عصر کرد

آخرين مطالب

پايان شب سومين روز از اجراهاي جشنواره مريوان با کنفرانسي در نيمه شب گفتگو

  بزرگنمايي:

کرد آنلاين - پس از اتمام نمايش هاي روز سوم جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان نشستي با حضور دبير جشنواره، يکي از داوران و کارگردانان گروه هاي خارجي در نيمه شب برگزار شد.
به نظر مي رسيد که دليل برگزاري اين کنفرانس در چنين ساعتي بازگشت برخي از گروه هاي خارجي به کشورشان است.
کنفرانسي که به نظر مي رسيد تنها براي رسانه ها برگزار نشده است بلکه تبادل اطلاعات و انديشه بين کارگردانان خارجي و برخي از فعالين هنري داخلي و مسئولين اين حوزه نيز از اهداف بود.
غير از ساعت برگزاري اين نشست که موجب خواب آلودگي برخي از حاضران در آن شده بود ضعف در ترجمه که بخشي از آن به دليل برگزاري با عجله کنفرانس بود و بخشي نيز به دليل تسلط نداشتن مترجم به وجود آمده بود ديگر مسئله اي بود که در اين کنفرانس شبانه به چشم مي آمد.
مشکل ترجمه بخش ديگري نيز داشت، ترجمه باواسطه يکي ديگر از مشکلاتي بود که ارتباط را کمي دشوار کرده بود. در اين نشست صحبت هاي کارگردان اسپانيايي به انگليسي و سپس به فارسي و بالعکس ترجمه مي شد.
همچنين صحبت هاي کارگردان اوکرايني به انگليسي و بعد از آن به فارسي و بالعکس ترجمه مي شد.
بر آشفته شدن يکي از داوران از سئوال يکي از خبرنگاران حاضر و ممانعت او از جواب دادن کارگردانان خارجي نيز از مواردي بود که تعجب حاضرين را برانگيخت.
**جشنواره اي که مردم و هنرمندان پايه گذار آن بودند
دبير جشنواره بين المللي تئاتر مريوان که برخلاف دوره هاي پيشين که به صورت شوراي سياستگذاري برگزار مي شد امسال در نبود اين شورا اصلي ترين تصميم گير اين جشنواره شده بود سخنران اول اين نشست بود.
فاتح بادپروا در سخنان خود به سابقه ديرينه فرهنگ و هنر در استان کردستان اشاره کرد و گفت: کارهاي آئيني و بازي هاي محلي در روستاهاي اين استان اجرا مي شد.
وي ادامه داد: دوره هاي اوليه جشنواره تئاتر مريوان به صورت منطقه اي اجرا مي شد که بعدا به کشوري و بين المللي توسعه پيدا کرد.
بادپروا در حالي پايه گذار جشنواره تئاتر مريوان را مردم و هنرمندان دانست که برگزاري اين دوره جشنواره بدون تشکيل شوراي سياستگذاري شائبه دور شدن از اين سابقه جشنواره و روح آن را در ذهن ايجاد مي کند.
دبير جشنواره تئاتر خياباني مريوان افزود: براي ارتباط بيشتر تئاتر مريوان با جشنواره هاي دنيا با 110 کشور ارتباط گرفتيم و براي اجراي ژانرهاي متفاوت تر حضور گروه هاي خارجي را در اين دوره از جشنواره افزايش داديم.
وي گفت: از گروه هاي خارجي انتظار مي رود سفير خوبي براي کشوري باشند که سال هاي سال پيام آور صلح و دوستي بوده است.
وي تاکيد کرد: فرهنگ و هنر مي تواند بسياري از جنگ ها و نابساماني ها را متوقف کند و يا تغيير دهد.
** کارکرد جديد تئاتر خياباني در دنياي امروز
داور دوازدهمين دوره جشنواره تئاتر خياباني مريوان نيز در اين نشست با اشاره به تاريخچه تئاتر خياباني گفت: اين نوع از تئاتر در گذشته در جايگاه اپوزيسيون حکومت هايي قرار داشته است که با مردم همراه نبودند.
قطب الدين صادقي افزود: در آن دوران هنرمندان از طريق تئاتر خياباني مردم را متوجه حقايق مي کردند و ابزاري سياسي بود.
وي با اشاره به تغيير شرايط سياسي ادامه داد: براي ضربه زدن به نظام هاي سلطه جو راه هاي ديگري نيز امروزه وجود دارد.
وي از کارگردانان نمايش هاي خارجي حاضر در نشست پرسيد: در شرايط امروزي تئاتر خياباني بايد چه کاري کند و آيا فکر نمي کنيد بايد کارگرد ديگري براي آن پيدا کرد.
وي پرسش بعدي خود را نيز اينطور مطرح کرد که آينده اين هنر چگونه تصور مي شود و کارگردانان حاضر تا چه حد توانسته اند اين ژانر هنري معترض را با جامعه آشتي دهند.
**تغيير تئاترخياباني اسپانيا: موسيقي و کمدي
کارگردان اسپانيايي بدون اشاره دقيق به کارگرد جديد تئاتر خياباني گفت: ما در اسپانيا توانسته ايم با وارد کردن انواع موسيقي در نمايش هاي تئاتر خياباني آن را جذابتر کنيم و مردم را بخندانيم.
ويلسون هرناندو نواکالکو افزود: مهمان نوازي و فرهنگ مردم اين منطقه را براي مردم اسپانيا بازگو مي کنيم.
** تغيير تئاتر خياباني در فرانسه
تئاتر خياباني در فرانسه به پايان خود نزديک مي شود و همزمان گروه ها و شرکت هاي جديدي در فرانسه ايجاد شده است که مي خواهند شيوه جديدي از تئاتر را ارائه کنند.
وي با اشاره به جشنواره تئاتري که در فرانسه سالانه اجرا مي شود و 600 نمايش اجرا مي شود، ابراز اميدواري کرد تئاتر خياباني مريوان بتواند اجراهاي خود را آنقدر افزايش دهد که به 600 اجرا برسد.
وي با بيان اينکه تئاتر ايران نقاط مشترک زيادي با تئاتر فرانسه دارد ادامه داد: تئاتر خياباني تفاوت مهمي با تئاتر صحنه ايي دارد که در تئاتر خياباني تماشاگر اگر از اجرا راضي نباشد به راحتي مي تواند ادامه آن را نبيند.
** گلايه برزيلي ها از دولت خود
دستيار کارگردان گروه برزيل که به جاي کارگردان اثر به مريوان آمده بود نشست دير وقت شامگاهي را فرصتي براي گلايه از دولت خود دانست و گفت: دولت جديد برزيل قوانيني که تئاتر را در اين کشور مورد حمايت قرار مي داد تغيير داده و کسب درآمدها از اين راه کمتر شده است.
لويز لوپز افزود: دولتي که در چند ماه گذشته در برزيل بر سر کار آمده است زياد به هنر و تئاتر علاقه مند نيست و اين کار را براي ما دشوار کرده است.
وي که خبر نداشت شرايط ايران براي کسب درآمد از تئاتر بسيار با شرايط مطلوب فاصله دارد ابراز اميدواري کرد که قوانين جديد برزيل به شرايط قبل برگردد.
وي در پايان صحبت هاي خود از اهميت تبادل فرهنگي ميان کشورها گفت و ادامه داد: مي بينم که تماشاگران در ايران بسيار به تئاتر علاقه نشان مي دهند.
** تئاتر در اوکران بيشتر صحنه اي است
کارگردان گروه تئاتر کشور اوکراين هم در اين نشست گفت: در اوکراين 300 گروه تئاتر وجود دارد که بيشتر اين گروه ها به صورت صحنه اي فعاليت مي کنند.
يارولاو فدوريشين افزود: گروه هايي که در اوکراين به اجراي تئاتر مي پردازند بسيار از گروه هايي که در جشنواره مريوان ديده ام از لحاظ نفرات و صحنه اجرا بزرگتر هستند.
وي ادامه داد: کارهاي بزرگتر و گسترده تر بيشتر در ذهن مخاطب مي ماند و مردم چنين تئاتري را بيشتر مي پسندند.
**تئاتر يکي از راه هاي محافظت از فرهنگ
نماينده اقليم کردستان عراق هم در اين نشست گفت: ملت ما سال ها گرفتار جنگ و ويرانگري بوده است و تئاتر يکي از راه هايي بوده است که از طريق آن از فرهنگ خود محافظت کنيم.
"محمد سوار عزيز" با بيان اينکه ما از طريق تئاتر پيام صلح و دوستي به ديگر ملت ها رسانده ايم افزود: يکي از کارکردهاي تئاتر در کردستان عراق آگاه کردن مردم بويژه در روستاها بوده است.
وي گفت: در کردستان عراق سالانه چند جشنواره تئاتر برگزار مي شود که از همه اقوام کشور عراق در آن مشارکت مي کنند.
** تئاتر خياباني فرصت مناسبي براي آشتي مخاطب با تئاتر است
کارگردان آذربايجاني حاضر در جشنواره که به نظر مي رسيد از معدود کساني بود که سئوال داور جشنواره را بهتر متوجه شده است در اين کنفرانس گفت: تئاتر کم کم در حال از دست دادن مخاطب است و تئاتر خياباني فرصت مناسبي براي آشتي دادن مردم با تئاتر است.
"ايلقار جهانگيراف" با اشاره به اينکه کشور آذربايجان کشوري تازه استقلال يافته است و تئاتر در آن سابقه زيادي ندارد، افزود: در آذربايجان نمايش هاي خياباني بيشتر به مناسبت هاي آئيني و اعياد برگزار مي شده و به اين صورت که در ايران وجود دارد نبوده است.
وي ادامه داد: هدف ما در اجراي تئاتر خياباني رويکردي اقتصادي، سياسي، اجتماعي دارد تا مشکلات و مسائل جامعه را از طريق آن بيان کنيم.
وي گفت: حضور ما در جشنواره مريوان باعث شد بيشتر با کارکرد تئاتر آشنا شويم و اميدواريم در آذربايجان نيز چنين جشنواره هايي برگزار شود.
وي افزود: آغوش گرم و محبت بسيار زياد مردم مريوان موجب شد اگر نواقصي از جمله نبود مترجم در حين اجرا وجود داشته است را فراموش کنيم و با خاطره اي خوش به کشور خود برگرديم.
به نظر مي رسيد که بيشتر کارگردانان حاضر در نشست به هردليلي از جمله زمان نامناسب جلسه و کمبودهاي ترجمه به درستي متوجه سئوال داور جشنواره نشدند و صحبت هاي آنها بيشتر حول و حوش شرايط تئاتر در کشورشان بود.
اين کنفرانس يا نشست در ساعت 1:30 بامداد به پايان رسيد و امروز نيز آخرين روز برگزاري اجراهاي جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان است تا فردا همه گروه ها براي حضور در اختتاميه که 10 صبح برگزار مي شود آماده شوند.
اين جشنواره شامل پنج بخش کودک و نوجوان، آئيني سنتي، مرور، خارجي و مسابقه بود که تنها بخش مسابقه در معرض داوري گذاشته مي شود.
دوازدهمين جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان از روز شنبه 18 شهريور آغاز شد و در مدت چهار روز 41 گروه نمايشي از استان هاي مختلف و برخي کشورهاي خارجي 121 بار در خيابان ها، ميادين، پارک ها، نزديکي درياچه زريبار و روستاهاي اطراف مريوان اجراي عمومي دارند.


لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6383/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!