عصر کرد

آخرين مطالب

احتمال ثبت تالار مرکزی سنندج در فهرست آثار میراث فرهنگی! گفتگو

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - بیش از 15 سال از تخریب تالار مرکزی شهر سنندج یا همان تالار فرهنگ سابق می‌گذرد، تالاری که وعده احداث آن در دو سال داده شد اما هنوز این مکان با پیشرفت فیزیکی اندکی که دارد آماده بهره‌برداری نشده است.
  هنرمندان، فیلمسازان و اهالی قدیم حوزه تئاتر و سینما، «تالار فرهنگ» را خوب به یاد دارند، مکانی برای گرد هم آمدن و اجرای تئاتر و تماشای فیلم بود.
تالار فرهنگ در خیابان استانداری و روبروی ساختمان اداری استانداری کردستان واقع شده است که طی این سال‌ها زمین بایر و اخیرا اسکلت چند طبقه‌ای آن به صورت ناخوشایندی خودنمایی می‌کند.
در این مدت از وزرای فرهنگ و ارشاد، معاونان و سایر مسئولان کشوری گرفته تا مسئولان استانی بارها از این پروژه بازدید کرده‌اند اما باز هم تکرار وعده‌های خالی از عمل...
عبدالمحمد زاهدی، استاندار سابق کردستان هم سال 95 در جمع اهالی فرهنگ و هنر استان کردستان از اتمام این پروژه تا دو سال آینده خبر داد اما این مهم هم تحقق نیافت.
به نظر می‌رسد اگر روند احداث این تالار به همین کُندی پیش رود قسمت‌هایی هم که ساخته‌ شده دچار فرسودگی و استهلاک می‌شود و یا باید آنها را از نو ساخت و یا شاید بهتر باشد این پروژه را در لیست آثار میراث فرهنگی ثبت کرد!
گلایه مندی اهالی فرهنگ و هنر از کُندی روند احداث تالار
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان  در این باره اظهار کرد: تالار فرهنگ، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی احداث شده بود و مکانی برای اجراهای عمومی تئاتر، کلاس‌های آموزشی و ورک شاپ‌های تخصصی در حوزه تئاتر در استان بود.
عبید رستمی افزود: در این مکان گروه‌های حرفه‌ای کار تئاتر را انجام می‌دادند و حتی گروه‌های خارج از استان هم وقتی به سنندج می‌آمدند در این مکان به کار تئاتر می‌پرداختند که امکانات نسبتا مناسبی هم داشت.
وی عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم تالار فرهنگ مکانی برای اجرای تئاتر و گروه‌های نمایشی بود و فیلم هم در آنجا پخش می شد و در واقع در اختیار اهالی تئاتر و کلاس‌های آموزشی بود؛ جشنواره‌های منطقه‌ای و استانی در این سالن برگزار می‌شد و نیاز تئاتری‌های شهر سنندج را رفع می‌کرد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان بیان کرد: در سال 1382 طرحی ارائه شد مبنی بر اینکه این سالن تخریب و تالاری موسوم به «تالار شهر» در آنجا احداث شود. همان زمان ما هنرمندان با مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد استان صحبت کردیم و نگرانی‌های خود را اعلام کردیم که قول دادند در عرض 3 سال این تالار را درست کنند و دوباره در اختیار هنرمندان بویژه هنرمندان حوزه تئاتر قرار دهند.
پیشرفت 30 درصدی تالار مرکزی شهر سنندج
وی ادامه داد: از سال 82 تاکنون هنوز این پروژه به بهره برداری نرسیده است و طبق آمار و ارقام در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رستمی اعلام کرد: این پروژه از اعتبارات ملی استفاده می‌کند که امسال سه میلیارد تومان به آن اختصاص داده شده است؛ این مبلغ برای تکمیل و راه اندازی این تالار بسیار ناچیز است و اگر می‌خواهند آن را تکمیل کنند اعتبارات جهشی و یکباره نیازمند است نه اینکه هر سال بودجه کمی به آن اختصاص داده شود .
وی با بیان اینکه حدود 16 سال است این پروژه به بهره‌برداری نرسیده و نمای خوبی در روبروی استانداری ندارد، افزود: متاسفانه بخشی هم که انجام داده شده دچار فرسودگی می‌شود و هزینه‌های دوباره را می طلبد که با روند کنونی در پنج الی شش سال آینده شاید شاهد افتتاح آن باشیم.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان خاطرنشان کرد: این پروژه یک پروژه ملی است و برای گرفتن اعتبار به چانه زنی، روابط و میزان تاثیری که استاندار، سازمان برنامه و بودجه و مجمع نمایندگان استان دارند، نیازمند است.

اتمام پروزه تالار فرهنگ عزم جدی می‌طلبد
وی تاکید کرد: این پروژه یک عزم جدی می‌خواهد که از نمایندگان استان می‌خواهیم به مسئله فرهنگ و هنر استان ورود پیدا کنند؛ متاسفانه قریب به یک سال است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مدیرکل ندارد و با یک سرپرست که مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمانشاه نیز هستند به صورت مشترک اداره می‌شود و این خود نشانه بی توجهی به این حوزه در استان است .
رستمی با ابراز امیدواری از اینکه هرچه زودتر تکلیف تالار مرکزی شهر سنندج روشن شود و روند احداث این پروژه تسریع یابد، گفت: امیدوارم مسئولان فرهنگی پس از ساخت و اتمام این پروژه به دنبال اجاره این سالن‌ها و واگذاری آنها به بخش خصوصی نباشند و اجازه دهند که هنرمندان ما در سالن‌هایی که حقشان است نقش آفرینی و فعالیت کنند.
وی بیان کرد: کردستان یک استان فرهنگی است و مقام معظم رهبری در سفر سال 88 خود به استان، کردستان را استان «فرهنگ و هنر» نامیدند اما ما اهالی تئاتر و نمایش از وضعیت بودجه فرهنگی و همچنین نبود زیرساخت‌های لازم برای بخش فرهنگ و هنر در استان گلایه مندیم.
سنندج نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی است
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان، سنندج را نیازمند افزایش سرانه فرهنگی، مکان‌های نمایشی، سالن‌های سینما و گالری‌های هنری دانست و گفت: متاسفانه بودجه شهرداری فقط صرف مباحث عمرانی و آسفالت خیابان‌ها و معابر می‌شود و کارهای فرهنگی هم که تاکنون برگزار شده است بیشتر اجرای جُنگ‌های شادی و کنسرت‌های موسیقی بوده، در صورتی که سنندج نیازمند توسعه زیرساخت‌های فرهنگی است.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود که مسئولان و متولیان امر فرهنگ، همانطور که به جشنواره‌هایی همچون تئاتر بین المللی خیابانی مریوان بودجه‌هایی را اختصاص می‌دهند به ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و هنری نیز کمک کنند.
تالار فرهنگ مایه دلگرمی اهالی تئاتر و سینما بود
رئیس انجمن سینما جوان سنندج هم  اظهار کرد: یکی از مکان‌هایی که در ابتدای فعالیتم به من انگیزه کار کردن را می‌داد و اهالی تئاتر و سینما در آنجا گرد هم می‌آمدند تالار فرهنگ بود.
سالم صلواتی، افزود: در آن زمان فیلم‌های بسیار خوبی در این مکان به نمایش در می‌آمد و برای امثال من که در ابتدای کار بودیم محیطی فوق العاده لذت بخش بود.
وی گفت: همچنین این تالار مکانی برای اجرای تئاتر بود و اهالی تئاتر در این مکان با شور و شوق جمع می‌شدند و آن را خانه خودمان می‌دانستیم.
رئیس انجمن سینما جوان سنندج ادامه داد: در دهه 80 بود که شنیدیم این مکان را می‌خواهند تخریب و بازسازی کنند که صحبت‌های بسیاری کردیم و اهالی تئاتر و سینما از این مسئله احساس نگرانی کردند زیرا در استان محدودیت‌های فراوانی داشتیم، اما حرف‌ها به نتیجه نرسید و قول دادند که این تالار را ظرف 2 سال تکمیل کنند.
صلواتی عنوان کرد: با گذشت حدود 15 سال تاکنون مراحل ساخت این تالار هنوز به پایان نرسیده است و همچون زخمی عمیق بر روی بدن اهالی سینما باقی مانده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه هر مسئولی که می‌آید فقط در این مورد وعده می‌دهد و کاری به پیش نمی‌رود، تصریح کرد: حتی مسئولان ارشدی هم که به استان سفر می‌کنند انگار به گوش آنها رسانده‌اند که وقتی به این استان می‌آیند آمادگی جوابدهی به اهالی فرهنگ و هنر استان را داشته باشند و متاسفانه آنها هم فقط برای سرگرمی به ما وعده‌هایی را می‌دهند.
نبود فضای کافی برای عرضه کارهای فرهنگی در کردستان
رئیس انجمن سینما جوان سنندج بیان کرد: متقاضی و علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ و هنر در استان زیاد هستند و شهر سنندج هم شهری فرهنگی است، اما متاسفانه متناسب با این همه ظرفیت و توانمندی در استان فضا و مکان برای عرضه کارهای فرهنگی و پرورش افرادی در این حوزه نداریم.
وی ادامه داد: خوشبختانه استان کردستان در حوزه فرهنگ و هنر بسیار غنی بوده و سرشار از استعداد است به همین دلیل روز به روز کارهای خوبی در این استان و به وسیله هنرمندان آن تولید می‌شود که در کشور حرف برای گفتن دارند.
صلواتی ذکر کرد: فیلمسازان، هنرمندان، عکاسان و ... بسیار خوبی را در استان کردستان داریم اما متاسفانه به جز مجتمع فرهنگی هنری فجر و سینما بهمن سنندج مکان فرهنگی دیگری را نداریم که تخصصی برای اهالی فرهنگ و هنر باشد.
وی افزود: متاسفانه مجتمع فرهنگی هنری فجر هم به ساختمان اداری اداره کل ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تبدیل می‌شود و به خود انجمن سینما جوان هم اعلام کرده‌اند که باید مکانی را که در این مجتمع در اختیار داریم تخلیه کنیم.
رئیس انجمن سینما جوان سنندج ادامه داد: از طرفی دیگر فقط حوزه هنری را داریم که این نهاد هم تا حدودی می‌تواند اهالی فرهنگ و هنر را حمایت کند و توانایی حمایت از این همه متقاضی حوزه فرهنگ را در استان ندارد.
کردستان به فرهنگسرا نیاز دارد
وی با تاکید بر اینکه ما نیاز به فرهنگسرا داریم، تصریح کرد: جالب است که استانداری کردستان برای جشنواره مراکز استان‌های صدا و سیما هزینه‌های گزاف و آنچنانی را صرف می‌کند در حالی که خود صداوسیما دارای بودجه مشخص بوده و می‌بایست خودش این هزینه را تامین می‌کرد.
صلواتی ذکر کرد: هر مسئولی که به استان کردستان می‌آید از فرهنگی بودن این استان سخن می‌گوید اما ای کاش مسئولان رویکرد خود را تغییر می‌دادند و این استان را یک استان صنعتی می‌کردند تا در آن حداقل دو واحد کارخانه بزرگ احداث شود و بخش فرهنگ و هنر را حمایت کند.
صلواتی با بیان اینکه هز زمانی که با مسئولان صحبت می‌کنیم هیچگونه بودجه و اعتباری را به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص نمی‌دهند، ذکر کرد: پارسال قول حمایت 30 میلیون تومانی را به انجمن سینما جوان دادند اما تاکنون این اعتبار اختصاص نیافته است.
وی با عنوان اینکه سال گذشته استانداری نتوانست 30 میلیون تومان به اکران همزمان فیلم‌های جشنواره فجر در استان اختصاص دهد، گفت: وقتی می‌گویند کردستان یک استان فرهنگی است این استان بودجه و اعتبارات فرهنگی را هم می‌طلبد.
رئیس انجمن سینما جوان سنندج، با تاکید بر اینکه استان کردستان در منطقه غرب کشور به لحاظ دارا بودن ظرفیت ‎ های فرهنگی بسیار غنی است، خاطرنشان کرد: استاندار سابق کردستان شخصی بودند که دغدغه فرهنگی و هنری داشتند اما در عمل نمود پیدا نکرد که امیدوارم استاندار جدید هم این دغدغه را داشته باشند و در عمل آن را نشان دهند.

پروژه تالار فرهنگ نیازمند اعتبارات جهشی است
معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز  درباره آخرین وضعیت تالار مرکزی شهر سنندج اظهار کرد: پروژه تالار فرهنگ موسوم به تالار مرکزی شهر سنندج یک پروزه ملی است که اعتبارات آن هم از محل اعتبارات ملی باید تامین شود.
محمود رستم پور، افزود: امسال قرار بر این بوده که سه میلیارد تومان به این روژه اختصاص یابد که با توجه به اینکه این پروژه کلان است این رقم بسیار ناچیز است.
وی عنوان کرد: پروژه تالار فرهنگ نیازمند اعتبارات جهشی است و حداقل 40 الی 50 میلیارد تومان برای اتمام آن نیاز است.
معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه این پروزه در سال 82 تخریب و روند بازسازی آن شروع شد، خاطرنشان کرد: این پروژه در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با روندی که در حال حاضر دارد امکان بهره برداری از آن تا سال 1400 وجود ندارد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تعیین استاندار جدید کردستان روند احداث این پروژه تسریع یابد.
با توجه به اینکه استان کردستان یک استان فرهنگی است و بزرگان زیادی را هم به حوزه فرهنگ و هنر کشور معرفی کرده است، وجود زیرساخت‌های فرهنگی نیاز ضروری امروز استان است که امیدواریم مسئولان این مسئله را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/7461/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست

آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است

مذاکرات مثبت لیورپول با فاینورد برای جانشینی اشلوت با کلوپ

پائز: المپیک 2024 واقعیت است، نه رویا

مذاکره آیندهوون با بارسلونا برای خرید ارزان دِست

ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک

ملوان بدون مصدوم و محروم مقابل سایپا

کرسپو و کیول؛ از فینال استانبول تا لیگ قهرمانان آسیا

صعود نماینده ژاپن به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گواردیولا هم به تراکتور بیاید،‌ مشکلات حل نمی‌شود

فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر

(عکس) تصویر‌ی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

عملیات بازگشایی گردنه تته در مسیر پاوه به سرو آباد

صحنه ای وهمناک در انگلیس؛ اسب های خونین در خیابان های لندن | عکس

شرکت 26 هزار و 380 داوطلب کردستانی در نوبت اول کنکور سراسری 1403

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

بازگشایی گردنه تته در کردستان پس از 5 ماه

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد

گردنه تته در محور کرمانشاه به کردستان بازگشایی شد

3200 کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد

گردنه برف‌گیر و مرتفع کرمانشاه پس از ماه‌ها بازگشایی شد

طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است

پیش بینی هفته ای بهاری برای استان کرمانشاه

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد

پاسخ بارسلونا به پی اس جی در مورد یامال

چرا یزدانی به اردوی تیم ملی نیامد؟

کاپیتان بهترین بازیکن ایران و قرقیزستان

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید

گواردیولا: علاقه‌ام به دی‌زربی هر فصل بیشتر می‌شود

گلایه کاپیتان تیم ملی از میزبانی جام ملت‌ها

آنچلوتی ستاره‌اش را لای پر قو گذاشت!

«دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد

تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی ام» به روی صحنه می‌رود

پشت صحنه تازه ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما | تصاویر

«سال گربه» و سالی برای بهرام افشاری

سپاه پاسداران با حمله موشکی و پهبادی به اسرائیل غاصب دنیا را متحیر کرد

خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

تنها بازیکنی که در قراردادش ورود کردم، وریا غفوری بود‌

سنگ تمام ویسی برای ساسان

بلینگام 31 میلیون یورو به دورتموند می‌دهد