عصر کرد

آخرين مطالب

شرايط مشارکت بخش خصوصي درراه اندازي تاسيسات آب و فاضلاب فراهم شود سياسي

  بزرگنمايي:

کردانلاين- عبدالمحمد زاهدي در مراسم کلنگ زني فاز دوم تصفيه خانه فاضلاب شهر سقزگفت: بايد شرايط را براي مشارکت بخش خصوصي در توسعه زيرساخت ها به ويژه راه اندازي تأسيسات و تصفيه خانه هاي آب و فاضلاب در سطح استان فراهم کرد.

وي اظهار داشت: شهرستان سقز از ظرفيت هاي فراوان براي توسعه برخوردار است و همه بايد با همه توان براي توسعه اين شهرستان تلاش کنيم.

وي افزود: دولت عنايت ويژه اي به توسعه اين شهرستان دارد و در اين راستا هم دستگاه هاي اجرايي بايد با تسهيل مسير توسعه اين شهرستان به وظيفه خود عمل کنند.

زاهدي به راه اندازي فاز دوم تصفيه خانه سقز اشاره کرد و گفت: با توجه به اهميت حفظ منابع آبي در کشور و استان بايد سعي شود تا با ايجاد تأسيسات تصفيه خانه فاضلاب و بازيافت مجددا منابع آب براي مصارفي نظير کشاورزي، شرب و فضاي سبز، ديگر نيازمندي ها را نيز تأمين و در مصرف آب صرفه جويي کرد.

وي بيان کرد: خوشبختانه در حال حاضر کردستان يکي از استان هاي برخوردار و برتر از نظر تأسيسات و زيرساخت هاي تصفيه خانه در سطح کشور است.

استاندار کردستان با تشکر از اقدامات مثبت مديريت شرکت آبفا کردستان  در توسعه زيرساخت هاي آب و فاضلاب شهر سقز ابراز اميدواري کرد تا در آينده نزديک شاهد بهره برداري از فاز دوم تصفيه خانه شهري سقز باشيم.

زاهدي اظهار داشت: با توجه به محدود بدون اعتبارات و تسهيلات دولتي براي اجراي طرح هاي عمراني به ويژه در بخش توسعه زيرساخت هاي آب و فاضلاب شهري، بايد زمينه مشارکت و سرمايه گذاري بخش خصوصي را در اين عرصه فراهم کرد.

وي گفت: دولت همه توان خود را در مسير توسعه استان و آرامش مردم به عمل آورده و مسلما برنامه هاي توسعه محور دولت در استان موجب پيشرفت و آباداني استان کردستان خواهد شد.

فاز دوم تصفيه خانه فاضلاب سقز تا دو سال آينده به بهره داري مي رسد

مديرعامل آبفا استان کردستان هم در اين مراسم با بيان اينکه نبردهاي آينده بر سر آب خواهد بود، گفت: اين نزاع سالها است در جهان شروع شده، اما ابزار و تاکتيک در اين نبرد متفاوت است.

وي با بيان اينکه امروزه جنگ آب با تکنولوژي انجام مي شود، بيان کرد: تاکتيک بکاررفته نيز مديريت منابع آب است و مي بينيم کشورهايي در منطقه با بستن سدهايي بر روي منابع آبي، چند ده ميليارد مترمکعب آب را مسدود کرده و اجازه خروج آن را به خارج از مرزهاي خود نمي دهند و اين مسئله موجب تهديد محيط زيست منطقه و ايجاد ريزگردها و تبعات ديگر زيست محيطي شده است.

محمدحسين محمدي عنوان کرد: کشوري که بخواهد از اين مرحله عبور کند، بايد بتواند مديريت صحيح منابع آب را انجام بدهد و آب را به عنوان يک کالاي استراتژيک و بااهميت نگاه کند.

وي با اشاره به اينکه در علم روز، بازچرخاني آب از جمله استراتژي هاي مهم است، افزود: در دنياي کنوني، ديگر آب را به عنوان وسيله اي مصرفي که پس از آلوده شدن دورريخته شود نگاه نمي کنند، بلکه تلاش مي شود تا از آب بارها و بارها استفاده شود و بر روي قطره قطره آب برنامه ريزي صورت مي گيرد و ما نيز ناچاريم به اين سمت حرکت کنيم.

مديرعامل آبفا کردستان با اشاره به  آغاز فعاليت تصفيه فاضلاب در مجموعه آبفا استان گفت: در آن زمان برخي به اين تأسيسات به عنوان تأسيسات لوکس نگاه مي کردند، اما پس از اصرارهايي که در مجموعه آبفا براي ايجاد تأسيسات تصفيه فاضلاب انجام شد، امروز به نقطه اي رسيده ايم که در وضعيت خوبي به لحاظ تصفيه فاضلاب در کردستان قرار داريم و جزو استان هاي پيشرو در کشور در اين زمينه محسوب مي شويم.

محمدي اظهار داشت: در حال حاضر 300 ميليون مترمکعب فاضلاب در کشور تصفيه مي شود که 52 ميليون مترمکعب آن در استان کردستان است و در حالي که جمعيت شهري ما کمتر از يک و نيم درصد کشور است 17 درصد پساب تصفيه شده کشور را داريم.

وي بيان کرد: اين پساب براي صنعت، کشاورزي و ساير عرصه ها قابل دسترسي است و مي توان روي اين کالاي مهم و حياتي هم برنامه ريزي کرد.

به گفته وي، تصفيه خانه فاضلاب شهر سنندج با يکصدهزار مترمکعب در روز در حال فعاليت است و قابليت توسعه باغات در پايين دست اين تصفيه خانه به ميزان 3 هزار هکتار وجود دارد که با اين ميزان باغات، مي توان بالغ بر 4 هزار شغل مستقيم هم ايجاد کرد.

مديرعامل آبفا کردستان  پيرامون تصفيه خانه فاضلاب شهر سقز گفت: کار بهره برداري از فاز نخست اين تصفيه خانه در سال 1390 با ظرفيت 34 هزار مترمکعب در شبانه روز و با جميعت زير پوشش 150 هزار نفر آغاز شد که با فرارسيدن سال افق فاز اول که سال 95 بود، بلافاصله پيگيري لازم براي اجراي فاز دوم اين تصفيه خانه نيز انجام شد.

محمدي با اشاره به مساعدت هاي استاندار و پيگيري اين مقوله در سطح کشور گفت: اعتبارات اين طرح در فاز دوم که فاز توسعه است از محل اعتبارات احياي درياچه اروميه تأمين شده است و امروز فاز دوم را با برآورد حدود 12 ميليارد تومان آغاز مي کنيم.

وي بيان کرد: 32 کيلومتر خطوط انتقال در اين پروژه پيش بيني شده است و طي 2 سال آينده با کمک استاندار و نماينده مردم شهرستانهاي سقز و بانه در مجلس به بهره برداري خواهد رسيد.

مديرعامل آبفا کردستان يادآور شد: در فاز دوم اين پروژه، ظرفيت تصفيه از 34 هزار مترمکعب به 54 هزار مترمکعب و جمعيت زير پوشش از 150 هزار نفر به 270 هزار نفر در افق طرح که سال 1415 است، خواهد رسيد.

محمدي با بيان اينکه اين تصفيه خانه به روش" آ2او " احداث شده است، گفت: در اين روش که جزو شيوه هاي پيشرفته تصفيه فاضلاب است، با استفاده از فرآيند بيولوژيک، علاوه بر کاهش بار آلي فاضلاب، نيترات و فسفر نيز به حداقل مي رسد و با توجه به اينکه پساب اين تصفيه خانه وارد يکي از سدهاي مهم کشور مي شود، استفاده از اين روش به حفظ محيط آبي پشت سد کمک زيادي کرده است.

وي افزود: با استفاده از پساب اين تصفيه خانه مي توان بيش از هزار هکتار را زير پوشش قرار داد و با توجه به طرحهاي صنعتي موجود که در شهرستان اجرا مي شود استفاده از اين پساب در اين طرحها مؤثر خواهد بود.

مديريت جديد آبفا مشکلات آب و فاضلاب سقز را برطرف کرد

نماينده مردم شهرستان هاي سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي هم در اين مراسم عنوان کرد: من حامل پيام تشکر مردم شهر سقز از آب و فاضلاب شهري استان کردستان هستم.

محسن بيگلري ادامه داد: برخي از استانها مشکل دفع فاضلاب را حتي در شهرهاي بزرگ خود دارند و زماني که از وضعيت اين استانها باخبر مي شويم، آنگاه ارزش اجراي طرح هاي تصفيه فاضلاب در استان کردستان را بيشتر متوجه مي شويم.

وي با تقدير از تلاش هاي استاندار و معاون عمراني وي و همچنين با تشکر مجدد از آبفا کردستان يادآور شد: سال گذشته هم پروژه تصفيه خانه فاضلاب شهر بانه با 20 ميليارد تومان اعتبار به بهره برداري رسيد و اجراي اينگونه طرحها براي مردم ما ارزشمند است.

بيگلري افزود: از زمان روي کارآمدن مهندس محمدي به عنوان مديرعامل آبفا استان و ولايتي به عنوان مدير آبفا سقز، مشکلاتي که در حوزه آب و فاضلاب شهري سقز وجود داشت، حل و فصل شد.

به گفته وي حل مشکل پروژه زيرگذر و ناحيه منفصل شهري تازه آباد سقز از جمله اقداماتي بود که با مديريت مهندس محمدي و ولايتي انجام شد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/4905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

گازرسانی به 1268 واحد تولیدی و صنعتی در کردستان

اتصال 1268 واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان

بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه

تزریق 3/5 میلیون مترمکعب آب به تالاب هشیلان

کشف 1300 کیلوگرم مرغ زنده قاچاق در ثلاث باباجانی

دعوت 5 بوکسور کرمانشاهی به اردوی تیم ملی نونهالان

حضور دو مربی کرمانشاهی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر 7 سال در کرمانشاه

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

وضعیت مقاوم‌سازی 13 شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری

چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟

فیلم/ بازگشایی گردنه برفی محور کرمانشاه به کردستان

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه

طبیعت بهاری شهرستان سنندج + تصاویر

تجارت 5 میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته

بیشترین علت تصادفات درون‌شهری کردستان اعلام شد

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور

گردنه «تته» بعد از 5 ماه بازگشایی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

بازیگر معروف «نون خ» و خواستگاری از دختر ترامپ!

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری