عصر کرد

آخرين مطالب

86 درصد روستاهاي کامياران از آب سالم بهره‌مند هستند مقالات

  بزرگنمايي:

آب مورد نياز همه فعاليت‌هاي انسان تابع کيفيت خاصي است و بندرت اتفاق مي‌افتد از يک منبع آب بتوانيم در تمام مصارف استفاده نماييم.

بر اساس شواهد موجود، اجتماعات اوليه انساني همواره در کنار منابع آب تشکيل شده است. امروز نيز در بعضي اجتماعات ميزان آب مصرفي معيار تشخيص پيشرفت‌هاي بهداشتي مردم آن اجتماع است.

آب آشاميدني از نيازهاي اساسي انسان است. امروزه وجود منابع آب بيشتر در کشورها، امتيازيي بزرگ براي توسعه و پيشرفت آن کشور محسوب مي‌شود؛ حتي در عرصه سياسي و اجتماعي و تنازعات بين‌المللي، آب نقش بسيار با اهميتي را داراست.

کمبود آب، مشکلات کيفيت آب، عدم توانايي دولت در بهره‌برداري از هزاران کيلومتر شبکه آب و ايستگاه پمپاژ، هزاران حلقه چاه، صدها رشته قنات و دهنه چشمه در سطح روستاهاي کشور ايجاب مي‌کند که مديريت تامين آب در روستاها بازنگري شود.

آب ناسالم ريشه بسياري از مشکلات بهداشتي

بسياري از مشکلات بهداشتي کشورهاي در حال پيشرفت، عدم برخورداري از آب آشاميدني سالم است. از آنجايي که محور توسعه پايدار، انسان سالم است و سلامت انسان در گروي بهره‌مندي از آب آشاميدني مطلوب است لذا بدون تامين آب سالم جايي براي سلامتي و رفاه جامعه وجود ندارد.

آب از دو بعد بهداشتي و اقتصادي حائز اهميت است، از بعد اقتصادي عامل حرکت چرخ صنعت و رونق‌بخش فعاليت کشاورزي است و از بعد بهداشتي آب با کيفيت، تضمين‌کننده سلامت انسان است.

اهميت حياتي تامين آب آشاميدني سالم به عنوان يک شاخص مهم برخورداري و در عين حال مهمترين مولفه‌ سلامت اجتماعي در ايران و به تبع آن در کردستان با توجه به پراکندگي روستاها از مقوله‌هاي مهم و مورد تأکيد برنامه‌ريزان دولتي بود.

با پيروزي انقلاب اسلامي، روز به روز بر سطح رفاه مردم به‌خصوص در حوزه روستاها افزوده شد و با توجه به تأکيدات مقام معظم رهبري بر جايگاه و اهيمت روستائيان و روستاها در پيشرفت اقتصادي کشور و تحقق اقتصادي مقاومتي، از سوي برنامه‌ريزان دولت‌ها اقدامات گسترده‌تر و موثرتري براي روستائيان در اقصي نقاط کشور صورت مي‌گيرد که همين امر موجب تمايل بالاي ساکنين روستا به ماندن در روستاها و افزايش روزافزون مهاجرت‌هاي معکوس شده است.

توجه به رفع نيازهاي آب آشاميدني به عنوان مايه حيات براي روستاييان موجب شده آهنگ خدمات‌رساني در اين بخش با شتاب بيشتري همراه باشد و شمار زيادي از روستاهاي کردستان و به تبع آن کامياران از نعمت آب آشاميدني سالم برخوردار شود.
وجود 11 هزار انشعاب آب در روستاهاي کامياران

رئيس اداره آبفار کامياران، ضمن اشاره به پوشش آبرساني 9 هزار و 229 خانواده روستايي در اين شهرستان، اظهار داشت: در شهرستان کامياران بالغ بر 151 روستا وجود دارد که از مجموع اين روستاها 117 روستا داراي جمعيت بالاي 20 خانوار است.

جمشيد مرادي اهميت حياتي تأمين آب شرب سالم را به عنوان يک شاخص مهم برخورداري و يکي از مولفه‌هاي مهم سلامت اجتماعي عنوان کرد و افزود: تعداد انشعابات روستاهاي شهرستان کامياران در حال حاضر بيش از 11 هزار و 58 مشترک در قالب 85 روستا است.

وي اضافه کرد: در حال حاضر بيش از 9 هزار و 229 خانوار از  پوشش شبکه آب آشاميدني روستايي در اين شهرستان بهره‌مند هستند که معادل بيش از 36 هزار و 222 نفر است. بهره‌مندي 86 درصد روستاهاي کامياران از آب آشاميدني

مرادي بر ارتقاء بهداشت کيفي آب و افزايش کمي انشعابات تا پوشش کامل تمامي روستاها از نعمت آب آشاميدني سالم تأکيد کرد و اظهار کرد: روستاهاي اين شهرستان با دارا بودن شاخص بهره‌مندي 86.43 درصدي آب آشاميدني سالم، جايگاه اول در سطح استان را داراست.

اين مقام مسئول ضمن اشاره به 19.3 درصدي جمعيت غير زيرپوشش اين شهرستان، ادامه داد: طول شبکه لوله‌گذاري در سطح روستاهاي اين شهرستان 216 کيلومتر به طول 179 کيلومتر خط انتقال آب روستايي است.

افزايش 211 انشعاب در شبکه آبرساني روستايي در سال جاري

مرادي گفت: امسال 211 مشترک به شبکه آبرساني روستايي شهرستان کامياران اضافه شده است که ارائه درخواست متقاضيان به مديريت، بررسي و ارزيابي درخواست‌ها توسط کارشناسان، انجام مکاتبات استعلام با دهياران، تکميل پرونده براي متقاضيان اشتراک جديد، معرفي به بانک، صدور مجوز نصب انشعابات و غيره از اقدامات اين نهاد در راستاي فروش انشعابات آب به مشترکين جديد طي سال جاري بوده است.

وي بيان کرد: يکي از برنامه‌هاي مهم و در دست اجراي آبفار اين شهرستان به واقع زيرپوشش قراردادن تمامي روستاها به ترتيب اولويت بوده تا روستائيان عزيز همه از نعمت آب آشاميدني سالم بهره‌مند شوند.

مرادي بيشترين اقدامات آبفار در حوزه فرهنگ‌سازي الگوي صحيح مصرف آب دانست و افزود: تأمين آب آشاميدني سالم و بهداشتي براي روستائيان مي‌تواند از عوامل بسيار موثر در افزايش مهاجرت‌هاي معکوس باشد.

کمترين انشعابات غير مجاز آب در کامياران

وي به وجود مشترکين بدهکار به اداره آبفار اين شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه عدم وصول مطالبات مي‌تواند در روند خدمات‌رساني و ارائه هرچه بهتر خدمات به مشترکين ما تأثير منفي بگذارد در همين راستا يک اکيپ 3 نفره از سوي اين اداره به صورت محوري در حال جمع‌آوري مطالبات هستند.

 رئيس اداره آبفار کامياران، اين شهرستان را داراي کمترين انشعابات غيرمجاز در سطح استان کردستان دانست و اضافه کرد: طي شناسايي افرادي که داراي انشعابات غيرمجاز هستند سريعا با اخطار و قطع انشعابات، اقدام به مجاز نمودن آن مي‌کنيم.

به گفته رئيس اداره آبفار کامياران، ميانگين آمار انشعابات غيرمجاز در کامياران ماهيانه 2 مورد است

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/2007/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

«مهمانی سالیوان» در ایران‌ مال

فرنگی‌کاران خوزستانی در رقابت‌های بین‌المللی جام شاهد 14 مدال رنگارنگ کسب کردند

48 درصد از دانش آموزان تهرانی اضافه وزن دارند

طنین نوای هزار دف در پالنگان + تصاویر

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

رشد 500 درصدی آمار معتادان در کردستان!

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

300 معتاد متجاهر در پرند، نصیرشهر و رباط کریم جمع آوری شد

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

رشد پانصد درصدی آمار معتادان در کردستان!

حضور هزاران گردشگر در بهشت گمشده کردستان

تنها صداست که می ماند

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هواشناسی کردستان هشدار سطح زرد صادر کرد

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

مبارزه با پدیده قاچاق از مهمترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه

اجرای نمایش عواقب روشنفکری در گچساران

چرا نمایش طنز حمله رژیم صهیونیستی به ایران، به روی صحنه رفت؟

رویکرد گمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی

«پس از» و درگیری روانی بخشی از جامعه/ تاثیر مستقیم دلار بر تئاتر

ادای احترام جشنواره کن به آکیرا کوروساوا/ رونمایی از پوستر

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس