عصر کرد

آخرين مطالب

در گفت و گو با ایسنا مطرح شد:

موسیقی امروز بیشتر دیدنی است تا شنیدنی! فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 موسیقی در کردستان از قدمتزیادی بر خوردار است و این دیار فرهنگی و فرهنگ دوست در هر برحه ای از زمانتوانسته است که نام آوران زیادی را در عرصه موسیقی به این آب و خاک تحویل دهد.
بهگزارش ایسنا، منطقه کردستان، تاریخ حاکی از آن است که بزرگان موسیقی هر دیاری درطول دوران، دنباله روهای زیادی داشته و با عشق و علاقه به آنها با در دست گرفتن آلاتموسیقی، برای جاودانه ماندن نام این هنر در این مرز و بوم تلاش کرده اند.
آری «بهرامخورشیدی» یکی از جوانان شهر سنندج است که در سال 1366 در یک خانواده فرهنگدوست به دنیا آمد و از دوازده سالگی ساز تار را بر دست گرفت و نزد استادان بزرگمراحل کمال را پیموده است.
درادامه گفتگوی با این جوان چیره دست انجام گرفته است که خواندن آن خالی از لطفنیست.
ایسنا:از خودتان و چگونگی علاقه شما به موسیقی برایمان بگوید؟
علاقهمن به موسیقی به دوران کودکی باز می گردد، چون در خانواده ما پدر و برادرم بسیار به موسیقی کلاسیک عشق می ورزیدند وهمیشه به صدای استادانی چون حسین خواجه امیری(ایرج)، اکبر گلپایگانی، غلامحسینبنان و... گوش فرا می دادند.
سازهاییاز جمله تار، ویلن، سنتور، نی و... می بایستی این خوانندگان را همراهی کنند، بیاغراق می توانم بگویم وقتی که صدای تار را می شنیدم به طور عجیبی تحت تاثیر اینساز قرار می گرفتم وقتی که خانواده ام به ویژه مادرم این علاقه را در من دید من رابه کلاس موسیقی برد و ثبت نام کرد، البته ساز پیانو، تقریبا دو سال پیانو کار کردمولی باز هم صدای تار برایم شور و حال دیگری داشت و این بار ساز تار را تهیه کردمچون قبلا پیانو کار کرده بودم و با نت آشنایی داشتم.
اینبار ساز تار را به صورت غیر حضوری کارکردم،در اوایل به سبک استاد محمد رضا لطفی علاقه داشتم که به سبک استاد لطفی کاری درآواز بیات ترک و افشاری به مدت 20دقیقه ضبط کردم.
بهمرور زمان به سبک و سیاق استاد جلیل شهناز که لقب خداوندگار تار را به او نسبتداده اند بسیار علاقه مند شدم و راه این بزرگمرد موسیقی را در پیش گرفتم و دو سالبر روی نوارهای استاد جلیل شهناز، روزی هشت الی 10 ساعت تمرین کردم و نواختم و بعداز مدتی سعادت نصیب شد و شرف یاب شدم خدمت استاد جلیل شهناز، فرهنگ شریف، فریدونحافظی و این بار توانستم به صورت حضوری از تجربه سالیان سال این اساتید استفاده وکسب فیض کنم و افتخار شاگردی را داشته باشم.
ایسنا:در چه سنی موسیقی و نواختن تار را آغاز نمودید؟
در سن 10سالگی موسیقی را آغاز کردم و که عرض کردم ابتدا با ساز پیانو شروع کردم و بعد ازدو سال که 12 ساله شدم نواختن ساز تار را شروع کردم و تا امروز ادامه داشته است.
ایسنا: پیش از هر چیز از سوابق و فعالیت های هنری خودبگویید؟
بایدبه این نکته اشاره کنم هنر برای ایرانیان جایگاهی بس والا داشته و دارد که بدان بهچشم دیگری و از دریچه ژرف تری می نگرند،بنده هم به نیکی این قضیه را درک کرده امکه هنر با دروغ سازگار نیست به همین دلیل مفتخرم که پا به این عرصه یعنی موسیقیاصیل ایران گذاشته ام و به قدر استطاعت خویش توانسته ام در این راه فعالیت هاییداشته باشم از جمله فعالیت هایی که داشته ام می توانم به انتشار آلبوم "طرهدلدار" که نخستین اثر موسیقایی اینجانب بوده اشاره کنم همچنین آهنگسازی، تنظیمو ضبط چند تصنیف که تا به حال منتشر و به گوش شنوندگان رسیده است و تصنیف هایدیگری هم در شرف ضبط دارم که در آینده به سمع شنوندگان خواهد رسید در حال حاضر هممشغول به تکمیل آلبوم بداهه نوازی هستم که انشالله در آینده منتشر خواهد شد.
ایسنا:فرمودید که هنر برای ایرانیان جایگاهی والا دارد چگونه است که هنر همچنین جایگاهیدر میان مردم دارد؟
هنر بادروغ سازگار نیست، به نظر من هنر با انسان زاده می شود تپش قلب انسان ریتم موسیقیاست. هنر به ویژه موسیقی حکایتی است از طبیعت یاسرشت بشری، و هنر می کوشد تا انسانرا به سمت زیبایی ها سوق دهد و انسان را از تنهایی، ترس، اضطراب، تلخکامگی رهاییدهد و به همین دلیل است که آدمی را به خود جذب می کند و جایگاه والایی پیدا میکند.
ایسنا:چرا بیشتر وقت خود را صرف بداهه نوازی می کنید؟
سعدیبه لب دریا دردانه کجا یابی در کامنهنگان رو گر می طلبی کامی
بیشتربداهه را به دو دلیل دوست دارم؛
اول، توجهداشته باشید سرشت انسان از رئالیسم طبیعت سرچشمه می گیرد و بداهه نوازی از سرشتآدمی، انسان به طور غریزی فرزندش را دوست دارد چون در چهره، حرکات و نگاه فرزندشخودش را می بیند و فرزندش به او کمک می کند تا خودش را بیشتر بشناسد.
هنرمندوقتی که یک اثر هنری را خلق می کند مانند فرزندش آن اثر را دوست دارد زیرا برخواستهاز سرشت و درون خود اوست که هیچ وقت نمی توانسته آن را ببیند و این اثر هنری کمککرده به شناخت انسان پیش خودش و دیگران.
دوم، بداههنوازی قله موسیقی این سرزمین است و خلاقیت را بیشتر می کند. وقتی که سطح خلاقیتبالا رفت آنگاه است که هنرمند می تواند خلق کند، چرا در گذشته ما تصنیف سازانزیادی داشتیم چون استادان آن دوره بداهه نواز بودند و بداهه نوازی به آنها کمک میکرد که خلق کنند و در چهارچوب آموخته های خود نمانند و از آنها پا فراتر بگذارند وتوانستند اثرهایی خلق کنند که امروز بسیاری از مردم با این آثار هنری زندگی میکنند و خاطره دارند، بداهه نوازی سبب می شود که موسیقی ما بین مردم زنده بماند اگربداهه را از موسیقی برداریم موسیقی می میرد و اگر موسیقی ایرانی تا امروز زندهمانده به دلیل بداهه نوازی های انجام شده است.
ایسنا:موسیقی چه تاثیری در جامعه می تواند داشته باشد؟
موسیقیبیان کننده احساسات و عواطف یک جامعه به وسیله الحان و نغمات است موسیقی یکی ازمهم ترین انگیزه های شناخت فرهنگ و تمدن هر جامعه و نشان دهنده روحیه سالم هر ملتیبه شمار می رود.
طرزتفکر، سلوک اجتماعی و حال و مقام هر قوم از شیوه ی موسیقی پیشرفت های آن در تعبیرعشق و علاقه به زندگی معلوم می شود و بهترین وسیله برای شاداب نگاه داشتن روحیات وعواطف ملی است.موسیقی صیقل زن روح و روشنگردل است و آینه سراپا نمای احساسات بی آلایش بشری است موسیقی مرهمی است برای دلهای خسته و تسکینی بر دل های شکسته.
ایسنا:چه دلایلی باعث خلق یک اثر هنری می شود؟
دلایلهای بسیاری در خلق آثارهای هنری می تواند حایز اهمیت باشد، شما در نظر داشته باشیدچه چیز باعث شد که داوینچی لبخند مونالیزا را خلق کند، هنر زائیده نیاز به زیباییاست و نیاز به زیبایی باعث شد که داوینچی این اثر هنری را خلق کند و نامش را درتاریخ جاودان کند و بی گمان زیبایی در خلق یک اثر هنری بسیار حائز اهمیت است وگاهی مواقع هم شرایط سیاسی اجتماعی در خلق یک اثر هنری بسیار کمک می کند به طورمثال تصنیف مرغ سحر به آهنگسازی مرتضی خان نی داوود و ترانه سرایی ملک الشعرایبهار از ساخته های دوران مشروطیت و حال و هوای سیاسی اجتماعی آن زمان است.
ایسنا:چه تفاوتی بین موسیقی امروز و دیروز است؟
اولینتفاوت نبود صدای زن،در گذشته بین موزیسین ها و خوانندگان همدلی بود همه با هم دریک محیط مشغول به فعالیت بودند و همین همدلی باعث خلق اثرهایی جاودان شد که حتیامروزه می بینیم که طرفدارهای بسیاری دارند و به این آثار گوش فرا می دهند، موسیقیدوره گذشته کاملا احساسی بود شنونده را تحت تاثیر خود قرار می داد دقیقا مثل یکغواص حرفه ای که دست علاقه مندی را می گیرد و او را به اعماق اقیانوس می برد وزیبایی های شگفت و شگرف آن محیط را به او نشان می دهد، موسیقی باید منشاء اثر برایایجاد آرامش و زدودن شلوغی ذهنی از مخاطب خود شود ولی موسیقی امروز کاملا برعکسگذشته عمل می کند امروزه موسیقی بیشتر دیدنی است تا شنیدنی!
ایسنا:گفتید موسیقی امروز دیدنی است تا شنیدنی اگر می شود در این رابطه توضیح بیشتریبدهید؟
یکی ازمعانی موسیقی بیان احساسات به وسیله الحان و نغمات است وقتی نوازنده یا خواننده ایشروع به اجرا می کند باید هنرش به قدری گیرا باشد که شنونده به روح مطلب توجه کندو شنونده را با خود به عمق زیبایی ها ببرد نه اینکه توجه شنونده را به حرکات نمایشی جلب کند و در اینجاست که موسیقی می شوددیدنی نه شنیدنی.
ایسنا:آیا سن و سال در خلق اثر هنری تاثیر دارد؟
من بهاین معتقدم که هنر ذاتی و موهبت الهی است که طبیعت آن را به صورت ودیعه در اختیار آدمیمی گذارد که وی ماموریت دارد در طول عمرش آثاری از خود خلق و بر جای گذارد و حضرتحافظ می فرماید:
طیمکان ببین و زمان در سلوک شعر کاینطفل یک شبه ره یک ساله می رود
در خلقیک اثر هنری سن و سال اصلا مطرح نیست چون همان طور که عرض کردم هنر ذاتی است، استادپرویز یاحقی در سن 17 سالگی اثر امید دل من کجایی با صدای استاد بنان را ساخت، استادرهی معیری اولین غزلش را در سن 16 سالگی سرود استاد جلیل شهناز در سن 24 سالگی سولیست رادیو ملی ایران شد، استاد فریدونحافظی در سن 21 سالگی اولین بداهه نوازیش از رادیو ملی ایران پخش شد.
به قولسعدی:
چونکنعان را طبیعت بی هنر بود پیمبرزادگی قدرش نیفزود
هنربنمای اگر داری نه گوهر گل ازخار است و ابراهیم از آذر
محالاست که هنرمندان بمیرند و بی هنران جای ایشان گیرند.توانگری به هنر است نه به مال وبزرگی به عقل است نه به سال.
ایسنا:بنا به اینکه شما در این عرصه یعنی موسیقی اصیل ایرانی فعالیت دارید اوضاع راچگونه می بینید؟
در اینروزگار که متاسفانه سنت های اصیل و پویای مردم ایران که ریشه در اعماق تاریخ داردو پاره ای از آنها از سپیده دم تاریخ با ما بوده است شتابان و تازان پایمال کمیتهای عصر جدید می شود و پای تجدد خواهی و تقلید غیر منطقی از شیوه های نوظهورقربانی می شود.
امروزافرادی که در این عرصه فعالیت دارند با هنر تجارت می کنند به عبارتی تاجر هنرهستند حالا چه از لحاظ تدریس چه از لحاظ اجرای برنامه ،واضح و روشن عرض کنم هدف فقطخالی کردن جیب مردم است نه خلق و ارائه آثار هنری.
ایسنا:آیااین روند لطمه ای به موسیقی خواهد زد؟
بهعقیده من تاریخ موسیقی ایران بدهکار به این موضوع بود که الان مستحضر هستیم،ولیچون موسیقی اصیل ایرانی ریشه تاریخی دارد به هیچ عنوان لطمه نخواهد خورد چون مااستادان بسیاری در طول تاریخ داشته ایم که اثرهایی را ثبت و برجای گذاشته انداساتیدی چون ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، جلیل شهناز، احمد عبادی،حسن کسایی، پرویزیاحقی، حبیب اله بدیعی، پرویز مشکاتیان، فرامرز پایور، رضا ورزنده و... قضاوتنهایی با نقاد روزگار است که در طول چند قرن اثرهای هنری را غربال کند تا خردهریزها روی زمین بریزد و درشت ها باقی بماند.
ایسنا:به کدام یک از نوازندگان علاقه دارید؟
من بهتمامی هنرمندانی که در عرصه موسیقی فعالیت دارند و برای مملکت و جامعه خدمت میکنند و مفید و صادق هستند عشق می ورزم ولی بیشتر علاقه مند به نوازندگان سبک رادیوهستم، به ترتیب استاد جلیل شهناز، لطف اله مجد، فرهنگ شریف، فریدون حافظی و... ایناستادان علاوه بر مقام ممتاز هنری از نظر اخلاقی نیز از هنرمندان شامخند و یکی ازبزرگترین سعادت ها که نصیب بنده شد آشنایی با این اساتید بود.
هر وقتکه به خدمتشان شرفیاب می شدم جز صداقت تواضع فروتنی خوش خلقی چیزی ندیدم البتهنیازی به تعریف نیست به قول معروف گرحال ما خواهی از دیده ما جستجو کن، دیده انسانها بیانگر تمام حقایق است.
کتابفضل تو را آب بحر کافی نیست که ترکنم سر انگشت و صفحه بشمارم
ایسنا:نظر شما در مورد موسیقی امروز کردستان چیست؟
بایداشاره ای داشته باشم به این مسئله که امروز کردستان را با نام فرهنگ و هنر میشناسند، ولی به عقیده من این نام مربوط به گذشته کردستان است نه امروز چون خلقبهترین ترانه های اصیل کردی و آثار هنری متعلق به دوره گذشته است، پس نام فرهنگ وهنر مصداق گذشته کردستان است.
امروزهر نوع ترانه ای که از رسانه ها پخش می شود بازخوانی آثار خوانندگان و آهنگسازاندوره گذشته است. اگر بخواهم واقعیت را در مورد موسیقی امروز بگویم باید عرض کنم کهموسیقی امروز رو به افول است.
امروزهنر نیاز به توجه بیشتری دارد، متاسفانه جامعه در سطح محدود و راکدی قرار گرفتهاست. وقتیکه مساله ای یا فکری مطرح می شود غالبا نشنیده، ندانسته و نشناختهقاطعانه در برابرش ایستادگی می شود و این مساله بسیار مهم به نظر من می تواند خودیکی از مانع های خلق آثار هنری در جامعه امروز باشد.
ایسنا:آخرین سخن؟
امروزمساله هنر برخلاف گذشته از چهارچوب محدود کاخ های اشرافی و محدوده ی زندگیثروتمندان بیرون آمده است و در خدمت توده مردم توسعه و تعمیم پیدا کرده است.
شناختنهنر از نظر وسعت بشری که امروز پیدا کرده است هم از نظر رسالت جدی و بسیار متعالیکه امروز هنر دارد پیدا می کند، برای ما که وابسته به هر تاریخ و فرهنگی باشیم، بههرحال در این قرن زندگی می کنیم ضرورت دارد. به همین سبب همیشه سعی و تلاشم بر اینبوده که عاشقانه و صادقانه در راه موسیقی خدمت کنم و هر ترانه ای، یا هر نوع اثرموسیقایی را که ساخته ام بدون هیچ چشم داشتی به سمع مردم برسانم تا بتوانم آرامشیرا برای ذهن مخاطبانم بسازم.
درنهایت تواضع و فروتنی از شما بابت این مصاحبه متشکرم و از دوستانی که همیشه بندهرا مورد تشویق و عنایت و لطف خود قرار می دهند از صمیم قلب نهایت تشکر را دارم وهمیشه هنر موسیقی را به خاطر جامعه و مردم هنردوست و هنرشناس ادامه می دهم نه به خاطرمال و جاه...
مابدین در نه پی حشمت و جاه آمده ایم از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم
گفتگواز فرشید اردلان
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6804/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر

از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»

صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر + فیلم

نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی مشخص شدند

افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم

عملیات برف‌روبی در محور پاوه به مریوان

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی

تصمیم بزرگ کاپیتان؛ ناچو فرناندز، خواهان جدایی از مادرید

آشتی‌کنان در بارسا؛ فقط گل و شیرینی کم بود

خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال

خلاصه بازی استقلال 3 - شمس آذر قزوین 2

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

توزیع 200 تن آرد تشویقی بین 495 واحد خبازی

تحقق بیش از 80 درصد از برنامه‌های اشتغال تبصره 18 مددجویان

تردد روزانه بیش از هزار زائر از مرز خسروی

اعلام قیمت جدید خدمات پارکینگ‌های کرمانشاه

نقش روستابازار‌ها در کنترل قیمت‌ها

طنین انداز شدن نوای دف در روستای پالنگان

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی