عصر کرد

آخرين مطالب

شغل هایی که از دست می رود/بحران هتلداری در بانه فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - در شرایطی که میزان حضور گردشگر در بانه بیشتر از زمان فعلی بود تلاش هایی برای ساخت هتل، مهمانپذیر و مسافرخانه در کنار فعال کردن خانه های استیجاری افزایش یافت اما امروز این اماکن با مشکل کمبود مسافر مواجه هستند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، کاهش مسافر در کنار گسترش زیرساخت ها، افزایش تعداد هتل ها، مهمانپذیرها و مسافرخانه ها موجب ضرردهی این اماکن شده است.
رئیس جامعه هتلداران بانه می گوید: دولت باید پشتیبانی کند تا هتل ها، مهمانپذیرها و مسافرخانه ها که با هزینه شخصی ایجاد شده اند، بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
محمد صالح پور با بیان اینکه معافیت مالیاتی یک سال هتل من برابر با هزینه 2 ترم فرزند دانشجویم است، افزود: در کنار هتل ها و اماکن اقامتی مجاز، خانه های مسافر در حال گسترش فعالیت هستند که باید ساماندهی شوند.
وی اظهار کرد: چرا شرکتی که مجری خانه های استیجاری است وابسته به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و چرا باید این اداره خود بدنبال کسب درآمد باشد.
صالح پور که مسئولیت هتل سامان بانه را بر عهده دارد و خود و پسرش تنها کارکنان این هتل هستند، می گوید: میزان مسافر نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و در این شرایط باید میراث فرهنگی بیشتر از هتل ها، مسافرخانه ها و مهمانپذیرها حمایت کند.
وی مشکل اصلی هتلداران را اجاره دادن مدارس به مسافران دانست و یادآور شد: مدارسی که برای اسکان فرهنگیان در نظر گرفته شده بود امروز در اختیار همه مسافران قرار می گیرد.
وی با انتقاد از اسکان مسافر در پارک ها نیز گفت: مسافر باید منبع درآمدی برای شهر باشد وقتی در پارک اسکان داده می شود ایجاد زحمتی برای ماموران انتظامی و کارکنان شهرداری ها است و هیچ منفعتی برای شهر ندارد.
رئیس هتل هاله بانه هم سطح اشغال تخت هتل ها در این شهر طی 6 ماهه دوم سال را حدود پنج درصد اعلام کرد و گفت: سطح اشغال زیر 50 درصد قابل قبول نیست و فعالیت هتل را از توجیه خارج می کند.
هیوا امینی افزود: ادارات دولتی مهمانسراهایی در بانه می سازند و هزینه های ساخت و نگهداری سالیانه این ساختمان ها را که بیش از اسکان مهمان ها در هتل است را تقبل می کنند که هم موجب کاهش مسافر هتل ها، مهمانذیرها و مسافرخانه ها می شود و هم هزینه ای اضافه بر دولت تحمیل می کند.
وی با اشاره به اینکه در شهرهای دیگر چنین مهمانسراهایی دیده نمی شود، اضافه کرد: حاضریم برای اسکان مسافران و مهمانان ادارات دولتی در هتل ها تخفیف ویژه در نظر بگیریم.
امنیی با اشاره به هزینه ایجاد هر شغل برای دولت یادآور شد: با توجه به اینکه وجود این مهمانسراها بر اشتغالزایی هتل ها تاثیر می گذارد از استاندار کردستان می خواهیم دستور تعطیلی مهمانسراهای ادارات را صادر کنند.
وی با بیان اینکه در شان مسافر نیست که در شرایط سخت در مدارس شب را بگذراند، افزود: خانه های استیجاری هم که فقط در بانه فعال است مشکلی برای هتلداران شده و از طرفی بدلیل عدم نظارت به معضلی اجتماعی تبدیل شده است.
وی می گوید: در سال 88 که بستر و زیرساخت کنونی در این شهر وجود نداشت تصمیم به فعال کردن خانه های استیجاری گرفته شد اما امروز با اضافه شدن هتل ها، مهمانپذیرها و مسافرخانه ها فعالیت این خانه ها ضرورتی ندارد.
رئیس هتل هاله بانه افزود: بعد از یکسال پیگیری، مصوبه ای مبنی بر غیرقانونی اعلام شدن خانه های استیجاری تصویب شد اما تاکنون اجرایی نشده است.
امینی گفت: در اردیبهشت سال گذشته که هتل هاله افتتاح شد 110 پرسنل در آن مشغول بکار بودند که امروز این تعداد به 42 نفر رسیده است.
وی با اشاره به تعطیلی سه مهمانپذیر در سال جاری در بانه تاکید کرد: 150 میلیارد ریال تسهیلاتی که دریافت کرده بودیم اکنون به 370 میلیارد ریال رسیده و اگر دولت حمایت نکند این هتل هم بدلیل کمبود مسافر و ناتوانی در تامین هزینه ها و پرداخت اقساط بانک تعطیل می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم شرایط موجود هتل ها و مهمانپذیرهای بانه را ناشی از دلایل مختلف دانست و گفت: کاهش مسافران به بانه یکی از مشکلات هتل داران است.
محسن علوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خانه مسافر که امروز بر کاهش مسافران هتل ها تاثیر گذاشته در زمان اوج سفرها به بانه فعال شدند و دیگر مجوزی برای این خانه ها صادر نمی کنیم.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای 95 هیچ مجوزی برای خانه های استیجاری داده نشده است، اظهار کرد: همه خانه های استیجاری در بانه اکنون به صورت غیر قانونی فعالیت می کنند که برای جلوگیری از آنها اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تنهایی نمی تواند کاری کند و نیاز به اقدام قاطع مجموعه مدیریتی در بانه است.
علوی در رابطه با شرایط هتل پنج ستاره هاله هم گفت: با توجه به اینکه مسافرانی که به بانه سفر می کنند گردشگر تجاری محسوب می شوند بدنبال ارزانترین محل برای ساکن شدن هستند و بنابراین ساخت هتل پنج ستاره در بانه توجیه نداشت.
به گفته وی، تا جای که امکان داشت برای این هتل تسهیلات بانکی گرفته شده ضمن اینکه مقرر شد در صورت تامین اعتبار، یارانه تسهیلات هم به این هتل پرداخت شود.
وی اظهار کرد: این هتل توجه کمی به مدیریت منسجم و تبلیغات داشت اما مدتی است که فعالیت های لازم را در این حوزه انجام داده و از حالت سنتی خارج شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان هم با اشاره به اینکه تدابیری که در گذشته برای پذیرش مسافران اندیشیده شده است مناسب شرایط امروز نیست، گفت: اکنون که زیرساخت ها در بانه بهتر شده باید رویه گذشته تغییر کند.
حسین فیروزی افزود: نیاز به حمایت از بخش خصوصی وجود دارد و باید طوری برنامه ریزی کرد که این بخش بتواند به فعالیت خود در این حوزه ادامه دهد.
اکنون هشت هتل و هفت مهمانپذیر با ظرفیت هزار و 100 تخت در شهر بانه فعالیت می کند که به نظر می رسد اگر شرایط به همین شکل ادامه یابد، بیشتر آنها تعطیل شود.
در شرایطی که امروز ایجاد یک شغل هم کار بزرگ و پرهزینه ای است مطمئنا حفظ شغلی که با هزینه های کمتر ایجاد شده امکانپذیر و کار مهمتر و ضروری تری است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/15971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است

پنالتی پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

فال انبیا فردا جمعه 31 فروردین 1403

انتخاب رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی کردستان

اختصاص 70 درصد درآمد‌ فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به هیأت‌های استانی

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد

احتمال محرومیت هواداران بایرن در بازی با رئال

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت

پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ 50 متر سه وضعیت