عصر کرد

آخرين مطالب

/یادداشت/

دفاع مقدس چرا مقدس شد؟ سياسي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - دفتر خاطرات تک تک شهدای هشت سال دفاع مقدس و لحظه به لحظهزندگی آنان برای نسل امروز و فردا درس ایستادگی، استقامت، گذشت، خودسازی، ایثار،مقاومت، ولایت پذیری، عزت، استقلال و آزادی است. به گزارش ایسنا منطقه کردستان، سوال‌هایی که در ذهن جوانانامروزی نقش می‌بندد این است که چرا شهدا رفتند و جاودانه شدند؟! چرا دوران دفاعمقدس ما، مقدس شد؟! و حال رسالت و وظیفه نسل امروز در قبال شهدای هشت سال جنگتحمیلی و در درجه نخست خانواده‌های معزز آنان چیست؟
آنچه در این راستا مهم به نظر می‌رسد، تحقق راه، منش و اندیشه‌هایاین شهدا، معمار بزرگ انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص توسعهفرهنگ مقاومت، ایثار، گذشت، عزت، استقلال و آزادی و ... در جامعه است که پیش ازاین، شهدای دفاع مقدس این ها را به ما آموختند.
بی شک؛ شهدا جان خویش را فدا کردند، تا ارزش‌های ناب اسلامیزنده بماند و به تعبیر قرآن شهدا در راه مقدس که همان" فی‌سبیل الله"است، کشته شدند، تا اسلام، قرآن و حدیث حفظ گردد. و به دیگر سخن، یکی از ویژگی‌هاییکه قرآن کریم برای شهیدان ذکر کرده است، مساله حیات و زنده بودن آنهاست و در اینراستا، در سوره مبارکه بقره، آیه 154 بر اهمیت این امر تاکید شده است. (و کسانی را که در راه خداکشته می‏‌شوند مرده نخوانید بلکه زنده‏‌اند ولی شما نمی‏‌دانید.)
به همین اعتبار، شهدای هشت سال دفاع مقدس کشورمان نیز با نثارجان خود و با الگوگیری از مکتب عاشورا و قیام امام حسین(ع)، موجب حفظ و احیایفرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) شدند، به طوری که عزت و اقتدار امروز ملت ایران در عرصه‌هایمختلف به خاطر ثمره خون شهداست.
بدین‌سان، شهدای هشت سال دفاع مقدس به عنوان نماد ایثار،شهامت، شجاعت، آزادی، استقلال، صداقت، معنویت، افتخار و پایمردی ملت ایران، بایدهمیشه و در همه حال در فضای جامعه ما زنده باشند و از این رو، زنده نگه داشتن یادو نام این شهدا، گام نهادن در مسیر حرکت و راه آنهاست و با برگزاری آیین‌ها ویادواره‌های مختلف از جمله برپایی هرچه باشکوه‌تر مراسم‌های هفته دفاع مقدس، قدمیهرچند کوچک برای معرفی و شناساندن راه و آرمان‌های شهدا برای آشنایی نسل جوانبرداشت.
هشت سال دفاع مقدس به ملت ایران و به ویژه برای جهانیان درس‌هایزیادی آموخت که در هیچ دانشگاه و مدرسه‌ای تدریس نمی‌شود.
به بیان دیگر این دوران یکی از درخشان‌ترین و مهم‌ترین بخش‌هایتاریخ انقلاب اسلامی بود که امروزه الگویی برای مبارزات ملت‌های آزاده علیهاستکبار جهانی شده است .
به عبارتی بهتر ملت ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی، 2887 روزدر بوته امتحان پایداری و استقامت قرار گرفتند تا ثابت کنند، پیروزی از آن مومنان،حق‌طلبان، مظلومان و مجاهد‌ان فی سبیل‌الله است .
از سوی دیگر، از منظر اسلام، جهاد و دفاع از جایگاه ارزشیبسیار بالایی برخوردار بوده و در زمره مهم‌ترین امور مقدس دینی به شمار می‌آیند؛امام علی(ع) در نهج‌البلاغه در اهمیت جهاد می‌فرماید: «ان الجهاد باب من ابوابالجنه فتحه الله لخاصه اولیائه؛ همانا جهاد دری از درهای بهشت است که فقط به رویدوستان خاص خویش گشوده است.»
از زاویه دیگر، جهاد در راه خدا، ترازویی برای سنجش ایمان ذکرشده است، بی‌شک کسانی که خواب را بر خود حرام کرده در راه خدا دل از خانه و آشیانهشسته‌اند و راهی جبهه‌ها گشته‌اند بر کسانی که از علائق دنیوی نبریده در خانه‌هایخویش راحت آرمیده‌اند، برتری بسیار دارند، قرآن مجید به این نکته در سوره مبارکهنساء، آیات 95 – 96 اشاره می‌فرماید: هرگز، مؤمنانی که (بدون هیچ عذری مانندنابینائی و مرض و غیره) جهاد را ترک نمایند با آنان که به مال و جان در راه خداجهاد کنند (در مراتب ایمان، یکسان نخواهند بود، خدا مجاهدان فداکار به جان و مالرا بر نشستگان، از حیث مرتبه و مقام بلندی و برتری بخشیده است و همه اهل ایمان راوعده نیکو (که دخول در بهشت است) فرموده است و مجاهدان را بر نشستگان به اجر وثوابی بزرگ برتری داده است. این درجات (و برتری رتبه‌ها) از نظر بخشایش و رحمت استکه خدا درباره خلق آمرزنده و مهربان است .
از سوی دیگر، بسیاری از تحلیلگران مسایل سیاسی و جامعه شناسانبراین باورند که این جانفشانی‌های رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس بود کهامروزه از آن به موج بیداری اسلامی در منطقه و جهان یاد می‌شود که ضمن پیشبردمنویات پیامبر اکرم(ص)، برای مسلمانان جهان عزت و سربلندی به ارمغان آورده است.
با این حال، آنچه در این راستا مهم به نظر می‌رسد، این‌که 31شهریورماه 1359 رژیم بعثی عراق با چراغ سبز و حمایت اربابان خویش حملهناجوانمردانه‌ای را علیه ملت ایران آغاز کردند تا به خیال خود نهال نوپای انقلابرا از ریشه بخشکانند، ولی ملت ایران و به ویژه جوانان با نثار خون پاک خویشنگذاشتند ذره‌ای از خاک کشورمان به دست بیگانگان بیفتد.
بنابراین، برای شناخت هرچه بهتر ماهیت هشت سال دفاع مقدس می‌توانبه دیدگاه حضرت امام(ره) اشاره نمود. حضرت امام ماهیت جنگ ایران در برابر عراق راجهاد دفاعی بیان می‌کنند. ایران برای خدا قیام کرده است، برای خدا ادامه می‌دهد وجز دفاع، جنگ ابتدائی با هیچ کس نخواهد کرد(صحیفه نور،ج16، ص68) .
با این حال، دفاع مقدس ملت ایران، در برابر دشمن تا دندان مسلحرژیم بعثی عراق، برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رساند که حضرت امام آنرا یک امتحان الهی قلمداد کردند. از این رو، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در اینباره می‌فرمایند: این‌که می‌بینید عراق به ایران حمله می‌کند، علتش گرفتن چهار وجبخاک نیست، بلکه علت اصلی آن ترس آنها از حکومت اسلامی و اتحاد اسلامی است. (صحیفهامام، ج15، ص5)
آری این حماسه هشت سال دفاع مقدس بود که درس‌های زیادی بهایرانیان و به خصوص نسل جوان ایران زمین آموخت که امروزه همه ملت‌های آزاده جهاناز این حماسه رزمندگان اسلام به افتخار یاد می‌کنند، بی‌شک باید بپذیریم، حماسه‌ایکه با وجود حمایت همه جانبه کشورهای استکباری و حتی سازمان‌های به ظاهر بی‌طرف بین‌المللیاز رژیم متجاوز بعث عراق ملت ایران با جان فشانی جوانان با غیرت ایرانی، برگی بی‌بدیلاز شجاعت و شهامت را در تاریخ کهن ایران زمین به یادگار گذاشت تا جایی که امروزهبرخی از آن به موج بیداری اسلامی یاد می‌کنند، چرا که این انقلاب اسلامی ایران وایستادگی ملت ایران در جنگ تحمیلی بود که امروزه به الگوی اخلاقی ملت‌های آزادیخواه جهان و الگویی برای مبارزات ملت‌های استکبارستیز تبدیل شده است.
در حقیقت، امروزه موج بیداری اسلامی و خیزش عظیم در منطقه وجهان به برکت خون مجاهدان فی‌سبیل‌الله، رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی وامام راحل است که پس از گذشت 36 سال از آن حماسه، شاهد به اهتراز درآمدن بیرق آزادیخواهیو اسلام‌خواهی در کشور‌های منطقه و جهان هستیم.
اگر به منویات رهبر معظم انقلاب درخصوص دقاع مقدس توجه کردهباشیم به این نکته پی می‌بریم که ایشان دفاع مقدس را یک نمونه‌ شایسته برایخودسازی، طرحی از عاشورای حسینی، دفاع از یک حقیقت مقدس و این جنگ را یک گنج بیانمی‌کنند که ذخیره‌ای تمام نشدنی است که باید ارزش‌های دفاع مقدس ضمن مکتوب شدن بهنسل‌های دیگر نیز منتقل گردد.
بدین‌سان، مقام معظم رهبری دوران هشت سال دفاع مقدس را اوجافتخارات ملت ایران بیان می‌کنند. در این راستا رهبر انقلاب فرمودند؛ «اگر بخواهیمانقلاب و کشور بیمه باشد، باید این شور و شوق، این حرکت عمومی و بسیج ملت را روزبه روز تقویت کنیم.» لذا برای حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و برای تبیین نقش وجایگاه فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده بایستی این فرهنگ با جدیت در برنامه‌ریزیفرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد.
دوران دفاع مقدس سند غرور ملت ایران برای نسل‌های آینده است وگرامیداشت روزهای بزرگی چون هفته دفاع مقدس، فتح خرمشهر، عملیات‌های مهم این دورانو ... فرصتی مهم برای تجدید پیمان با آرمان‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس، انقلاب وامام راحل است، چرا که در حال حاضر اقتدار و سربلندی ایران عزیز به خاطر ایثار وجانفشانی شهدا بوده که باید برای تبیین فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس برای نسل جوانکشور بیش از گذشته تلاش نماییم.
از سویی، به باور تحلیلگران، جنگ بی‌خانمانی، نفرت، تلخ، ذلت،نامردی نامردان، فتنه، خرابی و ویرانی، وسیله زورگویی مستکبران، ابهت طاغوتیان، ضدانسانیت، روایت وحشی‌گری، مظلوم‌کشی، شقاوت، شرارت، حیله و نیرنگ، حربه نانجیبانو... بوده، اما دفاع، نعمت، روشنایی و نور، محبت و همدلی، عزت و سربلندی، جوانمردیمردان، رفع فتنه، الفبای آبادانی، تنها راه رهایی مستضعفان، روایت انسانیت، تحقیرظالم، برآمده از وجدان، حفظ حریم، حکم عقل، حکم خداست، تکلیف و وظیفه و... است.
به دیگر سخن این‌که، امروز جنگ پایان یافته، اما پایان جنگ،آغاز جنگ دیگری چون جنگ نرم، جنگ اقتصادی و ... است و به فرموده امام راحل(ره)" جنگ امروز ما، … جنگ با ابرقدرت‌های شرق و غرب نیست،… جنگ ما، جنگ مکتبماست، علیه تمامی ظلم و جور، جنگ ما جنگ اسلام است علیه تمامی نابرابری‌های دنیایسرمایه‏‌داری و کمونیزم، جنگ ما جنگ پا برهنگی علیه خوشگذرانی‌های مرفهین و حاکمانبی‏‌درد کشورهای اسلامی است.
این جنگ سلاح نمی‏‌شناسد، این جنگ محصور در مرز و بوم نیست،این جنگ، خانه و کاشانه و شکست و تلخی کمبود و فقر و گرسنگی نمی‏‌داند. این جنگ،جنگ اعتقاد است، جنگ ارزش‌های اعتقادی انقلابی علیه دنیای کثیف زور و پول وخوشگذرانی است. جنگ ما، جنگ قداست، عزت و شرف و استقامت علیه نامردمی هاست "
فراموش نکنیم که همان‌طور که درجنگ سخت با رژیم بعثی عراقجوانان کشورمان با نثار خون خود نگذاشتند یک وجب از خاک‌مان به دست دشمن بیفتد،امروز هم در جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، جنگ اقتصادی و ... نیز با ایمان و ازخودگذشتگی ملت‌مان، به ویژه جوانان به پیروزی خواهیم رسید.
منبع: تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق
مهرداد زرینگل
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6717/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

توقیف 51 دستگاه موتورسیکلت متخلف در هرسین