عصر کرد

آخرين مطالب

قزاقستان/گزيده سخنان رئيس جمهوري در اجلاس سران همکاري اسلامي

توليد روزانه 380 تن زباله در سنندج اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج- ایرنا- روزانه 380 تن زباله در سنندج تولید می شود که از این مقدار زباله 71 درصد حاوی زباله تر (مواد آلی) و 29 درصد زباله خشک و بازیافتی و غیر قابل بازیافت است.
به گزارش ایرنا، دفع غیراصولی و غیر بهداشتی حجم عظیم زباله های شهری معضلات جبران ناپذیر زیست محیطی را بدنبال خواهد داشت و سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
فرایند تولید زباله که خود ناشی از فعالیت انسان شهرنشین مصرف‌کننده بوده و هر روز نیز او را به مصرف بیشتر ترغیب می‌کنند جزء لاینفک زندگی بشر امروز شده است.
تولید آلاینده های مختلف زباله که هر روز بر تعداد و تنوع آنها افزوده می شود سبب شده این زباله ها همراه مقادیر زیاد مواد زاید که به اشکال جامد، نیمه جامد، مایع و گاز است خسارت زیادی به منابع آب، خاک و هوا وارد کند.
استفاده از 48 هزار ماده شیمیایی در زندگی روزمره که تاکنون تنها خاصیت سرطانزایی 500 نوع آن به اثبات رسیده نوعی تهدید جدی برای محیط زیست و سلامت انسان به شمار می رود.
افراد جامعه باید به این باور برسند که علاوه بر رعایت موازین بهداشت فردی ملزم به حفظ بهداشت محیط پیرامون خود نیز هستند زیرا در صورت عدم رعایت این موضوع سلامت آنها و سلامت سایر افراد جامعه در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت.
در همین راستا دفع زباله به شیوه اصولی و صحیح در بسیاری مناطق شهری و روستایی بمنظور حفظ و ارتقای سلامت جامعه از سوی شهروندان لازم و ضروری است.
معاون فنی اجرایی سازمان بازیافت شهرداری سنندج روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: از 380 تن زباله تولیدی در سنندج 180 تن به صورت مستقیم بازیافت می شود و مابقی به محل دفن پسماندها (لندفیل) منتقل می شود.
سامان شریعتی اظهارکرد: 40 درصد زباله های تولیدی سطح شهر در محل لندفیل پوشش می داده می شود و مابقی پس از فرایند تفکیک به کودکمپوست تبدیل می شود. 40 درصد کمپوست مواد الی و 60 درصد دفن و تفکیک می شود.
وی با اشاره به اینکه هر انسان شهری روزانه نیم کیلوگرم زباله تولید می‌کند که بیش از یک‌ سوم آن قابل تبدیل به کمپوست است گفت: اجرای طرح تفکیک از مبدا منجر به کاهش حجم پسماندها و تفکیک پسماندهای خشک و تر می شود.
وی اظهارکرد: با بکار بستن امکانات عملی و علمی دفع پسماندها می توان طی فرآیندهایی زباله های تر را به مواد تقویت کننده خاک یا کود (کمپوست ) تبدیل کرد که سرشار از مواد آلی و عناصر مورد نیاز گیاه است.
به گفته وی با مصرف کمپوست می‌توان تا 70 درصد در مصرف کودهای شیمیایی صرفه‌جویی کرد.
وی طرح تفکیک از مبدا زباله اصولی ترین روش برای صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی، کاهش حجم زباله ها، صرفه جویی در زمان، کاهش تعداد خودروها و نیروی انسانی برای جمع آوری و حمل زباله را از مزایای طرح تفکیک از مبدا بیان کرد.
معاون فنی اجرایی سازمان بازیافت شهرداری سنندج افزود: طرح تفکیک از مبدا زباله بهترین روش برای حفظ و صیانت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب و آسیب رساندن به محیط زیست می شود.
شریعتی با اشاره به اینکه تفکیک از مبدا زباله بهترین راهکار برای جلوگیری از اتلاف منابع و کاهش انرژی است گفت: شهرداری در راستای نهادنیه کردن فرهنگ تفکیک از مبدا آموزش دوره ای و مداوم در محلات مختلف شهر در فصول مختلف سال برگزار می کند.
وی استفاده از منابع ملی و سرمایه ای به صورت بازیافتی و برگشت مجدد به چرخه تولید حفظ محیط زیست، کم حجم سازی زباله ها و کاهش آلودگی ناشی از آلاینده های محیط زیست انواع پلیمر و پت دستاورد مهم تفکیک از مبدا عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه با مشارکت ngo ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی و دعوت بخش مشارکت سازمان شهرداری آماده اجرای طرح تفکیک از مبدا در نقاط شهری است افزود: هم اکنون این طرح به صورت پایلوت در محلات تکیه و چمن، شهرک نور و غفور سنندج در حال اجراست.
وی افزود: سازمان بازیافت سنندج هم اکنون در حال مذاکره و انجام تشریفات قانونی برای واگذاری امورات تفکیک از مبدا به متقاضیان و پیشنهاد دهندگان سرمایه گذاری در سطح سایر نقاط شهر است.
وی با بیان اینکه تفکیک ضایعات خشک در مقصد کاهش حجم زباله ها، جلوگیری از تخریب محیط زیست افزایش بهره بیشتر از منابع طبیعی می شود اظهارکرد: هم اکنون در 2 نقطه سطح شهر سنندج تفکیک زباله انجام می شود، در یک مرحله تفکیک زباله در کارخانه و دیگری در محل دفن انجام می شود.
شریعتی ادامه داد: با بهره مندی از سرمایه گذاران بخش خصوصی بدون ایجاد رابطه استخدامی برای مجموعه شهرداری و ایجاد تعهدات بلند مدت در این خصوص حداقل 22 نفر نیرو به صورت مستقیم و 50 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی شده است.
به گفته وی، اجرای طرح تفکیک از مبدا و تحویل ضایعات خشک به مراکز جمع آوری دارای مجوز از سازمان اساسی ترین گام در راستای جلوگیری از سودجویان و متخلفین است و تمایل سرمایه گذاران برای ادامه طرح و استفاده از روش های های نوین و فناوری های جدید را افزایش می دهد.
معاون فنی اجرایی سازمان بازیافت شهرداری سنندج نهادینه کردن فرهنگ تفکیک از مبدا زباله را مرهون آموزش و فرهنگسازی در جامعه دانست و افزود: طرح تفکیک از مبدا با همکاری سرمایه گذاری بخش خصوصی، نظارت کارشناسان شهرداری و صاحب نظران امورات فرهنگی همزمان با اجرا به شهروندان آموزش داده می شود.
وی در زمینه زباله های ویژه عفونی، صنعتی و کشاورزی طبق ماده 7 قانون مدیریت پسماند گفت: زباله های ویژه پس از بی خطر سازی و تبدیل این نوع زباله ها به زباله های عادی دفن می شود.
وی افزود: فرایند بی خطرسازی زباله ها با نظارت ادارات و طرح ذیصلاح و بسته بندی برای دفع به محل دفن پسماندهای شهری منتقل می شود و از طریق سازمان بازیافت سنندج دفن می شود.
به گفته وی؛ فرایند دفن با کنترل ناظرین و بر اساس نوع زباله انجام پوشش خاص در صورت نیاز با خاک و نخاله پوشش نهایی انجام می شود.
وی زباله های غیرقابل بازیافت شامل خاکروبه، تخاله ها و تفاله های غیر بهداشتی مانند پوشاک بچه دانست و افزود: مابقی زباله های خشک مانند کاغذ، روزنامه، قوطی، پلاسیتک و نایلون قابل بازیافت است.
وی اصلاح الگوی مصرف و بازیافت بهداشتی زباله را 2 اصل مهم برای کاهش آلودگی محیط زیست دانست و افزود: بازیافت گامی حیاتی برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست است.
وی اظهارکرد: آلودگی منابع آب، خاک و هوا با نشت شیرابه فلزات سنگین گاز و بخارهای متصاعد شده از انواع زباله و بوی متعفن ناشی از آلودگی های میکروبی عامل تکثیر آلودگی و بیماری ها در محیط است.
وی ایجاد مکان دفن بهداشتی برابر با معیارهای و استاندردهای محیط زیستی توسعه کارخانه بیوکمپوست، اجرای طرح مکانیزاسیون جمع آوری پسماند های شهری، استفاده از فناوری ها، دانش و تکنولوژِی روز در دفن زباله و عقد قرارداد سرمایه گذاری با اشخاص حقیقی و حقوقی در این رابطه مهم ترین نیاز سازمان بازیافت سنندج دانست.
وی اظهارکرد: بهسازی و ساماندهی محل دفن فعلی بمنظور کاهش آلودگی ضروری است و برای اجرای پروژه های مورد نظر حداقل 500 میلیارد ریال مورد نیاز است.
شریعتی با اشاره به اینکه شهرداری و سازمان های تابعه نهادهای عمومی غیر دولتی غیر انتفاعی از منابع بودجه ملی و استانی بهره بسیار اندکی برخوردارند گفت: تامین مبالغ مورد نیاز شهرداری تنها با دریافت عوارض و بهای خدمات در موعد مقرر و سرمایه گذاری بخش خصوصی و استفاده از تسهیلات بانکی با بهره کم امکانپذیر است.
وی با اشاره به اینکه هزینه خدمات شهری، عدم همکاری شهروندان در پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند طبق ماده هشت قانون مدیریت پسماندها سبب تخریب و وقفه در اجرای پروژه ها و طرح های مورد نظر سازمان می شود افزود:در همین راستا اجرای پروژه ها مستلزم تامین منابع مالی و اعتباری مورد نیاز است.
شهر سنندج با 500 هزار نفر جمعیت مرکز استان کردستان بوده و یه سه ناحیه شهرداری تقسیم شده است.
خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
7352/ 3020

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی