عصر کرد

آخرين مطالب

آیین‌های عزاداران کردستانی در ایام محرم اجتماعی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - مردم اهل سنت و تشیعاستان کردستان هر ساله در عزای امام حسین(ع) و به یاد شهید تشنه دشت کربلا مراسم هاو آئین های ویژه‌ای را برگزار می کنند .
به گزارش ایسنا،منطقه کردستان، با آغاز ماه محرم دل‌های سوخته به‌سوی کعبه و میکده عشق حسینی رهسپارمی شود و لحظه به لحظه و ثانیه به ثانیه به یاد شهید دشت کربلا خون می‌گریند .
این مردم انگار کهناله و فغان مادران و خواهران دشت کربلا را در ظهر عاشورا با تمام وجود حس کرده و باآنان همنوا می‌شوند؛ در این میان عزاداران اهل سنت و اهل تشیع کردستانی که دوستداراناهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند در کنار هم در سوگ حسین به غم و ماتم می‌نشینند .
مردم شهرهای مختلفکردستان از اواخر روزهای ماه ذی‌الحجه تا پایان دهه نخست محرم با آداب و رسوم خاصیهمچون طشت‌گذاری در شهر سریش آباد، تشکیل حلقه‌ی عزا در مقابل مساجد تکایا و حسینیه‌هابا ذکر یا حسین، مراسم گل‌گیران بیجاری‌ها و مجالس روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی به عزاداریمی‌پردازند .
آتش‌زدن خیمه‌هاو چرخیدن عزاداران به دور آنها، سینه‌زنی، زنجیرزنی و همچنین قربانی کردن گوسفند درجلو دسته‌های عزاداری و توزیع شیر، شربت و خرما از دیگر مراسمات استان کردستان در ایاممحرم است .
طشت‌گذاری درسریش‌آباد
در این آیین، درروز نخست ماه محرم در داخل یک طشت بزرگ، آب ریخته می شود و سپس 72 سیب به نماد 72 یارامام حسین (ع) در کربلا، درون این طشت ریخته شده و روی آن با یک پارچه سبز پوشاندهمی‌شود؛ این طشت در همه‌ی مراسم عزاداری‌های منطقه سریش آباد وجود دارد و در روز هفتم،این سیب‌ها برای تبرک بین مردم پخش می‌شود .
عاشقان سرور و سالارشهیدان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این آئین با قرار دادن طشت آب در مساجد،تکایا و حسینیه‌ها و مدیحه‌سرایی به استقبال ماه محرم می‌روند .
روشن کردن شمع، نوشیدنآب متبرک از این طشت‌ها، صحنه‌سازی حالات طفلان لب تشنه دشت نینوا و مداحی و سوگواریاز اعمال این مراسم است .
آئین طشت‌گذاری یکیاز قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک ایرانی است که جمع کثیری از مردم آذری‌ زبان نیز ایرانبا این آئین به پیشواز عزاداری‌های محرم می‌روند؛ آئینی که به وسعت فرات و آب و بهیاد لبان تشنه امام حسین(ع) و یاران باوفایش است .
این سنت، با الهاماز حماسه سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین(ع) است؛ بر اساس روایت‌هاعزاداران در روز 27 ذی الحجه آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و لشکر حر و اسبان سپاهاو را سیراب می‌کنند .
در این آئین، طشت‌هاو تعدادی مشک پر از آب بر دوش ریش سفیدان و عاشقان حسینی وارد مسجد شده و در حالی کهبه احترام طشت‌ها، همه حاضران در مسجد به پا می‌خیزند و در جلو آن‌ها دسته سینه‌زنیبا شور و شوق خاص و با شعار «الدخیل یا اباالفضل» سینه زده و حرکت می‌کنند؛ بعد ازدور زدن مسجد، طشت‌ها در جای مخصوص خود قرار داده می‌شوند و بلافاصله از آبی که درمشک‌ها است پر می‌شوند و دعای مخصوص طشت‌گذاری در میان حزن و اندوه حاضران قرائت می‌شود .
آیین طشت گذاری بهعنوان آثار معنوی سریش‌آباد به شماره 688 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
آئین حلیم پزیدر روز تاسوعا
پخت حلیم در شب تاسوعاتوسط زنان برخی از مناطق استان از جمله شهر سریش‌آباد و بیجار از جمله رسوم دیگری استکه در این استان در ایام محرم اجرا می‌شود .
در شب تاسوعا بانوانیکه نذر دارند به ماتم قافله سالار دشت کربلا در خانه فردی که نذر دارد جمع می‌شوندو آن شب تا صبح هیچ کس نمی‌خوابد و به قرائت قرآن و دعا می پردازند .
در این مراسم، زنانپس از پاک کردن گندم‌ها و شستن و تمیز کردن، آنها را در ظرف‌های بزرگی نگه می دارندو صبح زود قبل از اذان صبح حلیم در دیگ‌های بزرگ در حیاط فردی که نذر دارد بار گذاشتهمی‌شود و با این حلیم در صبح غم‌انگیز عاشورا از عزاداران پذیرایی می‌شود .
پس از سپری شدن زمانیاز حرکت دسته‌های عزاداری در روز عاشورا به یاد واپسین تکبیرهای کاروانیان کربلا وندای «هل من ناصر ینصرنی» قافله‌سالار دشت کربلا مؤذنان اذان می‌گویند و به طرف میادینشهرها می‌روند .
حرکت علَم‌ها و بیرق‌هایعزاداری که بزرگ‌ترین آن علَم بلندی منسوب به قمر بنی‌هاشم حضرت ابالفضل (ع) است کهنشان دهنده در زمین نماندن علَم آن امام همام بوده، در شهرهایی همچون بیجار، سنندج،سریش‌آباد و قروه انجام می‌شود .
گِل‌گیران بیجاریبه سوگ حسین عزاداری می‌کنند
عزاداران حسینی دراین روز با مراسم گِل‌گیران، غربت اهل بیت امام حسین (ع) و یاران با وفایش را در صحرایکربلا روایت می کنند .
آئین گِل‌گیران درروز عاشورای حسینی از صبح و با حضور مردم در خیابان های اصلی شهر بیجار آغاز می شودکه هیات‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری با نظم و ترتیب خاصی در برگزاری هرچه باشکوهتر آن با هم متحد و یکدل هستند .
مقدمات برگزاری اینآیین، دو هفته قبل از روز عاشورا و با تهیه خاک رس از دشت‌های اطراف شهر و الک کردنآن آغاز می‌شود و در روز عاشورا گِل مخصوص این آیین در داخل ظرف‌های مختلف تهیه و عزادارانبا گِل به سر کردن به سوگ سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) می‌نشینند .
حاضران در این آئینسپس با زنجیر زدن و سینه زدن و عبور از خیابان‌های اصلی، راهی حسینیه بیجار می‌شوندو در طول مسیر با صدای یا حسین (ع) در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان اشک می‌ریزند .
آئین گل‌گیران شهرستانبیجار در چهارمین همایش ثبت ملی آثار، در فهرست میراث معنوی به ثبت رسید .
حرکت گهواره حضرتعلی اصغر در میان عزاداران
در روز شهادت حضرتعلی اصغر(ع) و روز عاشورا، به یاد طفل شهید دشت کربلا گهواره‌ایی بین عزاداران به گردشدر می‌آید و مادران برای شفای کودکان مریض خود نذر می‌کنند و صدقات خود را در این گهواره‌هامی‌اندازند .
در روزی که منقشبه نام حضرت علی اصغر(ع) کوچکترین سرباز امام حسین(ع) در صحرای کربلا بود، مادران باگریه‌های که برای مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت از گونه‌هایشان جاریبود با زمزمه «یا حضرت علی اصغر» در گوش شیرخواران و کودکان خود آن‌ها را نذر یاریرسان صاحب‌الزمان(عج) کردند .
اجرای برخی آئین‌هایسنتی مانند دسته اعراب هاشمی که در آن کودکان و نوجوانان با پوشیدن لباس ویژه اعراببه منزله کودکان کاروان کربلا گرداگرد اسبی که نماد ذوالجناح است بر سر و سینه‌زنانندای «یا حسین مظلوم، حسین وای، ذوالجناح کو بابایم» سر می‌دهند و پیشاپیش دسته‌هایعزاداری حرکت می‌کنند نیز در این استان به اجرا در می‌آید .
پخش نذورات نیز کهبیشتر به صورت پذیرایی با غذای گرم در هیئت‌ها انجام می‌شود، از شب هفتم ماه محرم آغازشده و حاجت‌مندان و نیازمندان درگاه اهل بیت (ع) به قصد تبرک به این مجالس می‌روند .
در ایام محرم مردمشیعه و سنی استان کردستان در کنار یکدیگر برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند و اراداتخود را به آن امام بزرگوار نشان می‌دهند، زنان اهل سنت کردستان در غم مصیبت‌های واردهبه امام حسین اشک می‌ریزند و به فرزندان خود توصیه می‌کنند تا راه ایشان را ادامه دهندو برای امام حسین(ع) سینه بزنند .
مردمان شهرهای مختلفاستان کردستان از جمله بانه، سقز، مریوان و کامیاران، دهگلان، دیواندره و سنندج اهلسنت هستند اما با این وجود هنگامی که در ایام ماه محرم در خیابان‌های این شهرها راهمی‌رویم در و دیوار در ماتم حسینی سیاه‌پوش شده‌ است و آنها نیز آیین های خاصی را دراین ایام برگزار می کنند؛ گرفتن روزه تاسوعا و عاشورا نزد مردم این دیار جایگاه خاصیدارد و بیشتر آنها این دو روز را روزه‌دار هستند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی

اختصاص بیش از 600 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس