عصر کرد

آخرين مطالب

مدیرکل محیط زیست کردستان در گفت‌وگو با ایسنا:

بخشی نگری؛ از مشکلات اصلی زریبار/ ساماندهی فاضلاب‌ها در اولویت است اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - مدیرکل محیط زیست کردستان گفت: در حال حاضر اصلی‌ترین مسئله در دریاچه زریبار،بخشی نگری است چرا که سازمان‌ها هر کدام به دور از برنامه سیستماتیک و مدیریت جامععمل می‌کنند و این مسئله حتی در برخی موارد سد راه حفاظت از تالاب و محیط زیست همشده است.
عبدالوحید ریاضی‌فر در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان، دربارهآخرین وضعیت دریاچه زریبار و تهدیداتی که این تالاب با آن روبروست اظهار کرد: درحال حاضر اصلی‌ترین مسئله در این دریاچه، بخشی نگری است چرا که سازمان‌ها هر کدامبه دور از برنامه سیستماتیک و مدیریت جامع عمل می‌کنند و این مسئلهحتی در برخی موارد سد راه حفاظت از تالاب و محیط زیست هم شده است .
وی افزود: مکان‌یابی نامناسب دفع فضولات حیوانی و پسماندهای جامع روستایی،ورود فاضلاب شهری محله‌های استادیوم و سردوشی هایمریوان، آتش سوزی نیزارها و تغییرات اقلیمی که باعث تغییراتی در حجم آب ورودی شده از جمله تهدیداتی است که این تالاب هم اکنون با آن روبروست.
مدیرکل محیط زیست کردستان، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم تالاب و پناهگاه،حفر چاه‌های غیرمجاز در حاشیه تالاب، باغداری و کشاورزیناپایدار (عدم وجود الگوی کشت مناسب و مصرف کود و سموم شیمیایی) تخلیه نخاله های ساختمانی در اطراف تالاب توسط افراد ناآگاه، وجود تعاونی صیادان و رعایت نکردناستاندارهای صید و تخلیه فضولات انسانی به تالابرا از جمله دیگر معضلاتی برشمرد که زریبار با آن مواجه است.
تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب زریبار
وی در ادامه در مورد اقداماتی که در چند سال گذشته در تالاب زریبار صورت گرفتهاست، گفت: بهترین و مهمترین اقدام تهیه یک برنامه جامع مدیریت تالاب زریبار باحضور ذی نفعان، جوامع محلی، انجمن‌های زیست محیطی، ادارات دولتی و ... بود که مسئولیتهر کدام از آنها به روشنی در برنامه مذکورارائه شده است.
ریاضی‌فر ادامه داد: پاکسازی فضولات و ساماندهی رودخانه‌های منتهی به تالاب ازجمله "دره تفی" با مشارکت انجمن‌های زیست محیطی، مرمت و بازسازی دوواحد لاگون در برده رشه و ینگیجه، نصب توریبر روی کانال قزلچه سو جهت تثبیت کانال و جلوگیری از ورود رسوبات به تالاب، ایجاد ایستگاه پایش آنلاین آب، احداث آزمایشگاه و جایگاه تراکستور،اجرای برنامه آموزشی مشارکتی با همکاریانجمن‌ها و دانشگاه‌ها، بنچ مارک گذاری حریم غربی تالاب در جاهای پرمناقشه جهت عدم تجاوز به حریم بستر تالاب، احداث و تجهیز واحد محیط بانی برده ره شه،تجهیر و ایجاد دبیرخانه مدیریت اکوسیستمی تالاب دراداره کل، برگزاری کارگاه‌های ساماندهی و مدیریت قایق رانی برایاسکله داران زریوار و تعیین ظرفیت بُرد تالاب و نصب دوربین‌های مدار بسته جهت پایشآنلاین تالاب از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.
ساماندهی فاضلاب‌های منتهی به زریبار در اولویت است
وی در مورد ساماندهی فاضلاب شهری و روستایی که به تالاب زریوار می‌ریزد، عنوانکرد: طی چند سال اخیر تمام اهتمام اداره کل با طرح مسائل اصلی زریوار در ستاد نجات بخشی و تاکید اداره کل محیط زیست با توجه به بالا رفتن تغذیه گرایی در تالابزریوار، این بوده که فاضلاب‌های روستاهای اطراف تالاب کنترل شود؛ با پیگیری‌هایصورت گرفته و همکاری خوب مجموعه استانداریو ادارات آب و فاضلاب شهری و روستایی، مقدمات ساماندهی و انحراف فاضلاب روستاهایباقیمانده و محله سردوشی های مریوان در حال انجام است که این موضوع در اولویت اول اداره کل و ستاد نجات بخشی تالاب زریبار است.
مدیرکل محیط زیست کردستان درباره معضل نیزارهای این تالاب هم بیان کرد: بررسیمطالعات تغییرات کاربری اراضی در حوضه آبخیز تالاب زریوار که توسط مشاور انجام گرفتنشان داد که کاسه آبی تالاب تغییر نکرده و افزایش رشد نیزارها به سمت خارج و بیرونیتالاب یعنی ساحل تالاب بوده است. اما آنچه مسلم است نیزارهازیستگاه پرندگان و مرکز لانه گذاری و زادآوری پرندگان بومی ومهاجر است.
افزایش سطح نیزارها در حدی نیست که نگران کننده باشد
وی افزود: افزایش نیزارها به علت بالا رفتن تغییر کاربری اراضی به باغات و کشاورزی و در نهایت استفاده از کودهای شیمیایی است که این عمل بااولین بارش کود و سموم مورد استفاده، شستهشده و به تالاب وارد می شود؛ وجود ریزوم در ریشه نیزارها و جذب مواد معدنی اصلی ترین دلیل افزایش نیزارها می‌‎باشد، البته برابر مطالعات صورتگرفته افزایش سطح نیزارها در حدی که حیاتدریاچه را تهدید کند صورت نگرفته و هرگونه اقدامی که در خصوص مدیریت نیزارها لازم باشد با دعوت از متخصصین امر و بررسی‌های علمی تصمیم گیری خواهدشد.
تمامی ساخت و سازها باید با اخذ مجوز از محیط زیست صورت گیرد
ریاضی‌فر در ادامه سخنان خود در مورد کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم تالابزریوار و چگونگی احداث ساختمان هنگ مرزی در این محدوده گفت: ساخت خانه باغ‌ها باکمک سازمان جهاد کشاورزی و دادستان مریوان کنترل شده است و هرگونه ساخت و سازی در زریوار باید با اخذ مجوز از اداره کل محیط زیست انجام گیرد.اما اینکه هنگ مرزی مریوان اقدام به احداث ساختمانکرده مشمول شیوه نامه خاص خود بوده و در مراجع مربوطه در حال پیگیریاست.
وی افزود: هنگ مرزی مریوان جهت احداث ساختمان یاد شده هیچگونه مجوزی از ایناداره کل دریافت نکرده و قطعاً همه دربرابر قانون برابرند و اگر محدودیت‌هایی برای جوامع محلی در نظر گرفته می‌شود، برای کلیه ارگان‌های دولتی هم اینگونه است و لذا موضوع یاد شده در کارگروه مربوطهدر حال رسیدگی است.
مدیرکل محیط زیست کردستان در مورد مخاطرات فعالیت تعاونی صیادان و رهاسازیهزاران ماهی غیربومی و پرورشی هرساله در زریبار، بیان کرد: هر ساله قبل از شروعفصل صید، جلسات هماهنگی مابین این اداره کل و مدیریت شیلات سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص نحوه و میزان صید برگزار می‌شود و صورتجلسات آن به کلیه تعاونی‌های صیادیسطح استان ابلاغ می‌شود.
هرگونه بهره برداری بدون توجه به استاندارها به زریبار لطمه وارد می‌کند
وی افزود: بدیهی است که هرگونه بهره بردای بدون توجه به استانداردها لطمه وارد کرده و نشان از ناپایدار بودن بهره برداری دارد؛ بنابراین با توجه به اینکهدر پاره ای از مواقع، صیادان بهره برداری را بدون توجه به استانداردهای محیط زیست انجامداده و با تور دیواری اقدام به صید می‌کنند، می‌تواند لطمه به بدنه زریوار باشد به علاوه اینکه اگر این مسئله با ورود فاضلاب انسانی و پسماندهایناشی از آنها در تالاب باشد و یا اینکهدر برخی موارد توسط افراد ناآگاه برخی گونه‌ها وارد تالاب شده باشد، به طور قطع بر تالاب و اکولوژی آن تاثیر خواهد گذاشت.
ریاضی فر تصریح کرد: رهاسازی‌ ماهی‌ها توسط مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزیانجام می‌شود و در صورتی که این اقدام خارج از ظرفیتتالاب باشد می‌تواند تهدید محسوب شود، هر چند که اداره کل محیط زیست بر این مواردپایش مستمر دارد و در صورت تخلف با متخلفین امر برخورد شدید خواهد شد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص متولی اصلی دریاچه زریبار و نبود مدیریتواحد در حال حاضر در این دریاچه، گفت: طی ماده 3 قانون شورای عالی حفاظت و بهسازیبند الف مصوبه 304 مورح 12 تیرماه 88، زریبار تحت عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی و مطابقماده 16 قانون حفاظت و بهسازی متولی قائم مقام قانونی دولت در مناطق چهارگانه،سازمان حفاظت محیط زیست است. اما بخشی نگری در حوضه تالاب زریبار همانطور که قبلاهم اشاره شد از مشکلات اصلی است.
متولی اصلی زریبار، اداره کل حفاظت محیط زیست استان است
مدیرکل محیط زیست کردستان ادامه داد: اما بخشی نگرینه به این معنی که محیط زیست متولی نیست، بلکه منظور عدم توجه ادارات ذیربط به رویکرد اکوسیستمی در تالاب و عدم توجه به رویکرد حوضه‌ای محور به تالاب است کههمه برنامه‌ها و اقدامات باید با نگاه و چشم انداز آینده محیط زیستو توسعه پایدار باشد که ضمن توسعه با توجه به ظرفیت‌هالطمه‌ای به پناهگاه حیات وحش زریوار وارد نکند. لذا برابر قانون، متولی اصلی حفاظتتالاب و پناهگاه زریبار، اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.
نقش موثر جوامع محلی در حفاظت از تالاب زریبار
وی در مورد نقش جوامع و انجمن‌های محلی در بهبود وضعیت دریاچه هم عنوان کرد: جوامعمحلی و انجمن های فعال زیست محیطی از بازوان محیط زیست درراستای توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست هستند؛ این دیدگاه هیچ منافاتی با اهدافسازمان محیط زیست ندارد بلکه یاری دهنده و کمککننده در امر ترویج محیط زیست هستند، چنانکه در اقداماتی همچون تدوین برنامه مدیریتجامع زریبار، افراد بومی محلی و شوراها و انجمن‌ها از ارکان اصلی تدوین برنامهجامع برای آینده زریوار بوده و یا اینکه در ترویج آموزش انجمن‌هایفعال توانسته‌‌اند به محیط زیست کمک شایان توجهی کنندو این تلاش‌ها قابل تقدیر است.
ریاضی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: همچنین هم اکنون موافقت‌نامه‌ای با انجمن سبزچیا جهت به روزرسانی تابلوهای اطلاع رسانی و همکاری آنها با اداره کل در اجرای برخیپروژه‌های اولویت دار ذیل برنامه جامع مدیریت درتالاب زریبار وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به همکاری در اجرا و ساخت تابلوهایاطلاع رسانی و مرکز اطلاع رسانی و نصب المان اشاره کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/7092/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد