عصر کرد

آخرين مطالب

به ياد ماندني‌ترين روز براي دياکو مقالات

  بزرگنمايي:

دياکو و دوستانش، امسال آغاز مهرشان مثل همه سال‌ها تکراري بود، کودکاني که شادي محيط مدرسه‌شان در يک کانکس فلزي، رنگي از آهن به خود مي‌گرفت، نمي‌توانستند شاد و سرزنده باشند، چون کلاس آنها با همه کلاس‌ها فرق داشت.

تفاوت کلاس آنها اين بود که در زمستان بيش از اندازه سرد مي‌شد و با گرم شدن هوا، بيش از اندازه گرم، و اين تنها بخاطر خاصيت فلزي کلاس آنان بود.

روستاي کبودخاني سفلي يکي از روستاهاي شهرستان قروه است که در حاشيه سد سنگ سياه اين شهرستان قرار دارد، با نزديک به 80 نفر جمعيت که 13 نفر از اين افراد را دانش‌آموزان مقطع ابتدايي تشکيل مي‌دهند.

دانش‌آموزاني که از وقتي که پا به باغ تعليم و تربيت گذاشته بودند، آن را باغي نه از جنس مدرسه‌هاي زيبايي که مي‌شناختند که از جنس فلز دريافته بودند.

کلاسي تنگ و با سقف کوتاه، که اگرچه کمبود فضايش مي‌توانست برايشان مهر و محبت بيشتر را به ارمغان بياورد اما ديوارهاي آهني اين کلاس، هر از گاهي خود را بر ذهن کوچک دانش‌آموزان، مسلط مي‌کرد تا خلق و خوي آنها نيز همچون آهن بي‌روح شود.

تکرار روزمره اين آمدن و رفتن‌ها براي دياکو، رامتين، پريسا و ديگر دانش‌آموزان، انگار تمامي نداشت، آنها هم دوست داشتند مثل ساير دانش‌آموزان باشند، مدرسه‌اي داشته باشند که ديوارش از آهن نباشد، بتوانند گرما و سرماي هوا را در کلاس تحمل کنند، سقف کلاسشان آنقدر کوتاه نباشد که اگر فرد قد بلندي داخل شد، با برخورد سر او با سقف، بچه‌ها نگران نشوند و در پس اين نگراني، شيطنت کودکانه‌شان گل کند و به او بخندند، دوست داشتند مدرسه‌شان مدرسه باشد، نه يک کانکس آهني که هيچ چيزش شبيه مدرسه نبود.

و شايد اين خواب هر شب بچه‌هاي کبودخاني سفلي بود، بچه‌هايي که اميدوار بودند، روزي اين آرزويشان عملي شود...

بهترين روز براي يک مدير

شايد شما هم مثل من و مثل خيلي از مردم ديگر بارها دلتان خواست است که کاش جاي فلان مدير بوديد، يا فلان مسئوليت به من محول مي‌شد، کاش اين امکان وجود داشت تا بر ميز رياست تکيه بزنم و آنگاه...

مدير شدن و مسئوليت پذيرفتن اصلا هم بد نيست و گاهي موجب مي‌شود تا ديگران از شخص مدير حساب ببرند و گوش به فرمان او باشند، اما وقتي دغدغه‌هاي يک مدير بر زبانش جاري مي‌شود، تازه آن وقت است که مي‌داني مديريت تنها شأن اجتماعي نيست و بايد بتواني پست و مقامي را که به تو محول شده است، سر سري نگيري و آن را به قول قديمي‌ها به راه ببري.

امروز وقتي دغدغه مدير آموزش و پرورش قروه بيان شد، تازه فهميدم براي مديريت چقدر بايد صبر و تحمل داشت.

حسين الماسي در مراسمي، گفت: سال گذشته تنها پس از چند ماه از آغاز مديريتش، بازديد از روستاي کبودخاني داشته که در اين بازديد شرمنده دانش‌آموزان و اولياي آنان در اين روستا شده است.

شرمندگي اين مدير به خاطر وضعيت بد تحصيلي دانش‌آموزان در يک فضاي نامناسب بوده است و او در شرايطي که اعتباري براي ساخت يک مدرسه هرچند کوچک را هم نداشته است، تنها از ديدن اين وضعيت متاثر مي‌شود.

گاهي گفتن يک جمله خيرخواهانه مي‌تواند ارزش و ثوابي معادل پاداش آن عمل خير را به آدمي اعطا کند، گفتن اينکه کاش داشتم و مدرسه‌اي براي اين کودکان معصوم مي‌ساختم.

اما گاهي نداشتن هم نمي‌تواند بهانه‌اي براي فرار از مسئوليت انساني باشد، بايد تلاش‌ها متمرکز مي‌شد و دانش‌آموزان اين روستا هم مي‌توانستند در فضايي شايسته دانش‌آموزي خود، به تحصيل بپردازند.

بسيج براي جمع‌آوري کمک‌هاي خيرين صورت مي‌گيرد، 350 ميليون ريال را خيرين مدرسه‌ساز در سطح استان کردستان متقبل مي‌شود، اما اين يک سوم نياز براي احداث مدرسه در روستاست...

اينجاست که معلمان، اين باغبانان صبور عرصه تعليم و تربيت خود به عرصه مي‌آيند و گرهي از کار دانش‌آموزان مي‌گشايند.

مدرسه کوچک اما زيباي دانش‌آموزان کبودخاني سفلي امروز بهره‌برداري شد، تا آرزوي کوچک روياهاي آنان  به حقيقت بپيوندد.

به گفته مدير آموزش و پرورش قروه، 2 هزار و 60 فرهنگي شاغل و هزار فرهنگي بازنشسته در اين شهرستان، ماهانه بيش از 26 ميليون ريال براي امر خير مدرسه‌سازي در شهرستان کمک مي‌کنند که نقش ويژه‌اي در امر خير مدرسه‌سازي ايفا مي‌کنند.

الماسي خاطرنشان کرد: از محل همين کمک‌هاي ماهانه فرهنگيان، توانستيم 500 ميليون ريال اعتبار مورد نياز براي ساخت مدرسه در روستاي کبودخاني سفلي را تامين کنيم.

وي با بيان اينکه امروز يکي از شادترين و به ياد ماندني‌ترين روزهاي خدمتش است، گفت: اگر اين مدرسه در نوبت قرار مي‌گرفت تا با بهره‌گيري از اعتبارات دولتي احداث شود، سال‌ها زمان مي‌برد.

الماسي با بيان ويژگي‌هاي اين طرح آموزشي تصريح کرد: اين روستا يکي از چند روستاي شهرستان بود که دانش‌آموزان آن در کانکس مشغول به تحصيل بودند و به همت خيرين عمليات اجرايي آن در طول 2 ماه و نيم انجام گرفت که مصداق عيني عزم جهادي است.

وي با بيان اينکه طرح‌هاي خيرساز، با مشارکت 70 درصدي دولت و 30 درصدي خيرين بايد به سرانجام برسد، افزود: اين مدرسه اولين مدرسه در سطح شهرستان است که 100 درصد هزينه آن را خيرين پرداخت کرده‌اند.

مدير آموزش و پرورش قروه اضافه کرد: اين مدرسه دو کلاسه در زميني به مساحت 163 مترمربع و زيربناي 83 مترمربع احداث شده است که نخستين مدرسه‌اي است که تمامي هزينه‌هاي آن را خيرين مدرسه‌ساز متقبل شده‌اند.

اين مسئول عنوان داشت: براي احداث اين مدرسه 850 ميليون ريال هزينه شده است که 350 ميليون ريال توسط خيرين استان و 500 ميليون ريال آن را فرهنگيان آموزش و پرورش قروه اهدا کرده‌اند.

به گفته الماسي، 8 مدرسه در اين شهرستان با 24 کلاس درس در دست احداث و يا تکميل شدن است که تعهد خيرين در اين راستا بيش از 8 ميليارد ريال است.

مدير آموزش و پرورش قروه، با اشاره به اينکه 3 مدرسه کانکسي ديگر نيز در روستاهاي اين شهرستان وجود دارد، گفت: يکي ديگر از مدارس خيرساز نيز در روستاي تقي‌آباد تا اواخر پاييز آماده بهره‌برداري مي‌شود که هزينه 500 ميليوني آن را خير نيک انديش، رضا خالديان اهدا کرده است.

مدرسه‌سازي فرهنگ عمومي جامعه شود

فرماندار قروه نيز در اين مراسم با تاکيد بر اينکه عملکرد خيرين در حوزه‌هاي مختلف قابل تقدير است، افزود: دعوت از خيرين براي مدرسه‌سازي بايد در سايه مشارکت عمومي شکل گرفته و به فرهنگ عمومي جامعه تبديل شود.

محمد شرف‌بياني افزود: امروز سيطره بر دنيا از راه علم و دانش ميسر است، بنابراين هر گام و حرکت ارزشمندي که در راستاي تقويت علمي و رشد جامعه صورت گيرد، گامي ارزشمند است.

وي با بيان اينکه خيريني که در امر مقدس مدرسه‌سازي فعال هستند، جايگاه نخست را در کسب رشد علمي دارا هستند، تصريح کرد: همه مردم بايد خود را ملزم به احداث، مدارسي پررونق بدانند.

* دياکوهاي سرزمين من همچنان چشم به راه دستان پرسخاوت شما هستند

امروز شادترين روز براي يک مدير اجرايي بود، روزي به ياد ماندني براي دياکو و دانش‌آموزان مدرسه کبودخاني سفلي، که نخستين روز حضور در مدرسه نوساز را تجربه مي‌کردند، اما هنوز هم دياکوهاي بسياري در جاي جاي اين سرزمين فرهنگ و هنر، چشم به راه ياري دستان پرسخاوت شما هستند تا آنان را در رسيدن به قله مرتفع تمدن بزرگ اسلامي، به پيش ببرد..

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/1471/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

تو که با عاشقان درد آشنایی

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران

امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت | دلیل استعفای او در سال گذشته

ارتقای امنیت با ایجاد برنامه های پلیس

تشریح جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شود

تقویت ارتباط مدیران با مردم

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

آغاز اردو از هجدهم

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور

تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه

روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

شناسایی ساختمان‌های ناایمن کرمانشاه در مرحله مدارس و ساختمان‌های آموزشی

دستورکار قرار گرفتن برگزاری پنج برنامه در حوزه گردشگری خوراک

بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج

نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه

برنامه‌ریزی برای گازرسانی به 50 روستای کرمانشاه

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس