عصر کرد

آخرين مطالب

کشف فرار مالياتي 40 ميليارد توماني؛

اختلاس؛ به جاي کمک به معيشت مرزنشينان/پاي غيربومي ها در ميان است مقالات

  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d

کردانلاين- آرمان نصراللهي: تعاوني هاي مرزنشين در کشور به ويژه استانهاي همچون کردستان در راستاي کمک به وضعيت معيشت افراد ساکن در مرزها تشکيل شده و دولت با اين اقدام به دنبال کمک به مرزنشيان بود ولي هر چه زمان مي گذرد اين تعاوني ها که قرار بود به يک فرصت تبديل شود، خود چالش هاي جديدي را به همراه دارند.

هر چند که در دهه گذشته ماجراي عدم هزينه اعتبارات تخصيص يافته به تعاوني هاي مرزنشين و برگشت آنها مطرح بود ولي اين روزها داستان سوء استفاده هاي مالي در اين تعاوني ها به گوش مي رسد و هر چند که مسئولان تعاون، کار و رفاه اجتماعي منکر اين داستان مي شود ولي پليس آگاهي کردستان به صراحت اين موضوع را تائيد کرد.

کردستان داراي 19 تعاوني مرزنشين است و بر اساس قوانين موجود حدود 50 هزار نفر نيز در اين تعاوني ها عضويت داشته و سالانه نيز اعتباري با عنوان يارانه در اختيار اين تعاوني ها قرار مي گيرد تا اعضاي آن بتوانند از اين تسهيلات در راستاي صادرات و واردات کالا استفاده کنند.

موضوع سوء استفاده هاي مالي از تعاوني هاي مرزنشين در کردستان داستان تازه اي نيست و هر چند مدت يک بار مسائلي در اين خصوص مطرح مي شود و مسئولان و متوليان نيز هر بار وعده مي دهند که ريشه اي با اين مشکل برخورد کرده و ماجرا را تا پايان دنبال مي کنند.

فرار مالياتي 40 ميليارد توماني در تعاوني هاي مرزنشين کردستان

اين بار سوء استفاده مالي در تعاوني هاي مرزنشين کردستان با اطلاع رساني از سوي پليس آگاهي استان در خصوص فرار مالياتي آغاز شد و هر چند که اطلاعات مستندي در اين خصوص وجود داشته و دارد ولي مديرکل تعاون، کار و راه اجتماعي کردستان اين موضوع را رد و مي گويد تاکنون چيزي مشخص نيست.

جانشين رئيس پليس آگاهي کردستان هفته قبل و در يک نشست خبري گفت: پرونده فرار مالياتي  به ارزش بالغ بر 40 ميليارد تومان در ارتباط با بحث تجارت در استان تشکيل شده که نفرات اصلي آن در استان نيستند و اين افراد با استفاده از کارت بازرگاني مرزنشينان ما اقدام به تجارت و عدم پرداخت ماليات کردند.

عليرضا مرادي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستاي شناسايي و دستگيري اين افراد، اظهارداشت: پرونده مذکور در حال حاضر دردست بررسي است و هنوز نتيجه آن مشخص نشده است.

در حالي که جانشين رئيس پليس آگاهي کردستان موضوع سوء استفاده مالي و فرار مالياتي در تعاوني هاي مرزنشين کردستان را تائيد کرده و حتي رقم مالي نيز اعلام مي کند ولي مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي کردستان اعلام کرد که پرونده در مرجع قضايي است و هنوز چيزي مشخص نيست.

پرونده 19 تعاوني مرزنشين کردستان در مراجع قضايي است

احمد رشيدي در واکنش به اين خبر عنوان کرد: در حال حاضر و با شکايت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان کردستان پرونده 19 تعاوني مرزنشين استان در مرجع قضايي است و تاکنون نيز جزئيات اين پرونده مشخص نشده است.

وي با تائيد ضمني سوء استفاده هاي مالي در تعاوني هاي مرزنشين و بروز مشکلات متعدد در اين بخش، يادآور شد: اين پرونده از يک دهه قبل مطرح است و حتي ما در تلاش هستيم که اعضاي هيات مديره و مديران عامل اين تعاوني هاي مرزنشين در استان کردستان را تغيير دهيم که اين موضوع به اعضا اعلام شده است.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان کردستان بيان کرد: تعاوني هاي مرزنشين فرصت خوبي براي تقويت صادرات در استان کردستان به شمار مي روند که متاسفانه تاکنون از اين ظرفيت به خوبي بهره برداري نشده است.

اما مهمترين نکته در خصوص اختلاس مالي و فرار مالياتي تعاوني هاي مرزنشين در استان کردستان جايي است که بر اساس تائيد پليس آگاهي و همچنين اظهارات يکي از اعضاي هيات نمايندگان اتاق سنندج، پاي افراد غيربومي و غيرمرزنشين در اين پرونده باز شده است و مشکلات به وجود آمده از سوي اين افراد است.

سود اصلي تعاوني هاي مرزنشين در جيب غيربومي هاست

يکي از اعضاي هيات مديره يکي از تعاوني هاي مرزنشين کردستان بيان کرد: متاسفانه کارت بازرگاني تعدادي اعضاي تعاوني هاي مرزنشين کردستان در دست تجار غيربومي است و اين افراد از اين فرصت ها سوء استفاده کرده و به دنبال جمع آوري پول هستند.

وي که اصرار داشت اسمي از او برده نشود، ادامه داد: در حال حاضر چند نفري تاجر از استاهاي تهران، آذربايجان شرقي و ديگر استانها کارت بازرگاني مرزنشينان کردستاني را در اختيار دارند و با استفاده از اين کارت بازرگاني کار صادرات انجام داده و حتي از يارانه هاي اختصاص داده شده را نيز استفاده مي کنند.

چند نفري تاجر از استاهاي تهران، آذربايجان شرقي و ديگر استانها کارت بازرگاني مرزنشينان کردستاني را در اختيار دارند و با استفاده از اين کارت بازرگاني کار صادرات انجام مي دهنداين عضو تعاوني مرزنشين کردستان ضمن انتقاد از اين رويه بيان کرد: تاکنون چندين بار اين موضوع از طريق فرمانداري ها، تعاون و حتي ديگر مسئولان پيگيري شده است و هر بار وعده مي دهند که آن را دنبال مي کنند ولي متاسفانه سالهاست که ما با اين مشکل مواجه هستيم و سود اصلي اين کار به جيب افراد ديگري خارج از مرزهاي کردستان مي رود.

هر چند که بر اساس قوانين کشور تعاوني هاي مرزنشين با هدف کمک به ارتقاي وضعيت مرزنشيان تشکيل شده و تسهيلات ارائه شده نيز قرار بود در اختيار آنها باشد ولي اين روزها افراد ديگري و حتي خارج از استان کردستان از اين تسهيلات استفاده کرده و حال با فرار مالياتي و اختلاس مالي نيز مواجه مي شوند.

اعمال نظارت هاي دقيق و لازم از سوي مسئولان و متوليان امر به ويژه تعاون، کار و رفاه اجتماعي، ارائه آموزش هاي لازم به اعضاي تعاوني ها به ويژه اعضاي هيات مديره براي توانمندي سازي آنها و همچنين جلوگيري از سوء استفاده هاي احتمالي از جمله نيازهاي اصلي در حوزه تعاوني هاي مرزنشين در استان کردستان است که از سوي افراد کارشناس و صاحب نظر اعلام مي شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/3872/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

شرط ژاوی مشخص شد

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

صحنه‌ای وهمناک درانگلیس مدل فیلم‌های آخرالزمانی

حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان

احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی

افزایش بیماران خاص در کرمانشاه

رقابت بیش از 39 هزار داوطلب کرمانشاهی در نوبت اول آزمون سراسری

تزریق 3.5 میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور

برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی

از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه

پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

انجام عمل تاوی در بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان امام علی (ع)

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند

بازگشایی گردنه معروف پس از 5 ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

بهبود 9 پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید