عصر کرد

آخرين مطالب

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد:

رفع کاستی ها و کمبود امکانات جشنواره تئاتر تیک را پربارتر می کند فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - ایرنا - با تلاش شماری از فعالان تئاتر و عرصه هنر قروه دومین جشنواره شهرستانی نمایش تئاتر تیک برگزار شد اما این جشنواره کاستی هایی داشت که با رفع آنها جشنواره پربارتر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا شهرستان قروه دارای ظرفیت و پتانسیل خوبی از هنرمندان در عرصه تئاتر و نمایش است و هنرمندان نام آوازه و معروفی را در سطح کشور پرورانده است اما متاسفانه نبود سالن تئاتر و پلاتو استاندارد و زیر ساخت های فرهنگی و هنری در این شهرستان مشکلی برای رشد بیشتر این هنر شده است.
با این وجود هنرمندان این عرصه دست از تلاش و همت بر نداشته اند و با صرف علاقه و انگیزه به کار خود ادامه می دهند اما برای پیشرفت و ترقی این هنرمندان نباید بی توجه بود بلکه باید ساختمانی را برای هنرمندان تئاتر اختصاص داد و علاوه بر آن استادان مطرح کشوری را برای برگزاری کلاس های آموزشی به شهرستان دعوت کرد.
دومین جشنواره نمایش کوتاه تیک شهرستان قروه با حضور هنرمندان در مکان تفریحی و گردشگری سراب که داوری جشنواره با حضور هنرمندان و بازیگران تلویزیون و تئاتر کشوری از جمله آتش تقی پور، امیر آتشانی و علیرضا حنیفی آغاز به کار کرده بود یکشنبه به کار خود خاتمه داد.
دبیر اجرای جشنواره نمایش های کوتاه تیک شهرستان قروه در این باره گفت: این جشنواره طی فراخوانی که در مردادماه به هنرمندان ارائه شد 14 طرح به دبیرخانه ارسال شد که در بازبینی سه طرح تائید نشدند و یک طرح نیز انصراف داد.
یونس صحرارو در اختتامیه این جشنواره در کانون شهید مطهری قروه افزود: اولین دوره جشنواره در سال 94 با اجرای 6 نمایش برگزار شد و دومین جشنواره در سال جاری با 14 طرح به جشنواره رسیده که در بازبینی هیات داوران 10 طرح تائید شد.
به گفته وی هدف اصلی این جشنواره آشنایی و آشتی مردم با هنر تئاتر و نمایش، فرهنگسازی دیدن تئاتر، توسعه و گسترش هنر نمایش، همبستگی و همدلی در بین گروه های تئاتر و شکوفایی استعداد هنر نمایش است.
صحرارو افزود: ایده اولیه جشنواره به دلیل ایجاد انگیزه در بین اعضای انجمن نمایش به وجود آمد و این جشنواره با حمایت و پشتیبانی شورای شهر و شهرداری قروه، فرمانداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر نماینده مردم قروه و دهگلان برگزار شد.
وی مشکلات اصلی جشنواره را نبود سالن آمفی تئاتر و پلاتو مناسب برای اجرای عموم و نبود مکان مناسب جهت اجرای تئاتر خیابانی دانست.
صحرارو گفت: شهردار قروه قول داده است که پلاتو و مکان مناسبی در پارک رضوان برای تئاتر خیابانی ساخته .و سومین جشنواره نمایش فیلم کوتاه به صورت استانی و چهارمین دوره به صورت کشوری برگزار شود.
**تک تک افراد جامعه باید در قبال هنر احساس مسئولیت کنند
فرماندار قروه گفت: با توجه به اینکه هنرمندان اثرگذاری زیادی در سطح جامعه دارند باید تک تک افراد جامعه در قبال هنر احساس مسئولیت کنند.
پرویز کولانی نیز در آئین اختتامیه با اشاره به اینکه هنر هویت یک ملت است افزود: افتخار ما این است که ملت ما در عین تدین بسیار هنردوست هستند.
به گفته وی هنر یک زبان گویا و اثرگذار است و تاثیری که هنرهای نمایشی که برگرفته از واقعیت های اجتماعی، تاریخی و فرهنگی است در ذهن افراد جامعه باقی می گذارد بسیار گسترده است.
کولانی با تاکید بر اینکه کلام هنرمندان در ذهن مخاطب اثرماندگاری دارند افزود: هنرمندان می توانند به شیوه های مختلف در راستای کاهش و مرتفع کردن آسیب های اجتماعی کمک کنند.
وی با بیان اینکه هنر همانند یک سلاح دولبه است ادامه داد: اگر هنر در مسیر درست حرکت کند می تواند در جامعه اصلاح گر باشد در غیر این صورت ویرانگر است چرا که مخاطب عمده آن نسل جوان است.
فرماندار قروه با اشاره به ارتقا ارزش و احترام به هنر و هنرمندان بیش از گذشته افزود: باید در بعد زیرساختی و معنوی نیز به آن ها کمک کرد چرا که هنرمندان باوجود تاثیر گذاری که در جامعه دارند اما درآمد ناچیزی در قیاس با برخی از موقعیت ها دارند.
داور کشوری دومین جشنواره نمایش فیلم کوتاه تیک در شهرستان قروه ضمن تقدیر و تشکر از حرکت خودجوش فعالان در این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره نیز همانند سایر جشنواره ها در اوایل کار نواقصی دارد که کم کم برطرف می شود.
به گفته آتش تقی پور اگر نمی خواهیم به افراد سالم وطن کمک کنیم پس به چه کسانی می خواهیم کمک کنیم.
وی ادامه داد: زمانی که افراد با آسیب های اجتماعی درگیر شدند هزینه های هنگفتی به جامعه تحمیل می شود بنابراین اکنون باید پیشگیری کرد تا در مقابل خداوند و مردم کوتاهی نکرده باشیم.
وی اضافه کرد: باید سرسختانه کار کرد و از هیچ مانعی نهراسید چر که تلاش و پشتکار انسان ها را به موفقیت می رساند.
وی مشکلات جشنواره را کمبود امکانات و ضرورت اختصاص محل مناسب تری برای ارائه کارها دانست.
امیر آتشانی از دیگر داوران برجسته کشوری در این جشنواره گفت: تئاتری های خودجوش قلبشان برای صحنه و تئاتر می تپد و بدون هیچ چشمداشتی منتظر می شوند در چنین اتفاقات و رویدادهای هنری کار خود را ارائه کنند.
به گفته وی بچه های تئاتر قروه آنچه را که دارند و می توانند در طبع اخلاص قرار می دهند نه آنچه را که خواسته باشند زمانی که مادیات به وجود می آید طبیعی است کارهای بهتر و قوی تری ارائه خواهد شد.
آتشانی با اشاره به اینکه سطح آموزش هنرمندان در این جشنواره ضعیف است افزود: هر چند فعالان عرصه هنر عشق و علاقه بی نظیر دارند و با حوصله، عشق، همت و هدف دست همدیگر را می گیرند اما برای پیشرفت و ترقی روند کارهایشان بهتر است استادان برجسته کشوری برای برگزاری کلاس های آموزشی دعوت شود.
وی اظهار کرد: هنرمندان نباید با چند تمرین و کسب مقامات برتر بلافاصله به فکر جایگاه بالاتری در تئاتر پایتخت باشند چرا که این کار باعث نابودی آن ها می شود.
علیرضا حنیفی دیگر داور جشنواره که به مدت 47 سال است در فعالیت عرصه هنر مشغول است گفت: با توجه به سابقه شهرستان قروه بعد از انقلاب بچه های نمایشی تئاتر این شهر خودشان را نشان دادند.
وی افزود: فعالیت و کارهای فعالین هنر این شهرستان همانند درختی در حال رشد است اما نیاز به پاسداری و پاسبانی دارند که جزء با حمایت امکان پذیر نیست.
به گفته وی با توجه به ظرفیت و پتانسیل این شهر پلاتو کوچک برای فعالان عرصه هنر کم است و برگزاری 10 نمایش در جشنواره شهرستانی نیاز به سالن ها و امکانات بیشتری دارد.
حنیفی افزود: این شهر با توجه به سابقه هنری آن دارای پتانسیلی است که جشنواره کشوری در آن برگزار شود و این جشنواره نشان داد که این شهر دارای نیروهای هنری قابل تاملی است.
حنیفی با اشاره به اینکه کیفیت جشنواره نسبت به جشنواره قبلی از لحاظ ایده ها، شیوه های بازی و نورپردازی تغییر کرده است گفت: این نمایانگر این است که فعالین تئاتر به آگاهی و معرفت در کار نمایش رسیده اند که امیدوارم در سطح کشوری بدرخشند و این توانمندی و پتانسیل در مرحله استانی و در مرحله کشوری نیز خود را نشان دهد.
وی افزود: با توجه به اینکه شهرستان دارای نیروهای هنری است باید به زیر ساخت های فرهنگی جهت بهبود جشنواره در کنار تشکیل کلاس های آموزشی تمرکز کرد چرا که کمبود مالی و نبود مکان اجرایی لطمه بزرگی به این جشنواره زد.
محمد نقی حیدری از فعالان عرصه هنر که از سال 92 در حوزه تئاتر مشغول نمایش است گفت: مشکل اصلی جشنواره نبود سالن خوب و مجهز برای تئاتر، نبود امکانات و حمایت های مالی و بی توجهی مسئولان اصلی شهر به تئاتر و پیشکسوتان است.
وی از مسئولان خواست برای حمایت بیشتر از هنر نمایش، یک سالن و پلاتو خوب در شان هنر نمایش احداث کنند چرا که هر چقدر هنرمندان تلاش کنند اما سالنی برای تمرین و اجرای آن ها نباشد نمی توانند نمایشی خوب برای مردم اجرا کنند.
مهسا رضایی از دیگر هنرمندان عرصه تئاتر گفت: برای دومین بار است که در این جشنواره شرکت می کند و سطح جشنواره به نسبت کمک ها و کم توجهی به هنرمندان در بهترین و منظم ترین حالت برگزار شد.
وی مشکلات اصلی جشنواره را نبود پلاتو استاندارد در شهرستان، نبود سالن های تئاتر خوب و استاندارد، فاصله زیاد اداره ارشاد اسلامی از فضای شهری و کمبود امکانات نمایشی عنوان کرد.
**گزارش خبری:سارا صالحی/**انتشاردهنده:
7345

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6561/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری سلسله نشست‌های هفتگی خانواده در کانون پرورش فکری کرمانشاه

پدیده جوی خاصی برای کرمانشاه پیش بینی نمی‌شود

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا در استان کرمانشاه

صحنه‌هایی متفاوت از بارندگی در جزیره هرمز

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر دارای 3 فرزند در کرمانشاه

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

ژنرال صهیونیست: به جای ایران روی لبنان تمرکز کنید

گمرک استان کرمانشاه به دنبال تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کرمانشاه باید سرعت بگیرد

راه‌اندازی 9 پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است

خیابان نوبهار پیاده‌راه می‌شود

پیش بینی خرید تضمینی 800هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه

حجم 8000 میلیارد تومانی معاملات در بازار سرمایه توسط کرمانشاهیان

بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید

توزیع بیش از 100 هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه

738 واحد مسکن مددجویی به ولی نعمتان کمیته امداد در کردستان واگذار شد

برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد 3.5 میلیون نفر گردشگر نوروزی

رفع نیازهای بهداشتی و درمانی از اولویت‌های برنامه‌ریزی کلان در کردستان است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

خیابان نوبهار پیاده‌راه میشود

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

فوت 15 کردستانی در حوادث کار

یک سوم تلفات رانندگی در شهرهای کردستان مربوط به عابران پیاده است

عطرافشانی گلزار شهدای سنندج در آستانه روز ارتش

فال انبیا فردا چهارشنبه 29 فروردین 1403

3.5 میلیون نفر در تعطیلات نوروز به کردستان سفر کردند

نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب فردا تعطیل شد

پلیس: فوت بدلیل بی‌حجابی در ساختمان وزرا کذب است

راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

­استان تهران صاحب سالن اختصاصی شمشیربازی شد

18میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد

ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

بازدید بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی

255 بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد

برترین های کاراته زیر 21 سال کشور در همدان معرفی شدند

توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم

ورود 3 میلیون و 500 هزار مسافر به کردستان

خوشدلی صاحب‌منصبان گذشته به کدخدای خود، عامل گستاخی صهیون شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از 15 اردیبهشت در سنندج

ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید

تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

جزئیات جدید درباره «فوت یک نفر در ساختمان وزرا»؛ این شخص چه کسی بود؟

معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار