عصر کرد

آخرين مطالب

زخم بستر ناشي از مقابله استخوان با پوست به وجود مي‌آيد مقالات

  بزرگنمايي:

يک متخصص پوست و زيبايي در کردستان، گفت: زخم بستر بيش از آن که به دليل مقابله پوست و بستر باشد، ناشي از مقابله استخوان و پوست است، چرا که هنگامي که براي مدتي طولاني بدون حرکت بر روي يک نقطه از بدن مي خوابيد، منطقه اي که به استخوان نزديک تر است قرمز و دردناک مي شود، دليل حساس شدن پوست، فشرده شدن آن در بين استخوان و بستر است.

 رضايي با اشاره به اينکه زخم بستر يا "بد سور" عموماً در نواحي از بدن اتفاق مي افتد که استخوان زيرين آن نسبتاً به پوست نزديکتر است، عنوان کرد: در بسياري موارد فشار موجب مي گردد پوست تحريک و ملتهب شود.

وي با بيان اينکه نامگذاري زخم بستر يک نامگذاري اشتباه است، تصريح کرد: اين ضايعه تنها در افرادي که کاملاً گرفتار بستر هستند رخ نمي دهد، بلکه افرادي که بر روي صندلي چرخدار مي نشيند نيز چنين مشکلي دارند، حتي در بسياري موارد هنگامي که اين افراد بر روي صندلي چرخدار مي نشيند نيز چنين مشکلي دارند، حتي در بسياري موارد هنگامي که اين افراد بر روي صندلي نشسته اند فشاري که به يک نقطه خاص از بدن آنان وارد مي شود،بيشتر است.

وي با ذکر اي نکته که بهتر  است زخم بستر را زخم فشاري بناميم ، افزود: اين زخم در مراحل اوليه مي تواند به صورت يک لکه قرمز که محو نمي شود بروز کند و در صورت عدم درمان ضايعه گسترش پيدا کرده و در نهايت پوست ترک خواهد خورد و به يک زخم عفوني باز تبديل خواهد شد.

اين متخصص با بيان اينکه اين زخم در موارد بسيار شديد مي تواند منجر به از بين رفتن بافت ها و حتي استخوان و عضلات شود، بيان کرد: با آنکه زخم بستر در بين افرادي که گرفتار بستر هستند شايع تر است، اما هر کس که چندين هفته در بيمارستان بستري شده و يا حتي ممکن است پس از يک ساعت پس از وارد آوردن فشار به پوست ظاهر شود.

رضايي با اشاره به اينکه اين ضايعات مي توانند در اثر سايش بر روي پوست تشديد شوند، گفت: عدم رعايت بهداشت، رطوبت ناشي از بي اختياري، ضعف جريان خون و ساييدگي ناشي از جابجا شدن در بستر همگي مشکلات شايعي هستند که در افرادي با بيماري شديد رخ مي دهند.

وي ادامه داد: زخم بستر در بيشتر موارد در ناحيه کمر، استخوان خاجي و باسن به وجود مي آيد، البته اين جراحت ممکن است روي زانو، قوزک، پاشنه پا و پشت سر نيز رخ مي دهد و در بين افراد مسن به دليل کاهش فعاليت و نازک شدن پوست آنها که توان و تحمل پوستشان در مقابل فشار کاهش يافته، شايع تر است.

اين متخصص با تأکيد بر اينکه بهترين دوره زماني براي درمان زخم بستر، پيش از ايجاد تاول است، گفت: بايد بهبود زخم را با مقياس هفته ها اندازه گرفت نه روزها، چرا که هنگامي که تاول شکل بگيرد زمان زيادي براي بهبود لازم است و اين زخم به کندي ترميم مي شود.

رضايي بهترين کار را براي متوقف نمودن اين زخم بررسي علائم بروز اين حساسيت دانست و افزود: برطرف نمودن فشار از نقطه زخم مهمترين اقدامي است که مي توان انجام داد.

وي با بيان اينکه بايد به طور متناوب وضعيت بدن بيمار را تغيير داد، تصريح کرد: اگر فرد مي تواند حرکت کند، از او بخواهيد هر 15 دقيقه خود را حرکت دهد و اگر فردي که از او مراقبت مي کنيد بدون حرکت است، حداقل هر يک ساعت او را جابجا کنيد.

اين متخصص با اشاره به اينکه بسياري از مردم به منظور کاهش فشار از روتشکي هايي از جنس جعبه مقوايي تخم مرغ يا پوست بره استفاده مي کنند، گفت: هيچ يک از اين موارد به ميزان کافي، جهت ممانعت از به وجود آمدن زخم بستر، فشار را کاهش نمي دهند، بايد توجه داشت که بهترين راه استفاده از نوعي تشک هاي بادي است که داراي پمپ هوا هستند؛ چراکه هرگاه بخواهيد مي توانيد آنرا باد کرده و هرگاه که بخواهيد مي توانيد باد آن را خالي کنيد.

وي با بيان اينکه بدن ماده اي به نام عامل رشد ترشح مي کند که به ترميم زخم کمک مي کند، تصريح کرد: بايد زخم بستر را با ماده اي بنام سالين شستشو داده و سپس آنرا با يک پانسمان بي منفذ بپوشانيد.

رضايي ادامه داد: در صورت تعويض هرروز پانسمان فرصت ترميم زخم را به محل جراحت نداده، لذا استفاده از يک پانسمان بي منفذ اين فرصت را به عامل رشد مي دهد تا در تماس کافي با سطح پوست باشد و در بسياري موارد ترميم زخم را شتاب مي دهد.

رضايي با اشاره به اينکه نظر به خاصيت محرک ادرار و مدفوع، افراد فاقد حرکت و مبتلا به بي اختياري چهار بار بيشتر از ديگر افراد مستعد گرفتار به زخم بستر هستند، تصريح کرد: اين افراد نيازمند مراقبت ويژه پوستي هستند؛ لذا بايد از محصولاتي نظير افشانه هاي شستشو دهنده و يا محافظ هاي مرطوب که ويژه افراد مبتلا به بي اختياري ساخته شده اند استفاده شود.

اين متخصص با عنوان اينکه سوء تغذيه اولين چيزي است که در افراد مبتلا به زخم بستر مشاهده مي شود، ادامه داد: پوست بزرگترين ارگان بدن است و به مانند ديگر اعضاي بدن در صورتي که به مقدار کافي مواد دريافت نکند به شدت آسيب مي بيند.

وي افزود: به منظور غذا رساني کافي به پوست، در روز دست کم نوشيدن هشت ليوان آب و غذايي متناسب حاوي مقدار کافي پروتئين از جمله ماهي مي تواند پاسخگوي نيازهاي جسمي فرد باشد، لذا  علاوه براينکه پروتئين ترميم کننده بافت هاي بدن است، مي تواند جهت حفظ سلامتي پوست مفيد باشد.

رضايي در پايان خاطر نشان  کرد: مصرف 500 ميلي گرم ويتامين ث دو بار در روز اندازه تعداد زخم هاي بستر را تا 84 درصد کاهش مي دهد، البته افراد پيش از مصرف اين ويتامين بايد با دکتر خود مشورت کنند.   

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/253/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی

اختصاص بیش از 600 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس