عصر کرد

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا؛

نبود مدیریت یکپارچه شهری تردد معلولان را دشوار کرده است اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - ایرنا - عدم مناسب سازی محیط شهری به دلیل نبود مدیریت یکپارچه، تردد آزادانه معلولان را در خیابان ها و معابر شهرها با دشواری مواجه کرده است.
به گزارش ایرنا، معلولیت و ناتوانی پدیده‌ای است که با زندگی بشر گره خورده است به طوری که انسان ها بدلایلی مانند بیماری و دوران سالمندی آن را به صورت دائم یا موقت تجربه می کنند.
دسترسی آسان معلولان جسمی، حرکتی و سالمندان به امکانات رفاهی شهری یکی از مولفه های اساسی در مدیریت اصولی شهرها به شمار می رود، امری که در کشورهای توسعه یافته به نحو مطلوب و سازنده اجرایی محقق شده است.
نادیده گرفتن بستر و زیرساخت های لازم برای حضور افراد معلول در جامعه به مثابه افراد عادی، بخش قابل توجهی از توانمندی های موجود در حوزه جامعه معلولان کشور به حاشیه می رود.
با مناسب سازی شهر ها و رفع موانع فیزیکی سطح شهر معلولان می توانند در توسعه و شکوفایی جامعه نقش مهمی ایفا کنند.
همه اقشار جامعه بویژه سالمندان، معلولان جسمی - حرکتی، نابینایان، زنان باردار و کودکان نیازمند بهره مندی از مناسب سازی معابر و خیابان های سطح شهرها هستند.
اگر چه در قوانین جامع حمایت از معلولان مناسب سازی معابر پیش بینی شده اما با این وجود این امر در همه مناطق شهری بویژه مناطق پرتردد اجرا نشده و معلولان را با مشکل مواجه کرده است.
ادارات مسکن و شهر سازی و شهرداری ها که به نوعی در اجرای پروژه های ساختمانی و عمران شهری مسئولیت دارند موظف هستند در ساخت و سازها مناسب سازی را رعایت کنند.
به گفته کارشناسان، هموار سازی معابر و اماکن عمومی نیاز بیش از 25 درصد افراد جامعه است و فقط مشکل معلولان نیست هرچند که همه مردم با مشکل ناهمواری معابر درگیر هستند.
دبیر خانه نور ایرانیان بسیج کردستان ضمن تبریک روز جهانی عصای سفید مناسب سازی معابر، خیابان ها و میادین شهر را مشکل اصلی معلولان دانست و افزود: اگر چه مناسب سازی معابر در قوانین جامع حمایت از معلولان پیش بینی شده است اما این اقدام در همه مناطق شهری بویژه مناطق پر تردد اجرا نشده است.
دکتر صلاح الدین محمدی اظهار کرد: مشکل نامناسب بودن معابر در شهرهای کوچک، حاشیه شهر و طبقات پایین شدیدتر از شهرهای بزرگ است و این امر سبب شده که بسیاری از معلولان در شهرهای کوچک به خانه نشینی اجباری روی آورند.
وی گفت: نداشتن مشارکت در فعالیت های اجتماعی به دلیل وجود انواع موانع فیزیکی در محیط های عمومی مهمترین دغدغه های معلولان و خانواده های آنها است.
وی یادآور شد: در راستای احترام به حقوق شهروندی معلولان حق دارند از حقوق و امکانات رفاهی در جامعه بهره مند باشند دولت نیز باید به تکالیف خود در برابر معلولان عمل و فرصت برابر زندگی معلول با غیر معلول را در جامعه فراهم کند.
محمدی با اشاره اینکه در کشورهای توسعه یافته و مدرن جهان، به مناسب سازی اماکن عمومی ویژه معلولان توجه جدی شده است، تاکید کرد: این موضوع در ساخت و سازهای عمرانی جامعه ما مورد توجه قرار نگرفته و نامناسب بودن معابر عمومی با عدالت جامعه مغایرت دارد.
به گفته وی، عدم مناسب سازی اماکن عمومی و مهیا نبودن شرایط مطلوب برای حضور معلولان در اجتماع باعث شده تا تعداد زیادی از این قشر در جامعه حضور پیدا نکنند.
وی با بیان اینکه مسیر حرکت معلول باید به سمت توانمندی اجتماعی و در اختیار گرفتن بخشی از چرخ توسعه کشور باشد، افزود: این امر نیازمند شرایط اجتماعی برابر و فراهم شدن زندگی مناسب مانند سایر افراد جامعه است.
محمدی اضافه کرد: برای مناسب سازی مکان های عمومی و معابر باید خدمات شایسته ای در خور مردم جامعه به آنان ارائه شود تا بتوان زمینه ایجاد رفاه هر چه بیشتر معلولان و سالمندان را فراهم کرد.
وی مساله مسکن و اشتغال و ازدواج دسترس نداشتن معلولان به امکانات و منابع آموزشی را از مشکلات جامعه معلولین برشمرد و گفت: نبود شغل و بیکاری یکی از معضلات جامعه ما است و نابینایان و معلولان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
دبیر خانه نور ایرانیان بسیج کردستان با اشاره به اینکه معلولان محدودیت اشتغال دارند و مهمترین پیش نیاز ازدواج اشتغال است، تاکید کرد: نبود شغل برای جامعه معلولان بویژه نابینایان پیامدهای مخربی بدنبال دارد.
وی با اشاره به امکانات و منابع آموزشی محدود ویژه معلولان یادآور شد: با وجود پیشرفت های تکنولوژی معلولان در مقایسه با سایر همسالان خود از فرصت برابر آموزشی و منابع به موقع و به روز محروم هستند البته بهره مندی از امکانات نرم افزاری سبب می شود معلولان مستقل و متکی به خود باشند.
محمدی گفت: معلولیت با محدودیت همراه است فرد معلول در مقایسه با هم سن و سالان خود محدودیت هایی دارد بدلیل داشتن انگیزه قوی به موفقیت هایی دست پیدا می کنند.
به گفته این معلم نابینا، معلولان با کمبودهایی که دارند تلاش می کنند این کمبودها را با پرورش ذهنی و توانمندی های شناختی جبران کنند و بر محدودیت ها غلبه می کنند.
محمدی اظهار کرد: مناسب سازی اماکن عمومی ویژه معلولان نیست بلکه نیاز توسعه جامعه است و همه دست اندرکاران اجرایی، شهرداری ها، دهیاری ها، مسئولان و مردم باید به این امر مهم توجه کنند.
وی با اشاره به اینکه 10 درصد جمعیت جامعه را معلولان تشکیل می دهند و بهزیستی به عنوان یک سازمان متولی امور معلولین بیشترین نقش را در اصلاح کیفیت زندگی معلولان دارد، افزود: البته بهزیستی به تنهایی نمی تواند در راستای بهبود کیفیت زندگی معلولان اقدام کنند بلکه همه سازمان ها باید دین خود را نسبت به معلولان ادا کنند.
به گزارش ایرنا، دفاع از حقوق معلولان، نگرش جامعه نسبت به این قشر اگر چه مطلوب است اما نیاز به تغییر نگرش و اصلاح وجود دارد چرا که معلولین نیازمند نگرش درست جامعه نه نگاه ترحم آمیز هستند.
با آماده کردن امکانات برای افراد معلول شرایط را برای بروز استعدادهای آنها فراهم کنیم، برای حمایت از معلولان باید با برنامه ریزی مناسب و فرهنگ سازی در راستای حضور بیش از پیش آنها در جامعه گام برداشت.
توجه به معلولان نباید تنها مختص به روز جهانی نابینایان شود بلکه این قشر تمام طول سال نیازمند حمایت و ارائه خدمات هستند و در راستای احترام به حقوق شهروندی، معلولین حق دارند از حقوق و امکانات رفاهی همسان با دیگر اقشار در جامعه بهره مند باشند.
دکتر صلاح الدین محمدی در مقطع دکترای رشته علوم تربیتی تحصیل کرده است و افزون بر شغل معلمی سابقه فعالیت و مشارکت اجتماعی در بخش های مختلف از جمله عضو هیات مدیره انجمن نابینایان و رئیس هیات ورزش نابینایان استان کردستان را بر عهده دارد و هم اکنون دبیر، خانه نور ایرانیان بسیج کردستان است.
23 مر روز جهانی نابینایان (عصای سفید) نامگذاری شده است.
خبرنگار: شیوا اردلان منش ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7352/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/7251/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

ترکیب اولیه تیم ملی فوتسال ایران مقابل قرقیزستان

حیدری: با فرهاد در استقلال هم اتاقی بودیم

امیدواریم پنجم اردیبهشت سرآغاز پیشرفت فوتبال ایران باشد

برتری دریایی و خواهران منصوریان در گام نخست

تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!

شگفتی‌ساز جام‌حذفی دور از هیاهو قهرمانی!

ژیرو مسافر لس‌آنجلس اف‌سی می‌شود

بازیان: امروز روز پیشرفت فوتبال ایران خواهد بود

کاپیتان سابق پشت فولاد درآمد

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

استقلال چهارمین تیم پرافتخار فوتبال آسیا

«دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!

حامد بهداد و سحر دولتشاهی در کمدی فانتزی «مفت‌ بر»

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

شاهکار اسکواش‌بازان با حضور سفیر ایران در قطر

درویش، اولین مدیرعامل دوران خصوصی پرسپولیس

نوری: واگذاری استقلال و پرسپولیس دغدغه هواداران را برطرف می‌کند

حسن‌زاده: پرسپولیس می تواند فصل را با قهرمانی به پایان برساند

بلیت فروشی دیدار تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد

حیدری: پیشنهاد مدیریت آکادمی استقلال را قبول نکردم

همه احتمالات توپ طلا؛ برنده را حدس بزن

ایتالیانو جدی‌ترین گزینه هدایت تیم فوتبال ناپولی

نسل طلایی استقلال با حضور حیدری، جباری و آندو

فرصت‌طلبی مسی به رونالدو چربید!

(ویدیو) صحنه تماشایی از کمک پلیس وظیفه شناس به یک پیرمرد

«آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد

معرفی 2400 متقاضی تعویض خودروی فرسوده به محیط زیست کردستان

هشدار به کشاورزان ، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

ثبت دو وقف جدید کردستان

تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد/نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج بنام آرمان بنفشی

رشد 15 درصدی بارش‌های سال زراعی جاری در کرمانشاه

رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است

افزایش 16 درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه

صدور مجوز الکترونیک کسب و کار

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

اجرای پروژه تعریض محور دهگلان - بلبان‌آباد اجرا شد

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

طلا و برنز بانوان تالوکار در انتخابی جام‌جهانی چین

اتحادیه جهانی کشتی چند داور را محروم کرد

حضور بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در آیین واگذاری

فن‌پرسی در آستانه نخستین تجربه سرمربیگری

بهترین زوج‌های خسرو حیدری در دوران فوتبال

ورزشگاه اراک در حال بازسازی؛ حضور هواداران لغو می‌شود؟

آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی

مسیر اینتر تا قهرمانی بیستم در سری‌آ

خاطره جالب خسرو حیدری از دی‌ماریا

هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند