عصر کرد

آخرين مطالب

چراغ قرمز، فرصتي سبز براي نان آوران کوچک مقالات

  بزرگنمايي:

کردانلاين- شايد شما هم در سر چهار راه ها و هنگام توقف چند ثانيه اي در پشت چراغ قرمز متوجه حضور کودکاني دست فروش شده باشيد که با چهره هاي معصومانه خود درخواست خريد وسايلي از جمله دستمال کاغذي، شاخه گل، بسته هاي آدامس، صنايع دستي و اقلام ديگر را دارند.
چهره هاي آفتاب سوخته، موهاي ژوليده و لباس هاي رنگ باخته و دستان پينه بسته اين کودکان، تنها دل برخي از رهگذاران را به رحم مي آورد تا شايد بسته اي دستمال کاغذي کوچک از آنها بخرند اما برخي از روي بي مهري شيشه ماشين خود را بالا کشيده و به قولي خود را از اين مزاحم ها رها کرده و منتظر سبز شدن چراغ راهنما مي شوند.
اين کودکان با قوطي واکس، جعبه هاي دستمال کاغذي، گل، فال، اسپري شيشه شوي و ... دستمايه اي براي خود که به جبر فقر و نداري، نان آور خانه و خانواده شده اند فراهم اورده اند.
در اين ميان چراغ قرمز چهار راه اگر چه علامت خطر براي تردد خودروها به شمار رود اما فرصتي سبز براي کودکاني است که روياهاي بهزيستي را در کسب درآمد براي خانه و خانواده مي بينند.
اين کودکان زودتر از هم سن و سالهاي خود با معني فقر و نداري آشنا شده و با دست هاي نحيف و کوچک خود نقشي مردانه را اجرا مي کنند.
اما اين تمام قصه نيست و اين کودکان فرداهاي خود را براي تامين مبلغي ناچيز که شايد خانواده هايشان امروز بيشتر از هر زمان ديگري به آن محتاج هستند، تباه مي کنند.
اگر چه خانواده هايي از سر نداري و فقر، کودکان را روانه کار مي کنند اما احساس اين خطر که آيينه هاي پاک به بهايي ناچيز مخدوش مي شوند هنوز در کانون نگاه ها قرار نگرفته است.
اما حکايت اين کودکان و درد دلهاي آنان از توقف چند ثانيه اي ما پشت چراغ قرمز بيشتر است، رنج پيدا کردن نان و تامين معاش خانواده که شهرتي در خم کردن کمر مردان دارد سنگيني آن براي اين کودکان ناعادلانه است.
يکي از اين کودکان که هر روز عصر در چهار راه بسيج سنندج دست فروشي مي کند، وريا نام دارد وي در نوبتي که مدرسه نمي رود در اين چهار راه دستمال کاغذي هاي کوچک جيبي را مي فروشد.
وي مي گويد: درآمد ما به فاصله زماني قرمز و سبز شدن چراغ راهنما بستگي دارد و برخي از رانندگان و مسافران با گشاده رويي از ما خريد مي کنند اما بعضي رانندگان فکر مي کنند ما گدايي مي کنيم.
وريا هر روز به همراه مادر بيمارش به اين چهار راه مي آيد و تا غروب اجناس خود را عرضه مي کند و شب هنگام به خانه بر مي گردند.
اين خانواده در يکي از مناطق حاشيه اي سنندج ساکن هستند و در يک حادثه رانندگي سرپرست خود را از دست دادند و تنها نان آور خانواده آنها وريا است.
در شهر سنندج يک موسسه براي کمک به کودکان کار و خانواده هاي آنها به نام موسسه همراز شميم باران راه اندازي شده است.
مسئول مشارکت هاي مردمي اين موسسه به ايرنا گفت: اين موسسه سال گذشته به عنوان مرکز ساماندهي اجتماعي سازمان بهزيستي به موضوع ساماندهي کودکان کار خياباني ورود پيدا کرد و فعاليت هاي موثري در اين راستا انجام داده است.
يدالله اکبري افزود: اين موسسه سال گذشته 136 کودک خياباني را در سنندج ساماندهي کرد و با برگزاري دوره هاي کوتاه مدت، آموزش هاي مختلف را به اين کودکان ياد داد.
وي ادامه داد: اين موسسه همچنين در نظر دارد در ماه مبارک رمضان امسال با جمع آوري کمک هاي نقدي و غيرنقدي طرحي را با عنوان "همراز با خدا" جهت تامين اقلام مورد نياز افطاري خانواده ها و سرپرستان بي بضاعت کودکان کار خياباني در شهر سنندج اجرا کند.
معاون اجتماعي مديرکل بهزيستي کردستان نيز گفت: اين اداره کل در قالب 2 طرح اوقات فراغت و طرح کودک و خانواده از کودکان کار حمايت مي کند.
محسن شجاعي افزود: امسال در طرح اوقات فراغت 70 کودک در سنندج در طول تعطيلات تابستان در دوره هاي مختلف اين طرح شرکت کردند و در طرح کودک و خانواده 30 کوردک مورد حمايت قرار گرفتند.
وي اضافه کرد: در قالب اين طرح کودکان کار بر اساس استعداد و علايق خود در دوره ها و کلاس هاي زود بازده شرکت مي کنند و پس از کسب مهارت مي توانند شغلي آبرومند داشته باشند.
شجاعي گفت: شرکت در کلاس هاي ورزشي شنا، فوتسال و توجه و برآورد کردن خواسته منطقي کودکان از ديگر برنامه هاي اين طرح است.
وي اظهار کرد: بهزيستي با برگزاري دوره هايي براي خانواده هاي اين کودکان، مهارت هاي زندگي و روش هاي مقابله با آسيب هاي اجتماعي را نيز به آنها ياد مي دهد.
کودکان کار به عنوان سرمايه هاي گرانبها نيازمند توجه بيشتري از سوي مردم و مسئولان هستند، از يک طرف اين کودکان به اميد پيدا کردن روزي خانواده هاي خود تلاش مي کنند و از طرف ديگر آنان بخشي از آينده سازان اين مملکت هستند که لازم است براي ايفاي نقشي بهتر در جامعه آماده شوند.
رشد روز افزون کلان شهرها، مهاجرت روستاييان و گسترش اين پديده به عنوان يک پديده آسيب زا در سطح فردي و اجتماعي نيازمند توجه بيشتر صاحبنظران اجتماعي، آسيب شناسان و نيز مديران وبرنامه ريزان شهري است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/3991/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش 100درصدی تصادفات در کردستان

نخاع می‌تواند مستقل از مغز عمل کند

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

طرح آمایش سرزمینی ورزش در کرمانشاه در حال انجام است

کاراته قهرمانی کشور؛ معرفی نفرات برتر رده سنی امید‌ها

یادواره منطقه‌ای شهدای ایل کلهر

برگزاری نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق» در کرمانشاه

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده های دامی و کشاورزی در کرمانشاه

«زنان لجمن» و «خروس» به آمریکا رفتند/ آغاز مراحل فنی «سرخ»

مصرف سه میلیارد و 695 میلیون مترمکعب گاز در کردستان

شرایط پارادوومیدانی برای پارالمپیک

آغاز مسابقات فوتسال لیگ برتر کردستان به میزبانی مریوان

سبزبانان و پاکبانان قشم صاحب خانه می‌شوند

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج

شرایط پارادوومیدانی برای پارالمپیک/ ترکیب 17 نفره برای پاریس

محدودیت های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعمال می شود

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

راه‌اندازی یکصد و بیست و هشتمین جایگاه دومنظوره

اعزام 170 زائر کرمانشاهی به حج عمره

آغاز طرح جهادی عملیات عمرانی و خدماتی شهرداری

مصرف روزانه 800 هزار مترمکعب سوخت سی ان جی

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج

برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

مسمومیت 5 نفر به علت خوردن قارچ سمی

ارائه خدمات بهداشتی درمانی به 3400 مورد حیوان گزیدگی در کردستان

آمادگی پلیس کردستان برای اجرای طرح نور "عفاف و حجاب"

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت

لزوم توسعه فضای شهری بیجار/رفع مشکلات مردم نیازمند توجه

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

انتخاب رئیس هیات گلف کردستان

واگذاری 738 واحد مسکن مددجویی در کردستان

افزایش ظرفیت مخازن آب روستایی کردستان

آماده‌سازی 60 مرکز برای خرید تضمینی گندم

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها در مدارس از 15 اردیبهشت

تشریح بیش از 2400 جسد طی پارسال در پزشکی قانونی

ساخت حدود 34 هزار واحد روستایی برای مددجویان کمیته امداد در سراسر کشور

پیش بینی آخر هفته ای بارانی برای کرمانشاه/دمای هوا افزایش می‌یابد

ضرورت آمادگی برای میزبانی شایسته در سالگرد حماسه «بازی دراز»

پیش بینی صعود 40هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعمال می‌شود

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه برنامه‌ریزی بزرگداشت سالگرد عملیات بازی دراز

پالنگان میزبان نوای هزار دف

تحقق 120 درصدی شاخص اختصاصی تدوین استانداردهای ملی در کردستان