عصر کرد

آخرين مطالب

**

برترين هاي نخستين جشنواره ملي اسب کُرد در سنندج معرفي شدند ورزشي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج- ایرنا- نخستین جشنواره ملی اسب کُرد روز یکشنبه با معرفی برترین ها در رده های مختلف در سنندج به کار خود پایان داد.
به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره ملی اسب کرد شامگاه چهارشنبه 16 شهریور با حضور 230 سوارکار از 10 استان کشور در استادیوم 22 گولان سنندج آغاز و روز یکشنبه با معرفی برترین های این جشنوره پایان یافت.
در روزهای اول و دوم جشنواره، سوارکاران در رده های مختلف سنی اسب ها تا 6 ماه، 6 تا 12 ماه، 1 تا 2 سال، 2 تا 3 سال،3 تا 4 سال، 4 تا 5 سال، 5 تا 7 سال و 7 سال در بخش زیبایی به رقابت پرداختند.
روز شنبه 18 شهریور نیز با برگزاری کُردی سواری یا ' شو سواره' این جشنواره پایان یافت و اسب ها و سواراکاران برتر بر اساس رای هیات داوران انتخاب شدند.
براساس رای هیات داوران جشنواره در رده کُره نریان های آیندگان صفرتا 6 ماه، غرور گشتاسب به مالکیت برادران عطایی مقام اول، آزا به مالکیت سید عمر الیاسی مقام دوم و باشوک به مالکیت پریسا رحیمی و ئالان به مالکیت عباس عزیزی به صورت مشترک مقام سوم را از آن خود کردند.
در رده کُره مادیان های آیندگان صفر تا 6 ماه نیز "خانم" به مالکیت آرش معتمد وزیری، "ساغر شیخ" به مالکیت رضا رنجبر نژاد به ترتیب مقام اول و دوم و "آروشا" به مالکیت سعید حیدری و "روژان" به مالکیت سعید سیجانی به صورت مشترک مقام سوم را کسب کردند.
در رده مادیان های 6 تا 12 ماه نیز "شاه پسند" به مالکیت فواد میهمی مقام اول، "تهمینه" به مالکیت آفریده نیک مقام دوم و "آرزو گشتاسب" به مالکیت برادران عطایی و "سهیل" به مالکیت مصطفی کرمی به صورت مشترک مقام سوم را به خود اختصاص دادند.
در رده کُره مادیان های یک تا 2 سال (گروه الف) نیز مقام اول را "غزال جمال" به مالکیت جمال نامداری، مقام دوم را "صحرا" به مالکیت فرید محمدی و مقام سوم را "نارین قلندری" به مالکیت سید برهان قلندری از آن خود کرد.
در رده کُره مادیان های یک تا 2 سال گروه(گروه ب)، نیز "تارا سلطانی" به مالکیت برادران سلطانی و "درسا" به مالکیت آفریده نیک مقام اول و دوم و "سلین" به مالکیت مهران کرمی و "آگرین" به مالکیت برادران آقایی به صورت مشترک مقام سوم را به خود اختصاص دادند.
در رده کره های مادیان یک تا 2 سال (گروه ج)، "شینا" گشتاسب به مالکیت برادران عطایی مقام اول، "سیروان فرزاد" به مالکیت برادران یعقوب زاده مقام دوم و "ویان" به مالکیت کامیار شافعی و "آهو "به مالکیت نیما مروتی مشترکا مقام سوم این رده را کسب کردند.
در رده مادیان های 2 تا سه سال (گروه الف)، "آوا" به مالکیت نیما مروتی، "ارشید" به مالکیت سعید حیدری، "گلبهار" به مالکیت رزگار حیدری به ترتیب مقام های اول تا سوم را از ان خودکردند.
در رده مادیان های 2 تا سه سال(گروه ب)، "اوین خان" به مالکیت کامیار شافعی و "جمیله" به مالکیت دیاکو میهمی مقام های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و "خاتون فرزاد" به مالکیت برادران یعقوب زاده و "ثمر" به مالکیت فواد میهمی مقام سوم را کسب کردند.
در رده مادیان های سه تا چهار سال، مقام اول به "دریا" به مالکیت سعید حیدری، مقام دوم به" باژال آرام" به مالکیت آفریده نیک و مقام سوم به صورت مشترک به "کژال گشتاسب" به مالکیت برادران عطایی و "خرم آرین" به مالکیت برادران آقایی رسید.
براساس رای هیات داوران در رده مادیان های چهار تا پنج سال، مقام اول به "شبرنگ" به مالکیت نادر خانی، مقام دوم مشترکا "شاه گل" به مالکیت آفریده نیک و "خرم سلطان" به مالکیت برادران یعقوب زاده و مقام سوم به صورت مشترک به "ژیوان" به مالکیت سید ژیار الیاسی و "زیباصادقی" به مالکیت مهدی صادقی اختصاص یافت.
در رده مادیان های پنج تا هفت سال نیز"ئه وین" به مالکیت حسین غلامی و"دریا" به مالکیت خسرو سلیمانی مقام های اول و دوم و " زیبا" به مالکیت آفریده نیک و "چیروک" به مالکیت حیدر وکیلی مقام سوم را کسب کردند.
در رده مادیان های هفت سال به بالا نیز مقام اول به "تارا" به مالکیت نادر خانی، مقام دوم به" فانوس" به مالکیت دیاکو میهمی و
مقام سوم مشترک به "سیما" به مالکیت کامیار شافعی و "افسانه" به مالکیت آفریده نیک رسید.
در رده کُره نریان های 6 تا 12 ماه نیز مقام اول به" اسب دانیال" به مالکیت آرام میهمی، مقام دوم " اسب کوردوش" به مالکیت آفریده نیک و مقام سوم به" اسب طوفان" به مالکیت حسین خیردار رسید.
همچنین مقام اول رده کُره نریان های یک تا 2 سال به "اسب کاویان" به مالکیت احسان رنجبرنژاد، مقام دوم "اسب شیهه" به مالکیت صباح آقایی و مقام سوم بصورت مشترک به "اسب سمکو"به مالکیت وریا زندی و "اسب سیامند گشتاسب" به مالکیت برادران عطایی رسید.
رده نریان 2 تا سه سال مقام اول به " اسب حاکم" به مالکیت فواد میهمی مقام دوم بصورت مشترک" اسب جهان" به مالکیت آرتا زندی و" اسب اصلان" به مالکیت آرش اکبر پور و مقام سوم بصورت مشترک به "اسب عقرب شاه" به مالکیت نادر خانی و " اسب افشار" به مالکیت حمید مرادی اختصاص یافت.
رده نریان 2 تا چهار سال نیز مقام اول بصورت مشترک به " اسب ژیوار" به مالکیت هیمن دلال فرجی و "اسب خان" به مالکیت آرش معتمدوزیری، مقام دوم به "اسب خانوآرتور" به مالکیت آرام میهمی و مقام سوم به "اسب آراز" به مالکیت محمد علی جعفری رسید.
در رده نریان چهار تا پنج سال مقام اول به صورت مشترک به "اسب قندیل کردستان" به مالکیت اکبر جعفری و "اسب کردان" به مالکیت آرام میهمی، مقام دوم به "اسب آهو گشتاسب" به مالکیت برادران عطایی و مقام سوم نیز به "اسب بهادر" به مالکیت ایمان خوانگر اختصاص پیدا کرد.
رده نریان پنج تا هفت سال نیز" اسب جاوید هستی"به مالکیت علی رضایی مقام اول،" اسب امپراتور" به مالکیت جاسمی و "اسب راینی" به مالکیت مهدی خالقی به صورت مشترک مقام دوم و "اسب سردار" به مالکیت فتح الله جان محمدی و "اسب دلیر گشتاسب" به مالکیت برادران عطایی به صورت مشترک مقام سوم را از آن خود کردند.
نتایج روز سوم(شو سواره/ کردی سواری ) اولین جشنواره ملی اسب کرد
رده مادیان بخش شوسواره/کُردی سواری نیز مقام اول به " اسب زیبال" به سوارکاری ایمان خوانگر، مقام دوم به "اسب طاوس" به سوارکاری آریا میهمی و مقام سوم به "اسب خانمی" به سوارکاری آرام میهمی رسید.
در این بخش و در رده نریان های تا پنج سال نیز "اسب کردان" به سوارکاری آرام میهمی، "اسب سزار" به سوارکاری حسین کیانی و "اسب صبا" به سوارکاری محمد رسول صفری به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
در رده نریان پنج تا هفت سال این بخش همچنین مقام اول به "اسب سانتانا" به سوارکاری آرام میهمی، مقام دوم به "اسب سردار" به سوارکاری جواد رفیع زاده و مقام سوم مشترکا به "اسب هوال" به سوارکاری ارژنگ قادری و "اسب دیوان" به سوارکاری ساجد حیدری رسید.
رده نریان هفت تا 10 سال (گروه الف) نیز مقام اول به "اسب هلمت" به سوارکاری ابراهیم فقیری، مقام دوم "اسب چومان" به سوارکاری هیمن دلال فرجی و مقام سوم مشترکا به "اسب غزال" به سوارکاری مهیار شیخ مرادی و "اسب دلاور" به سوارکاری مردان میهمی رسید.
در رده نریان هفت تا 10 سال (گروه ب) نیز مقام اول" اسب آرتور" به سوارکاری آرام میهمی، مقام دوم مشترکا به "اسب غوغا" به سوارکاری هیمن دلال فرجی و "اسب آشور" به سوارکاری بهزاد حسینی و مقام سوم مشترک به "اسب نجیب" به سوارکاری مردان میهمی و "اسب ژیار" به سوارکاری پویا فتاحی رسید.
این جشنواره به مدت سه روز و هر روز از ساعت 16 تا 23 شب در استادیوم 22 گولان سنندج با موسیقی و هه لپرکی کُردی و حرکات نمایشی سوارکاران برگزار شد.
**اسب اصیل ایرانی نژاد کُردی اولین اسب در جهان است که توسط انسان اهلی شده و نژاد آن در مراکز تحقیقاتی به ثبت رسیده است.
از چهار نژاد در سطح کشور که به عنوان اسب ایرانی شناخته شده اند اصلی ترین و بهترین آن اسب نژاد کردی است.
اسب کردی به دلیل داشتن برخی خصوصیات بارز از جمله قد متوسط 150 - 140 سانتیمتر، بدن کوتاه و در مجموع عضلانی با زیر بند محکم، بسیار باهوش، مطیع، صبور و مقاوم به مسافت های طولانی، دارای سینه فراخ و از جلو به حد قابل قبول عضلانی، پرنفس و پر خون، قوی بودن اعضای دست و پا و کمر بهترین نژاد اسب به خصوص جهت مسابقات چوگان به شمار می آید.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
7348/ 3020

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6329/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

مبارزه با پدیده قاچاق از مهمترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه

اجرای نمایش عواقب روشنفکری در گچساران

چرا نمایش طنز حمله رژیم صهیونیستی به ایران، به روی صحنه رفت؟

رویکرد گمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی

«پس از» و درگیری روانی بخشی از جامعه/ تاثیر مستقیم دلار بر تئاتر

ادای احترام جشنواره کن به آکیرا کوروساوا/ رونمایی از پوستر

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

سازش 31 فقره پرونده قتل عمد

ارائه خدماتی زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم

آوای دف بر فراز آسمان پالنگان نواخته شد/هزاران گردشگر آمدند

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

در «هزار دف» کردستان چه گذشت؟

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

پاسخ گواردیولا به سوالی در مورد بازی دفاعی رئال مقابل منچسترسیتی

جردن باروز و کاکس به فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا نرسیدند

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

مهدی طارمی شاهزاده شد!

سمپاشی در مزارعی که بیماری زنگ دوباره مشاهده شده است