عصر کرد

آخرين مطالب

کتاب ها و ابزارهای کمک آموزشی غیر رسمی، تهدید یا فرصت فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - سنندج - آموزش بهتر و تسهیل راه های آموزش امروزه به یکی ازدغدغه های مهم خانواده ها تبدیل شده است و همین باعث شده است این خانواده ها به سمت ابزارهای کمک آموزشی بروند که گاها می تواند با رویه آموزش رسمی در یک مسیر نباشد.
به گزارش ایرنا از دیر باز دست اندرکاران امر آموزش تلاش داشته اند روش ها و راه های آسان و ماندگاری را برای دریافت مطالب آموزشی مورد نیاز جامعه در حال آموزش در سطوح مختلف آموزشی از دبستان تا دانشگاه تدوین، طراحی و اجرا کنند تا با کمترین هزینه و کوتاه ترین زمان، اهداف مورد نظر برای تربیت و آموزش حاصل شود.
به شکلی که ضمن جلوگیری از هدر رفت وقت، انرژی و توان آموزش گیرنده، آموزش دهنده نیز به سهولت و سرعت به اهداف تعریف شده قبلی خود برسد.
در این میان همت متولیان امر آموزش و پرورش در کشورمان بر محوری متمرکز شده است که با انتخاب و طراحی روش های گوناگون مورد علاقه آموزش گیرنده که در این گزارش دانش آموزان مدارس دوره متوسطه اول، دوم و سوم هدف است را اجرایی کنند تا بتوانند برنامه آموزشی را با سرعت رشد علم و پیشرفت علمی و آموزشی جهان هماهنگ و همگام نمایند و به انتظار واقعی و بحق خانواده ها و دانش آموزان پاسخ قانع کننده ای بدهند.
انتظار دانش آموزان و خانواده های آنان برای همگامی با پیشرفت علوم روز جامعه موجب شده است حوزه آموزش و پرورش از انحصار متولیان رسمی خارج و دست اندرکاران غیر رسمی نیز وارد عرصه آن شوند که در این عرصه باید به اهداف ورود این بخش توجه کافی و دقت لازم شود.
آموزش های مکمل، به عنوان تسهیل کننده و راهبرد آموزش‌ رسمی و کلاسیک، از جمله کلاس های تقویتی، کتاب ها و مجلات، نرم افزار ها و روش های نوین جدید آموزشی که بعنوان "کمک آموزشی" از آن یاد می شود، امروز به اندازه و شاید گفت بیشتر از کتاب آموزش رسمی وارد عرصه آموزش شده است و اگر فرصت قانونی پیدا کند ممکن است از کتاب رسمی آموزش هم پیشی بگیرد.
این موضوع اگر چه نمی تواند جای کتاب رسمی و معلم را بگیرد، اما اکنون بعنوان یک ابزار آموزشی قدرتمند و تاثیر گذار در فضای کلاس و در کنار معلم جا باز کرده است و می رود بعنوان یک وسیله آموزشی لازم برای معلم در کلاس اعتبار یابد و شانه به شانه وی حضور داشته باشد.
انتظار جامعه دانش آموزی برای تهیه و استفاده از ابزارهای کمک آموزشی اکنون به اندازه ای شده که به یک نیاز آموزشی تبدیل شده و جامعه معلمین نیز در حال باور کردن و قبول بدون مقاومت آن در کنار خود در کلاس درس شده است.
مراجعه روزانه دهها دانش آموز برای تهیه مواد و کتاب های کمک آموزشی به بازار غیر رسمی و کتاب فروشی ها برای تهیه آنها با مقدار چاشنی راهنمایی و تقویت از سوی منابع رسمی آموزش به حدی رسیده است که هزینه تهیه کتاب و جزوات و نرم افزارهای کمک آموزشی غیر رسمی در برخی مواقع به چند برابر هزینه تهیه کتاب آموزش رسمی می رسد.
این هزینه اکنون بعنوان یکی از اقلام مهم سبد خانوارها بر دوش خانواده ها سنگینی می کند و جای بحث های زیادی را در بین خانواده و جامعه معلمین ایجاد کرده است که کتاب ها و ابزارهای کمک آموزشی غیر رسمی یک فرصت و راهکار پیش برنده است و یا یک تهدید برای دوری دانش آموز از تفکر، تعقل و مغفول ماندن استعداد و نبوغ دانش آموزان است.
رئیس اداره آموزش و پرورش حسن آباد از توابع شهرستان بیجار در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش رسمی دارای شیوه های مناسب آموزشی حسب سن و مقتضیات خاصی است که توسط کارشناس مجرب و با تجربه آموزش و پرورش تدوین و راهکار مناسب اجرایی شدن آن با برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای آموزش دهنده(معلم) تدارک دیده شده است و دارای زوایای مختلف علمی، آموزشی، تربیتی، ورزشی، دینی، سیاسی و اجتماعی است.
مجتبی قهرمانی افزود: هدف آموزش و پرورش در تدوین و تالیف کتب درسی تنها آموزش اعداد و حروف نیست بلکه در پس این آموزش ها، اهداف خاص تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی نهفته است که با محتوای کتاب های کمک آموزشی تفاوت های محتوایی، کیفی و کمی زیادی دارد و اصلا قابل مقایسه نیست.
وی تاکید کرد: تفاوت این 2 مؤلفه با هم در بحث کیفیت، اهداف، شیوه و نحوه آموزش است و در اغلب بسته های کمک های آموزش غیررسمی، که دارای سبک آموزشی با استفاده از شیوه های ساده و سریع آموزشی مانند؛ استفاده از تصویر، جای خالی و چند گزینه ای است، قصد دارد نکات مهمی آموزشی را بطور خلاصه وار در یک و یا چند کلمه بیان و بدون نیاز به تفکر خلاقانه آن را تفهیم نماید که به اصطلاح به آن آموزش طوطی وار گفته می شود.
**جایگاه آموزش رسمی
وی بروز شدن در امر آموزش را یکی از راهکارهای مناسب و مورد انتظار جامعه دانش آموزی و خانواده ها برشمرد که می تواند به نیاز و انتظار بحق آنان پاسخ بدهد و گرایش به سوی آموزش غیر رسمی را کاهش دهد.
او تاکید کرد: باید جایگاه آموزش رسمی با بروز رسانی و همگامی با جامعه علمی و رشد سریع آن در جهان، محفظ بماند.
به باور قهرمانی، آموزش رسمی فعال و همگام با علوم روز برای اقناع دانش آموز و تامین نظر خانواده ها کافی است. او آموزش غیر رسمی را در این زمینه غیر ضروری و بسیار دور از حد و قواره آموزش رسمی و کلاسیک دانست.
وی گفت: یکی از علل مهم گرایش به سوی داشتن ابزارهای کمک آموزشی غیر رسمی، تبلیغ سو دست اندرکاران این بخش است که نشأت گرفته از فکر اقتصادی آنان است که در پس ظاهر شکیل و زیبای آن نهفته است و با ظاهری علمی و پیشرفته جلوه می کند.
به نظر این کارشناس آموزش و پرورش تمایل برخی معلمان برای تسهیل امر آموزش را نیز نباید در این مقوله مورد غفلت قرار داد و باید به عنوان یک آسیب آموزشی در کلاس به آن نگاه کرد.
رئیس آموزش و پرورش حسن آباد به سند تحول بنیادی آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: این سند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس معیارهای خاص و مناسب جامعه کشورمان تدوین و تهیه شده است و طبق آن نباید آموزش غیر رسمی در قیاس با آموزش رسمی سنجیده شود.
به نظر این کارشناس آموزشی و پرورشی، مرکز تالیف و تدوین کتب درسی آموزش و پرورش از وجود معلمان با تجربه و مجربی برخودار است که همگام با علم روز و دانش جهانی پیش می روند و با کار مراکز غیر رسمی بخش خصوصی نمی توان مقایسه و برای آن وزنه ای آورده شود.
به نظر قهرمانی سیر صعودی گرایش دانش آموزان به کمک های آموزشی غیر رسمی، دغدغه خانواده ها برای آموزش بهتر و موفق با حضور پر رنگ ابزارهای کمک آموزشی غیر رسمی در مدارس، نیاز به نظارت به فعالیت های آموزشی در مدارس را دوچندان می کند و باید بیشتر تقویت شود.
وی فرایند آموزش و نهادینه شدن دانش افزایی دانش آموزان را طولانی و در یک پروسه زمانی حداقل یکساله بیان و تاکید کرد؛ معلم نباید به یک روش و پیک آموزشی بسنده کند، آموزش متنوع، فعال، بروز و با آرامی و در طول یکسال تحصیلی هدف است. وی ادامه داد: این در حالی است که کتاب های آموزشی غیر رسمی این زمان را در مسیری کوتاه و بدون نیاز به تفکر و تعقل طی می کند و حتما از شکوفایی استعداد خلاقانه نو آموز می کاهد.
قهرمانی بر برگزاری کارگاه های آموزشی برای آمادگی بیشتر معلمین و تجهیز آنها به آخرین اطلاعات روز تاکید و خاطرنشان کرد: اگر معلم بتواند با روش ها و طرح درس روزانه کلاس را مدیریت کند، دیگر دانش آموز نمی تواند به سراغ کتاب کمک درسی برود و اصلا به آن نیازی پیدا نخواهد کرد.
در منطقه حسن آباد در کیلومتر 65بیجار مرکز این شهرستان و در 240 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان حدود با حدود پنج هزار نفر سکنه، بیش از2هزار دانش آموز در قالب حدود 65مدرسه به تحصیل اشتغال دارند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/10834/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه