عصر کرد

آخرين مطالب

بازگشایی مرز سیرانبند بانه در بلاتکلیفی اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین -در پیچ و خم های بازگشایی مرز سیرانبند در شهرستان بانه تلاش مسئولان به تغییر نام این مرز با عنوان باشماق 2 انجامید اما سرنوشت این مرز برای بازگشایی همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد.
مرز سیرانبند بانه دومین و نزدیکترین مرز مشترک استان کردستان با اقلیم کردستان عراق است این مرز از لحاظ میزان حجم معاملات و تعداد فعالان و شاغلان، رتبه دوم بازارچه های ان استان را دارد.
مرز سیرانبند بانه در نزدیکی روستای تخلیه شده سیرانبند واقع شده و تاریخچه ای بیش از 80 سال به لحاظ فعالیت های تجاری بویژه صادرات کالا دارد که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط ویژه، همیشه مورد توجه فعالان اقتصادی منطقه بوده و در همه شرایط زمانی فعالیت در این مرز برقرار بوده است.
مرز سیرانبند بانه در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را طی کرد و دست خوش تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادی قرار داشته است اما هیچگاه فعالیت در این مرز متوقف نشد و فعالان اقتصادی همیشه و در سخت ترین شرایط به فعالیت در مرز ادامه داده اند.
تردد مسافر، افزایش سطح مبادلات مرزی بویژه صادرات، ارتقای زیرساخت و مناسب سازی جاده دسترسی به مرز از جمله مواردی است که فعالان اقتصادی و مسئولان 2 کشور در نشست های خود بر آن تاکید بسیار کرده اند.
دهه 70 اوج رونق فعالیت اقتصادی در مرز سیرانبند بانه بود، بیش از 600 فعال اقتصادی و پیله ور در مرز سیرانبند فعالیت تجاری و اقتصادی داشتند ولی اکنون فعالیت بازرگانان به کمتر از 10 نفر رسیده است.
سیمان، شیشه، انواع مصنوعات پلاستیکی، پوکه، مصالح ساختمانی، انواع میوه و صیفی جات و آهن از جمله عمده ترین کالاهایی است که از این مرز به اقلیم کردستان صادر می شود.
از سال 74 زمزمه های رسمی شدن مرز سیرانبند شروع شد و مصوبه آن در دولت نهم به تصویب رسید و در پی آن نشست های دو طرفه در سطح مقامات ارشد از جمله استاندار کردستان و مسئولان اقلیم کردستان عراق و نمایندگان آنها برگزار شد تا رسمی شدن این مرز را که یکی از آرزوهای دیرینه مردم منطقه است، محقق شود اما با وجود اینکه بارها مسئولان در نشست های خود اعلام کردند بزودی مرز سیرانبند بانه رسمی می شود ولی تاکنون این امر تحقق پیدا نکرده است.
گاهی اعلام شمارش معکوس رسمی شدن به 10 روز و کمتر هم رسید و در بین بازرگانان و تجار منطقه امیدواری ایجاد کرد اما بعد از زمان مقرر مسئولان سکوت اختیار کرده و به بهانه های مختلف از جمله عدم موافقت کشور عراق، نبود زیرساخت ها و کمبود امکانات از سوی طرف مقابل را بهانه ای برای تحقق نیافتن خواسته دیرینه مردم شهرستان بانه اعلام کردند.
با این وضعیت مسئولان همواره مرز سیرانبند بانه را یک مرز رسمی قلمداد می کنند و یکی از مشکلات اجرایی نشدن مصوبه رسمی شدن مرز را مخالفت طرف عراقی معرفی می کنند.
بنابر قانون کشور عراق در یک استان نمی توان 2 مرز رسمی فعالیت کند در حالیکه با تبدیل شدن حلبچه در اقلیم به استان، می توان گفت تا حدودی این مشکل حل شد اما بعد آن هم رسمی شدن مرز سیرانبند، همچنان در بلاتکلیفی باقی مانده است.
استاندار کردستان و نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی چندی پیش پس از نشست با وزیر امور خارجه کشورمان، اعلام کردند مرز سیرانبند بانه با عنوان باشماق 2 افتتاح می شود.
خلاصه این کش و قوس ها برای رسمی شدن این مرز به تغییر نام این مرز از سیرانبند به باشماق 2 ختم شد.
رئیس گمرک بانه می گوید: صادرات در چهار ماهه اول سال جاری از مرز سیرانبند، 90 درصد افزایش داشته و این نشان از اهمیت این مرز در سطح بین المللی دارد.
سعید سنجابی  افزود: بسیاری از زیرساخت ها در مرز سیرانبند فراهم است و این مرز شرایط تبدیل شدن به یک مرز رسمی را دارد اما جاده دسترسی به مرز مناسب نیست و پیچ و خم های زیادی دارد و عرض آن کم است.
وی دهه 70 را اوج شکوفای و رونق اقتصادی در مرز سیرانبند بانه عنوان کرد و گفت: مرز سیرانبند بانه تاریخچه ای طولانی دارد و در سال 74 بیش از 600 پلیه ور در این مرز مشغول فعالیت اقتصادی بودند و سالانه هزاران دلار کالا به اقلیم کردستان صادر می کردند.
یکی از نمایندگان ادواری استان کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: این مرز از سال ها قبل با نام سیرانبند فعالیت می کند آن زمانی که اداره گمرک بانه نمایندگی گمرک بود، سیرانبند به عنوان بازارچه معرف بود.
وی افزود: این بازارچه جز نخستین بازارچه های بود که در بحث صادرات به عراق 2 سال پیاپی رتبه نخست ایران را بدست آورد و در سفر رئیس کل گمرک ایران به مرز سیرانبند این بازارچه ارتقا داده و گمرک در آن مستقر شد.
وی اظهار کرد: در سال 88 مصوبه مرز رسمی و بین المللی سیرانبند بانه به تصویب رسید و بسیاری از زیرساخت در مرز از طرف ایران و اقلیم کردستان فراهم است و در صورت بازگشایی این مرز امکان انجام همه فعالیت های مرزی برای فعالات اقتصادی و تجاری امکان پذیر است.
به گفته این نماینده ادوار، به لحاظ قانونی تغییر نام مرز با توجه به اینکه مصوبه آن به نام سیرانبند است امکان پذیر نیست البته دلیلی هم برای تغییر نام وجود ندارد چون تغییر نام، تغییر هویت جغرافیایی منطقه محسوب می شود.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: نام مرز سیرانبند بانه تغییر نمی کند اما با توجه به اینکه دولت مرکزی عراق برای بازگشایی این مرز موافقت نکرد بازگشایی باشماق 2 در مرز سیرانبند تنها راهکار پیش رو برای فعالیت این مرز است.
محسن بیگلری این تغییر نام را یک راه میانبر برای فعالیت رسمی مرز سیرانبند بانه دانست و افزود: ما 2 راه بیشتر نداریم یا اینکه مرز همچنان بلاتکلیف بماند یا اینکه تا زمانی که دولت مرکزی عراق با اقلیم به توافق می رسد با توجه به اینکه باشماق یک مرز فعال است سیرانبند با نام باشماق 2 فعال شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از زیرساخت های مرز سیرانبند آماده است، تاکید کرد: تلاش ما برای بازگشایی و فعالیت این است و به نظر من فرقی نمی کند با چه نامی باشد.
بیگلری یادآور شد: وزیر امور خارجه موافقت خود را اعلام کرد اما زمان مشخصی برای بازگشایی مرز سیرانبند با اقلیم کردستان مشخص نشد و قرار شد با وزیر کشور هم جلسه ای در این رابطه برگزار شود تا زمان بازگشایی و دیگر اقدامات مشخص گردد.



لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6672/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد