عصر کرد

آخرين مطالب

معاون امور استان‌هاي صداوسيما:

رسانه ملي در استان‌ها به تريبون مقامات تبديل نشود فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - معاون اموراستان‌های سازمان صداوسیما گفت: صدا و سیمای مراکز استانی باید اخبار، مصاحبه‌ها وگزارش‌های مربوط به مقامات و مسئولان دولتی و اجرایی را منعکس کنند، اما اینطورنباشد که به تریبون مقامات تبدیل شوند .
به گزارش ایسنا، علی دارابی عصر چهارشنبه ( ۱۵ شهریور ماه) با حضور در کمیسیونصدای جشنواره بیستم تولیدات استانی صداوسیما در شهر سنندج، اظهار کرد: در یک سالگذشته اتفاقات خوبی را در رادیوهای استانی شاهد بوده‌ایم که از این میان می‌توانبه راه‌اندازی رادیونما در همه استان‌های کشور اشاره کرد. البته هنوز با نقطهمطلوب در این زمینه فاصله داریم .
معاون اموراستان‌های صداوسیما راه‌اندازی «رادیو انتخابات» و «رادیو انقلاب» را از ابتکاراتخوب سال گذشته این معاونت برشمرد و افزود: نخستین همایش معاونان صدای استان‌ها نیزدر یاسوج برگزار شد که اقدام مناسب و ارزنده‌ای محسوب می‌شد. این همایش با هدفهماهنگی، هم‌افزایی و جهشی برای بهتر شدن صدای مراکز استان‌ها برگزار شد .
دارابی بااشاره به رشد سه درصدی مخاطبان رادیوهای استانی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: تولیداتصدای مراکز استان‌ها در جشنواره‌های مختلف نیز درخشش خوبی داشتند .
وی حفظمخاطبان قدیمی و جذب مخاطب جدید، مدیریت حرفه‌ای کنداکتور، توجه به مناسبت‌ها بهخصوص در تعطیلات، شبکه‌محوری، رقابت سالم میان مراکز و پرهیز از تقلید از رادیوهایسراسری و تعاملی بودن برنامه‌ها را از جمله بایسته‌های صدای مراکز استان‌ها برشمرد .
دارابی با بیاناینکه استفاده از زبان محلی در رادیوهای استانی باید ملموس و محسوس باشد، اظهارکرد: موسیقی نقش مهمی در رادیو و جذب مخاطب ایفا می‌کند. بر همین اساس صدای مراکزاستان‌ها باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کند، چرا که بسیاری از حرف‌ها را می‌تواندر قالب موسیقی مطرح کرد .
معاون اموراستان‌های سازمان صداوسیما با بیان اینکه رادیوهای استانی باید کارکردهای حوزهمأموریتی خود را توجیه کنند، گفت: رادیوهای استانی باید وظایف و حیطه فعالیت خودرا بشناسند و در همان محدوده به تولید و ‌پخش برنامه بپردازند و نه اینکه سعی کنندجای رادیوهای سراسری را بگیرند .
او خاطرنشان کرد:صداوسیمای مراکز استانی باید اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌های مربوط به مقامات ومسئولان دولتی و اجرایی را منعکس کنند، اما نه به گونه‌ای که به تریبون مقامات تبدیلشوند؛ چراکه این مسئله نه وظیفه قانونی رسانه ملی است و نه با رسالت و شأن صداوسیماهمخوانی دارد .
دارابی درادامه بیان کرد: رادیو باید به ابزاری تعاملی میان مردم و مسئولان و رسانه ملی تبدیلشود. در همین راستا صدای مراکز باید عملا معرف و مبلغ این مسئله باشند نه اینکهصرفا سخن از آن به میان بیاورند .
معاون اموراستان‌های سازمان صداوسیما اضافه کرد: فرمت، شکل و قالب برنامه‌های رادیویی بایدکوتاه باشد، برنامه‌های طولانی چند ساعته موجب آزار مخاطب می‌شود و سبب دوری آنهااز این رسانه خواهد شد.
او با بیان اینکهتولیدات نمایشی باید مبتنی بر قصه‌ها، سنن، آداب و میراث بومی هر استان باشند،گفت: علاوه بر این رادیوهای استانی باید داشته‌ها و مزیت‌های هر خطه از کشورمان رابرجسته‌ کنند به طوری که قشر جوان در استان‌های مختلف، با شنیدن و اطلاع یافتن ازآنها، احساس غرور داشته باشند در واقع نباید برنامه‌ها به گونه‌ای باشند که کسیاحساس تحقیر کند .
دارابی افزود:می‌توان فراخوان‌هایی اعلام کرد که هر کس تولیدی در حوزه رادیو داشته آن را به صدایمراکز استان‌ها بسپارد و در صورت مناسب بودن، پخش شود و حتی جایزه‌ای هم به برگزیدگاناعطا گردد، این کار سبب جذب مخاطب و افزایش وجهه تعاملی رادیو می‌شود .
معاون اموراستان‌های صدا و سیما با بیان اینکه باید میان حامیان مالی برنامه‌ها و سازمان‌هایمردم‌نهاد تفاوت قائل شد ادامه داد: لازم است از فعالیت‌های مردمی حمایت کرد تاکارشان دیده شود .
او خاطرنشانکرد: بخشی از آنتن رادیوهای سراسری باید به وسیله تولیدات صدای مراکز استان‌ها تأمینشود نه اینکه رادیوهای استانی، به تکرار آنچه در شبکه‌های سراسری می‌گذرد رو بیاورند .
دارابی پخشمذاکرات شوراهای اسلامی شهر و روستا، جلسات نمایندگان مردم در مجلس و مواردی از ایندست را از جمله ظرفیت‌های رادیوهای استانی دانست و گفت: این کار باید با هماهنگینهادهای مربوطه صورت بگیرد و نقش مهمی در اطلاع‌رسانی عمومی نیز دارد .
او با اشارهبه ضرورت روی آوردن به تولیدات چند رسانه‌ای در شرایط کنونی گفت: صوت، تصویر و متنپیوندی معنادار با هم دارند و این مسئله باید در رادیو به صورت جدی مورد توجه قرارگیرد .
دارابی توجهبه فضای مجازی را مورد تأکید قرار داد و افزود: صدای مراکز باید از هیأت‌های اندیشه‌ورزو اتاق فکر یا شورای راهبردی استفاده کنند همچنین مشارکت نخبگان در تولید برنامه‌هاو برنامه‌ریزی‌های کلان، فرصتی طلایی برای رسانه ملی است .
معاون اموراستان‌های صداوسیما ادامه داد: خرد جمعی باید مبنای کار رسانه باشد و ساختاری نظام‌مندبرای این منظور و بر اساس دستورالعمل ابلاغی ایجاد شود .
وی با اشارهبه لزوم پرداختن به تاریخ شفاهی هر استان در رادیوهای استانی گفت: توجه به تاریخشفاهی انقلاب که در جشنواره نوزدهم نیز مورد تاکید قرار گرفت، باید به صورت جدیدنبال شود به ویژه اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هم قرارداریم .
دارابی تصریحکرد: باید ساز و کاری به منظور رقابت رادیو با سایر رسانه‌ها همچون تلویزیون و فضایمجازی در استان ها ایجاد شود و طرح‌های مختلفی برای این منظور ارائه داد .
معاون اموراستان‌های صداوسیما یادآور شد: می‌توان فراخوانی برای استفاده از طرح‌های خلاقانهو ابتکاری ارائه داد و ایده‌های نو را دریافت کرد و جوایزی هم برای آنها در نظرگرفت .
در حاشیه جلسهکمیسیون صدای بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها درسنندج، از نمایشنامه‌های سرداران شهید استان‌های سراسر کشور با عنوان «صد دفترعشق» رونمایی شد .
همچنین براساس اعلام هیأت داوران کمیسیون صدای بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونیمراکز استانی صداوسیما، برگزیدگان بخش‌های اصلی، ویژه و جنبی در حوزه تولیدات رادیوییمعرفی شدند .
در بخش اصلیجشنواره و در حوزه کارهای کودک، فاطمه زارع و فریبا هاشمی از مراکز یزد و فارسحائز رتبه‌های برتر شدند و جایزه نخست صدابرداری هم به علی دهقانی‌زاده از مرکز یزدرسید؛ همچنین در حوزه برنامه‌های ویژه نوجوانان هانیه پیرامی و فروزان سروی ازمراکز خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به عنوان نفرات برتر معرفی شدند. در حوزهخانواده نیز آرزو خانی گوینده صدای مرکز ایلام و زهرا استاد ناروئی گوینده مرکزکرمان به عنوان نفرات برتر تجلیل شدند .
مریم تقی‌زادهو محمدرضا خسروی از مراکز یزد و خلیج فارس رتبه‌های برتر حوزه کارهای معارفی راکسب کردند. در حوزه برنامه‌های مخصوص جوانان نیز ندا نقیبی و لیلا غلامی (نویسنده رادیو) از مراکز کردستان و خلیجفارس به عنوان نفرات برتر معرفی شدند .
در حوزهبرنامه‌های عصرگاهی و صبحگاهی استان‌های یزد، کردستان، چهارمحال و بختیاریو مهاباد به عنوان مراکز برتر عنوان شدند و جوایز نفرات برتر به ترتیب به راضیهدهقانی‌زاده، فهیمه اصفهانیان (نویسنده رادیو) و سعید طالبی‌پور (گوینده مرد)،لادن کلوندی (گوینده زن)، زهرا اردستانی و عطاءالله سراجی اهدا شد. سیروس شیری ازمرکز آذربایجان غربی نیز به عنوان تهیه‌کننده برتر و عیسی علی زاده از مرکز آبادانبه عنوان گوینده نخست در حوزه برنامه‌های روستامحور تقدیر شدند. همچنین در حوزهمستند مریم طبری از مرکز خراسان شمالی و فرهاد آقانوری از مرکز اصفهان به عنوان نویسندهو گوینده برتر شناخته شدند و جوایز نخست تهیه‌کنندگی بخش رادیو شهری و مسابقه همبه شهرام محمدی و شیدا منصوری هر دو از مرکز کردستان رسید .
در حوزه نمایش‌هایرادیویی مرکز خلیج فارس تقدیر شد و علی ترابی، عزت ریحانی و امید تنی به ترتیبموفق به کسب رتبه‌های نخست تهیه‌کنندگی، بازیگر زن و کارگردانی شدند. مرکزمازندران هم در این بین دو برگزیده داشت؛ سعید نعمتیان و شهرام حق‌شناس به عنوانافکتور و صدابردار برتر بخش نمایش معرفی شدند و از استان گیلان نیز مریم واحد بهعنوان نویسنده برتر شناخته شد و مهدی حق‌گو از مرکز خراسان جنوبی به عنوان بهترینبازیگر مرد تقدیر شد .
در بخش ویژه،مریم مستوفی و فیروزه بنی‌طالبی به عنوان تهیه‌کنندگان برتر در بخش‌های شب‌های ایرانو فرهنگی و اجتماعی به ترتیب از مراکز کرمان و چهارمحال و بختیاری معرفی شدند. زینبشفیعی و خدایار رنجبر نیز بهترین گزارشگر بخش برنامه‌های خلاقانه و تهیه‌کننده عنوانسال از مراکز کهگیلویه و بویراحمد و فارس بودند .
در بخش جنبیکمیسیون صدای این دوره از جشنواره استانی صداوسیما مراکز سیستان و بلوچستان، ایلامو کردستان تقدیر شدند و جوایز نفرات برتر در حوزه دفاع مقدس به ترتیب بهندرت نوروزی، مریم امینی و سحر رحیمی، تهیه‌کنندگان این سه مرکز اهدا شد .
در بخش بهداشتو سلامت نیز حسین توسلی، لیلا شهابی‌نیا و فرشید زیوری تهیه‌کنندگان مراکز قزوین،همدان و اردبیل به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند و جایزه برتر بخش اقتصاد مقاومتیهم به مرضیه افتخاری از مرکز خوزستان، محمد چگینی از مرکز کیش و امین فخارپور ازمرکز فارس رسید .
موسیقی محلیدر مراکز استانی گسترش یابد
علی دارابیهمچنین با حضور در کمیسیون موسیقی جشنواره بیستم تولیدات رادیویی و تلویزیونیمراکز استان‌های صداوسیما در سخنانی اظهار کرد: هرقدر موسیقی خوب و فاخر تولیدشود، مورد حمایت معاونت امور استان‌ها قرار می‌گیرد .
معاون اموراستان‌های سازمان صداوسیما با اشاره به جایگاه شعر و موسیقی در ایران گفت: همهمورخان، کشور ما را در زمره چند تمدن برتر، کهن و با سابقه جهان می‌دانند که صدالبته یکی از دلایل این گستردگی و نفوذ تفکر ایرانی در سطح بین‌المللی، علاوه برامور نظامی و اقتصادی، مسئله فرهنگ و هنر بوده است .
وی با بیان اینکهاین نفوذ فرهنگی سبب رواج موسیقی ایرانی در کشورهای همسایه شده است، گفت: موسیقی در ایران باستان دارای کارکردهای مختلفو علمی بوده است. در نبردهای مختلف، برایتهییج سپاهیان و مرعوب ساختن دشمنان از موسیقی استفاده می‌شده و در آیین زرتشت، نیایشبه درگاه الهی عموما با آواز همراه بوده است همچنین در جشن‌ها، سوگواری‌ها و مراسممذهبی، از موسیقی استفاده‌های فراوان می‌شد .
دارابی یادآورشد: پس از اسلام هم موسیقی در ایران جایگاه خود را در میان همه اقوام و مذاهب حفظکرد. اسلام با موسیقی لهو و لعب و تبدیل آن به ابزاری برای بی بند و باری مخالفاست و در دوره‌های مختلف به ویژه قرن اخیر شاهد فراز و فرودهای مختلفی در موسیقی ایرانیبوده‌ایم. این تغییر و تحولات از زمان اختراع رادیو و تلویزیون و ورود این وسائلبه ایران بیشتر به چشم می‌آیند .
وی بیان کرد:همچنین در برهه‌ای، موسیقی پاپ غربی آنقدر رسانه‌ها را در بر گرفت که عده‌ای ازشعرا، موسیقی‌دانان و آهنگسازان بر آن شدند از موسیقی اصیل ایرانی حفاظت کنند وثمره این تلاش جمعی، رشد و پویایی موسیقی ایرانی در مقابل آهنگ‌های غربی بود .
دارابی افزود:هدف از موسیقی اصیل این است که بر پایه دستگاه‌ها و ردیف‌های ایرانی پدید آمدهباشد. البته منظور از موسیقی پاپ هم الزاما به معنای ابتذال نیست بلکه مراد، افراطدر استفاده از آنهاست. به هر حال با پیروزی انقلاب اسلامی، تولید موسیقی انقلابی وسپس دفاع مقدسی گسترش یافت. در این راستا هنرمندان بزرگی اشعاری متناسب با این حالو هوا سرودند و آهنگسازان به نام، دست به کار شدند .
او با بیان اینکهسرمایه اصلی شعر و موسیقی یک کشور را می‌توان در موسیقی‌های بومی آن جستجو کرد،اضافه کرد: کشوری که موسیقی نداشته باشد، زبان گفت‌وگو، تفاهم و ارتباط با جهان بیرونرا هم ندارد و دچار لکنت زبان خواهد شد.
دارابی با بیاناینکه بین موسیقی با خلقیات، روحیات و خواسته‌های هر جامعه‌ای همبستگی وجود دارد، موسیقی کردی را ریشه‌دار و مردمیتوصیف کرد و گفت: موسیقی کردی از پربارترین موسیقی‌های ایرانی به شمار می‌رود و بهدلایل تاریخی دارای ریتم رزمی، کوبنده و حماسی است و در بیشتر مراسم آیینی، ورزشیو سوگواری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد .
وی در ادامه یادآورشد: بر همین اساس موسیقی محلی باید گسترش یابد. با توجه به اینکه چهلمین سالگرد پیروزیانقلاب را در پیش داریم، لازم است تولیداتی فاخر در حوزه موسیقی برای این مناسبتبزرگ داشته باشیم. به همین دلیل تا هر اندازه‌ای که موسیقی خوب و فاخر تولید شود،مورد حمایت معاونت امور استان‌ها قرار خواهد گرفت .
دارابی اضافهکرد: وعده‌ای که در جشنواره نوزدهم در این زمینه دادیم محقق و سقف تولید آثار موسیقاییدر مراکز برداشته شد که نتیجه آن، افزایش تولید اینگونه آثار از 370 به 511 مورددر استان‌هاست .
معاون اموراستان‌های صداوسیما بیان کرد: تولیدات موسیقایی معاونت امور استان‌ها، صحنه‌گردانشبکه‌های استانی، سراسری و حتی رسانه‌های خارجی در جریان انتخابات اخیر شوراها و ریاستجمهوری بودند .
وی افزود: کشفاستعدادهای جدید موسیقایی در استان‌ها در کنار بهره‌گیری از اساتید و پیشکسوتانموسیقی و شعر، باید در اولویت قرار بگیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر