عصر کرد

آخرين مطالب

پالنگان؛ مرکز حکمای کلهر و خاندان با نفوذ اردلان در کردستان بوده است فرهنگی

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - روستای پالنگان مهمترین روستای هدف گردشگری استان با بافت پلکانی منحصر به فرد در 47 کیلومتری شمال غربی شهرستان کامیاران و در فاصله 110 کیلومتری از شهر سنندج مرکز استان، بر مسیر جاده طبیعت گردی کامیاران به هورامان و مریوان قرار گرفته است. به گزارش ایسنا منطقه کردستان، راه دسترسی به پالنگان آسفالت بوده و از نقطه شروع از کامیاران به سمت پالنگان جاذبه های دیگری مانند تفرجگاه زرنه و سرشیلانه در روستاهای تخت زنگی و کوره دره سفلی، دریاچه سد روستای زیویه، قرآن تاریخی و زیارتگاه حضرت عکاشه در روستای کاشتر، کتیبه تاریخی روستای تنگی ور قرار گرفته که می تواند هنگام سفر به این روستای زیبا در برنامه ریزی تورهای گردشگری و سایر گردشگران مورد استفاده قرار گرفته تا لذت از سفر در این محور طبیعت گردی بیشتر در خاطره گردشگران بماند.
روستای پالنگان به علت منظر فرهنگی و بافت پلکانی و سایر خصوصیات تاریخی، فرهنگی و گردشگری با عنوان روستای پالنگان و منظر فرهنگی آن در سال 93 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است این روستای تاریخی برای چند سده مرکز حکومت حکمای کلهر و خاندان با نفوذ اردلان در کردستان بوده است.
زبان مردم روستا، کردی هورامی بوده و تمامی اهالی روستا از لباس کردی که بسیار زیبا و به ویژه از رنگهای طبیعی الهام گرفته استفاده می کنند.
امکانات عمومی روستا
امکانات عمومی مورد استفاده گردشگران شامل خانه بهداشت، پست بانک، عابر بانک، سرویس بهداشتی عمومی، پارکینگ تا ظرفیت 350 خودرو و سایر موارد مانند آب شرب، برق، گاز سراسری (شهری)، تلفن و اینترنت می باشد.
جهت اسکان گردشگران حدود 25 واحد خانه استیجاری تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان با ظرفیت تقریبی 300 نفر در روستای پالنگان وجود دارد.
هم چنین دو واحد مجتمع پذیرایی با امکان اسکان موقت جهت استراحت و پذیرایی، در طول مسیر رودخانه خروشان تنگی ور با چشم انداز بسیار زیبا جهت رفاه حال گردشگران احداث و در حال سرویس دهی به گردشگران می باشد و نزدیکترین پمپ بنزین به پالنگان در مسیر جاده کامیاران در روستای گشکی که حدودا 30 کیلومتر از پالنگان فاصله دارد، می تواند مورد استفاده و برنامه ریزی گردشگران واقع شود.
روستای پالنگان به علت شرایط جغرافیایی و قرارگیری در دره کم ارتفاع، مهمترین جاذبه گردشگری استان است که علیرغم سرمای فصل زمستان در کردستان به صورت چهار فصل مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد به طوری که هوای این روستا در زمستان دارای تعادل نسبی بوده و مورد رضایت گردشگران است.
جاذبه های گردشگری روستا:
بافت معماری پلکانی:
مهمترین جاذبه روستای پالنگان بافت خانه های روستاییست که به صورت پلکانی بر روی هم قرار گرفته و منظر فرهنگی بسیار مورد توجهی را همراه با محیط پیرامون و فعالیت های مردم روستا به بازدید کنندگان و گردشگران عرضه می کند.
چشمه آبشارهای معروف پالنگان
در زبان کردی هورامی به چشمه آبشار، بیلو گفته می شود چشمه آبشارهای بسیار زیبایی در طول رودخانه تنگی ور به زیبایی و با عظمت خاص، خودنمایی کرده و چشمان گردشگران را محصور این زیبایی و فراوانی می کنند به طوری که گردشگران تا جایی که می توانند در طول رودخانه و در مسیر سرچشمه آن برای دیدن چشمه هایی که هر لحظه با طی مسافت کوتاه، نمایان می گردند، این دره و مسیر زیبای کوهستان و جنگلی را می پیمایند مهمترین بیلوهای پالنگان عبارتند از بیلو خاتونان، بیلو شیخ عمر، بیلو شیته بیلو عمارت و...
رودخانه خروشان تنگی ور:
این رودخانه که به زیبایی از وسط روستا می گذرد موجب آبادانی روستا و حواشی آن محل اتراق گردشگران بوده و قسمتی از آن آب سالم مجتمع شیلات پالنگان را تامین می کند.
مجتمع پرورش ماهی پالنگان:
یکی از بزرگترین مجتمع های پرورش ماهی خاورمیانه بوده که موجب اشتغال و درآمدزایی برای بخشی از مردم روستا شده است هم چنین به علت طبخ ماهی به صورت سنتی و فروش ماهی به قیمت مناسب این مجتمع شیلات تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری پالنگان شده است.
هوار (ییلاق) هانیه و گوزیبان:
هوار گردی یا گردشگری هوار یکی از شاخه های گردشگری روستایی منحصر به فرد در کردستان است که نمود کامل آن در هوارهای هانیه و گوزیبان روستای پالنگان، تجلی پیدا می کند که شامل دیدار از زندگی هوارنشینان، دامداری و زندگی در ارتفاعات با خصوصیات ویژه فرهنگی میباشد که برای گردشگران بسیار جذاب است.
تفرجگاه «ونه سانه»:
این تفرجگاه در 500 متری شمال غربی روستا و در مسیر رودخانه سیروان قراگرفته که با داشتن چشمه آبشارهای متعدد، یکی دیگر از مسیر و مناطق طبیعت گردی در روستای زیبای پالنگان است.
نوروز زمستانی:
مهمترین رویداد فرهنگی که بیشترین تاثیر را به ویژه در فصل زمستان بر گردشگری پالنگان دارد، برگزاری جشن نوروز در یکی از پنج روز اول اسفند ماه در روستای پالنگان است.
برگزاری نوروز در این زمان به علت گرم بودن پالنگان به نسبت سایر مناطق مجاور که ناشی از کم ارتفاع بودن این منطقه است می باشد.
نظم و ترتیب در اجرای این رویداد مهم تاریخی و ملی همراه با اجرای هلپرکی و موسیقی محلی که به وسیله مردم روستا در حالیکه همه مردم لباس های فاخر و زیبای کردی برتن دارند، موجب شده تاهرسال با حضور بیش از 10 ها هزار نفر شاهد تورها ی گردشگری و توریست های خارجی در این روستا باشیم.
صنایع دستی روستا:
شامل، کردی دوزی (تولید لباس های کردی)، جاجیم، کلاش بافی (کفش منطقه کردستان)، ارغوان بافی (سبد بافی با ترکه های درخت ارغوان) که بیشتر این محصولات به عنوان سوغات توسط گردشگران خریداری می گردند.
سوغات:
مهمترین سوغاتی هایی که در پالنگان به گردشگران عرضه می شود شامل ماهی قزل الا، کشک و دوغ محلی، کره و روغن محلی و عسل طبیعی میباشد
قابل ذکر است که موارد بسیار دیگری در روستای پالنگان وجود دارد که می تواند موجب جذب گردشگر شود که از جمله آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- وجود یک باب آسیاب قدیمی که هنوز در حال بهره برداری در فصول خاص توسط روستاییان می باشد.
- حرفه فراموش شده آهنگری که هنوز استاد این حرفه در هر حال فراموشی در پالنگان به صورت فصلی به این حرفه مشغول است.
- جشنواره بازی های محلی که از سال 95 به صورت تقویم سالانه هر سال در ماه اردیبهشت برگزار می گردد.
- آب معدنی با خواص درمانی در مسیر شیلات که قبلا محل استحمام مردم روستا بوده و اکنون آب آن به داخل رودخانه به علت ساخت کانال شیلات منحرف شده است. (با نام محلی هانه واو)
- آثار قلعه پالنگان
- هم چنیین در آینده نزدیک موزه روستایی و خانه فرهنگ در پالنگان جهت نمایش دائم فرهنگ روستا با همت مردم گشایش خواهد یافت.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:FA;}
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/10723/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود

بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

فال انبیا فردا جمعه 7 اردیبهشت 1403

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج

دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

یک سفر خبری خوشمزه!

امام جمعه شهر «شروینه» منصوب شد

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی‌های زن: «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند