عصر کرد

آخرين مطالب

رییس کل بانک مرکزی خبر داد

نیم قرن فعالیت هنری، یک روز بزرگداشت فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - ایرنا- زنده یاد عربعلی شروه استاد، مولف، هنرمند و فرهیخته شهرستان قروه بعد از نیم قرن با کمک بخش خصوصی آئین بزرگداشتی برای او برگزار شد.
به گزارش ایرنا این مراسم با همکاری انجمن دفاع از حقوق معلولین باران، بنیاد نخبگان کردستان و ماهنامه مهر دلبران برگزار شد تا کسانی که با او آشنایی ندارند، شناختی از این استاد پیدا کنند.
زنده یاد عربعلی شروه در سال 1318 در روستای شکوه آباد قروه به دنیا آمد که پس از کسب مدرک دیپلم، سال ها در روستاهای همدان به شغل معلمی پرداخت او در سال 1348 برای تحصیل در رشته نقاشی وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در سال 1354 تحصیل خود را در دانشگاه به اتمام رساند.
او در این زمان برای تدریس آناتومی،به هنرستان هنرهای تجسمی دعوت شد علاوه بر آن در دانشکده هنرهای زیبا نیز به تدریس این درس پرداخت علاوه بر آن، تدریس سفال گری و مجسمه سازی را آغاز کرد.
"شروه" سپس به طور جدی به ترجمه و تالیف آثار هنری پرداخت ابتدا کتاب هایی که به "یک دلاری" شهرت داشتند بعد کتاب هایی در زمینه پرسپکتیو را ترجمه کرد.
شروه در سال 1338 حدود 10 سال به آموزش کوه نوردی، سنگ نوردی، همکاری در ساخت پناهگاه میدان میشان کوه الوند، پرداخت.
وی تا سال 1390 بیش از 120 جلد کتاب ترجمه و تالیف کرد که بسیاری از آن ها بیش از پنج بار و برخی از آن ها تا 14 بار تجدید چاپ شده است.
او در حوزه هنر نقاشی نیز سرآمد بود و بیش از 10 سال از طبیعت صالح آباد قم، جاجرود، حصارک و کن با آبرنگ و رنگ روغن نقاشی کرد.
هنرمندان و جامعه هنری، عربعلی شروه را پایه گذار آموزش نقاشی و طراحی نوین در ایران می دانند و در بیشتر نمایشگاه های نقاشی، سفال و مجسمه سازی کشور، نام شروه برای هنرمندان و نقاشان از احترام خاصی برخوردار است.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان در مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد عربعلی شروه در کانون امام خمینی(ره) شهرستان قروه گفت: تکریم و تجلیل از نخبگان و فرهیختگان ارج نهادن به ساحت مقدس علم، هنر، فرهنگ و ایمان است.
رحمت صادقی با بیان اینکه تمامی جوامع پیشرفته برای مفاخر خود ارزش بسیاری قائل هستند افزود: آنها جامعه خود را با مفاخرشان معرفی می کنند و جامعه ایی که مفاخر خود را نشناسد همانند درختی خشکیده است.
وی ادامه داد: منطقه کردستان به ویژه شهرستان قروه خاستگاه عالمان و فرهیختگان بی بدیلی است که در عرصه های مختلف نقش ویژه ای در توسعه و همچنین در پیدایش و رشد انواع علوم داشتند و میراثی که برجای گذاشته اند توفیق بزرگی برای بشریت است.
به گفته وی علت اینکه امروزه از این شخصیت ها کمتر در کشور و منطقه وجود دارد این است برای بازگشت به دوران طلایی گذشته باید به فکر ساختن فضایی برای ورود نخبگان و فرهیختگان باشیم که الگویی برای جوانان باشد.
صادقی الگوسازی جوانان، تکریم و الگوسازی نخبگان برای جوانان را از اولویت های بنیاد نخبگان دانست و گفت: استاد شروه خدمات هنری بالایی را به جامعه هنر ارائه داد.
مرضیه قره داغی همسر عربعلی شروه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استاد شروه در مدت 15 سال در مدارس به تدریس زبان انگلیسی پرداخت و بعد از آنکه سفالگری یاد گرفت 15 سال هم در هنرستان سفالگری را تدریس کرد.
وی علت جاودانگی استاد شروه را اینکه
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی استاد شروه رشد و پیشرفت دادن هنر در کشور بود این موضوع را علت جاودانگی او دانست. قره داغی افزود: تمام تلاش و همت استاد شروه ترجمه کتاب، نقاشی کشیدن و اثرگذاری در پیشرفت هنر بود.
وی با اشاره به اینکه این اولین بزرگداشتی برای شروه است که آنقدر گسترده برگزار شده اظهار کرد: این افتخاری برای من است که در زادگاه شروه که یک شهرستان کوچکی است چنین مراسمی برپا می شود.
همسر شروه با بیان اینکه شخصیت و سادگی شروه حتی در کارهایش نیز نمود پیدا کرد، افزود: هنر او نیز صادقانه بود و تملق و خودنمایی در آن وجود نداشت.
قره داغی با اشاره به اینکه شروه کتاب ها را به این هدف ترجمه می کرد که به دست مردم و جوانان برسد اظهار کرد: او کتاب های گران قیمتی را ترجمه نمی کرد بلکه کتاب هایی را که بشود به راحتی در دسترس همه قرار بگیرد ترجمه می کرد.
وی پیشنهاد کرد، کتاب های شروه در مدارس، کتابخانه ها و مراکز فرهنگی و هنری ارائه شود تا این کتاب ها در دسترس عموم قرار گیرد.
خواهر زاده شروه و استاد دانشگاه هنر سوره تهران نیز در این آئین با اشاره به ارتباط شروه با شاهنامه گفت: شروه معتقد بود شاهنامه کتابی انسان ساز است که آمیخته به هنر بود و کلامی که آمیخته به هنر باشد اثر گذار است.
رضا هدایت با اشاره به اینکه پهلوانان شاهنامه خویش کار و وظیفه مند هستند افزود: شاهنامه برای شروه سراسر درس و زندگی بود.
هدایت در این مراسم با انتقاد از عدم حضور برخی از مسئولان شهری در چنین مراسمی گفت: باید قدر فرزندان این سرزمین را دانست و فرزندانی که با زحمت بدون هیچ چشم داشتی تلاش کردند.
رئیس اسبق هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران و مسئول نگارخانه هنرمندان در این مراسم اظهار کرد: شروه آدم فرهیخته و بی آلایشی بود که این ویژگی سادگی در زندگی، در رفتار و اعمال او حرف اول را می زد.
محمد رضا فیروزه ای با اشاره به اینکه نقاشی های شروه همه در زمینه طبیعت و دوستی با طبیعت بود افزود: منظره سازی و دور نمایی یکی از دغدغه های او بود و در تمامی آثارش نگاه شرقی و نگاه عرفانی مشرق زمین را می توان دید.
محسن صالحی از پژوهشگران و نویسندگان قروه نیز در این مراسم گفت: وصیت نامه شروه به جوانان در یک جمله خلاصه می شود که شاهنامه بخوانید و این وصیت نامه فرهنگی و معنوی از استاد بر جای مانده است.
به گفته وی مهمترین دغدغه فکری شروه حفظ هویت ملی ایرانیان بود که با چنگ زدن به اثر حماسی شاهنامه این امر محقق می شود.
صالحی با انتقاد به اینکه متاسفانه قدرشناس بزرگداشت بزرگان نیستیم افزود: این موضوع مشکل اصلی جامعه ایران است و هنرمندان میزبان تاریخ اند و سیاستمداران میهمان تاریخ و اینجا کسانی می مانند که میزبان باشند.
بلال شانوازلو خبرنگار و مسئول ماهنامه مهر دلبران معرفی و انتقال پیام های هنری و فرهنگی استاد شروه به جامعه و اهالی فرهنگ و هنر را بازشناسی هویت فرهنگی منطقه و ارج نهادن به مقام و جایگاه هنرمندان و قدردانی از آنان دانست و گفت: اهالی فرهنگ و هنر جوهره اصالت فرهنگی هر جامعه ای است.
وی توجه مسئولان ذی ربط را به جایگاه و ساحت هنرمندان در جامعه و بالندگی فرهنگ بومی به صورت جدی تاکید کرد و گفت: پاسداشت شخصیت های فرهنگی و هنری در جهت الگوگیری و انگیزه یابی دانش آموزان،دانشجویان و هنرآموزان نقش بسزایی دارد.
به گفته وی با توجه به حضور و وجود هنرمندان و فرهیختگان شاخص این منطقه ساخت یک ساختمان فرهنگ و هنر و به عبارت ساده خانه هنرمندان در شهرستان قروه از نان شب هم واجب تر است.
وی ادامه داد: چرا باید جایی نباشد که اهالی فرهنگ و هنر بتوانند آثار و هنر خود را در معرض عموم و علاقمندان قرار دهند.
به گفته وی ایجاد خانه هنری می تواند جهش و انگیزه بیشتری را برای پیشرفت علاقمندان به هنر و ادبیات ایجاد نماید و امیدواریم دوستان و مسئولان و کسانی که در آینده مسئول خواهند شد بر این مسئله توجه و اهتمام جدی نمایند.
شانوازلو گفت: مهندسان، طراحان و مسئولان ذی ربطی که در حوزه شهر سازی، معماری، شهرداری ها، شرکت های معماری شهرستان و استان فعالیت دارند می توانند از آثار و هنرنمایی هنرمندان بومی در زیباسازی معماری شهری، المان ها و دیوارنگاری بهره زیادی ببرد و حتی می توان از هنرمندان در زیباسازی شهری مشاوره گرفت.
وی گفت: با همکاری همه نهادها ، هنرمندان و فرهیختگان بومی می توان این بزرگداشت را در سال های آتی گسترده تر، در سطح همایش ملی با فراخوان مقاله برگزار کرد و حتی می توان جایزه سالانه شروه را هم در شهرستان برگزار کرد.
شانوازلو هدف از برگزاری این مراسم را نقطه عطف و آغازی برای برگزاری نکوداشت سایر شخصیت های علمی، هنری، فرهنگی و مذهبی شهرستان دانست و گفت: ماهنامه مهر دلبران این آمادگی را دارد که با هر نهاد دولتی و سازمان مردم نهادی
در این خصوص همکاری کند.
**خبرنگار: سارا صالحی/انتشار دهنده: امید بهمنی
7345/6108

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6490/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد

استقلال و پرسپولیس واقعا 3 هزار میلیارد؟

توضیحات اسبقیان درباره اداره‌ی استقلال و پرسپولیس

مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود

بمب بزرگ استقلال پس از تغییر مالکیت

ترکیب الهلال به امید کسب پنجمین ستاره آسیایی

واکنش خسرو حیدری به بازی دفاعی استقلال نکونام

ساپینتو اگر می‌ماند، امسال با اختلاف قهرمان می‌شدیم

ادعای خسرو؛ خیلی از مسئولین پرسپولیسی هستند

تشکر ستاره اینتر از عمو تیری؛ بهترین عموی دنیا!‏

شترسواری گلاره عباسی بازیگر در جنوب ایران (عکس)

لزوم تسریع در اجرای طرح‌های نیمه تمام سقز

ممنوعیت اشتغال اتباع در کردستان

800 روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است

انتقال کارگر مصدوم شهر موچش با بالگرد اورژانس هوایی به بیمارستان

مشکل ساز شدن حوضچه برای گوسفندان در حوالی آرمگاه ویس نازار + فیلم

95 هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند

بازدید امام جمعه پاوه از عملیات برفروبی «گردنه ته‌ته»

برگزاری انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه

آغاز طرح نظارت بر واحد‌های مشاور املاک

پیگیری برای اخذ مجوز داروخانه هلال احمر کرمانشاه

رشد 15 درصدی بارش‌های سال زراعی جاری

مهلت هفت روزه به کارفرمایان برای معرفی اتباع غیرمجاز

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه + تصویر

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

بهترین رکورد سرمربیگری اوسمار در پرسپولیس

نگرانی سپاهانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگهانی در اهواز

پوچتینو: ثابت کنید اینجا اف‌سی کول پالمر نیست!‏

سرمربی جهانبخش، گزینه اول جانشینی کلوپ

عارف غلامی دوباره از لیست خط خورد

21 سال پیش در چنین روزی؛ هت‌تریک تاریخی رونالدو مقابل منچستریونایتد

تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس

لب‌خوانی در جنجال بزرگ ال‌کلاسیکو؛ تکنولوژی نداریم

ضارب دانش آموزان آملی دستگیر شد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

اظهارنظر جالب پاکو خمس درباره احساس امنیت در ایران | سرمربی صاحب‌نام دوباره به ایران برمی‌گردد؟

واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایری کرمانشاه

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

کلاهبردار 160 میلیارد ریالی در کرمانشاه دستگیر شد

سرمایه‌گذاری تیم‌های آسیایی خطرناک است؛ فوتسال بچه سرراهی نباشد

آمار خوب «کنت» در فولاد؛ چشم پوشی ویسی از دروازه بان اتریشی

سه بازیکن مصدوم پرسپولیس در حال تمرین اختصاصی

دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد

جام ملت‌های آسیا؛ در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی

لب‌خوانی اتفاق بزرگ ال‌کلاسیکو؛ آن شب چه گذشت!‏

سرمربی جهانبخش جانشین کلوپ در لیورپول؟

آلیسون بکر اوسمار ویرا را فالوو دارد

مصدومیت‌های تیم کلوپ تمامی ندارد

رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد