عصر کرد

آخرين مطالب

روزنامه رای الیوم پیش بینی کرد:

توسعه روستای هدف گردشگری پیاوین در شهرستان بانه در دست انجام است فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - ایرنا - بخشدار نمشیر از توابع شهرستان مرزی بانه گفت: با توجه به بافت سنتی، بومی و پله کانی خانه ها در روستای هدف گردشگری پیاوین، توسعه این روستا با اختصاص اعتبارات استانی و شهرستانی در دست انجام است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل محمدی روز چهارشنبه در نشست با اهالی روستای پیاوین که به منظور بررسی جاذبه های گردشگری این روستا برگزار شد، اظهار کرد: اعتبارات عمرانی با هدف توسعه زیر ساخت های گردشگری این روستا اختصاص می یابد.
وی افزود: بخش نمشیر بانه، جاذبه های طبیعی و گردشگری زیادی دارد که با معرفی و شناسایی این جاذبه ها می توان گردشگران بیشتری را جذب و برای روستاییان اشتغال ایجاد کرد و با برنامه ریزی های انجام شده طی چند سال آینده بخش نمشیر مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می شود.
محمدی تاکید کرد: رمز موفقیت و ترقی روستاها، تلاش برای ماندن روستاییان است و در صورتی که به شهرها مهاجرت کنند روستاها نابود و حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی در جامعه رشد می کند.
وی یادآور شد: برای نوسازی و بازسازی بافت های روستایی تسهیلات بانکی با نرخ سود چهار درصد به مبلغ 150 میلیارد ریال برای اهالی این روستا در نظر گرفته شده که روستاییان می توانند با کمک این تسهیلات خانه های خود را نوسازی و باز سازی کنند.
بخشدار نمشیر حفظ شرایط موجود بافت روستای پیاوین را برای جذب گردشگران ضروری دانست و گفت: این تسهیلات به همه متقاضیان پرداخت می شود ضمن اینکه تسهیلات ویژه ایی هم برای متقاضیان احداث مسکن مطابق با بافت سنتی روستا پیش بینی شده است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بانه نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه روستای پیاوین به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است باید زیرساخت های یک منطقه گردشگر پذیر را برای این روستا فراهم کنیم.
بختیار خدری اظهار کرد: سوئیت هایی براساس بافت سنتی موجود باید برای گردشگران ایجاد کنیم که به امکانات رفاهی مورد نیاز برای ماندگاری گردشگران مجهز باشند.
وی شرایط احداث مسکن در روستا را حفظ وضعیت موجود و استفاد از مصالح بومی اعلام کرد و افزود: علاوه بر 150 میلیارد ریال وام 4 درصد، برای نوسازی خانه های روستایی نیز وام احداث مسکن پرداخت می شود.
خدری ادامه داد: باسازی و احداث مسکن روستای پیاوین باید با هماهنگی بخشداری، میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انجام شود و در ساخت بنا باید تمام اصول سنتی منطبق با بافت سنتی روستا رعایت شود.
وی به نقش مشارکت روستاییان در توسعه و عمران روستا اشاره کرد و یادآور شد: مردم باید در توسعه و پیشرفت روستای خود مشارکت فعال داشته باشند چرا که این روستای گردشگر پذیر است و می تواند اشتغال و تولید ایجاد کند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه نیز در این نشست گفت: بافت سنتی و قدیمی این روستا در کنار بهره گیری از مصالح بومی و محلی به جاذبه ایی برای جذب گردشگر تبدیل شده است.
سعداالله رحیمی خواه افزود: گردشگری در بانه رونق گرفته است اما برای جذب گردشگران به روستاها باید جاذبه های روستایی را به آنها معرفی کنیم.
به گفته رحیمی خواه، روستای پیاوین ثبت ملی شده است و این موقعیت زمینه را برای توسعه زیرساخت های گردشگری از جمله جاده استاندارد و ایجاد امکانات رفاهی و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: طرح هایی که برای ساخت و ساز و نوسازی خانه های این روستا پیشنهاد می شود باید اداره میراث فرهنگی آنها را تایید کند که در این امور باید از الگوهای موفق استفاده کنیم.
رحیمی خواه یادآور شد: تاکنون 24 اثر تاریخی و طبیعی در بخش نمشیر ثبت ملی شده است ضمن اینکه سکونت انسانی و تاریخ زندگی بشر در این بخش به بیش از 6 هزار سال قبل می رسد.
وی افزود: سه قرآن تاریخی در روستای هفتاش، نجنه و شوی از توابع این بخش وجود دارد که بسیاری از مردم برای دیدن و زیارت کردن این قرآن های تاریخی علاقه دارند.
به گزارش ایرنا، قرآن تاریخی نجنه 450 ساله، قرآن تاریخی شوی 240 ساله و قرآن تاریخی هفتاش 320 سال قدمت دارند که همه این قرآن ها به عنوان آثار ملی ثبت شده اند.
روستای پیاوین با 57 خانوار از توابع بخش نمشیر در 35 کیلومتری بانه قرار دارد، شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع است.
خبرنگار: زینب طلایی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7469/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6981/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

(ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

گردنه تته پس از 5 ماه بازگشایی شد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم