلی همان نبود حامی مالی است زیرا تیمداری در سطح لیگ برتر، دسته یک یا حتی دسته 2 هزینه بالایی دارد.
وی با بیان اینکه کردستان در فوتبال دارای استعدادهای درخشانی است، تاکید کرد: فوتبال استان، همیشه در رده های پایه موفق بوده و بازیکنان خوبی از این استان به اردوهای تیم های ملی دعوت شده اند.
به گفته وی، بدلیل اینکه تیم های فوتبال حاضر در کردستان، تیم های مطرح و قوی نیستند در نتیجه بازیکنانی که در سطح بالایی هستند و به اردوی تیم ملی دعوت می شوند به ناچار به تیم هایی از استان های دیگر می پیوندند.
وی ادامه داد: بیشترین بازیکنانی که به باشگاه های دیگر استان ها روی می آورند در سطح جوانان و بزرگسالان هستند زیرا در این سطح کردستان فاقد باشگاه معتبر و صاحب نام است.
رئیس هیات فوتبال کردستان برنامه اصلی هیات را تربیت فوتبالیست در رده های پایین اعلام کرد و گفت: برگزاری کلاس های آموزشی، اردوهای مختلف و همکاری با آموزش و پرورش در زمینه پروروش استعدادها از جمله برنامه های هیات فوتبال در سال گذشته بوده است.
رحمانی به حضور تیم های فوتبال بانوان استان در لیگ برتر اشاره و اضافه کرد: در بخش بانوان موفقیت های خوبی را کسب کرده ایم و از وضعیت خوبی برخورداریم که امیدواریم این اتفاق در مورد فوتبال مردان هم روی دهد.
وی درآمد سال گذشته هیات را 2 میلیارد و 318 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این درآمد کفاف حقوق مربیان را نمی دهد به طوریکه تعدادی از آنان افتخاری با هیات فوتبال همکاری می کنند.
رحمانی خواستار نگاه ویژه فدراسیون به فوتبال کردستان شد و اضافه کرد: فدراسیون فوتبال نباید نسبت به همه استان ها دید یکسال داشته باشد.
** حضور تیم های فوتبال کردستان در لیگ ها رایگان شود
مدیرکل ورزش و جوانان کردستان یکی از موانع رشد تیم های فوتبال در این استان را ضعف مالی و ناتوانی در پرداخت هزینه ورود به لیگ های کشوری دانست و گفت: از فدراسیون فوتبال می خواهیم ورود تیم های فوتبال کردستان به لیگ های کشوری را رایگان کند چون این تیم ها توان پرداخت هزینه های ورودی را ندارند.
حامد جولایی ضعف مالی و نبود اسپانسر را از مهمترین دلایل عدم پیشرفت فوتبال در این استان دانست و اظهار کرد: میزبانی مسابقات و اردوهای مختلف هم در کردستان می تواند زمینه توجه مسئولان و رشد فوتبال این منطقه را فراهم کند.
وی از نامناسب بودن چمن زمین های فوتبال استان کردستان هم خبر داد و افزود: دولت منابع کافی برای ترمیم و بازسازی این چمن ها ندارد و با وجود فراخوان، بخش خصوصی هم حاضر به مشارکت در انجام این کار نشده است.
جولایی حضور تیم های فوتبال و فوتسال بانوان کردستان در لیگ برتر را نشانه توانمندی این بخش اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد فوتبال مردان کردستان نیز با حمایت دولت و بخش خصوصی به جایگاه واقعی خود در کشور باز گردد.
** ضعف مدیریتی بزرگترین عامل عدم پیشرفت فوتبال در استان است
مربی فعلی و بازیکن سابق فوتبال کردستان نیز ضعف مدیریت را مشکل اصلی فوتبال این استان دانست و گفت: عدم استفاده از ظرفیت پیشکسوتان و نبود حامی مالی از دیگر مشکلات فوتبال کردستان است.
فرهاد خاطر ویسی با بیان اینکه طی 2 دهه اخیر هیچگاه همت واقعی از سوی مسئولان استان برای حمایت از این رشته وجود نداشته است، افزود: میزان سرمایه گذاری ها برای احداث زیرساخت های لازم رشته ورزشی فوتبال حداقل بود و به همین دلیل امروز شهر سنندج مرکز استان یک زمین چمن مناسب برای برگزاری مسابقات فوتبال ندارد.
وی اظهار کرد: البته در چند سال اخیر وضعیت مدیریتی در هیات فوتبال کردستان متناسب با ظرفیت های این بخش نبود و لابی گری و داشتن ارتباط جای ضابطه را گرفته و باعث شده فوتبال کردستان دچار چنین وضعیتی شود.
خاطر ویسی ادامه داد: سال های نه چندان دور که عشق به کار و تلاش برای پیشرفت وجود داشت مسئولان فوتبال کردستان در اوج کمبود منابع مالی از خود مایه گذاشته و تیم های مختلف را مدیریت می کردند در حالیکه امروز منفعت های شخصی جای کار تیمی را گرفته و باعث رکود فوتبال در کردستان شده است.
وی با بیان اینکه در آن سال ها هنوز به شکل امروزی پول وارد فوتبال نشده بود و اختلاف تیم ها ناچیز بود، اضافه کرد: بازیکنان، تعصب خاصی روی تیم شهر و استان خود داشتند و خیلی کم اتفاق می افتاد بازیکنی تیم خود را رها کرده و در شهر و تیم دیگری بازی کند.
این مربی با سابقه فوتبال کردستان به عدم وجود حامی مالی در فوتبال استان نیز اشاره کرد و گفت: کردستان با وجود داشتن استعدادهای بی شمار در زمینه فوتبال، همواره از نبود حامی مالی رنج برده و این عامل نیز در رکود فوتبال در استان تاثیر گذار بوده است.
خاطر ویسی با بیان اینکه هر سال از سوی ادارات و سازمان های دولتی اعتبار زیادی صرف مقابله با آسیب ها و مشکلات اجتماعی می شود، اضافه کرد: اگر این اعتبارات به سمت ورزش و رشته فوتبال و ایجاد باشگاه در سطح لیگ دسته یک سوق داده شود، می تواند بخشی از قشر جوان را به سمت ورزش کشاند و از بروز آسیب های اجتماعی پیشگیری کرد.
به گزارش ایرنا، با توجه به مطالب مطرح شده، می توان به این نتیجه رسید که نیاز است مسئولان اعتبارات بیشتری برای فوتبال کردستان جذب و زمینه ورود بخش خصوصی به این رشته را فراهم کنند چرا که دولت بدلیل کمبود اعتبارات به تنهایی قادر به حمایت از ورزش بویژه فوتبال نیست.
فوتبال کردستان در بخش بانوان، یک تیم در لیگ برتر، سه تیم در لیگ دسته سوم و در فوتسال نیز 2 تیم در لیگ دسته یک دارد.
در بخش مردان نیز 2 تیم در لیگ دسته سوم، یک تیم از نوجوانان در لیگ برتر و در فوتسال نیز یک تیم در لیگ دسته یک و یک تیم از جوانان هم در لیگ برتر در حال رقابت هستند.
بیش از 10 هزار فوتبالیست کردستانی در رده های مختلف سنی در مناطق مختلف این استان مشغول فعالیت ورزشی در باشگاه و تیم های مختلف هستند.
گزارش از: وریا کرمی ** انتشار: مجید سلیمانی
7355/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/7766/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد