عصر کرد

آخرين مطالب

آنچه در کميسيون‌هاي پژوهش و سيما گذشت؛

هيأت‌هاي انديشه‌ورز در استان‌ها تشکيل شود فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - معاون اموراستان‌های صداوسیما گفت: تشکیل اتاق‌های فکر، هیأت‌های اندیشه‌ورز و شورای نخبگاندر استان‌ها از جمله ظرفیت‌هایی است که باید توسط مدیران کل مراکز بکار گرفته شوند.
به گزارش ایسنا،علی دارابی در کمیسیون پژوهش بیستمین جشنواره تولیدات استانی سازمان صداوسیمااظهار کرد: نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجیصداوسیما در مقاطع مختلف از جمله انتخابات اخیر نتایج ماندگاری به همراه داشت کهقابل تقدیر است.
معاون اموراستان‌های صداوسیما با بیان اینکه لازم است آنچه در جشنواره نوزدهم تولیدات مراکزاستانی گفته شد مورد بازنگری قرار گیرند، گفت: پژوهش بنیاد توسعه در هر جامعه‌ایاست و تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی هم باید بر پایه این اصل اساسی صورتبگیرد. بازتعریف ساختار و بودجه حوزه پژوهش یکی از خواسته‌های مهم در دوره نوزدهمبود که به آن توجه شده است.
دارابیخاطرنشان کرد: تشکیل گروه‌ها و هیأت‌های اندیشه‌ورز در مراکز و برون‌سپاری واستفاده از ظرفیت‌های پژوهشی استان‌ها از دیگر مواردی بود که در دوره قبلی جشنوارهمورد تأکید قرار گرفت. تحقیق و پژوهش به صورت محلی، بومی و استانی کار اصلی مراکزاست و باید برای آن برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد وگرنه شاهد هدر رفتن وقت و هزینهخواهیم بود.
وی ادامه داد:پژوهش‌های کاربردی اولویت کار استان‌هاست و استفاده از روش‌های میدانی در مقولهسنجش افکار و برنامه‌ها ضروری است. انجام پژوهش‌های راهبردی و کلان، وظیفه استان‌هانیست، اما در حلقه تکمیلی این پژوهش‌ها، می‌توان روی استان‌ها حساب کرد.
معاون اموراستان‌های صداوسیما گفت: تشکیل اتاق‌های فکر، هیأت‌های اندیشه‌ورز و شورای نخبگاندر استان‌ها از جمله ظرفیت‌هایی است که باید توسط مدیران کل مراکز بکار گرفته شوند.
او گفت: در اینراستا پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری دانشگاه صداوسیما می‌توانند مورد استفاده قراربگیرند؛ البته اعلام نیاز مراکز برای نگارش پایان‌نامه‌ها هم می‌تواند راهگشاباشد. سفارش مقاله بر اساس موضوعات در استان‌ها هم می‌تواند در همین حوزه موردتوجه قرار بگیرد.
معاون اموراستان‌های رسانه ملی خاطرنشان کرد: لازم است ارتباط مستمر در طول سال با این افرادبرقرار باشد و ارتباط بر اساس همکاری متقابل شکل بگیرد و نه اینکه صرفا در ایامانتخابات احساس کنند جدی گرفته شده‌اند و در دیگر روزها، کاری به آنها ندارند.
وی یادآور شد: برگزاری همایش‌هایعلمی – کاربردی در حوزه‌های که نیاز به آنها وجود دارد هم باید در اولویت قرار گیرد.
دارابی بااشاره به لزوم همکاری‌های منطقه‌ای و حوزه‌ای در مراکز استانی افزود: به عنوانمثال استان‌های آذری زبان یا کردزبان می‌توانند بر اساس مسائل و نیازهای مشترکی کهدارند از ظرفیت‌های یکدیگر به بهترین نحو استفاده کنند. همچنین ثبت و مستندسازیفعالیت‌ها و تاریخ شفاهی از تاریخچه مراکز و تحولات آن طی دوره‌های مختلف در قالب یککتاب در سال جاری باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی ادامه داد:لازم است بسته‌های مطالعاتی برای کارکنان مراکز در حوزه‌های مختلف تهیه و در اختیارآنها قرار داده شود که این امر جزو وظایف بخش‌های پژوهشی است، موضوعات این کتاب‌هاهم می‌تواند مسائل مختلفی همچون سبک زندگی، نسبت دین و رسانه و مباحثی از این قبیلباشد .
در پایان اینکمیسیون پژوهشگران برتر بیستمین جشنواره تولیدات مراکز معرفی شدند.
طبق اعلام هیأتداوران، در بخش اصلی پژوهشی جشنواره بیستم، حسن سعادت نوری و مسعود ماهری از استانمرکزی در بخش پیمایش موفق به کسب رتبه اول مشترک شدند؛ در همین بخش عثمان میرانی ونیز هومان دانش‌پذیر و فروغ فرجی از مراکز کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد رتبه‌هایدوم و سوم مشترک را به دست آوردند. در بخش تحلیل محتوای کمی نیز رتبه‌های اول تاسوم به استان‌های اردبیل، اصفهان و مازندران اختصاص یافت. محمد باقر سپهری، مصطفیمحمد صادقی دهقی و زهرا خورشیدی هیکویی از این استان‌ها حائز رتبه‌های نخست شدند .
عرفان ناصری،مهدی خدایی و زهرا جلال‌آبادی از مراکز کردستان ، زنجان و آذربایجان شرقی هم در بخشراهبردی – کاربردی رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند و در بخش کیفی هم نعمتاعظمی از خراسان رضوی و معصومه قاسمی از آذربایجان غربی موفق شدند رتبه‌های دوم وسوم را به خود اختصاص دهند.
در بخش منجربه تولید تلویزیونی مریم رزاقی از مازندران رتبه دوم را به دست آورد و در همینبخش، محمد جواد صداقت کشفی از یزد به رتبه سوم دست یافت. در بخش منجر به تولید رادیویینیز استان‌های آذربایجان غربی، گلستان و همدان تقدیر شدند و جوایز اول تا سوم بهترتیب به مینو امیرقاسمی، ام کلثوم دهقان و ناهید سعادت سیرت اهدا شد.
بخش ویژه کمیسیونپژوهش این دوره از جشنواره یک برگزیده داشت که رتبه دوم بهترین پژوهشگر به حمیدمحمدی از چهار محال و بختیاری رسید.
در بخش جنبی نیز طاهره امینی از مرکز قزوین به عنوان بهترینپژوهشگر حوزه دفاع مقدس انتخاب شد و در حوزه بهداشت و سلامت مهدی پیمانی‌فر و طیبهفتحی از یزد و فارس، رتبه‌های برتر را کسب کردند. همچنین مهدی رشکیائی و مرتضیقنبری از مراکز خراسان رضوی و خراسان شمالی هم حائز رتبه‌های برتر در حوزه اقتصادمقاومتی شدند.
سهم برنامه‌هایشاد در سیمای استان‌ها افزایش
همچنین علیدارابی با حضور در کمیسیون سیما این دوره از جشنواره استانی در سخنانی اظهار کرد:در طول سال گذشته، تحولات چشمگیری در سیمای استان‌ها به وجود آمده است. ۲۴ ساعته شدن سیمای ۱۹ استان، قطب‌بندی استان‌هادر حوزه انیمیشن، مستند و نمایش، پیش تولید ۳۰ سریال فاخر، برپایی همایش‌هاو کارگاه‌های آموزشی در مراکز مختلف، انجام مقدمات برگزاری نخستین جشنواره ملی انیمیشنایران، نشست مجریان و گویندگان، عملیاتی شدن بخشی از مولفه‌های شبکه‌محوری از جملهتغییرات کنداکتور، استودیوگریزی و بهره‌برداری از لوکیشن‌های مختلف، برندسازی وافزایش اعتماد و رضایتمندی مخاطب و حضور پررنگ در مناسبت‌ها و تاثیرگذار بودن درمراسمی همچون اربعین، محرم و انتخابات از جمله این تغییرات هستند .
معاون اموراستان‌های صداوسیما گفت: البته باید کارهای نیمه‌کاره را با جدیت دنبال کرد و بهپایان رساند ضمن اینکه حرکت بر مدار برنامه‌ریزی در سیمای استان‌ها ضروری است.
وی با اشاره به حضور ۵۰ اثر از مراکز استان‌ها درجشنواره‌های بین‌المللی طی دو سال گذشته اظهار کرد: در این بین ۱۵ اثر موفق به کسب جایزه ازجشنواره‌های معتبر بین‌المللی شده‌اند. با توجه به اهمیت کاری که صورت گرفته، ازصاحبان این آثار و مراکز مربوطه تقدیر شده است.
معاون اموراستان‌های سازمان صداوسیما با بیان اینکه انتظار حمایت از اینگونه آثار وجود دارد،گفت: توسعه کمی و کیفی تولیداتی که موفق به افتخارآفرینی در جشنواره‌های بین‌المللیمی‌شوند اهمیت ویژه‌ای دارد. سیمای استان‌ها عملکرد موفقی طی این سال‌ها داشته‌اندبه همین دلیل سهم قابل توجهی از آنتن شبکه «شما» و سایر شبکه‌های سراسری به آنهااختصاص یافته است.
دارابی با بیاناینکه حرکت سیمای استان‌ها باید بر مدار برنامه پنج‌ساله صدا و سیما باشد، یادآورشد: چشم‌انداز، اهداف کلان، راهبردها و اولویت‌های محتوایی در حوزه پیام و نیزاولویت‌های هر استان تعریف و جانمایی شده‌اند و باید مورد توجه قرار بگیرند. شبکه‌هایمعروف خارجی با چند برنامه برند بر سر زبان‌ها می‌افتند. بنابراین باید برنامه‌هایشاخص و برند را حفظ کرد و تعداد آنها را افزایش داد.
وی با بیان اینکه سیمای استان‌ها در سال گذشتهشاهد افزایش تعداد مخاطب بود، خاطرنشان کرد: لازم است برنامه‌ریزی جدی برای افزایشهر چه بیشتر مخاطبان صورت بگیرد. استان‌ها باید تولیدات خود را بر پایه مزیت‌هایاستانی اما با تکیه بر رقابت با شبکه‌های سراسری و قابلیت پخش جهانی روانه آنتنکنند.
معاون اموراستان‌های صداوسیما افزود: کارگردان سریال دلیران تنگستان تعریف می‌کرد که فرماندهژاندارمری وقت از مدیرعامل رادیو و تلویزیون آن زمان درخواست کرده بود سریال رابازپخش کنند زیرا تماشای آن، روحیه غیرت و سلحشوری را در جوانان و سربازان افزایشداده است، به یاد دارم که سریال «شوق پرواز» هم سبب شده بود که به گفته فرماندهاننیروی هوایی، متقاضیان ورود به این نیرو افزایش چشمگیری داشته باشند.
وی یادآور شد:تولید در سیمای استان‌ها باید به شیوه چند رسانه‌ای باشد یعنی همزمان برای فضایمجازی هم کار اساسی صورت بگیرد به همین دلیل ارتباط میان معاونان سیما و فضای مجازیدر استان‌ها باید تقویت شود.
دارابی بااشاره به سهم گسترده شادی و نشاط در تلویزیون و کمبودها در این زمینه گفت: سهم تولیداتمتناسب با این حوزه باید به ۳۰ درصد افزایش یابد، استفاده از پوشش‌های رنگی و متنوع برگرفته از فرهنگ‌های قومیتیو سرزمینی و نیز استفاده از طنز و سرگرمی‌های بومی در برنامه‌ها امری ضروری است.
معاون اموراستان‌های صداوسیما با بیان اینکه استفاده از مسابقات مختلف در مراکز و شبکه «شما»می‌تواند رنگ و بوی این شبکه‌ها را تغییر دهد عنوان کرد: همچنین افزایش دانش وآگاهی‌های عمومی مخاطبان و رویکرد عقلانی و باورپذیر در کنار پرهیز از پرداختن بهحاشیه‌ها و مسائل غیر ضروری، راهبرد اصلی تلوید برنامه‌ها است.
دارابی ادامهداد: توجه به زبان محلی در برنامه‌های مختلف هم مورد تاکید قرار دارد زیرا کارکردزبان محلی در راستای حفظ زبان اصلی کشور یعنی فارسی قرار دارد و باید به این نکتهتوجه شود.
وی با اشارهبه ضرورت تعاملی بودن برنامه‌های تلویزیونی گفت: مخاطب، سرمایه اصلی تلویزیون استو نباید از این مسئله غافل بود. سیمای استان‌ها باید درباره انقلاب اسلامی، بیاناتامام راحل و رهبر معظم انقلاب و ارزش‌های اسلامی و انقلابی برنامه‌های متنوعی درقالب‌های مستند، ترکیبی، گزارش، سریال و سایر ساختارهای متداول تولید و روانه آنتنکنند.
معاون اموراستان‌های صداوسیما بیان کرد: این برنامه‌ها باید همراه با فرم، شکل و تکنیک جذابارائه شوند؛ اکنون در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم و در این زمینه ستادهایاستانی و جلسات مختلف برگزار شده اما باید دانست تنها یک سال زمان برای این منظوردر اختیار داریم و نباید فرصت را از دست بدهیم.
او به اولویت‌هایبرنامه‌سازی در سیمای مراکز استانی اشاره کرد و گفت: تکریم و احترام والدین، تکریمو احترام اعضای خانواده، نیکوکاری، وفاداری و ایثار، ازدواج آسان، زندگی‌های موفق،ازدیاد جمعیت و فرزندآوری، حجاب و عفاف و پاکدامنی، غیرت و حمیت ایرانی، قناعت و ساده‌زیستیو تفاهم، مدارا و خوشبختی از جمله این اولویت‌ها هستند.
دارابی تصریحکرد: تولید سریال‌ها و مجموعه‌های نمایشی بالای ۵۰ و ۱۰۰ قسمت می‌تواند منجر به جذبمخاطبان بیشتر شود.
وی مدیریتکنداکتور را امری ضروری در هدایت، هماهنگی و نظارت بایسته بر پخش دانست و افزود:در این زمینه باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد تا جدول پخش شبکه‌های مختلف استانیبه بهترین وجه ممکن تنظیم شوند. همچنین قرار نیست شبکه‌های استانی به صورت افراطیاز عنصر شخصیت در خبررسانی و برنامه‌های مختلف خود استفاده کنند. نمایندگان مردمدر مجلس شورای اسلامی، اعضای سمن‌ها، سازمان‌های مردمی، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها واز این قبیل هم باید در برنامه‌های گوناگون سیمای استان‌ها دیده شوند.
وی گفت: کارهایخلاقانه باید در سیمای استان‌ها مورد توجه قرار بگیرند که از آن جمله می‌توان بهدر نظر گرفتن باکس‌های خبری مجزا به زبان محلی، تولید مجله‌های فرهنگی – هنری بهصورت هفتگی با موضوع هنر و فرهنگ هر استان، اخبار ۳۰ ثانیه‌ای و ۶۰ ثانیه‌ای، تولید برنامه‌هایچالشی، زنده و مناظره‌ با موضوعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، افزایش سهم جواناندر برنامه‌ها، افزایش نقش بانوان در برنامه‌های تلویزیونی، معرفی مشاهیر، مفاخر وپیشکسوتان استان به جوانان و توجه به همه شهرهای یک استان اشاره کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6255/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

آغاز اردو از هجدهم

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور

تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه

روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

شناسایی ساختمان‌های ناایمن کرمانشاه در مرحله مدارس و ساختمان‌های آموزشی

دستورکار قرار گرفتن برگزاری پنج برنامه در حوزه گردشگری خوراک

بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج

نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه

برنامه‌ریزی برای گازرسانی به 50 روستای کرمانشاه

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست